Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Deras Glonass verkar inte funka särskilt bra, till och med stridsflygplanen har Garmin etrex som navigeringshjälpmedel… en papperstiger till verkar det som.
Den har väl både GPS och Glonass?

Min billiga kinesiska mobiltelefon har GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den har väl både GPS och Glonass?

Min billiga kinesiska mobiltelefon har GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo

Den hade alltså inte GPS utan fick det i efterhand i form av en handhållen Garmin från 2001… och jag skulle inte lita på GLONASS ens i fredstid. Och hur de vågar lita på GPS som rysk krigsmakt övergår mitt förstånd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den har väl både GPS och Glosnass?
Jag hoppas bara att inte våra svenska politiker tar det som ett kvitto för att Sverige därmed kan stå utanför NATO.

Sverige har inte 44 miljoner invånare som kommer släppa allt de har i händerna för att springa ut och försvara landet.

Nej, det får man verkligen hoppas, men samtidigt är ju det här kriget ett kvitto på att Sverige faktiskt skulle kunna stå emot bra med den utrustning vi har, bara vi anförskaffar MER av den och MER soldater.

Vad jag absolut tycker att vi ska anskaffa är attackdrönare, SAAB borde få i omedelbar uppgift att utveckla en större, beväpnad Neuron, eller annan lämplig vingdrönare.
(kanske bättre med billiga beväpnade drönare i mängd än enstaka dyra)
Även skenmålsdrönare har visat sig vara effektiva, Ryssarna har använt AN2'or som skenmål, och när Ukraina har tänt upp radar för att skjuta ner dom har en radarsökande missil kommit swishandes.

Bayraktar drönarna har ju visat sig vara ovärderliga för att slå mot fordonskolonner med drivmedel.

NATO debatten ställer jag mig utanför.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det får man verkligen hoppas, men samtidigt är ju det här kriget ett kvitto på att Sverige faktiskt skulle kunna stå emot bra med den utrustning vi har, bara vi anförskaffar MER av den och MER soldater.

Vad jag absolut tycker att vi ska anskaffa är attackdrönare, SAAB borde få i omedelbar uppgift att utveckla en större, beväpnad Neuron, eller annan lämplig vingdrönare.
Även skenmålsdrönare har visat sig vara effektiva, Ryssarna har använt AN2'or som skenmål, och när Ukraina har tänt upp radar för att skjuta ner dom har en radarsökande missil kommit swishandes.

Bayraktar drönarna har ju visat sig vara ovärderliga för att slå mot fordonskolonner med drivmedel.

Vi måste väl även räkna med att Ryssland inte kommer agera lika inkompetent nästa gång dom försöker invadera något land.

Ska vi klara oss utan NATO så får vi nog återgå till en försvarsbudget på 4% av BNP och återinförande av allmän värnplikt. Och naturligtvis en mer feministiskt jämställd värnplikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi måste väl även räkna med att Ryssland inte kommer agera lika inkompetent nästa gång dom försöker invadera något land.

Ska vi klara oss utan NATO så får vi nog återgå till en försvarsbudget på 4% av BNP och återinförande av allmän värnplikt. Och naturligtvis en mer feministiskt jämställd värnplikt.

Nej, men nästa gång dom kommer att agera ligger väldigt långt i framtiden.

Dom har ju utarmat sitt försvar rejält nu, och det kommer att ta tid för dom att bygga upp det stridsvärde dom hade när dom gick in i Ukraina.
Och än är det inte slut i Ukraina.

Deras pansar står ju bakom ladugårdarna i Ukraina, redo att byggas om till jordbruksutrustning, det som inte har brunnit upp på vägarna...

Ukraina har köpt oss tid, tid som vi borde använda till att förbereda oss.

Ska Ryssen komma och ta oss med pansarmarch så måste dom genom Norge eller Finland först, båda snart NATO medlemmar, och slå sig söderut.

Annars måste dom komma över havet, antingen luftlandsätta eller med båt.
Luftlandsättning tror jag blir svårt då dom först måste få luftherravälde och sedan ta och hålla en flygplats med fallskärmstrupp innan dom kan börja flyga in styrkor utan fordon och så småningom fordon till styrkorna.

Kommer dom med båt så får vi hoppas att vi har hunnit förstärka upp med kustrobotar och marint försvar (vilke jag har dålig koll på)
Vi har väl en liten men avancerad marinkår, och ett kustförsvar som består av robotsystem som Byden hämtade på museum och nya grejor som håller på att driftas för fullt.

Men visst, ett NATO medlemskap skulle ju garantera oss hjälp med sådant vi saknar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vilka skulle försvara Sverige menar du?

Hur många svenskar försvarar Europa?

Klart känslig fråga noteras.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Saab håller väl på att utveckla en drönarvariant av gripen, så en bamsedrönare med massa dakka.

Sedan finns det säkert skoj saker på gång på hemlig ort med.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska definitivt inte tolka att ryssen står med picken i näven i Ukraina som att de är svaga. De verkar snarare ha massuppfittat möjligheten att storma in och ta landet billigt genom blixtkrig. De har inte rullat in sina huvudsakliga styrkor, flygvapen och artilleri. Det är i huvudsak en fråga om att de behöver släppa picken och få fason på sina förvirrade led, vilket de garanterat kommer lyckas med givet tid, och då kommer en massiv krigsmaskin rulla fram över Ukraina och förvandla landet till en grushög på samma sätt som vi sett dem göra tidigare.
De ville nog helst bara slippa att göra det i Ukraina, för det är ett hemskt opopulärt krig.

Jag tror att det enda som kan stoppa massiv förödelse i Ukraina är att det ryska folket får nog. Fan vet om det kommer hända, men om inte det händer kan det mycket väl bli ett årtionde av krig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man ska definitivt inte tolka att ryssen står med picken i näven i Ukraina som att de är svaga. De verkar snarare ha massuppfittat möjligheten att storma in och ta landet billigt genom blixtkrig. De har inte rullat in sina huvudsakliga styrkor, flygvapen och artilleri. Det är i huvudsak en fråga om att de behöver släppa picken och få fason på sina förvirrade led, vilket de garanterat kommer lyckas med givet tid, och då kommer en massiv krigsmaskin rulla fram över Ukraina och förvandla landet till en grushög på samma sätt som vi sett dem göra tidigare.
De ville nog helst bara slippa att göra det i Ukraina, för det är ett hemskt opopulärt krig.

Jag tror att det enda som kan stoppa massiv förödelse i Ukraina är att det ryska folket får nog. Fan vet om det kommer hända, men om inte det händer kan det mycket väl bli ett årtionde av krig.

Dom kan garanterat hamra ukraina till aska om dom sätter in allt dom har, men dom har redan satt in och utmattat en stor del av det dom har, och dom kan inte lämna resten av landet utan försvar.

Cornucopia sammanfattade det såhär: (och fick inte mothugg av sina väl insatta vänner som brukar rätta honom, så jag anser det som trovärdigt)
"
18:16 KOMMENTAR OM 90%+ AV RYSKA STYRKORNA INSATTA

När det gäller uppgifter om att 90-92-95-98% av att de ryska styrkorna är insatta i Ukraina, så avser det de bataljonsstridsgrupper som grupperats fram till gränsen innan Putins nya invasion. Inte det totala ryska tridskrafterna. Det handlar dock om någonstans 60-70% av alla ryska bataljonsstridsgrupper, men en bataljonsstridsgrupp innefattar bara en av tre bataljoner per brigad, men alla funktions- och stödförband. Det finns alltså en hel del bataljoner med mekskytte, motorskytte och stridsvagnar kvar som aldrig först fram, men de saknar i fallet de insatta bataljonsstridsgrupperna alltså funktions- och understöd på brigadnivå i den nivå det slagits ut av ukrainarna.

Ryssland är rejält uppbundet, men alltså inte till 90+%. Om vi säger att 100% av de framgrupperade stridsgrupperna är insatta så återstår fortfarande 30% av alla stridsgrupper, plus 2x så många manöverbataljoner som redan satts in. En förenklad uträkning innebär att ca 23% av alla manöverbataljoner satts in (70%/3) men 70% av funktionsförbanden.

Samtidigt behöver man rotera runt förband i echelonger eller rent av skicka hem, för man orkar inte ligga i fronten hela tiden. Man kan säga att det inte finns mycket mer stridskrafter Ryssland kan sätta in, utan det man har kvar och inte mobiliserat handlar om att kunna rotera befintliga förband i Ukraina och föra ett krig som håller på i många år."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur är det jag förespråkar propaganda?

Hur är det SVT sysslar med INTE propaganda i såna fall?

Dom visar glatt söderbombade Ukrainska städer och människor (nu senast en ukrainsk man som förlorat benet och ett dygn senare tvingats på flykt) men inte nerskjutna ryska flygplan och sönderskjutna ryska fordon? (jag kräver inte närbilder på döda ryssar, men ÅAS visar dom döda Ukrainare)
Du kommer älska denna i alla fall

Expert: Jättekonvojen en ”militär katastrof”

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du kommer älska denna i alla fall

Expert: Jättekonvojen en ”militär katastrof”

Ahh, det var bakom betalvägg som vanligt, det är därför jag inte läser SVD, men det var väl ungefär vad jag sa i går? Förrgår? också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Minns inte vad du sade igår.
SvD värd att betala för.
Ja, jag får snart titta på vilken nyhetskälla som är värd att betala för, för nu finns inga gratisalternativ kvar.

Omni har blivit ett betalväggshelvete det med

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ja, jag får snart titta på vilken nyhetskälla som är värd att betala för, för nu finns inga gratisalternativ kvar.

Omni har blivit ett betalväggshelvete det med
DN ska ju vara upplåst. Övriga villkor för upplåsning vet jag inte. (prenumeration finns här)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
DN ska ju vara upplåst. Övriga villkor för upplåsning vet jag inte. (prenumeration finns här)
Näpp, får upp början på texten sedan en ruta med "En månad gratis, insert your creditcard number here and you will never get rid of us"

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det kan givetvis vara så, men sedan är ett mobiltelefonnät med radiolänkar väldigt svårt att slå ut totalt, visst om man lyckas spränga en knutpunkt tar man ut en större del.
Men all sån infrastruktur har reservkraft och klarar sig trots strömavbrott.
Ja, och med lite tur har dom bättre krav än vad vi har i Sverige, 1h i större orter och 4h i resten av landet, sen är det offline på riktigt.

I den bästa av världar så kan Ukraina utnyttja det faktum att dom delar infra på samma sätt som vi sniffade av Tyskarnas trafik via våra kablar under andra världskriget.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, och med lite tur har dom bättre krav än vad vi har i Sverige, 1h i större orter och 4h i resten av landet, sen är det offline på riktigt.

I den bästa av världar så kan Ukraina utnyttja det faktum att dom delar infra på samma sätt som vi sniffade av Tyskarnas trafik via våra kablar under andra världskriget.
Ja, fast det är minimikraven, enligt uppgift ska Telia ha bättre reserver än så, fast kanske inte på glesbygdens minst nyttjade stolpar.

Så länge inte ortens motorburnaa ungdom har stulit batterierna förstås....

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum