Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Yes och jag har som sagt inget mot uttalandet. Sossarnas dubbla måttstockar har jag svårare för.
Jag tycker det är knepigt att dra en nationalitet över en kam.
Nationalitet är ett registrerat papper, det är inte en politik, en religion, ett utseende eller ett beteende.
Vad är det man ogillar, ord i en viss ordning på papper?
Det förefaller otroligt imbecillt att tycka illa om någon för att någon annan skrivit ett antal bokstäver på ett papper faktiskt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Verkar som om FSB och Putin har lite olika åsikter om saker. Putin verkar ha gett sig på lite FSB folk och utsett dem till syndabockar. Länk
Givetvis bör man ta saker med en nypa salt, men just denna källa brukar ha koll på sina saker.
Det vore en bra utveckling om FSB och Putin kom på kanten med varandra.

Ryssland verkar även numera blockera Instagram. Är det några kanaler kvar?

Som jag tog upp redan i söndags så verkar Ryssland ganska hårt puscha lögner för att Ukraina tillsammans med USA skulle ha biologiska vapen i Ukraina. Detta är givetvis ett påhitt, men det fick fäste även hos propagandapartners i väst. Ser just nu att de fortsätter att puscha just biovapen väldigt hårt på alla nyhetskanaler i Ryssland.
Har känslan att detta kommer användas som ett svepskäl inför något.
Men om det gör detta innan försöket att ta Kyiv eller efter är jag osäker på.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ukrainarna varnar Belarus om att Ryssland planerar en false-flag operation mot dem för att få dem att gå med i kriget.
Ukr_16.jpg
Belarusiska armen har ju hittills varit ganska ovilliga att ge sig in i markstrider i Ukraina.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar som om FSB och Putin har lite olika åsikter om saker. Putin verkar ha gett sig på lite FSB folk och utsett dem till syndabockar. Länk
Givetvis bör man ta saker med en nypa salt, men just denna källa brukar ha koll på sina saker.

Ryssland verkar även numera blockera Instagram. Är det några kanaler kvar?

Som jag tog upp redan i söndags så verkar Ryssland ganska hårt puscha lögner för att Ukraina tillsammans med USA skulle ha biologiska vapen i Ukraina. Detta är givetvis ett påhitt, men det fick fäste även hos propagandapartners i väst. Ser just nu att de fortsätter att puscha just biovapen väldigt hårt på alla nyhetskanaler i Ryssland.
Utveckla "givetvis".

Jag tror man skall, generellt, akta sig för att veta saker med säkerhet, speciellt om man faktiskt inte gör det.

I min värld är det dock noll skillnad om Ukraina utvecklar atomvapen eller biologiska dito, Ryssland har inte där att göra oavsett.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, det var ju tydligt redan innan detta började att han förbereder syndabockar innan det ens blir en grej. Det är maffiastyre, som sagt. Därför paradade han ju hela kabinettet framför kameran och erkänna utbrytarepubliker, en del i ett större projekt avsett att se till att alla skulle vara skyldiga till eventuella krigsbrott, för att garantera lojalitet på ett eventuellt kommande sjunkande skepp.
Gängkriminalitet kapitel ett, alla sticker snoppen i kvinnan efter att chefen är klar med sin våldtäkt, så att alla är delaktiga och ingen går till bylingen och vittnar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Utveckla "givetvis".

Jag tror man skall, generellt, akta sig för att veta saker med säkerhet, speciellt om man faktiskt inte gör det.

I min värld är det dock noll skillnad om Ukraina utvecklar atomvapen eller biologiska dito, Ryssland har inte där att göra oavsett.
Utveckla givetvis.... :va

Ursprungskommentaren var "Givetvis bör man ta saker med en nypa salt, men just denna källa brukar ha koll på sina saker."
Osäker faktiskt på vilken del av det som inte förstods eller för den delen hur jag skulle kunna klargöra det ännu mera.
Det är ett påstående från en person som brukar ha koll på vad som sägs och händer inne i Ryssland och speciellt inom säkerhetstjänsten. Jag länkade ju även till hans Wikisida så folk kunde göra en egen bedömning.
I meningen belyste jag faktumet att man bör ta saker med en nypa salt, speciellt i en situation som detta krig, men att personen som lämnar införmationen brukar ha rätt i sakfrågorna han säger.

Är lite som att man skulle be dig utveckla "generellt" :tungan

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, troligen är det bullshit.

Om inte annat så är det en jävligt dålig ursäkt. Då faktum att USA-finansierad biovapenforskning sker i Kina är välkänt (troligen med välkända och inte helt milda konsekvenser*host*).
Och dit har dom ju inte skickat någon "specialoperation".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utveckla givetvis.... :va

Ursprungskommentaren var "Givetvis bör man ta saker med en nypa salt, men just denna källa brukar ha koll på sina saker."
Osäker faktiskt på vilken del av det som inte förstods eller för den delen hur jag skulle kunna klargöra det ännu mera.
Det är ett påstående från en person som brukar ha koll på vad som sägs och händer inne i Ryssland och speciellt inom säkerhetstjänsten. Jag länkade ju även till hans Wikisida så folk kunde göra en egen bedömning.
I meningen belyste jag faktumet att man bör ta saker med en nypa salt, speciellt i en situation som detta krig, men att personen som lämnar införmationen brukar ha rätt i sakfrågorna han säger.

