totoro
Är fulladdad ibland
Drönare???? Små flygplan visserligen något större än dom jag hade i skolåldern. Jag vill se moderna drönare tack
Expressen ser drönare över allt...
Flygexperten: ”Troligtvis en drönare”
Hotet om en rysk militär invasion har seglat upp i den svenska debatten den senaste tiden. Samtidigt rapporteras ett ökande antal observationer av drönare på flera håll i Sverige. Den här filmen, som visar en farkost över Saltsjöbaden söder om Stockholm, skickades till Expressen, och...www.expressen.se
Vad det egentligen är:
Ja, bekräftelsebias spelar in, liksom att människor blir mer vaksamma. Utöver de verkliga och allvarliga incidenterna får vi nog därför en hel del observationer som misstolkas som fientliga drönare, liksom andra som just nu tycker det är lite extra spännande att plocka fram sina egna drönare och flyga på allehanda ställen som kan vara lite tveksamma.Knappast oväntat att ett antal tokstollar ser saker som är i medialt fokus.
Finns dock ingen som helst koppling till grundproblemets magnitud. Mao skall tokstollarna såklart bemötas som just tokstollar och feta drönare över skyddsobjekt bemöts som ett reellt hot.
Men är det över skyddsområden så funkar inte svennepärons drönare... kan ge en liten hint.
Jag har redan hört uppfattningen att det är militären själv som flyger där för att få mer pengar...
Nja, vill Svensson flyga drönare över skyddsobjekt kan nog Svensson göra det, utan större svårighet. Alla drönare som ägs av privatpersoner är ju inte DJIs varianter med inbyggd geofencing. Finns ju även en hel del hemmabyggen exempelvis.Men är det över skyddsområden så funkar inte svennepärons drönare... kan ge en liten hint.
Sant, beror dessutom på vilken sorts skyddsområde det är förstås.Nja, vill Svensson flyga drönare över skyddsobjekt kan nog Svensson göra det, utan större svårighet. Alla drönare som ägs av privatpersoner är ju inte DJIs varianter med inbyggd geofencing. Finns ju även en hel del hemmabyggen exempelvis.
Men som tidigare sagts, vad gäller de större drönare som polisen observerat är det nog knappast rimligt att tänka sig att det är privatpersoner som är ute och nöjesflyger.
Ja, det råder inte flygförbud över alla, även om det kan råda fotoförbud. Barsebäck är exempelvis skyddsobjekt, men enligt LFV:s drönarkarta är det inte flygförbud där. Sen mappar inte drönartillverkarnas geofencing 1:1 mot exempelvis LFV:s definition. Exakt hur strikta begränsningarna är kan också variera. I vissa fall kan det vara flygförbud som gör att det inte går att lyfta där, i andra fall kan man få en varning som går att gå förbi. Skulle även tro att inte samtliga skyddsobjekt är begränsade med geofencing eftersom man kan vilja undvika att "skylta" med dem i vissa fall.Sant, beror dessutom på vilken sorts skyddsområde det är förstås.
Mycket intressant tråd. De fick även med den gamle stridsflygaren John Boyds OODA-loop, även om de ritat den fel. Fler myndighetsföreträdare borde lära sig vad den innebär.En matnyttig tråd på Twitter.
Många poänger med vad som skett och eventuellt varför:
Reflekterade faktiskt inte ens över det ?Mycket intressant tråd. De fick även med den gamle stridsflygaren John Boyds OODA-loop
Får nog ta och ändra min uppfattning lite om vad jag tror Ryssland kommer eller inte kommer att göra.
Såg att det fanns rapporter (som jag inte hittar länken till just nu) om att FSB agenter fått i upgift att rekrytera Ukrainska statsanställda och personer som styr viktig infrastruktur och förbereda dem på att kunna fortsätta jobba i händelse av att det plötsligt råkar bli ett regimbyte.
Samt att antalet trupper som flyttas in är lite för många och att det även ingår vissa försörjningsled som inte brukar finnas med vid övningar i dessa.
Tror det börjar närma sig 50/50 att det faktiskt blir nått skit av det hela.
VIlket inte är bra någonstans. Tycker ni elpriset eller bränslepriset var högt nu så får ni hoppas på att det inte blir något.
Eller så tror USA åtminstone att de kohandlar. Ryssland verkar göra vad de vill och tycker sig ha utrymme för, gärna med skapande av så mycket osäkerhet som möjligt.Tyvärr håller jag med.
Dessutom är det nu kohandel mellan USA och Ryssland kring Ukraina…
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|