Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Harald Eckl var ju klart besviken över att Bridgestone stoppar något som skulle kunna ge hans team och Bridgestone en starkare situation jämtemot Michelin. Bridgestones förklaring till varför de inte kan supplya till en hoj till är ju patetiska ursäkter. De hade inga prblem att supplya Tamada när han körde Honda tex....
Visst, jag håller med om att Bridgestone-grejen luktar bortförklaring lång väg men jag förstår inte vad du hade förväntat dig att Eckl skulle säga?
"Fan vad skönt att vi slipper den där bråkande divan i vårt team nästa år"
Klart han inte kan säga annat än att han är besviken, lite taktkänsla har väl karln.
Gustav O skrev:
Vad tror du Biaggi ägnar träningarna åt då? Klart att han jobbar för att lösa de problem som de har.
Han försöker säkert men han klara inte av att göra det som Hayden, Melandri och Sete gjorde, dvs att åka fort trots eventuella problem.

Gustav O skrev:
...Säger inte att de ska ta fram en hoj enbart för Biaggi men situationen är ju absurd när Biaggi inte får en styrning när sämre förare som Checa, Stoner, Elias får det för att de är trevligare. Det bevisar ju att det sportsliga står ganska långt ner på listan över variabler varför man signar en förare. Biaggis ålder tror jag ligger honom mer i fatet än andra faktorer.
Det sportsliga står nog rätt högt men visst har tex nationalitet betydelse eftersom MotoGP går ut på att sälja motorcyklar.
Man behöver inte vara matematiker för att med hjälp av Biaggis senaste års prestationer se att han är på väg utför.
Hur länge tycker du att Honda ska vänta, tills han blir varvad innan han får sparken om 10 år?
Biaggi är, hur hårt den än må låta, en stjärna som dalar och jag har full förståelse för att teamen som klarar sig utan hans pengar hellre tar in unga förare som är på väg uppåt.
Gustav O skrev:
Tamada vann två lopp mest pga Bridgestoneövertag och ser du inte klasskillnaden mellan Biaggi och Tamada som förare så förstår jag att du bryr dig ungefär lika mycket om dem.
Jag ser till resultaten och gräver inte ner mig i historik och bortförklaringar.
I år satt Biaggi på den kanske bästa hojen med de bästa däcken och lyckades inte prestera, tycker det säger mer om honom än något annat.
Gustav O skrev:
Jag hissar inte Biaggi utan tycker det är många som skriver ner honom pga sin personliga åsikter om honom som person, de har dessutom aldrig träffat honom, istället för att se till det sportsliga resultatet vilket borde vara den viktigaste parametern tycker jag.
Resultaten är viktigast, helt klart, och eftersom Biaggi är på väg utför ser jag ingen anledning att hylla honom.
Sen ska jag ju inte sticka under stolen med att Biaggi används lite som ett slagträ här på SH för att ventilera känslor om dagens racing kontra gårdagens.
När två så självgoda herrar som Chris Ash och NyTeknik (han måste väl ha det sämst valda nicket på SH :hihi ) predikar om forntidens storhet är det ju rätt tacksamt att ge dem lite tjuvsmällar med Biaggi som slagträ :)
Nyteknik skrev:
Man måste vara helt historielös i GP-sammanhang för att ha en sådan åsikt.
Nej, det räcker med att inte sitta och drömma om forntiden för att komma till den insikten.
Ditt resonemang om att gamla meriter ska värderas är helt främmande för mig då det är nu man ska vara bäst, inte för 2-3 år sedan.

sandstream

Guest
Webspy skrev:
Har du kämpat hela morgonen med det inlägget?
Japp, ställde klockan på 6 och har bett bekanta att läsa och tycka till under förmiddagen för att få till det där lilla extra :D

Gustav O skrev:
Reglementet är ju medvetet skrivet för att premiera fyrtakatarna och iom 800cc blev maxgräns vågade man inte ha tvåtaktarna kvar.
Men alla gick över till 4-takt för flera år sedan.
Undra varför? :rolleyes:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
sandstream skrev:
Japp, ställde klockan på 6 och har bett bekanta att läsa och tycka till under förmiddagen för att få till det där lilla extra :D

Tänkte väl det.

