Sist i Sverige med smartphone, hjälp med val av lur!

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag velar fram och tillbaka mellan min iphöön 4 och HTC DHD..

HTC har fördelen att allt är inom räckhåll känns det som, alla widgets som kapar tiden att komma åt det viktigaste.
Nackdelen med min är både en nackdel och fördel och det är skärmen, HTC är stor men fan vilken upplösning, nackdelen jo batteritiden.

4an är liten och smidig, hatar tangentbordet som vägrar lära sig ord, detta är inga bekymmer på HTC.

Hatar det faktum att inget går att skicka via blåtanden på 4:an, vill jag skicka en bild el låt el va fan som helst via 4:an är jag rökt.
samma sak om man vill montera telefonen som lagringsmedia, rökt på 4:an på den fonten.

Snabbt och smidigt via HTC

4:an tycker jag har ljusår bättre ljud när jag använder blåtandshandsfree och trådhandsfree då jag lyssnar på musik, smaksak men det är skillnad som spelar roll för mig.

Jag utnyttjar Itunes för ljudböcker och det är grymt skönt och enkelt att styra med och maaaaassssor av ljudböcker att plocka hem.

kamera, tycker att HTC har bättre kamera än 4:an men skillnaden är hårfin men 4:an är snabbare på att ta bilder.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är du handikappar LR? Svårt reumatisk? En normalt funtat person klarar väl för fan av att hålla i vilken lur som helst :arsele

Nu har jag förvisso nedsatt rörlighet i båda händerna pga handledsproblem så det kan ju ha med det att göra men det känns ändå fel.
En telefon ska man ju använda till att prata med i första hand, det är åtminstone vad jag gör. Därför tycker man ju att det borde finnas en smartphone som ligger bra i handen när man snackar och inte bara när man porrsurfar med den :va

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX

HTC har fördelen att allt är inom räckhåll känns det som, alla widgets som kapar tiden att komma åt det viktigaste.
Nackdelen med min är både en nackdel och fördel och det är skärmen, HTC är stor men fan vilken upplösning, nackdelen jo batteritiden.

4an är liten och smidig, hatar tangentbordet som vägrar lära sig ord, detta är inga bekymmer på HTC.

Hatar det faktum att inget går att skicka via blåtanden på 4:an, vill jag skicka en bild el låt el va fan som helst via 4:an är jag rökt.
samma sak om man vill montera telefonen som lagringsmedia, rökt på 4:an på den fonten.

4:an tycker jag har ljusår bättre ljud när jag använder blåtandshandsfree och trådhandsfree då jag lyssnar på musik, smaksak men det är skillnad som spelar roll för mig.

Jag utnyttjar Itunes för ljudböcker och det är grymt skönt och enkelt att styra med och maaaaassssor av ljudböcker att plocka hem.

kamera, tycker att HTC har bättre kamera än 4:an men skillnaden är hårfin men 4:an är snabbare på att ta bilder.
Man installerar WhatsApp, sedan kan du glömma konventionella SMS/MMS i ajfån.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Vad gäller blåtandshandsfree har jag faktiskt upplevt det precis tvärtom mot dig.

Visserligen har jag bra ljud när jag har min lilla Jabra Blåtandshandsfree kopplad till iPhone 4 an.
Men jag har en bilstereo med blåtand och den grejar att vara headset och kan ta stereoljud via blåtand från mobilen. Där får jag en hel del störningar när jag kör med iPhonen. Kör jag med min gamla HTC Touch Pro eller flickvännens HTC Desire så är det finfint ljud.
Så av någon anledning så blir iPhonen störd av något i bilen som inte stör blåtanden i någon av HTC mobilerna.
Sjukt irriterande.

Det skulle säkert gå att justera bort genom att ändra bitpool till blåtanden men det går ju att göra på alla smartphones utom just iPhone eftersom den ju bara ska funka vilket den bevisligen inte gör.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Vad gäller blåtandshandsfree har jag faktiskt upplevt det precis tvärtom mot dig.

Visserligen har jag bra ljud när jag har min lilla Jabra Blåtandshandsfree kopplad till iPhone 4 an.
Men jag har en bilstereo med blåtand och den grejar att vara headset och kan ta stereoljud via blåtand från mobilen. Där får jag en hel del störningar när jag kör med iPhonen. Kör jag med min gamla HTC Touch Pro eller flickvännens HTC Desire så är det finfint ljud.
Så av någon anledning så blir iPhonen störd av något i bilen som inte stör blåtanden i någon av HTC mobilerna.
Sjukt irriterande.

Det skulle säkert gå att justera bort genom att ändra bitpool till blåtanden men det går ju att göra på alla smartphones utom just iPhone eftersom den ju bara ska funka vilket den bevisligen inte gör.

intressant..min inbyggda blåtand i min bil ( Audi A4 2011 ) har jag inga som helst problem att köra iphonen på men med HTC kopplar den ner i tid och otid, framför allt när den ska synka kontakterna i telefonboken i bilen men detta har inte Iphonen problem med.

Ljudet, alltså samtalskvaliten upplever folk som mycket bättre om jag brukar iphonen kontra HTC.

men smaken är som....:arsele

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jag blev besviken på Ip4 angående kameran, skiter i megapixlarna, men tycker det blir gryniga kort.
Helt OK när man tittar i phonen men inte på datorn,
och då jämför jag med mina gamla SonyEricssonlurar.

Itunes försvinner (?) iochmed nya iOS 5.0, jag hatar det förbannade programmet :banana

MEN det jag irriterar mig mest på angående iphone4 (förutom obefintlig täckning på landet) är att mitt öra konstant kommer emot skärmen och trycker på "ljud av", idiotisk lösning.

(Ja, halva anledning att jag köpte en iPhone var att äntligen få klaga) :D

täckningen har väl med abbonnemanget att göra inte själva telefon,men håller med om att har man luren mot hakan så är det lätt att man stänger av ljudet. itunes är segt att starta upp men sen funkar det bra,men använder det inte som mediaspelare utan där använder jag xbmc.
försvinner itunes i ios 5,0? trodde bara det skulle hamna i molnet i icloud?
jag tycker iphone är helt rätt för mig då jag gillar att breaka o pilla litet,men jag vet att inte alla håller med,den enda lur som just nu skulle vara intressant är väl i så fall samsung galaxy.

iPhone kan inte köra Flash. Rätt uselt för en så dyr telefon om du frågar mig. Det händer lite då och då när jag försöker surfa att sidan inte visas som den ska pga att det är flash på sidan och Steve Jobs tycker att flash är onödigt trots att det finns på närmare hälften av alla sidor man besöker.

Ja. Det är ju det som är grejen. Jag har en massa musik som jag rippat från mina CD skivor. Den får jag inte in i telefonen annat än med iTunes. Djävla skit om du frågar mig.
Visst går det att göra med spotify också men det är för djäkligt dåligt att det inte går att göra i telefonen från början utan att installera appar för det.

har du en breakad 4:a så kan du ladda ner grooveshark.com i mobilen det är som spotify fast utan reklam,gratis o man kan göra spellistor också med sina favoriter

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
intressant..min inbyggda blåtand i min bil ( Audi A4 2011 ) har jag inga som helst problem att köra iphonen på men med HTC kopplar den ner i tid och otid, framför allt när den ska synka kontakterna i telefonboken i bilen men detta har inte Iphonen problem med.

Ljudet, alltså samtalskvaliten upplever folk som mycket bättre om jag brukar iphonen kontra HTC.

men smaken är som....:arsele

Samtalskvaliteten har jag inga problem med. Där har jag inte märkt någon skillnad faktiskt.

Det är när jag strömmar ljud via blåtanden till bilstereon som det blir problem. Jag gissar att A2DP överföringen är känsligare och det är där man kan ha nytta av att ställa om bitpool och liknande för att få bättre ljudkvalitet. Där får jag sunkigt ljud med iPhonen och bra ljud med HTC.

På gamla Windows mobile låg bitpoolen för A2DP ganska lågt för att öka räckvidden lite på bekostnad av ljudkvalitet men det har jag ställt om på den. På flickvännens desire så behöver man inte ställa om något. Det bara funkar och ljudkvaliteten är bra.

Så jag misstänker att iPhone kör med låg bitpool vilket leder till taskig ljudkvalitet i bilen. Jag har inte testat att ställa ner min gamla HTC touch pro för att kolla om samma problem uppstår. Pilla inte om det funkar liksom. iPhonen går ju inte att ställa om i alla fall. Det enda man kan göra är ju ansluta och koppla ifrån saker.

har du en breakad 4:a så kan du ladda ner grooveshark.com i mobilen det är som spotify fast utan reklam,gratis o man kan göra spellistor också med sina favoriter

Nej. Den är inte breakad.
Det är jobbtelefonen som jag även får använda privat så jag misstänker att jag hamnar rätt långt ned på favoritlistan om jag breakar den och sabbar garantin.
Dessutom är det ju det jag stör mig på. Att jag inte kan få över musik till telefonen utan att antingen installera iTunes eller lägga till appar på telefonen.
Jag kan ju göra det via Spotify så att breaka telefonen och installera ytterligare en app känns onödigt.

Det jag vänder mig mot är ju just att det inte går i telefonen från Scratch.

Alternativt hade dom ju kunnat göra ett iTunes som funkade och inte krävde att datorn var på superdaturnivå för att orka med det.
Visserligen är den inte supersnabb men det är ändå en tvåkärnig processor på 1,7 GHz och 2GB ram men när jag kör iTunes så känns det som om någon smugit dit en gammal 286 processor och 8 MB ram.
så ska det inte behöva vara med en såpass basic programvara som det ju trots allt är.

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag är helnöjd med ajfön. Den funkar alltid(ärligt: bugg-bootat om ett par ggr/1 år). Stavningskontrollen är avstängd. Visst var de jobbigt med Itunes i början, men nu har jag backup på hela telefonen skulle den åka i asfalten bara söpa ny. Kör trådlöst ljud + bild hemma från fön och pad. Köp bara appar 1 gång - delar upp till fem föns/pods/pads på samma ituneskonto. OT: Blockets Ipad app är förresten tok bra.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
täckningen har väl med abbonnemanget att göra inte själva telefon,men håller med om att har man luren mot hakan så är det lätt att man stänger av ljudet.

Näe, har alltid haft Telia, men SE-lurarna hade dålig täckning där iphonen har ingen.

Den verkar vara mycket sämre på att sända än att ta emot, jag hör folk men dom hör inte mig.

Kan ha 2-3 staplar men ändå går det inte att prata.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Näe, har alltid haft Telia, men SE-lurarna hade dålig täckning där iphonen har ingen.

Den verkar vara mycket sämre på att sända än att ta emot, jag hör folk men dom hör inte mig.

Kan ha 2-3 staplar men ändå går det inte att prata.

Rätt stor skillnad på antennen mellan telefoner. Har jävleskapsproblem med täckning och 3g är något som bara funkar i centralorter i verkligheten känns det som,... Har en lur som "referens" vad gäller täckning. En gammal Ericssson hajfena. Den kan jag prata obehindrat med på samma plats där ajfånen eller htc:n kammar noll. Verkar som antenn dB är av mindre prio på dagens telefoner...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rätt stor skillnad på antennen mellan telefoner. Har jävleskapsproblem med täckning och 3g är något som bara funkar i centralorter i verkligheten känns det som,... Har en lur som "referens" vad gäller täckning. En gammal Ericssson hajfena. Den kan jag prata obehindrat med på samma plats där ajfånen eller htc:n kammar noll. Verkar som antenn dB är av mindre prio på dagens telefoner...

Hajfenan är en antenn.

Moderna telefoner har ingen antenn, dom har en inbyggd konstlast som man dumpar RF i.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast att jämföra med en hajfena är ju lite som att jämföra alla bilars terrängegenskaper med en Leopard-stridsvagn :7peta Men visst, majoriteten rör sig ju bara i tättbebyggda områden och vill hellre ha sjuttitolv coola funktioner än bra mottagning i skogen 10 mil utanför Sorsele.

Jag köpte en Xperia Neo i veckan, och än så länge är jag grymt nöjd :tummenupp

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är helnöjd med ajfön. Den funkar alltid(ärligt: bugg-bootat om ett par ggr/1 år). Stavningskontrollen är avstängd. Visst var de jobbigt med Itunes i början, men nu har jag backup på hela telefonen skulle den åka i asfalten bara söpa ny. Kör trådlöst ljud + bild hemma från fön och pad. Köp bara appar 1 gång - delar upp till fem föns/pods/pads på samma ituneskonto. OT: Blockets Ipad app är förresten tok bra.

Jag får starta om min lite då och då. Rätt som det är så får den för sig att den ska suga batteri som om det var huvudsyftet.
I normala fall ska det inte vara några som helst problem att klara en dag på jobbet men ibland så har den sugit i sig så det bara är 30% kvar innan ens lunchen varit och startar jag inte om den då så suger den resten av batteriet innan eftermiddagsfikat.
Startar jag om den så skärper den sig.

Och dom gånger det här har hänt så har det inte varit någon GPS funktion aktiverad eller något sådant. I alla fall inte så vitt jag har kunnat se. Jag misstänker att den glömmer att avaktivera vissa saker så att dom ligger kvar och drar ström men alla indikeringar ser ut som normalt så man inte ser att den satsar benhårt på att tömma batteriet på nolltid.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hajfenan är en antenn.

Moderna telefoner har ingen antenn, dom har en inbyggd konstlast som man dumpar RF i.

My point exactly. Varför kan man inte hitta en smartfån med riktig antenn.. Det hade varit smart.

.. bra mottagning i skogen 10 mil utanför Sorsele.

Nja, nu rör jag mig till 99% i Götaland men det kvittar. Man kan prova E4:an mellan Stockholm och Helsingborg om man vill. Finns gott om luckor på smartfånsen där..

Edit: Efter att ha hittat ett utdrag ur Connects tester verkar Blackberry ha bäst täckning följt av SE....

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
My point exactly. Varför kan man inte hitta en smartfån med riktig antenn.. Det hade varit smart.

Designavdelningen tycker inte att det är snyggt med riktiga antenner, så därför offrar man glatt funktionen för designen.

Den bästa antennen hittills på en mobil är den som satt på sidan av B&O, Ericsson och Sony (det var innan det blev SE)

Det var en så kallad J-pole antenn som faktiskt gav ett par dBd i antennvinst.
Alla andra mobilantenner har gett -dBd

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kan man inte ansluta en extern antenn till någon telefon alls idag? Förr kunde man ju ha en förlängare i till exempel bilen eller liknande. Jag skulle behöva en sån i stugan där signalen redan är dålig och ännu sämre inomhus :(

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har nu skaffat en Galaxy S2 och har fått mina bekymmer lösta! Ingen ännu som jag retar mig på, men det kommer väl. Problemet är mer att man inte fattar så mycket än eftersom det har öppnat sig en ny värld av möjligheter.

Vad bör man inte missa att göra/skaffa med en Android? Blir ju lätt att man försöker att få den att se ut som en Iphone bara för att man är van med det, men det är ju liksom inte meningen...

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Jag får starta om min lite då och då. Rätt som det är så får den för sig att den ska suga batteri som om det var huvudsyftet.
I normala fall ska det inte vara några som helst problem att klara en dag på jobbet men ibland så har den sugit i sig så det bara är 30% kvar innan ens lunchen varit och startar jag inte om den då så suger den resten av batteriet innan eftermiddagsfikat.
Startar jag om den så skärper den sig.

Och dom gånger det här har hänt så har det inte varit någon GPS funktion aktiverad eller något sådant. I alla fall inte så vitt jag har kunnat se. Jag misstänker att den glömmer att avaktivera vissa saker så att dom ligger kvar och drar ström men alla indikeringar ser ut som normalt så man inte ser att den satsar benhårt på att tömma batteriet på nolltid.

Ah! Du kan ha appar igång i bakgrunden. Dubbelklicka på fyrkanten, så får du upp en lista med appar som e igång. Toucha på en och håll intryckt en stund så börjar de vibrera med ett X i vänstra hörnet. Stäng av alla så går de mindre batteri.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC