Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
NATO skulle ju kunna gå ut med att Sverige och Finland "tillfälligt" omfattas av artikel 5 efter hoten från Putler. (ett år eller så)

Under tiden ges vi möjlighet att ansöka och få ansökan godkänd, för att sedan PERMANENT ha det skyddet.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Förresten är det nån som minns att USA bedömde att Kiev skulle falla inom 2-3 dagar när kriget hade börjat? Bra att de hade fel där, men hur kunde de bedöma så fel?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
NATO skulle ju kunna gå ut med att Sverige och Finland "tillfälligt" omfattas av artikel 5 efter hoten från Putler. (ett år eller så)

Under tiden ges vi möjlighet att ansöka och få ansökan godkänd, för att sedan PERMANENT ha det skyddet.
Om viljan finns från båda sidor så lär det ju gå, oklart om så är fallet dock

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan vi inte be Norge att utföra en specialoperation i Sverige? Jag skulle gärna vilja se svenska statsministern bli arbetsbefriad och hemskickad med full lön. Som tröstbonus kan hon få en offerkofta/lusekofta i present till sin familj.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
Att de blir legitima mål så fort de är innanför Ukrainas gränser förstår jag med, men det är kanske inte det som avses? Lycka till med att angripa dessa när de befinner sig i tex Polen. Världen hade varit en bättre plats med ett Ryssland förvandlat till aska och grus men tyvärr hade nog många andra också stryket med på kuppen

1647089172472.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan vi inte be Norge att utföra en specialoperation i Sverige? Jag skulle gärna vilja se svenska statsministern bli arbetsbefriad och hemskickad med full lön. Som tröstbonus kan hon få en offerkofta/lusekofta i present till sin familj.
Vi kan ju anfalla norge lite förvirrat, sänka någon halvrutten fiskebåt och sedan ge upp och erkänna att vi har förlorat, vips är vi Norge och omfattas av Artikel 5 :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förresten är det nån som minns att USA bedömde att Kiev skulle falla inom 2-3 dagar när kriget hade börjat? Bra att de hade fel där, men hur kunde de bedöma så fel?
De överskattade Rysslands förmåga. Ryssland har ju inte direkt visat på hög kompetens hittills. Åas brukar det vara deras MO, att snubbla runt som en full farbror tills de nyktrar till och får fart på maskineriet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi kan ju anfalla norge lite förvirrat, sänka någon halvrutten fiskebåt och sedan ge upp och erkänna att vi har förlorat, vips är vi Norge och omfattas av Artikel 5 :hihi
Jag har ju sagt att det är våran NATO option i flera år nu.
Snabbspår, folkomröstningar, whatever hit och dit. Vi kan få det här avklarat på under en timme.
En grupp soldater vid riksgränsen drar av ett mag mot norska sidan, sen snabbt innan de hinner besvara elden så kapitulerar vi vilkorslös.
Vi blir medlemmar i NATO och får oljemiljarder för att bygga upp landet igen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryssland varnar återigen Sverige för att ansluta sig till Nato. En anslutning skulle leda till att Ryssland "vidtar vedergällningsåtgärder", enligt ryska UD.

Värst vad angelägna de är av att ha ett lydigt Sverige. Som vilken hustrumisshandlares modus som helst.
Någon som har länk till ursprungsartikeln där detta sades?
DN skrev ju om det här, men de hänvisar till Interfax och någon högt uppsatt tjänsteman. Hittar dock inte artikeln i de ryska medierna.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Någon som har länk till ursprungsartikeln där detta sades?
DN skrev ju om det här, men de hänvisar till Interfax och någon högt uppsatt tjänsteman. Hittar dock inte artikeln i de ryska medierna.
Det är inte interfaxartikeln du menar? Det är väl ursprungsartikeln?

Jag läser det som att de gjort en intervju och att artikeln ovan är det som kommer från intervjun. Om det skrivits om detta i ryska medier, likt DN i Sverige, har jag ingen koll på.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är inte interfaxartikeln du menar? Det är väl ursprungsartikeln?

Jag läser det som att de gjort en intervju och att artikeln ovan är det som kommer från intervjun. Om det skrivits om detta i ryska medier, likt DN i Sverige, har jag ingen koll på.
Jag var ute efter hela intervjun och fick för mig att den skulle finnas i någon form någonstans. Den kanske kommer senare. Ville se lite mera kontext i vilket sakerna sades.
Nu var det mest samma retrorik som det varit innan.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag var ute efter hela intervjun och fick för mig att den skulle finnas i någon form någonstans. Den kanske kommer senare. Ville se lite mera kontext i vilket sakerna sades.
Nu var det mest samma retrorik som det varit innan.
Ok då är jag med.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Har någon lyckats hitta information om vem kunderna är på innehållet i Transsib Bridge som besökt Gävle?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såg att det verkar som om ryska armen i Ukraina fått order om att gå över till att vara självförsörjande vad det gäller saker som mat, bränsle och tja det som de kommer över.
Plundring som sanktioneras från högre ort.....Lär inte sluta bra och det är väl ett krigsbrott med?

Fotnot: Har inte lyckats bekräfta det från säkra källor ännu.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Svagt att köra rysk soppa.

Jo, men vad är alternativet? Det är ju det här som är fossilberoendets baksida. Inte undra på att flyget jobbar hårt med alternativa och billigare lösningar. Tex vätgas för de längre resorna och el för de kortare.

Putin har tack vare fossilberoendet ett fast grepp om pungen på tex Tyskland, som inte klarar sig utan rysk gas i dagsläget.

Som Jan Björklund sade för många år sedan: Det finns två problem med rysk gas. 1: Det är gas och 2: Den är rysk.

Ganska träffande.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jo, men vad är alternativet? Det är ju det här som är fossilberoendets baksida. Inte undra på att flyget jobbar hårt med alternativa och billigare lösningar. Tex vätgas för de längre resorna och el för de kortare.

Putin har tack vare fossilberoendet ett fast grepp om pungen på tex Tyskland, som inte klarar sig utan rysk gas i dagsläget.

Som Jan Björklund sade för många år sedan: Det finns två problem med rysk gas. 1: Det är gas och 2: Den är rysk.

Ganska träffande.
Alternativen torde vara att köpa bränslet från någon annan nation. Ryssland har inte monopol. Handlar säkerligen om lägre kostnad snarare än brist på andra leverantörer. Därför är det svagt.

Tyskland har gjort bort sig. Trump var väldigt tydlig med det för några år sedan men ingen lyssnade. Kommer ihåg den debatten med Björklunds inspel. Samma debatt där det blir ”bara käbbel” och Romson stod med kolbiten i handen och avbröt alla. Vilken kväll.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur mycket man än önsketänker så finns det inga fungerande alternativ till fosssilt flygbränsle.

Det närmaste vi kommer är Heart Areo med sin 19 passagerars kärra som kanske demoflyger innan 2030, då kan den kanske flyga dom absolut kortaste sträckorna, dom dagar det är fint väder.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA