Ska man vara orolig för Ryssland?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag säger inte att USA har sina styrkor utplacerade på eget bevåg. Det jag säger är att jag tror det hade kunnat dämpa konflikten om USA höll sina styrkor närmare USA sett till deras historia med att starta krig och konflikter runt om i världen.

Vilka drönare är det Ryssland har flugit?

Personligen tror jag hela situationen med att måla fram en fiende och varna för krig är en fördel för både Putin och Joe Biden som bägge sliter med att vanligt folk är trötta på sättet de styr deras land.

Välkommen till sporthoj btw.

Med all respekt. Jo, det sa du.

Självklart vore det bättre om alla lade ner alla former av vapenmakt och våldshot, men jag tror inte det är helt rimligt att börja processen och förvänta sig att Putin följer efter.

Men jag förstår faktiskt inte att det kan ses som en provokation att en suverän stat tar egna beslut om sina samarbeten oavsett art.

Ryssland skulle ju kunna göra sig till en attraktivare part att liera sig frivilligt med än NATO. Vad hindrar dom från det?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag tror det Mabe vill säga, utan och lägga ord i Mabes mun, är helt enkelt att nedrustning är bättre än upprustning.
Detta tycker även jag och jag vet att jag är naiv där.
Tyvärr finns inte de alternativen i vår värld. :(
Nedrustning är absolut någonting att sträva efter. Men det jag framförallt vill säga är att jag tror att chansen för fred är större om NATO kan undgå att ha för stor Amerikansk närvaro. Att förvänta sig att Ryssland ska tro att USA vill dem väl tycker jag är naivt sett till deras historia. Anledningen till att de tog krim är väl för att de är rädda att NATO med USA ska få en strategisk position nära deras gräns.

Raderad medlem 51742

Guest
Kruxet för Sveriges del är ju dessutom att skulle vi acceptera de villkor Ryssland sätter upp skulle det göra oss utlämnade till oss själva för att kunna försvara oss. Skall vi då inte bli en rysk lydstat skulle det kräva enorma investeringar för att bygga en försvarsförmåga som vi inte är i närheten att ha.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nedrustning är absolut någonting att sträva efter. Men det jag framförallt vill säga är att jag tror att chansen för fred är större om NATO kan undgå att ha för stor Amerikansk närvaro. Att förvänta sig att Ryssland ska tro att USA vill dem väl tycker jag är naivt sett till deras historia. Anledningen till att de tog krim är väl för att de är rädda att NATO med USA ska få en strategisk position nära deras gräns.

Men återigen, den amerikanska närvaron i enskilda NATO-länder är helt frivilligt från länderna i fråga. Du menar att det är rimligare att Ryssland bestämmer om de ska ha amerikansk närvaro än att de själva gör det?
Ryssland får tro vad de vill om vad de vill men bör lämpligen undvika att lägga sig i andra länders angelägenheter.

Att Ryssland invaderade Krim var för att de kunde helt enkelt. Förmodligen var tanken att fortsätta med Ukraina omgående men det kom av sig och är en större utmaning idag än då.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Med all respekt. Jo, det sa du.

Självklart vore det bättre om alla lade ner alla former av vapenmakt och våldshot, men jag tror inte det är helt rimligt att börja processen och förvänta sig att Putin följer efter.

Men jag förstår faktiskt inte att det kan ses som en provokation att en suverän stat tar egna beslut om sina samarbeten oavsett art.

Ryssland skulle ju kunna göra sig till en attraktivare part att liera sig frivilligt med än NATO. Vad hindrar dom från det?
Jag tror inte heller det är rimligt att lägga ner alla former av vapenmakt och hot. Tvärtemot tror jag på ett starkt lokalt försvar och försvarssamarbete. Europa/Norden borde kunna bygga ett ganska bra försvar tillsammans.

Tror Ryssland ser väldigt annorlunda på saken en det vi gör.

Det som hindrar Ryssland tror jag dels är att de inte litar på USA samt att jag tror Putin tjänar på att det ryska folket ser USA som deras gemensamma fiende.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kruxet för Sveriges del är ju dessutom att skulle vi acceptera de villkor Ryssland sätter upp skulle det göra oss utlämnade till oss själva för att kunna försvara oss. Skall vi då inte bli en rysk lydstat skulle det kräva enorma investeringar för att bygga en försvarsförmåga som vi inte är i närheten att ha.

Dessutom skulle vi då acceptera att en yttre part medelst hot påverkar våra fria val vilket är helt otänkbart och rent fånigt.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror inte heller det är rimligt att lägga ner alla former av vapenmakt och hot. Tvärtemot tror jag på ett starkt lokalt försvar och försvarssamarbete. Europa/Norden borde kunna bygga ett ganska bra försvar tillsammans.

Tror Ryssland ser väldigt annorlunda på saken en det vi gör.

Det som hindrar Ryssland tror jag dels är att de inte litar på USA samt att jag tror Putin tjänar på att det ryska folket ser USA som deras gemensamma fiende.

De kan väl bedriva handel och andra samarbeten med resten av världen utan att lita på just USA?
Ja, jag är helt övertygad om att den ryska ledningen och jag ser helt olika på väldigt många saker och det är jag oerhört glad för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hatar?
Är det inte rimligt med ett visst mått av avståndstagande och åtgärder när de (ryssarna) hotar, förgiftar, skramlar vapen och invaderar efter behag?
Vad skall vi annars göra? Heja på?
Jo det är det väl, sedan vet jag inte om de invaderar efter behag riktigt.
Känslorna går lite högt är min bild. Typ som att vi har folk här som trodde på Carl Bildt och liknande fjantar.
Alla som har förmåga att tänka själv visste att detta är vad Ryssland gör nu, vad de kommer göra om 100 år och vad Kina kommer göra långt innan dess. Deal with it bara.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
De kan väl bedriva handel och andra samarbeten med resten av världen utan att lita på just USA?
Ja, jag är helt övertygad om att den ryska ledningen och jag ser helt olika på väldigt många saker och det är jag oerhört glad för.
Sanktioner mot Ryssland försvårar deras förmåga att samarbeta med resten av världen. Så det är inte så lätt, tror jag.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jo det är det väl, sedan vet jag inte om de invaderar efter behag riktigt.
Känslorna går lite högt är min bild. Typ som att vi har folk här som trodde på Carl Bildt och liknande fjantar.
Alla som har förmåga att tänka själv visste att detta är vad Ryssland gör nu, vad de kommer göra om 100 år och vad Kina kommer göra långt innan dess. Deal with it bara.

Är inte ett väldigt bra sätt att "deal with it" att bevaka sina egna intressen?

Men det är ingen petitess att Ryssland far omkring och hotar och beter sig för de individer som dör eller drabbas på en mängd väldigt negativa sätt. Oavsett om det var väntat och förutsägbart eller ej.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sanktioner mot Ryssland försvårar deras förmåga att samarbeta med resten av världen. Så det är inte så lätt, tror jag.

Hur kommer det sig att de är belagda med dessa sanktioner då?
Hade de haft samma försvårande omständigheter om de gett f-n i Krim och inte giftmördat lite här och där?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hur kommer det sig att de är belagda med dessa sanktioner då?
Hade de haft samma försvårande omständigheter om de gett f-n i Krim och inte giftmördat lite här och där?
De har haft sanktioner mot sig i långa tider och bland annat Österrike, Tsjekkia, Hellas, Bulgaria, Kypros och Italia har varit mot sanktionerna. USA har varit pådrivare för sanktioner medans stora delar av EU har varit emot. https://news.yahoo.com/slovak-pm-slams-sanctions-russia-threatens-veto-ones-233739236--business.html .

Nu orkar jag inte skriva mer här på en stund. Hoppas på många kreativa och fredsbevarande poster i mellantiden :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är inte ett väldigt bra sätt att "deal with it" att bevaka sina egna intressen?

Men det är ingen petitess att Ryssland far omkring och hotar och beter sig för de individer som dör eller drabbas på en mängd väldigt negativa sätt. Oavsett om det var väntat och förutsägbart eller ej.
Jo absolut.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Blanda inte ihop NATO och USA nu.

De roterande styrkor som NATO har i fd östländer är bla holländare, norrmänn och danskar... USA bidrar mest med materiel som övriga länder inte har i överflöd, tex luftvärn, kommunikation osv. NATO styrs inte av USA, vilket brukar anföras som argument av just USA för att betala mindre än vad man gör.

Är man bekväm med att den starkare bestämmer så brukar man inte vara särskilt starkt demokratiskt sinnad.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är en del av ämnet numera.

Mäkinen bör nog besvara dessa inlägg, det kan inte bara vara att slänga ur sig lite vad man tror och sedan dansa ut.
Jag vill ändå påstå att dina formuleringar skiljer sig från det som frågats efter i de två undersökningarna. Det är språkliga nyanser som påverkar innebörden.

För övrigt har jag ett behov av att försörja mig och kan inte använda alla dygnets timmar till att läsa diverse forumposter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vill ändå påstå att dina formuleringar skiljer sig från det som frågats efter i de två undersökningarna. Det är språkliga nyanser som påverkar innebörden.

För övrigt har jag ett behov av att försörja mig och kan inte använda alla dygnets timmar till att läsa diverse forumposter.
Förvånar mig lite att du inte kryper till korset.
Det finns ingen avgörande skillnad i min beskrivning och hur det faktiskt var.
Jag tror du också ser det nu, utveckla annars. Gå tillbaka till mina 1-2-3. Återkom.

Tack på förhand.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Förvånar mig lite att du inte kryper till korset.
Det finns ingen avgörande skillnad i min beskrivning och hur det faktiskt var.
Jag tror du också ser det nu, utveckla annars. Gå tillbaka till mina 1-2-3. Återkom.

Tack på förhand.
Nä, du har såklart rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finsk nazism i SvD.

"Nordiska sättet att leva på". Bland det brunaste jag läst.

Eller inte kanske.
d46e319095da21c5096ec676b3086cf8.jpg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Expressen ser drönare över allt...

Vad det egentligen är:
Jet.jpg

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Expressen ser drönare över allt...

Vad det egentligen är:
View attachment 467820
Dom drar sig nog inte ens för att skicka upp egna drönare för ett "scoop".

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka