Skåne är Svenskt!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vem skulle ge dom bättre betalt?

Sen då heter det stöd.

Mejeriet ger dansken bättre betalt än svensken.

Du vet som med ägg, olika betalt beroende på djurhållningen.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ja, och? Sen när betalar någon mer än nödvändigt?

Men det är ett jäkla gnäll på danskarna när arla konkurrerar med dom.

Vi skrev om varandra. Jämför med ägg och kravmjölk. Man får olika betalt beroende på djurhållningen eftersom en marknad är beredd att betala mer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi skrev om varandra. Jämför med ägg och kravmjölk. Man får olika betalt beroende på djurhållningen eftersom en marknad är beredd att betala mer.

Ja, när det gäller svenska krav på djurhållning så drabbar det hela landet, dagligen.

Skulle inte vara ett problem om bara svensken skulle varit lite mer solidarisk (utifrån latinet, inte politiken) mot sitt land.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vi är eniga där Skäggot.

http://www.dn.se/ekonomi/antalet-svenska-bonder-minskar-dramatiskt/

Vi har ett akut problem här, inte bara för Skåne men jordbrukstäta bygder drabbas naturligtvis hårdast.

Folk har inga problem att äta billig mat med dåligt djurskydd, eller hög miljöpåverkan. Det är liksom bevisat för folk bryr sig inte i butik utan köper det billigaste.

Idag är väl ca hälften av maten vi äter importerad och den siffran ökar.

Jag fattar inte riktigt problemet. Vi skiter ju fullständigt i miljöfrågor i skogsbruket. Av ekonomiska skäl.

Hursomhelst snart blir djur- och miljöskyddet för den mat vi äter ännu sämre, för detta går fort.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vänta lite här nu, Skåne är alltså inte en hop med inavlade bönder, ändok verkar tråden mest kretsa kring Skånes jordbruk. :D

Förövrigt är det löjeväckande att någon tar lite munhugg mellan olika regioner på allvar. :rofl

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ädelskånska... jo, visst. Hur många snackar det?

Ranelid med sina tungspetts-r. Skojar du, han är väl ett bevis för min sak om något? Inte mycket malmöitiska där du...

Dialekter som inte anses korkade? Dalmål, norrländska, stockholmska (är också en dialekt).
Hur tänkte du nu?
Är det bara malmöitiska som räknas som skånska?
När du hör en dalmas, norrlänning eller stockholmare, tänker du då: "Jävlar, vilken smart kille!"
Liksom kvinnor och invandrare verkar du bara leta efter en anledning till att folk tycker att du är korkad.
Sanningen är troligen betydligt mer okomplicerad.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nej, allt utspelar sig alltid i Mälardalen.

Om vi tar deckare som exempel som det görs absolut flest TV-filmer på, så verkar ingenting hända i Mälardalen.

Istället berättas det hur folk tas av daga i Ystad, Fjällbacka, Gotland osv.

Sen är det väl ingen större idé att hitta på mordhistorier som utspelar sig i Skåne när verkligheten är så mycket bättre.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Sverige_1700_L2.gif
Stockholm ska vara fint sägs det. Jag har inte varit där mer än några timmar åt gången så jag vet inte. Sthm ligger ju så ocentralt, typ 50 mil åt fel håll..

Det kan naturligtvis vara svårt att förstå att huvudstaden låg i mitten av riket om man inte kan Sveriges historia.:tungan

Här finns lite som handlar om krigshistorien...
http://www.algonet.se/~hogman/slkrig.htm

Att Ståckhålmare låter stöddiga förklarade Fredrik Lindström med att maktens dialekt upplevs så.
Om Karlstad hade varit huvudstad hade maktens dialekt varit värmlänska, en stöddig dialekt, eller hur!:hihi

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Hur tänkte du nu?
Är det bara malmöitiska som räknas som skånska?
När du hör en dalmas, norrlänning eller stockholmare, tänker du då: "Jävlar, vilken smart kille!"
Liksom kvinnor och invandrare verkar du bara leta efter en anledning till att folk tycker att du är korkad.
Sanningen är troligen betydligt mer okomplicerad.

Malmöitiska? Nej, naturligtvis inte. Men Ranelid är född och uppvuxen i Malmö, med en egenartad dialekt. Tungspetts-r är ju direkt talfel här nere, som att läspa ungefär.

Själv talar jag två olika dialekter, kanske tre. Kristianstadsdialekten, med sina ö-ljud, var stor i Åhus när jag växte upp. Men mitt modersmål är åhus-dialekt, dvs i princip lika med den på Österlen.

Sedan har jag pluggat i Lund och mycket riktigt i officiella sammanhang talar jag ofta en mer städad akademisk skånska. Men jag fixar lite listerländska med om du vill (förvisso i Blekinge.)

Nej, men många telefonförsäljare kommer från Norrland. Det finns en undersökning som visar att folk litar på norrlänningar. - "Jadu, jag heter Anderch och ringer här från Pite. Vi har ett jättefint erbjudande här förstår du..."

I övrigt kommentar jag inte vad en liten lappjävel som du anser. Däremot märker jag en enorm skillnad hur jag blir bemött när jag skiftar dialekt. Eller talar engelska med folk vilket jag gör dagligen.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Vänta lite här nu, Skåne är alltså inte en hop med inavlade bönder, ändok verkar tråden mest kretsa kring Skånes jordbruk. :D

Förövrigt är det löjeväckande att någon tar lite munhugg mellan olika regioner på allvar. :rofl

Jag vet inte vad tråden handlar om, men jag är som sagt separatist av helt andra orsaker än det språkliga. Jordbrukspolitiken förvisso en av dessa orsaker. Men det är strikt realpolitik. Hade Skåne haft en självständig politik hade den sett väldigt annorlunda ut än den rådande, det är skäl nog.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Malmöitiska? Nej, naturligtvis inte. Själv talar jag två olika dialekter, kanske tre. Kristianstadsdialekten, med sina ö-ljud, var stor i Åhus när jag växte upp. Men mitt modersmål är åhus-dialekt, dvs i princip lika med den på Österlen.

Sedan har jag pluggat i Lund och mycket riktigt i officiella sammanhang talar jag ofta en mer städad akademisk skånska. Men jag fixar lite listerländska med om du vill (förvisso i Blekinge.)

Nej, men många telefonförsäljare kommer från Norrland. Det finns en undersökning som visar att folk litar på norrlänningar. - "Jadu, jag heter Anderch och ringer här från Pite. Vi har ett jättefint erbjudande här förstår du..."

I övrigt kommentar jag inte vad en liten lappjävel som du anser. Däremot märker jag en enorm skillnad hur jag blir bemött när jag skiftar dialekt. Eller talar engelska med folk vilket jag gör dagligen.

Finns stöd att erhålla om man skapar arbetstillfällen i Norrland, callcenter kan ligga var som....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Malmöitiska? Nej, naturligtvis inte. Själv talar jag två olika dialekter, kanske tre. Kristianstadsdialekten, med sina ö-ljud, var stor i Åhus när jag växte upp. Men mitt modersmål är åhus-dialekt, dvs i princip lika med den på Österlen.

Det är inget iögonfallande att ma blir bemött annorlunda beroende på om man talar dialekt eller inte, bara att utnyttja det.

Finns få så roande saker som att slå en stockholmare på fingrarna talandes som en bonde, bara för att någon timme senare tala städat med hans högdjur om händelsen.:D

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
View attachment 397358

Det kan naturligtvis vara svårt att förstå att huvudstaden låg i mitten av riket om man inte kan Sveriges historia.:tungan

Här finns lite som handlar om krigshistorien...
http://www.algonet.se/~hogman/slkrig.htm

Att Ståckhålmare låter stöddiga förklarade Fredrik Lindström med att maktens dialekt upplevs så.
Om Karlstad hade varit huvudstad hade maktens dialekt varit värmlänska, en stöddig dialekt, eller hur!:hihi

Det är trist att diskussionen fastnar vid just dialekter, jag leds in i en diskussion jag egentligen finner ointressant. Men i USA är det Bostondialekten man finner snobbig, inte den i District of Columbia (Washington DC). Den allvetande Lindström borde förklara det, hans teori stämmer uppenbarligen illa.

Över till sakfrågan för mig: Den skånska regionalismen/separatismen bottnar ju snarare i en önskan om en decentraliserad politik på allvar. Federalism eller självständighet.

Att Stockholmsdialekten uppfattas som stöddig beror ju på att centralmakten ÄR stöddig, och genom åren ofta kör över olika landsändar i frågor där konsekvensen av beslut helt landar regionalt. Vargfrågan är ett bra exempel i vår samtid. Den centralistiska synen på hur beslut skall fattas är väl ett arv från Wasatiden. Men tittar man på konstitutionen i de flesta mer moderna stater så har ju centralmakten mycket mindre makt. Se på Tyskland eller Schweiz. USA. MODERNA STATSBILDNINGAR.

Det stör mig att vi anser oss ha rätt (vi andra i Sverige) att tvinga vargen på Värmland. Det är inte rätt.

Det finns ju separatistiska rörelser även i andra delar av Sverige. Jag skulle önska lite mer verkstad och mindre snack, så kanske vi kan få till en vettigare konstitution.

Hursomhelst. I Roskildefreden står uttryckligen att skånelag skall gälla i Skåne. Skåne hade ett autonomt parlament fram till skånekriget. Det är ju bara att gå tillbaka till tingens ordning efter Roskildefreden kan jag tycka.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det är inget iögonfallande att ma blir bemött annorlunda beroende på om man talar dialekt eller inte, bara att utnyttja det.

Finns få så roande saker som att slå en stockholmare på fingrarna talandes som en bonde, bara för att någon timme senare tala städat med hans högdjur om händelsen.:D

Även jag utnyttjar detta glädjeämne.

Och jag tycker det är kul när de inte fattar skånska, vad jag försöker säga eller beställa. Jag talar flytande amerikansk engelska nästan helt utan skandinavisk accent, så jag brukar bara skifta till den. Jävlar vad förvånade de blir. :D

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Finns stöd att erhålla om man skapar arbetstillfällen i Norrland, callcenter kan ligga var som....

Tja, stöd är ju något Skåne lär behöva.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/regionen-loste-inte-jobben/
Skåne halkar efter. För femton år sedan skulle Region Skåne och Öresundsbron ge ökad tillväxt och lägre arbetslöshet.
Men verkligheten blev en annan: idag har Skåne lägst sysselsättningsgrad i Sverige. Och landets fyra värsta krisorter ligger alla i Skåne.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år