2ono skrev:
Vad menas med Biaggis 250 mässiga körstil Kontra Rossi Motogp körstil ? hög ingångsfart jämnare fart i kurvan med mindre hjulspinn ur kurvan ?
Lägg händerna på filmen Faster. Bland extramaterialet finns filmklipp från ombordkameror från olika förare, olika hojar och olika banor, bl a från Philip Island där man får följa Rossi och Biaggi tre varv. Ingen musik inga surriga kommentatorer eller onödiga klipp, bara tre varv av ren åkning filmat från ombordkameror oväxlande från Biaggi och Rossi som ligger efter varandra. Ingenstans framgår skillnaderna tydligare mellan de bådas körstil som är så svår att förklara med ord. Biaggi är mycket försiktigare i allt han gör, bromsa, svänga och gasa.
Friskrivning.
Hur förklara det man ser, hur återberätta, vad är sanning och vad är feltolkning? Ta nedanstående för var det är, alltså bara min uppfattning av det jag sett på en dumburk, inget annat.
Rossi bromsar sent och hårt rakt fram, vänder hojen på en femöring mitt i kurvan och lägger på full gas. Jag ser Rossi som en typisk framhjulsåkare som i sin setup strävar efter att naglar fast hojen i framändan. Fram till tangeringspunkten i kurvan är det full broms och från tangeringspunkten ger han full gas, hela tiden korrigeras eventuella avvikelser från den tänkta linjen med styrutslag, han liksom plockar med sig bakändan av hojen var den är befinner sig.
Biaggi bromsar mjukt och lägger över hojen tidigt, fortsätter bromsa, gör kurvan så lång som möjligt och smyger tidigt på gasen. För mig är Biaggi det motsatta till Rossi, en bakhjulsåkare som tar kurvor genom att lägga hojen i en tänkt linje med bakhjulet som utgångspunkt där korrigeringar av linjen görs med gas och broms.