Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
Apropå gårdagens kortvariga diskussion om huruvida sverigedemokrater är tillräckligt mycket nationalister, en helt sjuk diskussion, bland allehanda regimtrogna medlemmar så lade Josefin Utas i MED ut följande stulna text i morse.

Det är ungefär exakt så jag tycker i frågan.

Mothugg accepteras.

SKILSMÄSSA FRÅN STATEN?

Jag läste en tänkvärd text av en Mats på Twitter, om hur han får allt svårare att känna lojalitet med svenska staten. Hans tankar tror jag delas av flera i Sverige, men av kanske lite olika anledningar.

Personligen har jag tappat mycket förtroende på grund av det förmynderi som vi i befolkningen utsätts för. Den lätthet med vilken vi skinnas på pengar hela tiden, utan att det finns en mycket god anledning till det, är så provocerande. Men också pga den ohållbara politik som nu riskerar landets sammanhållning, enligt vad Mats skriver. Jag skrev själv om det i blogginlägget ”Politikernas rovdrift på den svenska solidariteten” (se länk nedan).

Om detta med förtroende och lojalitet må vi tala, medan tiden är god. För vart leder denna väg om inte mot sönderfall av landet?

____________________________________________________

Från Twitter:

”Tror det är viktigt att medvetet börja skilja på folket och staten i Sverige. Jag känner stor lojalitet med svenska folket. Och dit räknar jag de ca 8 miljoner med vilka jag delar en historia och ett starkt kulturarv.

Jag brukade känna stor lojalitet även med staten. Även om jag var kritisk mot sådant som kändes stort då, som marginalskatter och spritmonopol, så fanns en grundläggande lojalitet. Jag fick tex en väldigt fin utbildning betald av skattebetalarna på välordnade skolor. Den lojaliteten är nu i stort sett bortblåst.

De senaste decennierna har staten tagit in hundratusentals människor med vilka jag inte känner någon som helst samhörighet och som jag dessutom tvingas vara med och försörja. Våldet har exploderat och det står staten helt handfallen inför, men lägger i stället stora resurser på att utreda brott som hets mot folkgrupp och förberedelse för att skjuta varg.

De företrädare många av oss röstat på i hopp om att vända utvecklingen mobbas av en enig riksdag och statens tjänstemän. Ja, de förberedde tom någon slags civil olydnad om folket skulle rösta ”fel”.

Men nu när det är lite oroligt förväntas vi plötsligt sluta upp mangrant kring en stat som i åratal inte bara struntat i oss, utan aktivt arbetat för att förnedra oss och våra företrädare.

Har man en äkta hälft som är otrogen, hånar och förnedrar en, och samtidigt tar en för given så är det dags skilja sig.

Jag är lojal mot svenska folket, men svenska staten vill inte längre vårt bästa. Jag skulle vilja att vi går skilda vägar. Och det vill nog staten också. Det är därför den börjat byta ut svenska folket.”

Twitter-länk:
Blogginlägg: https://josefinutas.wordpress.com/2021/11/10/politikernas-rovdrift-pa-den-svenska-solidariteten/

Ursäkta om jag är trögfattad, men jag hänger inte riktigt med. Josefin Utas blogginlägg du länkar till är från november. Varifrån kommer twittercitaten, från Josefin Utas och/eller någon som heter Mats? Är det översta (ovanför strecket) din egen åsikt eller var det det som var citatet från Utas?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ursäkta om jag är trögfattad, men jag hänger inte riktigt med. Josefin Utas blogginlägg du länkar till är från november. Varifrån kommer twittercitaten, från Josefin Utas och/eller någon som heter Mats? Är det översta (ovanför strecket) din egen åsikt eller var det det som var citatet från Utas?
Josefin Utas lade ut allt nedan "Mothugg accepteras" på Facebook i morse.
Twitter citaten kommer från någon Mats som jag inte har en aning om vem det är men tycker att han i huvudsak beskrev läget korrekt, möjligen undantaget sista twisten.

Följande skriver jag under på till punkt och pricka:

De senaste decennierna har staten tagit in hundratusentals människor med vilka jag inte känner någon som helst samhörighet och som jag dessutom tvingas vara med och försörja. Våldet har exploderat och det står staten helt handfallen inför, men lägger i stället stora resurser på att utreda brott som hets mot folkgrupp och förberedelse för att skjuta varg.

De företrädare många av oss röstat på i hopp om att vända utvecklingen mobbas av en enig riksdag och statens tjänstemän. Ja, de förberedde tom någon slags civil olydnad om folket skulle rösta ”fel”.

Men nu när det är lite oroligt förväntas vi plötsligt sluta upp mangrant kring en stat som i åratal inte bara struntat i oss, utan aktivt arbetat för att förnedra oss och våra företrädare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Josefin Utas lade ut allt nedan "Mothugg accepteras" på Facebook i morse.
Twitter citaten kommer från någon Mats som jag inte har en aning om vem det är men tycker att han i huvudsak beskrev läget korrekt, möjligen undantaget sista twisten.

Följande skriver jag under på till punkt och pricka:

De senaste decennierna har staten tagit in hundratusentals människor med vilka jag inte känner någon som helst samhörighet och som jag dessutom tvingas vara med och försörja. Våldet har exploderat och det står staten helt handfallen inför, men lägger i stället stora resurser på att utreda brott som hets mot folkgrupp och förberedelse för att skjuta varg.

De företrädare många av oss röstat på i hopp om att vända utvecklingen mobbas av en enig riksdag och statens tjänstemän. Ja, de förberedde tom någon slags civil olydnad om folket skulle rösta ”fel”.

Men nu när det är lite oroligt förväntas vi plötsligt sluta upp mangrant kring en stat som i åratal inte bara struntat i oss, utan aktivt arbetat för att förnedra oss och våra företrädare.
Ah, då blev det tydligare. Tack.
Anledningen att jag undrade var för att de sista slutsatserna i twittercitaten inte alls kändes som något som Josefin Utas skulle ha skrivit och det hade förvånat mig mycket om det hade kommit från henne. Det är ju en skillnad på att å ena sidan göra den analys som görs (vilken jag i stort håller med om) och varna för det sönderfall som blir resultatet av folkets bristande förtroende för staten och å andra sidan landa i slutsatsen att folket och staten borde gå skilda vägar.

Kan hända att det bara är en metafor som jag missförstår här, men det senare är inte alls en linje som MED driver. Det är inget revolutionärt eller anarkistiskt parti.

Det handlar snarare om att minska på en massa onödigt som staten gör och ha en annan politik för hur övriga delar bedrivs, så att man därmed kan återupprätta folkets förtroende för staten.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser att taktiken fortfarande är att all diskussion skall glida in på invandring..
Men det är klart för vissa (enfrågepartier) så är det väl det enda som finns.

Läsvärd och ganska intressant artikel om Ryssland och Ukraina och hur det skulle kunna utspela sig.
Den är nog lite överkurs och den är lång, men den har bilder med textrutor :tungan

Andra nyheter för svensk del är att nu har 1 Ivan Green och 2 Ropucha lämnat Östersjön.
Bilder från FB-gruppen Under broen
Broen.jpg

Då lär vi återgå till normalläge inom kort.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hhhmm....

"Drönare har observerats vid flera svenska skyddsobjekt de senaste dagarna. Nu kan SVT berätta att en liknande incident ägde rum vid Sjöfartsverkets helikopterbas på Norrtälje flygplats redan i december.
– Det har inte hänt tidigare att vi observerat en drönare av den här storleken. "


Ännu mera hhmm....

"Enligt uppgifter till Aftonbladet fick polisen under kvällen bland annat larm om 4 stora vingdrönare i Nacka – och flygtrafiken på Bromma flygplats har dirigerats om."

(tyvärr länk tillAftonblaskan)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ser att taktiken fortfarande är att all diskussion skall glida in på invandring..
Men det är klart för vissa (enfrågepartier) så är det väl det enda som finns.

Läsvärd och ganska intressant artikel om Ryssland och Ukraina och hur det skulle kunna utspela sig.
Den är nog lite överkurs och den är lång, men den har bilder med textrutor :tungan

Andra nyheter för svensk del är att nu har 1 Ivan Green och 2 Ropucha lämnat Östersjön.
Bilder från FB-gruppen Under broen
View attachment 467784

Då lär vi återgå till normalläge inom kort.
Det du nedlåtande kallar för taktik är faktiskt det som satt precis hela den politiska agendan de senaste 10 åren eller så.

Inte bara för att så genomgripande förändringar genomförts mot folkviljan och de katastrofala konsekvenserna, som om det inte räckte, utan för att nu kan precis ingenting kommas överens om utan att oroa sig för vad sverigedemokraterna ska tycka.

Du kanske hört talas om DÖ, JÖK, MÖK och allt krumbuktande som civiliserade länder hade kunnat slippa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ah, då blev det tydligare. Tack.
Anledningen att jag undrade var för att de sista slutsatserna i twittercitaten inte alls kändes som något som Josefin Utas skulle ha skrivit och det hade förvånat mig mycket om det hade kommit från henne. Det är ju en skillnad på att å ena sidan göra den analys som görs (vilken jag i stort håller med om) och varna för det sönderfall som blir resultatet av folkets bristande förtroende för staten och å andra sidan landa i slutsatsen att folket och staten borde gå skilda vägar.

Kan hända att det bara är en metafor som jag missförstår här, men det senare är inte alls en linje som MED driver. Det är inget revolutionärt eller anarkistiskt parti.

Det handlar snarare om att minska på en massa onödigt som staten gör och ha en annan politik för hur övriga delar bedrivs, så att man därmed kan återupprätta folkets förtroende för staten.
Ok, jag vet inte exakt var MED står. Noterar att de verkar driva få frågor som inte ryms i M eller SD. Man kan fundera på om de gör mer skada än nytta.

Är den omdömeslösa Alexander Bard fortfarande en representant?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det du nedlåtande kallar för taktik är faktiskt det som satt precis hela den politiska agendan de senaste 10 åren eller så.

Inte bara för att så genomgripande förändringar genomförts mot folkviljan och de katastrofala konsekvenserna, som om det inte räckte, utan för att nu kan precis ingenting kommas överens om utan att oroa sig för vad sverigedemokraterna ska tycka.

Du kanske hört talas om DÖ, JÖK, MÖK och allt krumbuktande som civiliserade länder hade kunnat slippa.
Fast ALLA diskussioner behöver inte handla om det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu funkar det ju så i en demokrati att "folkviljan" inte definieras av ett gäng "svärjevänner" utan definitionsmässigt av Riksdagen, som faktiskt utses i allmänna val var fjärde år.

Därför får vi också leva med att folkviljan innefattar både för och emot en mängd frågor, inkl invandring, NATO och kärnkraft. Inte särskilt konstigt och faktiskt också ganska bra, om man överväger alternativet...

Sedan får och kan man argumentera för sin uppfattning, på gatan, på SH eller i dagstidningarnas insändarspalter.


On Topic:

En stukad stormakt med hävdelsebehov, interna problem och ett track record värdigt grövsta sortens skurkstat inklusive förgiftningar av oppositionspolitiker, nedskjutning av civila flygplan, krigföring mot grannar samt med tvång tillskansa sig deras territorium osv osv är ALLTID ett hot mot de som har oturen att leva nära dem.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast ALLA diskussioner behöver inte handla om det.
Nja, alla politiska diskussioner bör innefatta invandringen då den är så kostsam och har så stor påverkan. Det är ju den verklighet vi har.

Men visst, ska man diskutera schack kanske man inte direkt behöver dra upp de ensamkommande afghanerna.

Nu var det väl förvisso "ni" som kladdade på mig att jag minsann inte stod bakom Sverige och bla bla. Nej jag står inte bakom denna regim, det är helt klart och inte i någon situation. Att jag står bakom Sverige och det svenska folket är en helt annan fråga.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att drygt 20% säger sig vilja rösta på SD gör inte att folkviljan står bakom deras politik. Det säger möjligen att drygt 20% av folket vill ha deras styrning.
De övriga knappa 80 procenten av de röstberättigade vill antagligen något annat.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Klarar inte helt att se logiken i att Putin sänder drönare runt om i Sverige, med risken att Sverige går med i Nato samt ökar sin beredskap.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Klarar inte helt att se logiken i att Putin sänder drönare runt om i Sverige, med risken att Sverige går med i Nato samt ökar sin beredskap.
Min teori: göra allmänheten orolig så att röster höjs i debatten om att man borde ligga lågt och inte göra saker som kan provocera Ryssland. Troligen kryddat med diverse operationer för att påverka sociala medier m.m. Dvs syftet är att öka kostnaden i allmänhetens ögon för att inte gå Ryssland tillmötes.

Det bakomliggande antagandet när det gäller frågan om NATO skulle kunna vara att de utgår från att regeringen redan är negativa till ett medlemskap, men det är valår och skulle kunna bli en fråga som drivs hårt av oppositionen. Oppositionen kommer dock inte driva frågan om det finns en stor folklig oro för vad det skulle kunna leda till när det gäller Rysslands agerande så då ligger de hellre lågt eftersom de annars skulle kunna förlora på det i valet.
 
Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att drygt 20% säger sig vilja rösta på SD gör inte att folkviljan står bakom deras politik. Det säger möjligen att drygt 20% av folket vill ha deras styrning.
De övriga knappa 80 procenten av de röstberättigade vill antagligen något annat.
Nu rör du ihop saker.

Fakta 1:
Det parti som flest sympatiserar med i migrationsfrågor är SD

Fakta 2:
En majoritet av Sveriges befolkning har under lång tid velat ta emot färre flyktingar

Fakta 3:
Det stämmer att ungefär 20% av väljarkåren kommer rösta på SD och således kommer ungefär 80% inte göra det

3 förtar inte 1 och 2.

Tack för att du inte rör ihop saker fortsättningsvis.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En tanke bara.

Tror ni Ryssland/ Putin bara kommer återgå ”till det normala” utan att få ett par skalper?

Det tror inte jag.

Att ånyo framstå som svag/parentes/sekundär är nog inget som Putte kommer finna sig i.

Det gäller bara att hålla utkik på var det installeras kompromat…

Ukraina? Kanske, samtidigt är det däråt alla tittar. Antingen kommer vi (i väst) behöva titta bort, eller få något annat att titta på..


I kontexten så är NATO det bästa strandskyddet.

alternativt behöver vi dra upp försvarsbudgeten till10-12% av BNP under ca 5år för att bygga upp och därefter 4-5% av BNP for life för att bibehålla.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En tanke bara.

Tror ni Ryssland/ Putin bara kommer återgå ”till det normala” utan att få ett par skalper?

Det tror inte jag.

Att ånyo framstå som svag/parentes/sekundär är nog inget som Putte kommer finna sig i.

Det gäller bara att hålla utkik på var det installeras kompromat…

Ukraina? Kanske, samtidigt är det däråt alla tittar. Antingen kommer vi (i väst) behöva titta bort, eller få något annat att titta på..


I kontexten så är NATO det bästa strandskyddet.

alternativt behöver vi dra upp försvarsbudgeten till10-12% av BNP under ca 5år för att bygga upp och därefter 4-5% av BNP for life för att bibehålla.
Jag ser två alternativ som sannolika.
-De får upp temperaturen på konflikten i Ukraina och försöker få den att spilla över på andra länder.
Skapa oreda och se vart man kan flytta fram sina positioner
-De tekniska åtgärder de pratade om är en ny utstationering av medeldistansrobotar i Europa.
Finns väl indikationer på just i form av foton av dylika saker på tåg i Ryssland på väg mot väst
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu rör du ihop saker.

Fakta 1:
Det parti som flest sympatiserar med i migrationsfrågor är SD

Fakta 2:
En majoritet av Sveriges befolkning har under lång tid velat ta emot färre flyktingar

Fakta 3:
Det stämmer att ungefär 20% av väljarkåren kommer rösta på SD och således kommer ungefär 80% inte göra det

3 förtar inte 1 och 2.

Tack för att du inte rör ihop saker fortsättningsvis.
Jag tror att dina fakta i punkt 1 och 2 saknar stöd.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top