Ska man vara orolig för Ryssland?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Försvarsmyndighet har aktiverat kris- och krigsstab"

Något annat är väl inte att förvänta sig, det har varit nog med "vi såg det inte komma".
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Gissar på att det inom mycket kort kommer kommenteras från Kreml som hetsande och vapenskrammel av de krigshungrande svenskarna.
De vill egentligen bara ha det lugnt o fint de där ryssarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var väl ett par hundra år sedan vi var på krigsstigen sist men nu är det nog dags igen enligt Ryssarna.
Våra politiker som inte ens kan enas om vi har tillräckligt med el eller inte...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Litet stycke citerat från DN

"Utländska styrkor opererar redan i östra Ukraina, och risken är stor att de snart gör det lite varstans i landet. Och till skillnad från Aurora är de inte inbjudna av en vänskaplig regering.

Så var är Wiehe, Schyman och de Vietnamnostalgiska skribenterna? Var klingar gitarrerna, smattrar slagorden och formeras demonstrationstågen för Ukrainas folk? Inte i Göteborg, och inte utanför Rysslands ambassad. 3 000 tågade mot Aurora - en försvarsövning - men när Kreml förbereder ett anfallskrig går det tydligen inte ens att få ihop två personer med en kaffetermos och en felstavad skylt"

Stycket är från längre text https://www.dn.se/ledare/erik-helmerson-kan-fredsrorelsen-bara-demonstrera-nar-usa-ar-inblandat/

Rysslands välvilja mot omvärlden är jag skeptisk till. Svensk vänsters välvilja mot mig och de mina är jag likväl skeptisk till.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enligt uppgift så aktiverade Försvarsmakten den hemliga HBTQ-skölden runt Gotland igår när delar av ryska flottan seglade ut från Kaliningrad.
Effekten var uppenbar och orsakade ren panik hos ryssen som satte av mot svarta havet i full fart med hela flottstyrkan.
20220125_152538~2.jpg

Jag tror att så länge vi har tillgång till denna sköld så kan vi sova lugnt vad som än händer i Ukraina.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Enligt uppgift så aktiverade Försvarsmakten den hemliga HBTQ-skölden runt Gotland igår när delar av ryska flottan seglade ut från Kaliningrad.
Effekten var uppenbar och orsakade ren panik hos ryssen som satte av mot svarta havet i full fart med hela flottstyrkan.
View attachment 468094

Jag tror att så länge vi har tillgång till denna sköld så kan vi sova lugnt vad som än händer i Ukraina.
Jaha, alla rykten om P18 var alltså sanna? ?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inte ofta man njuter av en ledare i DN:

Så var är Wiehe, Schyman och de Vietnamnostalgiska skribenterna? Var klingar gitarrerna, smattrar slagorden och formeras demonstrationstågen för Ukrainas folk? Inte i Göteborg, och inte utanför Rysslands ambassad. 3 000 tågade mot Aurora - en försvarsövning - men när Kreml förbereder ett anfallskrig går det tydligen inte ens att få ihop två personer med en kaffetermos och en felstavad skylt
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och apropå Aurora, varför var vårt hemvärn så aktivt då men helt oaktiverat nu?
Jag förstår verkligen att Putin verkar förakta oss, Gud hjälpe oss om Ryssland kommer, tänk att vi har ett ledarskap i klass med Tegnell och hon fetto-ministern, WTF ska vi göra?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt uppgift så aktiverade Försvarsmakten den hemliga HBTQ-skölden runt Gotland igår när delar av ryska flottan seglade ut från Kaliningrad.
Effekten var uppenbar och orsakade ren panik hos ryssen som satte av mot svarta havet i full fart med hela flottstyrkan.
View attachment 468094

Jag tror att så länge vi har tillgång till denna sköld så kan vi sova lugnt vad som än händer i Ukraina.

Och skulle inte skölden hålla så har vi ju en massa genusvetare i det svenska försvaret så ryssarna kommer antagligen skratta ihjäl sig när dom anländer.

Fast egentligen både tror och hoppas jag att vårt försvar inte är så söndertrasat som flertalet andra institutioner. Vår försvarsminister kan ju inte ha hunnit göra så stor skada ännu.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Och skulle inte skölden hålla så har vi ju en massa genusvetare i det svenska försvaret så ryssarna kommer antagligen skratta ihjäl sig när dom anländer.

Fast egentligen både tror och hoppas jag att vårt försvar inte är så söndertrasat som flertalet andra institutioner. Vår försvarsminister kan ju inte ha hunnit göra så stor skada ännu.
Det som jag tycker ändå gör att det finns något hopp om försvaret jämfört med många andra myndigheter är att det i jämförelse är en organisation som premierar kompetens inom området, präglas av plikttrogenhet och yrkesstolthet samt även har en lång tradition av ledarutveckling. Det är helt enkelt inte lika lätt för politiska broilers, aktivister, karriärister och andra idioter att göra karriär där och det går inte att hitta på vilka dumheter som helst och tro att det kommer att gå igenom.

Sen kan ju politiker ändå orsaka stor skada genom bristande anslag och div regleringar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Enligt uppgift så aktiverade Försvarsmakten den hemliga HBTQ-skölden runt Gotland igår när delar av ryska flottan seglade ut från Kaliningrad.
Effekten var uppenbar och orsakade ren panik hos ryssen som satte av mot svarta havet i full fart med hela flottstyrkan.
View attachment 468094

Jag tror att så länge vi har tillgång till denna sköld så kan vi sova lugnt vad som än händer i Ukraina.
Är det där en sån där Gaydar?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det som jag tycker ändå gör att det finns något hopp om försvaret jämfört med många andra myndigheter är att det i jämförelse är en organisation som premierar kompetens inom området, präglas av plikttrogenhet och yrkesstolthet samt även har en lång tradition av ledarutveckling. Det är helt enkelt inte lika lätt för politiska broilers, aktivister, karriärister och andra idioter att göra karriär där och det går inte att hitta på vilka dumheter som helst och tro att det kommer att gå igenom.

Sen kan ju politiker ändå orsaka stor skada genom bristande anslag och div regleringar.
Om man säger såhär så är det nog bara dumhuvuden som inte ser ett starkt samband mellan en inkluderande verksamhet och levererad effekt av ingående förband.

Så länge som lufthuvuden tillåts vräka ur sig nedsättande saker om kvinnor kommer FM att gå miste om 50% av tillgänglig kapacitet. Det förstod man tidigt och satte ned foten ordentligt. Bla Ryssland och dess apologeter tror att krig vinns med machometoder och därmed sprider uppfattningen om "veka" militärer som håller på med genustrams.

Israel, där ingen större skillnad görs mellan man och kvinna, har den erkänt effektivaste försvarsmakten per capita i hela världen. Den bästa underrättelsetjänsten. De bästa specialstyrkorna. Osv. Det är därför som HBTQ och "genustrams" är så jäkla viktigt även i Sverige.

Det finns absolut hopp för försvaret.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om man säger såhär så är det nog bara dumhuvuden som inte ser ett starkt samband mellan en inkluderande verksamhet och levererad effekt av ingående förband.

Så länge som lufthuvuden tillåts vräka ur sig nedsättande saker om kvinnor kommer FM att gå miste om 50% av tillgänglig kapacitet. Det förstod man tidigt och satte ned foten ordentligt. Bla Ryssland och dess apologeter tror att krig vinns med machometoder och därmed sprider uppfattningen om "veka" militärer som håller på med genustrams.

Israel, där ingen större skillnad görs mellan man och kvinna, har den erkänt effektivaste försvarsmakten per capita i hela världen. Den bästa underrättelsetjänsten. De bästa specialstyrkorna. Osv. Det är därför som HBTQ och "genustrams" är så jäkla viktigt även i Sverige.

Det finns absolut hopp för försvaret.
Ja, försvaret har inte råd att inte vara meritokratisk och kunna locka till sig de bästa förmågorna, oavsett kön, sexuell läggning och annat helt oväsentligt så länge man klarar kraven. De behöver naturligtvis även skapa en inkluderande miljö så att människor behandlas bra och kan utvecklas till sin fulla förmåga.

Försvarets forskning och ständiga utveckling av ledarskap gör att de idag kanske har den främsta kompetensen inom ledarskap i landet och det präglas av helt andra attribut än såväl machometoder som vekhet.

Även framgångsrika företag inser detta och det är något helt annat än kvotering, räkna personer av olika minoritetsgrupper och annat trams som identitetsfolket sysslar med.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är väl känt att grupper med jämn könsfördelning har bäst trivsel och resultat. Sedan verkar det bara ta en jäkla tid att genomföra det. Ungefär som när Tyskland genomförde uppdragstaktik som doktrin och resten av världen bara förbisåg det. Utom Israel. Slump?

Långt efter kom stater som Sverige och vi har väl inte lyckats fullt ut ännu kan jag tycka.

In med fler kvinnor/ ickebinära eller vad man nu är, bara man är bra.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl känt att grupper med jämn könsfördelning har bäst trivsel och resultat. Sedan verkar det bara ta en jäkla tid att genomföra det. Ungefär som när Tyskland genomförde uppdragstaktik som doktrin och resten av världen bara förbisåg det. Utom Israel. Slump?

Långt efter kom stater som Sverige och vi har väl inte lyckats fullt ut ännu kan jag tycka.

In med fler kvinnor/ ickebinära eller vad man nu är, bara man är bra.
50/50 vet jag inte om det är ett självändamål, det är mer komplext än så och beror helt på sammanhanget. En mångfald av perspektiv och förmågor gynnar generellt organisationer, och det handlar om långt fler saker än kön. Skall man få de bästa behöver man även beakta dels att fysikaliska egenskaper skiljer sig mellan kvinnor och män på gruppnivå (för vissa uppgifter till mäns fördel för andra till deras nackdel), dels att benägenheten att välja olika typer av yrken skiljer sig.

Man bör hitta de bästa för uppgiften, oavsett attribut, och göra att alla kan utvecklas till sin fulla potential. På grupp- och organisationsnivå balanserar man för att att få in flera olika perspektiv och förmågor utifrån sammanhanget och uppgiften. Om det sen landar på 30/70, 50/50 eller 70/30 när det gäller könsfördelning är helt oväsentligt, så länge som man har en inkluderande miljö och ett ledarskap som gör att alla känner sig välkomna och man inte ägnar sig åt vare sig positiv eller negativ särbehandling pga. kön.

Uppdragstaktik skulle kunna användas mer, även i det civila.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top