Singeltråden

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Haha. ;) Tjaa, i januari bör jag få råd. Tills dess får jag lära mig sladda med en fyrhjulsdriven vålvååå.

Hahaha ja där ser man ... Då kanske det är hopp i alla fall ;) Surkartet finns kvar (i några veckor till)

;) Jaaa, varningsskylt har förespråkats förr faktiskt. Men då brukar det vara dryghet som kommer på tal. :fyllisar

Skrattar ja ja :fakta Det där kan ju bara de som känner dig uttala sig om ;) Jag går för frustrerad explosiv krutdunk... :hihi:rofl

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Fel och fel, det brukar vara rätt uppskattat. ;) Jag är en mänsklig kamin. :banana

Mindre uppskattat på sommaren då? :)

Ikväll är jag nöjd!

Friskat upp mina HLR-kunskaper, vilket man tydligen måste göra vart 5e år, och sen kommit hem och druckit ett glas vin framför julkalendern! :kär

Axeln hoppade ur led i stallet innan idag, och jag var ensam där och fick inte tillbaks den, så jag fick åka plingplongtaxi, men annars är det bra.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Axeln hoppade ur led i stallet innan idag, och jag var ensam där och fick inte tillbaks den, så jag fick åka plingplongtaxi, men annars är det bra.

Ajj... Vet hur det är...:3freak

Har du problem med den axeln sen tidigare så att den ofta hoppar ur led och du är någorlunda van eller var detta något nytt?

Jag fick ju min ryckt ur led vid en misshandel för sju år sen, som tur är har den bara hoppat en gång sen dess. Satans ont gör det, aldrig varit med om värre... Men så var ju också den axeln "normal" innan skadan, så ur led är ett högst onaturligt tillstånd för den. Har hört att det är mer lindrigt för folk med dubbelleder/överrörlighet och sådär... Misstänker att du är något av det eftersom du efter omständigheterna ändå är nöjd ikväll, korrekt? :)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Ajj... Vet hur det är...:3freak

Har du problem med den axeln sen tidigare så att den ofta hoppar ur led och du är någorlunda van eller var detta något nytt?

Jag fick ju min ryckt ur led vid en misshandel för sju år sen, som tur är har den bara hoppat en gång sen dess. Satans ont gör det, aldrig varit med om värre... Men så var ju också den axeln "normal" innan skadan, så ur led är ett högst onaturligt tillstånd för den. Har hört att det är mer lindrigt för folk med dubbelleder/överrörlighet och sådär... Misstänker att du är något av det eftersom du efter omständigheterna ändå är nöjd ikväll, korrekt? :)

Den har hoppat ur över 200 ggr. Har fått den opererad, men den har fortsatt hoppa ur ändå. Det är klart det gör ont när den hoppar ur ändå, men nu är jag så van. Känns konstigt att säga, men oftast blir jag bara väldigt ledsen för att den är så värdelös, inte för att det gör ont. Idag skulle jag stänga dörren till sadelkammaren bakom mig bara när den hoppade ur. Det behövs liksom inte speciellt mycket för att det ska gå åt pipan, och jag tycker det är så tragiskt. Har kunnat få tillbaka den själv förr, men de senaste 4 gångerna nu har jag inte lyckats, och fått åka in till akuten i stället. Det är riktigt tråkigt att vara så kaputt vid så tidig ålder. :(

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den har hoppat ur över 200 ggr. Har fått den opererad, men den har fortsatt hoppa ur ändå. Det är klart det gör ont när den hoppar ur ändå, men nu är jag så van. Känns konstigt att säga, men oftast blir jag bara väldigt ledsen för att den är så värdelös, inte för att det gör ont. Idag skulle jag stänga dörren till sadelkammaren bakom mig bara när den hoppade ur. Det behövs liksom inte speciellt mycket för att det ska gå åt pipan, och jag tycker det är så tragiskt. Har kunnat få tillbaka den själv förr, men de senaste 4 gångerna nu har jag inte lyckats, och fått åka in till akuten i stället. Det är riktigt tråkigt att vara så kaputt vid så tidig ålder. :(

Ajfan, det där suger riktigt hårt...
Jag har som tur är sluppit operera min, fick höra att om den hoppar en gång till så bör man nog fundera på det men eftersom jag vill ha kvar vad rörlighet jag kan så har jag nekat hittills.

Vet precis hur det känns. Min är förvisso inte i närheten av hur problematisk din verkar, men det den ställer till det för mig gör mig sur nog. Brukade vara i riktigt bra form får jag nog ändå säga utan att skryta, men tack vare att min axel inte direkt var "up to the task" efter skadan jämfört med min fysik i övrigt så fick jag lägga väldigt mycket av mina fysiska aktiviteter på hyllan och formen har aldrig infunnit sig sen dess. Som tur är hoppar den inte ur i tid och otid, men jag har nedsatt rörlighet och får lätt ont om jag försöker lägga någon kraft bakom en rörelse i närheten av rörlighetsgränsen så att säga... En bra dag stör den mig inte så himla mycket, men en dålig dag kan vara riktigt katastrof (igen, kanske inte på samma nivå som din men illa nog för mig) och jag kan få ont av något så enkelt som att ta på mig en jacka eller ställa upp disken på en hylla i huvudhöjd... När jag tänker på den fysiska form jag brukade vara i så blir jag sur över att vara såpass skröplig...

Men men, man ska väl vara glad att det inte är värre iallafall... Du har verkligen mina sympatier, det är fan inte kul alls att vara trasig vid så pass ung ålder... Suger som sagt riktigt hårt att den hoppar för dig så pass ofta, framförallt om den nu ska börja trilskas genom att inte vilja hoppa tillbaka...

Kör du någon form av sjukgymnastik för att stärka upp runt axeln eller hur gör du för att försöka få den att fungera liksom?
I mitt fall måste jag träna axeln eftersom det enda som håller armen på plats är musklerna runt leden. Om jag inte tar i och håller emot kan jag inte lyfta något alls, till och med armens egen tyngd sliter i fästet så att det gör ont om jag inte håller emot aktivt. Det dryga är ju dock att det är svårt att träna musklerna runt en led som inte riktigt är kompis med tunga/höga lyft... Men mild träning i kombination med försiktighet från min sida gör ändå att det funkar. Är väldigt högerdominant i grunden så jag ska väl vara glad att det var vänster arm som gick sönder...

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r

Gick på sjukgymnastik 3 dagar/vecka i strax över 2 år - ingen skillnad. Så nu lägger jag varken tid eller pengar på det längre, eftersom det inte hjälpte. Tydligen hänger det ihop med att min nacke och rygg är så pass trasiga att muskulaturen inte riktigt kan sköta sin uppgift kring axeln. Iom detta belastar jag andra muskler onaturligt. Tex så har jag sjukt fula muskler upp mot nacken, vet inte vad de heter... Från axeln upp mot nacken, man ser de rakt framifrån på nackens sidor.. Får höra då och då att "bodybuildare hade blivit avundsjuka"... Jomen tack.. Det gör inte mig gladare alls. :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Äsch förresten. Det där med sexuell frustration har gått över. Lika bra att ställa in sig på att det inte blir mer av den varan.

Jepp, ju mindre man förväntar sig desto mindre besviken blir man.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Gick på sjukgymnastik 3 dagar/vecka i strax över 2 år - ingen skillnad. Så nu lägger jag varken tid eller pengar på det längre, eftersom det inte hjälpte. Tydligen hänger det ihop med att min nacke och rygg är så pass trasiga att muskulaturen inte riktigt kan sköta sin uppgift kring axeln. Iom detta belastar jag andra muskler onaturligt. Tex så har jag sjukt fula muskler upp mot nacken, vet inte vad de heter... Från axeln upp mot nacken, man ser de rakt framifrån på nackens sidor.. Får höra då och då att "bodybuildare hade blivit avundsjuka"... Jomen tack.. Det gör inte mig gladare alls. :tungan

Haha, ledsen för massa text, har lätt för att elda jupp mig när det gäller det här ämnet...
Förstår, tråkigt när det blir så. Mina gamla muskler har som tur är inte övergivit mig helt ännu så än så länge står jag mig på ren "underhållsträning". Men man märker ju att man blir gradvis sämre... Säker på att du inte ska testa igen? Man måste ju inte gå till dyra privattränare menar jag, kan ju räcka med lite axellyft medelst hantel ur ett par olika vinklar för att bygga upp lite... Bara så att man får något litet extra stöd, så kanske du sliper få armen ryckt ur led av en dörr...
Haha, lite tjurnacke typ brottarnacke? Så fult tror jag inte det är, var glad att du har något som kan stötta upp lite iallafall (även om placeringen kanske inte är optimal så får man väl ta vad ens förutsättningar ger en):)
Saker som fyller en funktion är enligt min mening aldrig så fult att fördelarna vägs ut av estetiken.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Haha, ledsen för massa text, har lätt för att elda jupp mig när det gäller det här ämnet...
Förstår, tråkigt när det blir så. Mina gamla muskler har som tur är inte övergivit mig helt ännu så än så länge står jag mig på ren "underhållsträning". Men man märker ju att man blir gradvis sämre... Säker på att du inte ska testa igen? Man måste ju inte gå till dyra privattränare menar jag, kan ju räcka med lite axellyft medelst hantel ur ett par olika vinklar för att bygga upp lite... Bara så att man får något litet extra stöd, så kanske du sliper få armen ryckt ur led av en dörr...
Haha, lite tjurnacke typ brottarnacke? Så fult tror jag inte det är, var glad att du har något som kan stötta upp lite iallafall (även om placeringen kanske inte är optimal så får man väl ta vad ens förutsättningar ger en):)
Saker som fyller en funktion är enligt min mening aldrig så fult att fördelarna vägs ut av estetiken.

Nej, skriv du på! Kändes onödigt att citera allt bara!

Har som sagt gett det över 2 år utan resultat, så nej. Läkarna tycker inte ens det är lönt med en ny titthålsoperation. Ska något göras så får man öppna upp helt och byta ut delar, typ. Låter vidrigt, och jag vill helst slippa det.. Tänker jag på vilka rörelser jag gör så stannar den ju på plats. Sen är den ju väldigt svag, och jag får en slags matthetskänsla i den väldigt fort... Tyvärr är jag så van vid det nu efter att ha haft det så i 5 år så ja.. Än så länge känns en sådan operation med den långa rehabtiden efteråt inte värt det...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, skriv du på! Kändes onödigt att citera allt bara!

Har som sagt gett det över 2 år utan resultat, så nej. Läkarna tycker inte ens det är lönt med en ny titthålsoperation. Ska något göras så får man öppna upp helt och byta ut delar, typ. Låter vidrigt, och jag vill helst slippa det.. Tänker jag på vilka rörelser jag gör så stannar den ju på plats. Sen är den ju väldigt svag, och jag får en slags matthetskänsla i den väldigt fort... Tyvärr är jag så van vid det nu efter att ha haft det så i 5 år så ja.. Än så länge känns en sådan operation med den långa rehabtiden efteråt inte värt det...

Ok, förstår... Tråkigt när det är så som sagt, lider med dig... Har du några artificiella delar där inne nu då eller, plattor/skruvar eller liknande? Eller vad är det som är gjort med leden liksom?
Ok, så det är till följd av en gammal skada då eller? Fy fan, ska nog vara glad att min läkt så bra som den har istället för att gnälla över att den inte är så bra som den borde... Jag har fått bedömt 5% medicinsk invaliditet på grund av min axel, antar att din är en bra bit mer?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Än så länge känns en sådan operation med den långa rehabtiden efteråt inte värt det...

Blir rehabtiden kortare för att du väntar tills du blivit kärring? Äh, säg som Samuel Clemens; "Skjut inte upp sådant till i morgon som precis lika gärna kan skjutas upp till i övermorgon". (Vilket han iofs inte var känd för att göra...)

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Blir rehabtiden kortare för att du väntar tills du blivit kärring? Äh, säg som Samuel Clemens; "Skjut inte upp sådant till i morgon som precis lika gärna kan skjutas upp till i övermorgon". (Vilket han iofs inte var känd för att göra...)

Det är inte läge nu... Vem ska ta hand om min häst ett helt år? Hur ska jag göra med jobb? Det är verkligen inte läge.

tkdrille

Guest

Gjorde du sjukgymnastiken via en vårdcentral eller på rehabcenter?
Nästintill alla vc har sjukgymnastik för pensionärer och kör även de på ungdomar. Kör ofta folk som har börjat med just vårdcentraler men de har aldrig gjort någon nytta överhuvudtaget. Ofta ryggskador. När de har varit i Ängelholm så är de nästintill rehabileterade efter ett halvår.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Schatzi, min axel var riktigt fudged. Sedan slog jag sönder den en gång till och fick ett nytt träningsprogram för'n. Har blitt mkt bättre. Från viss invaliditet till "normal". Tränade upp småmusklerna inne i axeln. Awesome!

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Den dagen ni kan visa upp muskler som denna, då faller jag som en fura! (Nej, jag är inte ytlig alls...! :3freak)230972_110792855671212_4829025_n.jpg

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO