Ska man vara orolig för Ryssland?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Drönare???? Små flygplan visserligen något större än dom jag hade i skolåldern. Jag vill se moderna drönare tack
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Vi fick inga drönare här i Finland, dom skickar fraktflyg istället ... :hihi

"Ryskt fraktplan tog omväg genom finskt luftrum – Ilkka Kanerva efterlyser förklaring av Ryssland
En "huvudlös" flygrutt över Finland kan vara ett sätt för Ryssland att testa Finland, säger hybridhotsexperten Jukka Savolainen. Enligt Flygvapnet följde fraktplanet en rutt som hade godkänts på förhand."

 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Expressen ser drönare över allt...

Vad det egentligen är:

Knappast oväntat att ett antal tokstollar ser saker som är i medialt fokus.

Finns dock ingen som helst koppling till grundproblemets magnitud. Mao skall tokstollarna såklart bemötas som just tokstollar och feta drönare över skyddsobjekt bemöts som ett reellt hot.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Knappast oväntat att ett antal tokstollar ser saker som är i medialt fokus.

Finns dock ingen som helst koppling till grundproblemets magnitud. Mao skall tokstollarna såklart bemötas som just tokstollar och feta drönare över skyddsobjekt bemöts som ett reellt hot.
Ja, bekräftelsebias spelar in, liksom att människor blir mer vaksamma. Utöver de verkliga och allvarliga incidenterna får vi nog därför en hel del observationer som misstolkas som fientliga drönare, liksom andra som just nu tycker det är lite extra spännande att plocka fram sina egna drönare och flyga på allehanda ställen som kan vara lite tveksamma.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men är det över skyddsområden så funkar inte svennepärons drönare... kan ge en liten hint.

Jag har redan hört uppfattningen att det är militären själv som flyger där för att få mer pengar...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men är det över skyddsområden så funkar inte svennepärons drönare... kan ge en liten hint.

Jag har redan hört uppfattningen att det är militären själv som flyger där för att få mer pengar...

Svenssons drönare är knappast i tvåmetersklassen heller, eller med trolig startdestination en bit ut i Östersjön.
Jag har inte tillräcklig koll på hur besvärligt det är att programmera sig förbi geofencingen i en köpedrönare men det är antaget inte skitsvårt för den som är händig på det området. Men sammantaget sett med alla förhållanden är det väldigt orimligt att det skulle vara på ett "privat" initiativ. Framförallt måste man väl få svar på varför någon/några skulle göra det isf?

Att försvarsmakten skulle göra en budgethöjande smygaktion på det viset låter ju...rimligt...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Själv funderar jag dra ned till Värtahamnen och spana in alla ubåtar som ligger där. Sen tipsa Expressen och bifoga lite suddiga bilder. Sen kommer det en löpsedel med någon expert som bekräftar att det mycket sannolikt finns ubåtar i havet.
?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men är det över skyddsområden så funkar inte svennepärons drönare... kan ge en liten hint.
Nja, vill Svensson flyga drönare över skyddsobjekt kan nog Svensson göra det, utan större svårighet. Alla drönare som ägs av privatpersoner är ju inte DJIs varianter med inbyggd geofencing. Finns ju även en hel del hemmabyggen exempelvis.

Men som tidigare sagts, vad gäller de större drönare som polisen observerat är det nog knappast rimligt att tänka sig att det är privatpersoner som är ute och nöjesflyger.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, vill Svensson flyga drönare över skyddsobjekt kan nog Svensson göra det, utan större svårighet. Alla drönare som ägs av privatpersoner är ju inte DJIs varianter med inbyggd geofencing. Finns ju även en hel del hemmabyggen exempelvis.

Men som tidigare sagts, vad gäller de större drönare som polisen observerat är det nog knappast rimligt att tänka sig att det är privatpersoner som är ute och nöjesflyger.
Sant, beror dessutom på vilken sorts skyddsområde det är förstås.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sant, beror dessutom på vilken sorts skyddsområde det är förstås.
Ja, det råder inte flygförbud över alla, även om det kan råda fotoförbud. Barsebäck är exempelvis skyddsobjekt, men enligt LFV:s drönarkarta är det inte flygförbud där. Sen mappar inte drönartillverkarnas geofencing 1:1 mot exempelvis LFV:s definition. Exakt hur strikta begränsningarna är kan också variera. I vissa fall kan det vara flygförbud som gör att det inte går att lyfta där, i andra fall kan man få en varning som går att gå förbi. Skulle även tro att inte samtliga skyddsobjekt är begränsade med geofencing eftersom man kan vilja undvika att "skylta" med dem i vissa fall.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kan flyga överallt med den jag har inga begränsningar på den .
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den innehöll väl ungefär samma spekulationer som i denna tråd.

I huvudsak högst sannolikt helt korrekt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Får nog ta och ändra min uppfattning lite om vad jag tror Ryssland kommer eller inte kommer att göra.

Såg att det fanns rapporter (som jag inte hittar länken till just nu) om att FSB agenter fått i upgift att rekrytera Ukrainska statsanställda och personer som styr viktig infrastruktur och förbereda dem på att kunna fortsätta jobba i händelse av att det plötsligt råkar bli ett regimbyte.

Samt att antalet trupper som flyttas in är lite för många och att det även ingår vissa försörjningsled som inte brukar finnas med vid övningar i dessa.

Tror det börjar närma sig 50/50 att det faktiskt blir nått skit av det hela.
VIlket inte är bra någonstans. Tycker ni elpriset eller bränslepriset var högt nu så får ni hoppas på att det inte blir något.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Får nog ta och ändra min uppfattning lite om vad jag tror Ryssland kommer eller inte kommer att göra.

Såg att det fanns rapporter (som jag inte hittar länken till just nu) om att FSB agenter fått i upgift att rekrytera Ukrainska statsanställda och personer som styr viktig infrastruktur och förbereda dem på att kunna fortsätta jobba i händelse av att det plötsligt råkar bli ett regimbyte.

Samt att antalet trupper som flyttas in är lite för många och att det även ingår vissa försörjningsled som inte brukar finnas med vid övningar i dessa.

Tror det börjar närma sig 50/50 att det faktiskt blir nått skit av det hela.
VIlket inte är bra någonstans. Tycker ni elpriset eller bränslepriset var högt nu så får ni hoppas på att det inte blir något.

Tyvärr håller jag med.

Dessutom är det nu kohandel mellan USA och Ryssland kring Ukraina…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sen är det så här små saker som att fordon som ankommit med tåg har täckt över sina beteckningar så man inte skall kunna identifiera dem.
Det brukar inte Ryssland göra vid övnigar. Senaste gången det gjordes var de inne i Ukraina och stred.

RUS_1.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr håller jag med.

Dessutom är det nu kohandel mellan USA och Ryssland kring Ukraina…
Eller så tror USA åtminstone att de kohandlar. Ryssland verkar göra vad de vill och tycker sig ha utrymme för, gärna med skapande av så mycket osäkerhet som möjligt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top