Själv skriver jag först o tänker sen...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Visst, jag håller med om att Bridgestone-grejen luktar bortförklaring lång väg men jag förstår inte vad du hade förväntat dig att Eckl skulle säga?
"Fan vad skönt att vi slipper den där bråkande divan i vårt team nästa år"
Klart han inte kan säga annat än att han är besviken, lite taktkänsla har väl karln.
Taktkänsla? Han är besviken eftersom Bridgestone agerande gör att hans team inte kan dra fördelar som hade kunnat hjälpa Kawasaki och Bridgestone att bli snabbare. Eckl VILL ju att Biaggi ska köra för honom. Det måste ju till och med den värsta Biaggihataren i världen förstå?

sandstream skrev:
Hur länge tycker du att Honda ska vänta, tills han blir varvad innan han får sparken om 10 år?
Biaggi är, hur hårt den än må låta, en stjärna som dalar och jag har full förståelse för att teamen som klarar sig utan hans pengar hellre tar in unga förare som är på väg uppåt.
Eftersom Honda nu vill ta in unga förare så bör man väl ändå göra sig av med sina sämsta förare om man bryr sig om det sportsliga. Sito Pons ville ju ha Biaggi före Checa men Honda stoppade det för att de har magknip och behöver bajsa. Det sportsliga sket du ju uppenbarligen i....
Tamada har gjort vadå för att förtjäna en RC211V före Biaggi?

Tamada, Checa, Stoner och Elias kommer inte att vinna några race åt Honda 2006 heller men de är säkert trevliga i intervjuerna.

sandstream skrev:
Men alla gick över till 4-takt för flera år sedan.
Undra varför? :rolleyes:
Iom att reglementet nu är sådant att fyrtaktarna får ha 990 kubik så premieras de motorerna men när man sänker den gränsen till 800cc så skulle en 500cc tvåtaktare vara betydligt mer konkurrenskraftig eftersom fyrtaktarna förlorar sitt kubukmässiga övertag, som de behöver för att kunna konkurrera effektmässigt. Hänger du med eller ska jag skriva l å n g s a m m a r e?
Detta är inget man behöver vara tvåtaktstaliban för att förstå - det är ren fakta och mekanik.

MC Doktorn

Guest
Gustav O skrev:
Men att SÄMRE förare som Tamada och Checa får styrningar på Honda är helt ok och ger ett bättre startfält?

Tror inte HRC bedriver en välgörenhetsinrättning till och börja med.

Om man inte lyckas med som 1:e förare i HRC utan blir slagen av gatåkaren Hayden med samma material blir det väldigt uppenbart, sen må stomatol leendet vara hur uppenbart som helst.

Tamada är viktig för hemmamarknaden och en Japansk sponsor i form av Konica Minolta spelar nog en stor roll och Checa är en av MotoGP depåns trevligaste personer spelar också en roll.

Max har en negativ utveckling, var anställd för att på allvar kunnat Hota Rossi
klarade inte den uppgiften.
Har uppenbara problem med att skaffa en styrning till 2006 orsak ?

Spekulera i att Marknadsmässiga nackdelar med en person som officiellt talar om vilken skithoj han åker på i kombination med med uteblivna förväntade resultat så kanske vi kommer närmare sanningen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Webspy skrev:
Precis - så varför övergav alla 2-takt om det inte var för att bli snabbare?

Men dom kanske tyckte att det var roligt att bli lite fattigare och långsammare :näsblod

1.500:eek:r hade svårt att klara sig i racesituationer pga sitt effekthandikapp. Ingen kan förneka att killar som Barros, Capirex, McWilliams mfl åkte i åttor kring fyrtaktarna bara för att bli omblåsta på nästa raka.

2. Politiska skäl, vilket var hela anledningen till att man införde fyrtaktsreglementet. 500:eek:rna fanns bara för ett enda syfte, att tävla mot varandra, de hade 0.0 koppling till gathojar, nu är racerhojarna dessutom reklampelare för gathojarna(Ok de har fortfarande mycket lite gemensamt men det de har är tillräckligt som skäl).

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2ono skrev:
Tror inte HRC bedriver en välgörenhetsinrättning till och börja med. ---edit---Spekulera i att Marknadsmässiga nackdelar med en person som officiellt talar om vilken skithoj han åker på i kombination med med uteblivna förväntade resultat så kanske vi kommer närmare sanningen.
Lite tidigare idag skrev du så här.

2ono skrev:
Vore tråkigt för sporten om man erhåller bra styrningar bara för gamla meriter och stora sponsorer..

Hur ska du ha det?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Chris Ash skrev:
2. Politiska skäl, vilket var hela anledningen till att man införde fyrtaktsreglementet. 500:eek:rna fanns bara för ett enda syfte, att tävla mot varandra, de hade 0.0 koppling till gathojar, nu är racerhojarna dessutom reklampelare för gathojarna(Ok de har fortfarande mycket lite gemensamt men det de har är tillräckligt som skäl).

Ja, på 80-tlet fanns det ju fortfarande en hel del gat 2-taktare! Minns inte när NSR500 slutade tillverkas, men jag har för mig att den var en av de sista "stora" 2-taktarna på marknaden.

Politiska skäl räcker inte för att övertyga mig att ALLA gick över till 4-takt. alla "små" team har ju inga gathojar att marknadsföra. Enda anledningen som förmodligen fick dom över till 4-takt lär ju varit att inte hamna efter i en ev. jätteevolution på 4-taktssidan. Med facit i hand had dom nog kunnat köra vidare med sin 500:eek:r och varit betraktade som hjältar - med en o annan skräll på pallen!

Gustav O skrev:

Hur ska du ha det?

Det ena motsäger inte det andra.

Hade jag ett team som sålda gathojar skulle jag ta ett allvarligt snack med mina förare. Dom är där för att vinna - och sälja hojar. har man en dålig dag ska man inte visa det genom att smutskasta det egna varumärket framför potentiella köpare - det gäller alla branscher!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:

Hur ska du ha det?

Lite underhållande är det ändå när Biaggi-hatarna förnekar sitt personliga agg och försöker hitta krystade rationella anledningar till varför Max bör sparkas ut ur MotoGP.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Webspy skrev:
Politiska skäl räcker inte för att övertyga mig att ALLA gick över till 4-takt. alla "små" team har ju inga gathojar att marknadsföra. Enda anledningen som förmodligen fick dom över till 4-takt lär ju varit att inte hamna efter i en ev. jätteevolution på 4-taktssidan. Med facit i hand had dom nog kunnat köra vidare med sin 500:eek:r och varit betraktade som hjältar - med en o annan skräll på pallen!

Det är en intressant sak du tar upp, nästan en lite psykologisk faktor. Det krävs mod för att vända kappan åt motsatt håll mot vad vinden blåser.

Det finns annars inte många vettiga förklaringar till varför Kenny Roberts skrotade sin KR3, som var helt outvecklad till 03 och ändå gjorde bättre resultat än vad den gjort innan (en 6:e plats som bäst mot enbart fyrtaktare, trots 60-70 hästars handikapp), till förmån för en fruktansvärt dyr skithoj som mest sköt motorer när den inte kom sist.

2ono skrev:
Jag står för det alla dagar i veckan :tummenupp

Du har alltså multipla åsikter i samma fråga? Intressant....använder den som passar bäst för stunden eller?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2ono skrev:
Jag står för det alla dagar i veckan :tummenupp
Du ser alltså inte att ditt första inlägg står i kontrast till det du sedan skriver i tråden? Du hävdar först att det vore tråkigt för sporten om gamla meriter (alla förare signas på gamla meriter och på en förhoppning om framtida prestationer så det man presterat tidigare är av högsta vikt hur man än vrider och vänder på det) och sponsorer skulle spela roll för om man får en styrning för att sedan enbart ge politiska och sponsormässiga förklaringar till varför Checa och Tamada kör Honda 2006.....det sportsliga är visst inte så viktigt för varför dessa får köra?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Webspy skrev:
Hade jag ett team som sålda gathojar skulle jag ta ett allvarligt snack med mina förare. Dom är där för att vinna - och sälja hojar.
Det är riktigt och det hör hemma i gatracing, typ WSBK. När sådant markandstänkande inte längre smyger sig omkring i prototypracing utan blir en uttalad regel tycker jag att det börjar stinka. Det är klart att det skulle ta hus i helvete om Troy Corser sa att hans hoj är en säck skit, men när en förare av en pototyp inte längre kan kritisera en halvfärdig produkt som är under ständig utveckling börjar det likna censur. SponoGP = reklampelarracing. Håll käften och le så får du köra. Var ligger statusen och prestigen i det? Till slut kommer vi få förare som ser ut som om de är konstant skitnödiga och lider av förstoppning bara för att de inte få öppna munnen utan tvingas gå runt med ett påklistrat leende på läpparna.

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Gustav O skrev:
Jag hissar inte Biaggi utan tycker det är många som skriver ner honom pga sin personliga åsikter om honom som person, de har dessutom aldrig träffat honom, istället för att se till det sportsliga resultatet vilket borde vara den viktigaste parametern tycker jag.
Lite sporthoj.com syndrom skulle man kunna säga; är man tvåtakts taliban*, så kan man häva ur sig nästan precis vad som helst, och ändå nästan aldrig bli ifrågasatt av "sina egna".

Är man inte tvåtaktstaliban, så råder raka motsatsen, då blir "förädaren" attackerad av de andra tvåtaktstalibanerna med orelevanta och/eller off-topic frågor.

Mindre subjektivitet och mer objektivitet från moderator-sidan hade förmodligen gjort stor skillnad på det syndromet.
Min lilla synpunkt. :)
(*Väntar på halshuggningen* :eek: )

*Med tvåtaktstaliban syftar jag på dom som ständigt höjer 500:eek:rna till skyarna (på denna sajt), med andra ord inte alla som kör/gillar tvåtakt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ludde78 skrev:
Lite sporthoj.com syndrom skulle man kunna säga; är man tvåtakts taliban*, så kan man häva ur sig nästan precis vad som helst, och ändå nästan aldrig bli ifrågasatt av "sina egna".

Är man inte tvåtaktstaliban, så råder raka motsatsen, då blir "förädaren" attackerad av de andra tvåtaktstalibanerna med orelevanta och/eller off-topic frågor.

Mindre subjektivitet och mer objektivitet från moderator-sidan hade förmodligen gjort stor skillnad på det syndromet.
Min lilla synpunkt. :)
(*Väntar på halshuggningen* :eek: )

*Med tvåtaktstaliban syftar jag på dom som ständigt höjer 500:eek:rna till skyarna (på denna sajt), med andra ord inte alla som kör/gillar tvåtakt.
Först och främst ska man inte ta allt tvåtakt vs fyrtakt etc med 100% allvar eftersom det inte är 100% allvar.
Så du menar att det endast är tvåtaktstalibaner som ställer irrelevanta on/off topic frågor?
Har aldrig halshuggit någon men däremot haft bättre argument. ;)

MC Doktorn

Guest
Gustav O skrev:
Du ser alltså inte att ditt första inlägg står i kontrast till det du sedan skriver i tråden? Du hävdar först att det vore tråkigt för sporten om gamla meriter (alla förare signas på gamla meriter och på en förhoppning om framtida prestationer så det man presterat tidigare är av högsta vikt hur man än vrider och vänder på det) och sponsorer skulle spela roll för om man får en styrning för att sedan enbart ge politiska och sponsormässiga förklaringar till varför Checa och Tamada kör Honda 2006.....det sportsliga är visst inte så viktigt för varför dessa får köra?

Du har nu gjort en tankevurpa.

Ungefär som att Björn Borg vann wimledon 5 ggr och självklart ska han tas ut i sveriges DC lag i tennis med träracket hej hoppsan. :rolleyes:

Ingen förare får väl inte ett kontrakt om man inte har meriter och självklart så har Max det också.
Se till utvecklingen och extrapolera tex Biaggis vs Haydens utveckling så fattar du nog eller??.

Spekulerade i en rimlig saklig förklaring varför just Checa och Tamada har kontrakt och inte Biaggi , Inte att de skulle vara bättre förare.

Jag tror HRC vet bättre än dig och dina taliban lakejer på SH vad som är bäst för dom.

Sedan kan ni hylla era gamla 2T hjältar till förbannelse , utvecklingen går framåt utan the roman emperor.

Förstår inte att ni krampaktigt håller kvar i det förflutna och lever i blåröks nostalgins värld och inte kan acceptera faktum.

Chris Ash skrev:
Du har alltså multipla åsikter i samma fråga? Intressant....använder den som passar bäst för stunden eller?

Jag har alltid en åsikt och står för den i alla väder alla dagar i veckan även om den inte faller dig i smaken :hihi

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:

Jaha och vad vill du säga med detta som inte är alldeles uppenbart? Varför ska man attackera de som har samma åsikter som en själv? :va

Och varför får inte en moderator vara subjektiv? Det ingår knappast i hans uppgift att ha en viss åsikt.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...