Är lite som att man skulle be dig utveckla "generellt" :tungan
Ah sorry att jag var otydlig.
Jag menade att du, eller jag, möjligen CIA, vet att det "givetvis" inte finns några skumma bio lab i Ukraina.
Men det hör inte hit, man skall ändå inte invadera dem.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ah sorry att jag var otydlig.
Jag menade att du, eller jag, möjligen CIA, vet att det "givetvis" inte finns några skumma bio lab i Ukraina.
Men det hör inte hit, man skall ändå inte invadera dem.
Ah, ok
Rent krasst vet ingen förutom de som varit fysiskt på en specifik plats vad som finns på den platsen.
Men eftersom verkligheten är en illusion som spelas upp framför våra ögon så är ingenting sant eller verkligt. :mattias ?

Däremot så började ju ryska medier spela upp en massa propaganda i söndags.
Tog en skärmdump på det.
Ukr_11.jpg

De (statskontrollerade ryska medier) slängde upp en massa teorier för att se vad som kunde få spridning. Skälet till att jag publicerade bilden då var att det brukar vara intressant att se vad som fastnar och sprid, samt genom vilka kanaler det får spridning.
Nu fastnade inte plutonium, uranbrytning, kärnvapen, experiment i zonen vid Tjernobyl.
Vad som däremot fastnade var biovapen.
Därav är det en logisk slutsats och ganska troligt att just biovapen-spåret är ett hittepå även utan att vi varit på plats. Det är ju just så här propagandan fungerar. Man säger en massa saker och det som ekar högst ser man till att återuprepa via alla sina kanaler/kontakter.
Dessutom så har t.ex. BBC redan debunkat tidigare påståenden om just det.
Men det hindrar ju inte Qanon, Infowars kinesisk statsmedia, osv. att sprida det friskt.

Fotnot: Nu är ju iofs inte biovapenpropagandan helt ny. Tror det dök upp 2017 som tidigast. Då gällde det Georgien. Ursprunget var då samma som nu, ryska statskontrollerade medier. Men försök till spridning har skett i vågor och den senaste och mest lyckosamma var nu i veckan.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ah, ok
Rent krasst vet ingen förutom de som varit fysiskt på en specifik plats vad som finns på den platsen.
Men eftersom verkligheten är en illusion som spelas upp framför våra ögon så är ingenting sant eller verkligt. :mattias

Däremot så började ju ryska medier spela upp en massa propaganda i söndags.
Tog en skärmdump på det.
View attachment 469712

De (statskontrollerade ryska medier) slängde upp en massa teorier för att se vad som kunde få spridning. Skälet till att jag publicerade bilden då var att det brukar vara intressant att se vad som fastnar och sprid, samt genom vilka kanaler det får spridning.
Nu fastnade inte plutonium, uranbrytning, kärnvapen, experiment i zonen vid Tjernobyl.
Vad som däremot fastnade var biovapen.
Därav är det en logisk slutsats och ganska troligt att just biovapen-spåret är ett hittepå även utan att vi varit på plats. Det är ju just så här propagandan fungerar. Man säger en massa saker och det som ekar högst ser man till att återuprepa via alla sina kanaler/kontakter.
Dessutom så har t.ex. BBC redan debunkat tidigare påståenden om just det.
Men det hindrar ju inte Qanon, Infowars kinesisk statsmedia, osv. att sprida det friskt.

Fotnot: Nu är ju iofs inte biovapenpropagandan helt ny. Tror det dök upp 2017 som tidigast. Då gällde det Georgien. Ursprunget var då samma som nu, ryska statskontrollerade medier. Men försök till spridning har skett i vågor och den senaste och mest lyckosamma var nu i veckan.
Jag noterar att Tucker Carlson går all in.
Normalt sett brukar han vara spot on.
Att BBC säger något gör det inte sant, men igen - för mig spelar det ingen roll. Ryssland skall fördrivas oavsett vad Ukraina pysslar med, det är en ickefråga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Rita om kartan, om än mentalt.

Ryssland tar med ca 20-talet andra nationer, som Kina, Nordkorea, Panama, Colombia, Mexico, Kuba… och bildar en försvarsallians. Vi kan kalla den NPTA. Northern Pacific Treaty Alliance, för att hitta på nåt lämpligt scenario.

Givetvis en försvarsallians. Artikel 5-klassen.

Ungefär då kommer saker att komma till sin spets.
Har jag några belägg? Absolut inte. Men det är ett intressant applex att spela med.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati