Skäms på er

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu finns det ju olika undersökningar som visar olika, sist jag läste något om vilka som röstar på SD så hade de störst ökning bland högutbildade.

Ökningen från 0 till 1 är oändlig... Ökningen från 1 till 2 är 100%...

Att ett viss grupp ökar mest relativt sett betyder inget... Härom året blåste man upp artiklar om att det var bland de medelålders/äldre mc-förararna som olyckorna ökade de mest. Betydde det att de var en mer problematisk grupp än ungtupparna? Näe, knappast men med SD-retorik hade olycksstatistiken med säkerhet använts för att försöka få det att verka så och genomsnittsväljaren hos SD hade blivit övertygad om att gubbarna börjat dö som flugor.

• Gilla
Reaktioner: VBK

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är en ingenjör bättre på att göra politiska beslut än en pappersarbetare?

Jag tror att det bland högutbildade finns ett större intresse att engagera sig i viktiga frågor och att grunda sina beslut på fakta mer än på känsla.

Ökningen från 0 till 1 är oändlig... Ökningen från 1 till 2 är 100%...

Att ett viss grupp ökar mest relativt sett betyder inget... Härom året blåste man upp artiklar om att det var bland de medelålders/äldre mc-förararna som olyckorna ökade de mest. Betydde det att de var en mer problematisk grupp än ungtupparna? Näe, knappast men med SD-retorik hade olycksstatistiken med säkerhet använts för att försöka få det att verka så och genomsnittsväljaren hos SD hade blivit övertygad om att gubbarna börjat dö som flugor.

Bra att du skriver så att folk här förstår :banana

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tja, under 300 medlemmar av forumets totalt nästa 50000 medlemmar har kryssat att de ska rösta på SD. Dessutom finns det ju de som har tillgång till flera datorer eller liknande som kan rösta flera gånger. Och de som har en lite extremare åsikt kanske är lite mera benägen att rösta i en sånhär poll. Så det ger ju inte en särskilt rättvis bild av att vara ett tvärsnitt av alla medlemmars åsikt.

Tyvärr så tror jag att SD kommer att komma in i riksdagen. Men det kommer att leda till mera skada än nytta. De kommer inte att ha tillräckligt många platser för att ge sin fråga någon tyngd och inget annat parti vill samarbeta med de.

Det återstår ju att se hur det gått när rösterna räknats också. Det kanske visar sig att SDs krets av presumtiva väljare är mera benägna att rösta om det bara handlar om att klicka lite med datorn eller svara på en fråga från en som ringer upp än att faktiskt masa sig iväg och lämna in en röstsedel.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror att det bland högutbildade finns ett större intresse att engagera sig i viktiga frågor och att grunda sina beslut på fakta mer än på känsla.

Det faktum att de kommer till yttersta och otvivelaktiga sanning lägga sin röst på det som är dem själva mest till gagn? Oh yes!
Gör det dem till bättre väljare, med större berättigande att rösta således?

(Hell yes, jag är högutbildad och int fan tänker jag rösta på nåt som inte gynnar mig. Ro hit stålarna, we have a winner)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
medelålders/äldre mc-förararna som olyckorna ökade de mest. Betydde det att de var en mer problematisk grupp än ungtupparna? Näe, knappast men...
Appapp, vi vet alla att gamlo ska sitta på hemmet och äta prefabmat och spela bingo! Inga gamla testogubbar/klimakteriekärringar på hoj, det är livsfarligt :mattias:fakta

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Skäms på er som lägger er i hur vuxna människor röstar. Vi lever i en demokrati, där alla får rösta hur dom vill, utan att någon självutnämd SH politiker ska bestämma vilket parti som är ok eller inte

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tyvärr så tror jag att SD kommer att komma in i riksdagen. Men det kommer att leda till mera skada än nytta.

Måtte vid gudarnas alliansen passera 50% så är saken biff. Då kan SD sitta i sitt hörn och gnöla.

Ett än värre scenario kan vara att alliansen tvingas samarbeta med MP och det kan knappast leda till annat än dåliga kompromisser...

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Skäms på er som lägger er i hur vuxna människor röstar. Vi lever i en demokrati, där alla får rösta hur dom vill, utan att någon självutnämd SH politiker ska bestämma vilket parti som är ok eller inte
Jo påminner om den tiden man var med i facket och högt uppsatta fackpampar fick raseriutbrott för att man inte röstade som de ville

MC Doktorn

Guest
Vi diskuterade inte människovärde, vi diskuterade utbildningsnivå. Jag föraktar på intet sätt lågutbildade, men du kan väl inte ärligt tycka att det är bättre att vara lågutbildad än högutbildad?

Men du skriver att man borde skämmas för att man röstar på SD och konstaterar att många av deras väljare är lågutbildade.

Ligger skammen i att man är så lågutbildad och inte fattar bättre än att lägga sin likvärdiga röst på SD?

Som sagt en värdelös utbildning på högskolan är inte värd mycket, det finns exempel på människor med drivkraft utan utbildning som klarat av saker som få utbildade klarat av.
Alla har möjligheter, det är bara att ta dom.

Hur tror du det kommer sig att SD med mycket stor sannolikhet kommer ha fler lågutbildade bland sina väljare än övriga partier?

Utgår du från att människor med sämre utbildning röstar på ett invandrarfientligt parti måste man glömt sin historia att tex arbetarklassen var lågutbildade och röstade fram möjligheten att utbilda sig.

Kanske SD representerar den nya arbetarklassen?

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vilket parti ska man rösta på för att deportera alla kriminella invandrare?

Då får du nog flytta till Frankrike eller starta ett eget parti.
Vad ska vi göra med alla kriminella Svennar då? Skicka till Frankrike? Precis som rumänerna gjort med sina zigenare?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jag bor tydligen i Sveriges fjärde minst invandrartäta kommun som ligger i en väldigt röd del av landet. Jag bor i hus i en by.
Vad säger det om mig, du som verkar veta?

Fakta är att människor bara bryr sig om sig själva om det inte gynnar dom att bry sig om andra.
I slutänden bryr sig folk ändå bara om sig själva.
En del ska bara verka lite finare och godare än andra (Inget illa menat mot dig dock).

Hur skulle jag kunna veta det?

Jag vet inte, men läs igen och säg var i texten jag pratade om SD.
Jag ska vara tydligare nästa gång.

Jag tror du är arbetslös och bidragsberoende. Förmodligen röstar du S, men om du känner att de inte gjort något för dig tidigare så kommer du förmodligen att rösta SD denna gång.

Du lyckades få alla fel. Misströsta inte, jag har också en massa fördomar.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Som du säger lever vi i en demokrati. Då har även jag rätt att göra min röst hört. Tyst nu.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Ett än värre scenario kan vara att alliansen tvingas samarbeta med MP och det kan knappast leda till annat än dåliga kompromisser...

Trodde att alliansen hade sagt att man inte kunde tänka sig ett samarbete med MP. Eller har jag missat något här? :va :näsblod

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024