Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Biaggi har också talat om hur det "låg till" med RCV:n, varför är hans förklaring sämre än någon annans?

Dessutom har jag inte hört några andra än Hondaförarna klaga på chatter i nån större utsträckning.
Hayden sa att "alla han kände" har problem med chatter. Han borde ju onekligen ha koll på vilka i depån som har problemen?

Chris Ash skrev:
Är det inte så att de lärde fortfarande tvistar om orsaken? Dvs Haydens hypotes är just bara en hypotes om än den känns rimlig.

Front end chatter syns så vitt jag vet inte på telemetrin....
På en modern (dyr) datalogger finns väl möjligheten att se högfrekventa rörelser i chassit? Har jag för mig att jag har läst någonstans.

sandstream skrev:
Men det kan beskrivas som att framhjulet släpper och greppar om vartannat?
När man har en kamera lågt monterad så att framhjulet syns på tv-bilderna, se du hur framändan "vibrerar" i ingången till kurvorna.

Gustav O skrev:
Problemen med chatter verkar ju vara vanligast hos Honda och de kör Show. resten kör Öhlins och har haft mindre problem med det.
Sedan är det ju som du vet att olik akörstilar skapar olika problem och när man ligger på gränsen så kan den lilla ksillnaden vara avgörande.
Xaus på yamahan är ju ett utmärkt exempel på en förare som inte passade för den hojen, Bayliss på Hondan etc etc.
Men visst är det bekvämt med svartvita åsikter.
Visst är det så. Man kan ju dock fråga sig om det faktum att man som Biaggi ser till att i stort sett hela ens team kraftigt ogillar ens beteende hjälper till att lösa problemen?

oFFkeFF skrev:
Rossi gnällde faktiskt på chatter vid något tillfälle i somras under någon träning, och det gick inte fort för honom det kvalet. Sen vann han väl rejset när de fått ordning på det..
Edwards klagar ju på chatter ganska ofta, även på Yamahan.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Hayden sa att "alla han kände" har problem med chatter. Han borde ju onekligen ha koll på vilka i depån som har problemen?

Det har han säkert men det kan ju, som Gustav tidigare påpekat, drabba olika förare olika hårt/mycket. Om förare A har problem med chatter till andra tidskvalet på Malaysia och förare B har det i 8 av 17 race så har ju bägge haft problemet.

valmers skrev:
På en modern (dyr) datalogger finns väl möjligheten att se högfrekventa rörelser i chassit? Har jag för mig att jag har läst någonstans.

Möjligt att det är så idag, detta är information från när Biaggi körde Yamaha M1 2002.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Men vanligast är tjatet om chatter från Hondaförarna. :fakta
Skillnaden är väl att vissa löser problemen tillsammans med teamet, och hittar en acceptabel set-up för racet. Andra idiotförklarar teamet, gör ett skitrace och gnäller om "jump-jump-jump" på sin hemsida.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Skillnaden är väl att vissa löser problemen tillsammans med teamet, och hittar en acceptabel set-up för racet. Andra idiotförklarar teamet, gör ett skitrace och gnäller om "jump-jump-jump" på sin hemsida.
Jag tror du har gjort din poäng tämligen övertydlig vid det här laget.
Tycker det är ganska bra att komma femma i VM om man inte lyckas med set-upen och enbart gör skitrace.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Biaggi skrev:
I'll be in MotoGP. It's guaranteed.
Eckl added that Biaggi was "incredibly upset" when he was told of Bridgestone's refusal....

"When I spoke to him it was obvious to me that Max was very disappointed," added Eckl. "I think it finally dawned on him just how serious his situation has become. He just kept telling me that he couldn't believe it...."

Snacka om att onsdagseftermiddagen är räddad! :lol

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Neutral skrev:
Ok, då kan man stryka Bridgestone från inköpslistan också... :mad:

Jag tror vi får starta en Housung cup för alla RR-förare som vägra ta i saker från bolag som ratat Biaggi i år :rofl

MC Doktorn

Guest
Nyteknik skrev:
Nja, jag lutar åt att Honda tycker att Biaggi är för slut i huvudet, tunnhårig och kort för att köra deras motorcyklar. Skrev jag dum? Jag glömde skäggig. Och fånig. Kanske har jag glömt något mer, återkommer strax med ett nytt inlägg när jag kommit på vad det var. Hoppas att ni kan hålla er tills dess.

:rolleyes:

Du har kommit till insikt :tummenupp

sandstream

Guest
Webspy skrev:
Jag tror vi får starta en Housung cup för alla RR-förare som vägra ta i saker från bolag som ratat Biaggi i år :rofl
:rofl

Bridgestones snack om att man inte kan hantera en extra hoj kan väl inte vara något annat än en dålig undanflykt?
Men som jag skrev tidigare verkar Max vara en man helt utan självinsikt med nollkoll på sin status bland VM-stallen.

EDIT: Här kan de som har ett konto lyssna på en 21 minuters utläggning om nyheten hos MCN: http://www.motorcyclenews.com/nav?p...sourceId=3809327&articleCategory=SPORT_MOTOGP

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det skulle väl vara om camel-pengarna även räckte till däck från michelin.
Fast det kanske inte kawa får köra alls...

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Barros

Är Checha och Stoner klara för Pons?
Är det pension som gäller för (zombie) Barros??
Har ju varit ganska tyst om hans framtid, inte mig emot han borde försvunnit tidigare.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
zorro100 skrev:
Är Checha och Stoner klara för Pons?
Är det pension som gäller för (zombie) Barros??
Har ju varit ganska tyst om hans framtid, inte mig emot han borde försvunnit tidigare.

Ja placeringsviten 4-4-4-9-4 de senaste fem säsongerna innan i år är rent bedrövlig! Att de inte haft vett att sparka ut en så värdelös förare innan.:rolleyes:

Jag är alltid lika nyfiken på vilka kriterier ni "Han borde varit ute för länge sen" anser att en förare i MotoGP bör uppfylla för att förtjäna en plats på griden? Om inte upprepade segrar och placeringar i topp 4 totalt räcker....

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
...

...

Man har kunnat mäta upp chatter i några år med dataloggers. Man kan räkna hur många svägningar i sekunden man har på chattret. Finns gränsvärden som man vill komma ner i och som är "axeptabelt" för att föraren inte ska lida för mycket. Tror dock man får avläsa manuellt på dom diagrammen man får upp.

Alla däck har tydligen chatter vid vissa hastigheter. Kommer inte riktigt ihåg men tror Dunlop har det alltid vid 137km/h och det chattret får man även om man kör rakt fram.

Kanske inte alltid som föraren känner "vibrationerna" men det föraren oftast upplever är att hojen inte vill svänga in i kurvorna som den ska. Försöker man puscha lite till för att få bort chattret så får man oftast små framhjulsläpp istället vilket inte heller hjälper till för att kunna köra snabbt.

Alla i GP har nog problem med chatter vid vissa tillfällen. Anledningen till att Honda-förare oftare klagar är nog beroende på att dom har sämre möjligheter till att justera bort problemen.

Chatter är att däck, fjädring och chassie inte kommer överens. Oftast ökar man i förspänningen för att få resonansen på en annan frekvens men man kan göra tvärtom också. Man kan flytta svingfästet, stötdämparlänkage, öka/minska däcktryck, använda annat avgasrör osv för att komma bort lite från dom frekvenserna som stör ut hojens egenskaper. Man får testa sig fram till vad det är som skapar chattret.

Last edited:

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
Det skulle väl vara om camel-pengarna även räckte till däck från michelin.
Fast det kanske inte kawa får köra alls...
Det tror jag inte.
Å andra sidan körde väl Ducati med Bridgestone på Marlboro hojarna och med Dunlop på D'antin hojen.

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Chris Ash skrev:
Ja placeringsviten 4-4-4-9-4 de senaste fem säsongerna innan i år är rent bedrövlig! Att de inte haft vett att sparka ut en så värdelös förare innan.:rolleyes:

Jag är alltid lika nyfiken på vilka kriterier ni "Han borde varit ute för länge sen" anser att en förare i MotoGP bör uppfylla för att förtjäna en plats på griden? Om inte upprepade segrar och placeringar i topp 4 totalt räcker....

Har man inte placerat sig "bättre" än 4 de senaste 5 åren med all hans rutin så är det väl ganska uppenbart att han inte är/kommer bli en vinnare. Jag tycker det är konstigt att de inte plockar in någon ny istället. Hur många vinster har Barros på sina 200+gp starter. Dessutom tog han ett par på 4-taktaren då han i praktiken bara hade rossi att slå och då var rossi redan klar världsmästare om jag inte minns fel, och då cruisade han bara runt (Ukawa räknas inte som motstånd. ) :rolleyes:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...