Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
Även om detta inte direkt är förvånande är det ändå hyfsat uppseendeväckande sett ur ett ryskt perspektiv.
En tidigare hårdför och högt uppsatt general som menar att han avrått Putin från att gå in i Ukraina, då de inte utgör något verkligt hot mot Ryssland, men att Putin skulle struntat i detta. Han menar att Putin främst gör detta av inrikespolitiska skäl.

Nu är det visserligen lite luddigt om den aktuella generalen är någon Putin ens lyssnar till längre och han verkar vara en Putin-kritiker sen länge som säkert har sina egna skäl att föra fram sin sak, men ändå något som gör att man höjer på ögonbrynen när det sker i det här sammanhanget:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle nog vara rätt sur om jag fått vila mig i form i utkylda lastbilar i ett par dagar innan jag förväntas anfalla fienden och riskera att dö...

Det kommer inte mycket värme från konvoyen, och dom ifrågasätter ju till och med om det är speciellt mycket personal kvar då det syns allt mindre rörelse.
Stridsvärde noll.

Nä den teorin är rätt dålig

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stridsvärde noll.

Nä den teorin är rätt dålig
Ja, nu har jag plågat mig igenom videon, killen verkar gilla att klä upp sig i olika uniformer och med olika vapen, men jag vet inte om han egentligen vet speciellt mycket om ryssland

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Polen ville inte stöta sig med sin ev nya granne, så då gav man planen till USA, mot att man skulle få F16 av USA.

USA skiter i om dom stöter sig med Putler, dom är ändå inte kompisar sedan tidigare....
Visst.
Men varför inte ge F16 till Ukraina där dom behövs nu istället direkt?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jävligt mycket dyrare blir det att tanka bilen och värma huset, men också mat och allting annat med det här jävla kriget.

Man kan ju förvänta sig att Ryska staten skall ersätta detta, med ränta.
Eller hur?
:mad:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jävligt mycket dyrare blir det att tanka bilen och värma huset, men också mat och allting annat med det här jävla kriget.

Eller hur?
Krig påverkar marknader så priserna höjs. Om stater ska lägga sig i det så handlar det om planekonomi. Har testats med tveksamma resultat.

Fråga dina politiker varför du måste betala moms på dessa varor när du betalar med redan skattade pengar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Krig påverkar marknader så priserna höjs. Om stater ska lägga sig i det så handlar det om planekonomi. Har testats med tveksamma resultat.

Fråga dina politiker varför du måste betala moms på dessa varor när du betalar med redan skattade pengar.
"Mina" politiker har inte gått i krig.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph

Eller hur?

Satt och räkna lite snabbt på vår ekonomi igår. Senaste månaden har kostnaden i vårt hushåll för bensin, el tillsammans ökat med ca 3000-3500:- jämfört med för ett år sen. Då har vi ändå haft lägre elförbrukning än för ett år sen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Satt och räkna lite snabbt på vår ekonomi igår. Senaste månaden har kostnaden i vårt hushåll för bensin, el tillsammans ökat med ca 3000-3500:- jämfört med för ett år sen. Då har vi ändå haft lägre elförbrukning än för ett år sen.
Jag tycker att vi kan beslagta och sälja ut ryska tillgångar i våra hemland, och betala ut till folket som kompensation.

Tänk ryska konsulatet i Mariehamn som ett exempel. Stort hus på ännu större, mycket central tomt. Fastigheten har säkert ett marknadsvärde på över en miljon euro.
Skicka hem packet och sälj ut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast det är Sveriges politiker som styr priset till konsument.
Jag utgår från att det fortfarande är 20% bränsle och 80% skatt när man tankar.
Så diesel kostar drygt fem kronor nu, bara så alla vet det och inte går på Magdalenas trollarmés lögnaktiga förklaringar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker att vi kan beslagta och sälja ut ryska tillgångar i våra hemland, och betala ut till folket som kompensation.

Tänk ryska konsulatet i Mariehamn som ett exempel. Stort hus på ännu större, mycket central tomt. Fastigheten har säkert ett marknadsvärde på över en miljon euro.
Håller med, tycker även folket borde attackera människorna där inne.
Kasta ner någon tjänsteman från Västerbron och bli historisk!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Fast det är Sveriges politiker som styr priset till konsument.
Jag utgår från att det fortfarande är 20% bränsle och 80% skatt när man tankar.
Så diesel kostar drygt fem kronor nu, bara så alla vet det och inte går på Magdalenas trollarmés lögnaktiga förklaringar.

"Bensinskatten" är väl fast? Dvs den blir inte dyrare för att oljepriset/bensinpriset ökar. Sen betalar man ju moms på det såklart. Skatt på skatten... :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi lever inte isolerade från omvärlden.

Ska du vara förbannad på någon så är det olika miljörörelser och tyskarna som har gjort sig energiberoende av Putler.
Hade vi haft kvar alla nedlagda reaktorer i drift hade elpriset varit hälften.
Hade tyskarna haft sina i drift så hade vi inte märkt av någon prisändring.

Bygger vi nya reaktorer så kommer vi ändå att få betala vad tyskarna tycker att elen är värd, eftersom dom kommer att köpa den, och sedan sitta på sina höga hästar och säga att dom minsann inte har kärnkraft och att det gick hur bra som helst att lägga ner den.

Samtidigt som dom betalar mellan minuspris när det blåser och fantasisummor när det inte blåser sitter dom mitt i den brinnande sjunkande båten och säger "This is fine"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Intuitivt vill jag gärna hålla med dig men att avskaffa äganderätten är en ganska farlig väg att ge sig in på.

Fast om Ryssland inte betalar sina skulder så blir det ju iofs inte konstigare än att kronofogden utmäter någon annans tillgångar. Sen kan ju Åland köpa ryska skulder(krigsskadestånd) av tex Ukraina ifall Åland inte har egna fordringar på Ryssland.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Intuitivt vill jag gärna hålla med dig men att avskaffa äganderätten är en ganska farlig väg att ge sig in på.

Fast om Ryssland inte betalar sina skulder så blir det ju iofs inte konstigare än att kronofogden utmäter någon annans tillgångar. Sen kan ju Åland köpa ryska skulder(krigsskadestånd) av tex Ukraina ifall Åland inte har egna fordringar på Ryssland.
Det jag vill komma till är att ALLA rättigheter skall åka genom fönstret när man bestämmer sig för att börja kriga.
SAMTLIGA.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det jag vill komma till är att ALLA rättigheter skall åka genom fönstret när man bestämmer sig för att börja kriga.
SAMTLIGA.

Ska vi expropriera alla USA-ägda tillgångar också då?

Missförstå mig inte, jag försvara på intet sätt Putin, men börjar vi göra så med Ryssland så har vi ju satt prejudikat för andra i framtiden.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati