Ska man vara orolig för Ryssland?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hur mycket man än önsketänker så finns det inga fungerande alternativ till fosssilt flygbränsle.

Det närmaste vi kommer är Heart Areo med sin 19 passagerars kärra som kanske demoflyger innan 2030, då kan den kanske flyga dom absolut kortaste sträckorna, som dagar det är fint väder.
Det funkar med lastbalansering. MER el behövs inte. Vanlig fördom som sprids.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det borde framgå på biljetterna att det låga priset kommer på bekostnad av säkerheten hos det Ukrainska folket.
Man kan köpa flygbränslet från någon annan.

Förmodligen var bränslet beställt och båten hade kastat loss innan kriget bröt ut.

Försök inte dra några växlar på den här enstaka händelsen.

Har Sverige slutat skicka pengar till Ryssland än?

En tankbåt med soppa är småpengar

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man kan köpa flygbränslet från någon annan.

Förmodligen var bränslet beställt och båten hade kastat loss innan kriget bröt ut.

Försök inte dra några växlar på den här enstaka händelsen.

Har Sverige slutat skicka pengar till Ryssland än?

En tankbåt med soppa är småpengar
En tankbåt ägd av ett företag som varit på sanktionslistan sen 24:e februari och som lämnade Ryssland den 7:e mars.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo, men vad är alternativet? Det är ju det här som är fossilberoendets baksida. Inte undra på att flyget jobbar hårt med alternativa och billigare lösningar. Tex vätgas för de längre resorna och el för de kortare.

Putin har tack vare fossilberoendet ett fast grepp om pungen på tex Tyskland, som inte klarar sig utan rysk gas i dagsläget.

Som Jan Björklund sade för många år sedan: Det finns två problem med rysk gas. 1: Det är gas och 2: Den är rysk.

Ganska träffande.
Alternativet är väl olja från andra länder?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror du att du klarar av att sluta tjata om det där? De flesta har förstått att du tycker att du är fantastiskt rolig med att upprepa samma sak flera gånger.
Första gången jag såg det, förstår det inte heller, så nu blev jag nyfiken och måste fråga, så det lär bli fler inlägg. Sorry.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Jag minns det som att Norska oljeindustrin "kraschade" ca 2013-2015 när Saudi skulle konkurrera ut amerikansk oljeskifferutvinning och priserna dumpades.
Sen fick väl norska politiker för sig att olja var miljöovänligt, så de gick väl aldrig upp i full produktion igen när priserna steg. Men de borde ju (om de kan släppa klimathysterin) kunna öka sin produktion rätt rejält för att kompensera för bortfallet från Ryssland.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alternativen torde vara att köpa bränslet från någon annan nation. Ryssland har inte monopol. Handlar säkerligen om lägre kostnad snarare än brist på andra leverantörer. Därför är det svagt.

Tyskland har gjort bort sig. Trump var väldigt tydlig med det för några år sedan men ingen lyssnade. Kommer ihåg den debatten med Björklunds inspel. Samma debatt där det blir ”bara käbbel” och Romson stod med kolbiten i handen och avbröt alla. Vilken kväll.
Inköpet kan mycket väl ha varit gjort och betalt innan Ryssland trampade in i Ukraina. Att inte ta emot det då hade vara varit fånigt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu är ju iofs CIA grundade RadioLiberty lite lätt partisk, men Rasmussen har ju lite koll på det han säger.

"You say that Finland and Sweden should recognize the new reality in Europe and look to join the alliance without delay. Would they be accepted without delay?

Rasmussen:
Yes, NATO is prepared to welcome both Finland and Sweden. I would say an application from Finland and Sweden could be approved more or less overnight. And let me add to this: I think it would be in the self-interest of Finland and Sweden to join NATO right now. Because now they have a window of opportunity. Putin is engaged [somewhere else], so that window might soon close again.

So it's right now that Finland and Sweden should use the opportunity to join NATO. And that would send an extremely important signal to Putin, and it would be considered a major defeat for Putin in the current environment."

Raderad medlem 51742

Guest
Nu är ju iofs CIA grundade RadioLiberty lite lätt partisk, men Rasmussen har ju lite koll på det han säger.

"You say that Finland and Sweden should recognize the new reality in Europe and look to join the alliance without delay. Would they be accepted without delay?

Rasmussen:
Yes, NATO is prepared to welcome both Finland and Sweden. I would say an application from Finland and Sweden could be approved more or less overnight. And let me add to this: I think it would be in the self-interest of Finland and Sweden to join NATO right now. Because now they have a window of opportunity. Putin is engaged [somewhere else], so that window might soon close again.

So it's right now that Finland and Sweden should use the opportunity to join NATO. And that would send an extremely important signal to Putin, and it would be considered a major defeat for Putin in the current environment."

Det är intressant att han säger detta och det får ju en att fundera på hur det i såna fall skulle gå till.

Kollar man på hur proceduren går till https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_49212.htm kan man ju tänka sig att, givet att Sverige redan uppfyller medlemsvillkoren, borde formalian gå att lösa väldigt snabbt så länge regeringarna i medlemsländerna är överens.

Fast det finns en punkt som är tveksam och det är att godkännandet måste ratificeras av samtliga medlemsländer. Hur detta görs ser olika ut i olika länder, men i exempelvis USA måste det godkännas i senaten med två tredjedels majoritet. Dessutom antar jag att det måste igenom riksdagen.

Här finns det ju utrymme för både osäkerhet och att processen kan bli utdragen. Antar att man åtminstone i teorin i det dolda skulle kunna arbeta med att försäkra sig om stöd och när läget sedan är rätt får man blixtinkalla respektive lands parlament (där detta krävs) så man kan få igenom allt synkroniserat.

För de länder, exempelvis Storbritannien, där godkännande av parlamentet inte krävs antar jag att processen skulle kunna gå väldigt snabbt. Om dessa länder dessutom utfäster försvarsgarantier under processens gång skulle det ju minska risken för ryska aggressioner, samtidigt som det skulle sätta press på övriga NATO-ländernas parlament att godkänna ansökan. Det blir väl då ett spel med en hel del risk involverat och där NATO-ländernas regeringar och NATO-ledningen skulle kunna behöva chansa på att parlamenten kommer godkänna det, utifrån att alternativet annars skulle kunna bli att NATO faller samman i oenighet, med mycket allvarliga konsekvenser som följd.

Börjar fundera på om det kan finnas mer bakom Storbritanniens försvarsgarantier till Sverige för någon vecka sedan än vad som hittills sagts officiellt.

Tänker också att den största osäkerheten i sammanhanget kan bli vad USA gör.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tror du att du klarar av att sluta tjata om det där? De flesta har förstått att du tycker att du är fantastiskt rolig med att upprepa samma sak flera gånger.
Du måste försöka vara mer vidsynt. :hjarta
Yttrandefrihet betyder att alla inlägg kanske inte gillas av alla. :krama
Jag ser inte att upprepning bryter mot SportHojs regler. :tungan

Genom att acceptera dessa regler garanterar du att du inte kommer att posta några meddelande som är obscena, vulgära, sexuellt orienterade, uttrycker hat eller hot mot andra, eller på annat sätt bryter några lagar.

Jag föredrar att gilla istället för att ogilla. Då kan jag hoppa över det ointressanta och ofta icke läsvärda och lägga tiden på det intressanta istället.
Men jag gillar också upprepningar, nedan kan tolkas ett balanserat inlägg eller något annat... ;)

Raderad medlem 51742

Guest
Du måste försöka vara mer vidsynt. :hjarta
Yttrandefrihet betyder att alla inlägg kanske inte gillas av alla. :krama

Genom att acceptera dessa regler garanterar du att du inte kommer att posta några meddelande som är obscena, vulgära, sexuellt orienterade, uttrycker hat eller hot mot andra, eller på annat sätt bryter några lagar.

Jag föredrar att gilla istället för att ogilla. Då kan jag hoppa över det ointressanta och ofta icke läsvärda och lägga tiden på det intressanta istället.
Men jag gillar också upprepningar, nedan kan tolkas ett balanserat inlägg eller något annat... ;)

SportHojs enda regel är väl egentligen ”bättre ett balanserat nedlägg på vägen än 10 inlägg i tråden”, fast ibland tvärtom.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här har du reglerna:

Att spamma med samma video i xx (hur många gånger är det nu?) är väl knappast god nätetikett eller att hålla sig inom ämnet.
Men som tur var har SH högt i tak så att även anglofilernas envisa påverkansoperationer för att få folk att gilla oljudet från gamla trepipor får fortlöpa trotts att de inte bär frukt :crash

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati