valmers skrev:
...
På en modern (dyr) datalogger finns väl möjligheten att se högfrekventa rörelser i chassit? Har jag för mig att jag har läst någonstans.
...
Man har kunnat mäta upp chatter i några år med dataloggers. Man kan räkna hur många svägningar i sekunden man har på chattret. Finns gränsvärden som man vill komma ner i och som är "axeptabelt" för att föraren inte ska lida för mycket. Tror dock man får avläsa manuellt på dom diagrammen man får upp.
Alla däck har tydligen chatter vid vissa hastigheter. Kommer inte riktigt ihåg men tror Dunlop har det alltid vid 137km/h och det chattret får man även om man kör rakt fram.
Kanske inte alltid som föraren känner "vibrationerna" men det föraren oftast upplever är att hojen inte vill svänga in i kurvorna som den ska. Försöker man puscha lite till för att få bort chattret så får man oftast små framhjulsläpp istället vilket inte heller hjälper till för att kunna köra snabbt.
Alla i GP har nog problem med chatter vid vissa tillfällen. Anledningen till att Honda-förare oftare klagar är nog beroende på att dom har sämre möjligheter till att justera bort problemen.
Chatter är att däck, fjädring och chassie inte kommer överens. Oftast ökar man i förspänningen för att få resonansen på en annan frekvens men man kan göra tvärtom också. Man kan flytta svingfästet, stötdämparlänkage, öka/minska däcktryck, använda annat avgasrör osv för att komma bort lite från dom frekvenserna som stör ut hojens egenskaper. Man får testa sig fram till vad det är som skapar chattret.