Ska man vara orolig för Ryssland?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Väst förstod Putins avsikter redan med de två Tjetjenien-krigen. Olja och dollar stod i vägen.
Jag gillar verkligen inte de vidriga övergrepp de gjorde på civilbefolkningen i Tjetjenien, men det är inte jämförbart. Tjetjenien är en del av Ryssland. Jag kan förstå att de inte accepterar att separatister vill bryta ut delrepubliken med våld.
Georgien är en oberoende fri stat. Ryssland hade noll och ingen rätt att gå in och ta halva landet, oavsett svepskäl.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Rätt obehagliga på vilket sätt?
Är att komma ut/in ur Östersjön värt att starta tredje världskriget för ur Putins synvinkel?
Troligen inte.

Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Jag tror ingen startat WW3 för oss. ?
Så tex Gotland skulle ligga risigt till gissar jag.
Turkiet och bosporen är ju mer tveksamt.

Där är nog alla överens idag. ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nja, själva robotarna stod inte på museum, bara avfyrningssystemen.

Bara att frågan väcktes är ju illa nog "Hopsan, vi står visst utan kustrobotar!

Hur många år stod vi helt utan artelleri innan Archer var klar?

Sveriges försvarsbeslut har ofta varit snabba med att lägga ner förmåga och inteckna kommande förbättringar som alltid blir försenad.
Då står vi där med glapp i försvarsförmåga, även om det ser bra ut på papper.

Luftvärnet stod ju med brallorna nere tills vi köpte patriot, men nu är ju patriotsystemet uppe på 25% kapacitet, om den inte är nere för service, men den andra eldenheten ska väl levereras när som helst och då är vi uppe på 50% av beställd kapacitet.
DVS 2 eldenheter på 158 mil långt land
...och beställd kapacitet är ungefär 1/100 av vad man borde ha för att kunna bita ifrån.

Med mottot: För lite, för sent

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"Enligt Ukrainas ombudsperson, Lyudmyla Denisova, handlar det om 402 000 människor däribland 84 000 barn som förts bort mot sig vilja.
Kreml har uppgett en nästan identisk siffra, men väljer i stället att kalla de omplacerade och att det handlar om personer som ville till Ryssland"

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det här är vad världens mest fruktade supermakt (nåja) har lyckats åstadkomma under 1 månads blixtanfall och krig.

View attachment 470144
Jag hade förväntat mig en kort process där Ryssland hade tagit Kiev på några dagar. Jag hade iofs inte förväntat mig att Ryssland skulle invaderat Ukraina heller så dubbelfel från mig.

Frågan är hur fan detta ska sluta. Vinner inte Putin och går hem tomhänt är han död. Tar detta för lång tid är risken stor att han blir mördad/avsatt. Det oroar mig att ryssarna inte verkar ha något mer att ge förutom kärnvapen. Det känns som det är Putins enda utväg. Nuke eller dö.

Sitter någon annan på en hypotes hur kriget kan sluta?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Biden är ju i Polen just nu.
Kan ju förklara varför de stationerades ut Partriot missiler veckan innan.

Vad det gäller hur detta skall sluta så är det nog en ganska bra gissningslek.
Personligen tror jag just nu att det lutar mot en kupp och att han avsätts eller råkar få en hjärtattack.
Vi är inte riktigt där ännu. Ryssland har lite mera att ge i form av mannskap, materiel och den inhemska oppionen har inte sagt ifrån ännu. När de gör det så petas han (ned i en grund grav)

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
"Enligt Ukrainas ombudsperson, Lyudmyla Denisova, handlar det om 402 000 människor däribland 84 000 barn som förts bort mot sig vilja.
Kreml har uppgett en nästan identisk siffra, men väljer i stället att kalla de omplacerade och att det handlar om personer som ville till Ryssland"

Tyvärr finns det inget som förvånar längre när det gäller hur illa det skitlandet kan bete sig

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om han rent hypotetiskt skulle avgå på ett eller annat sätt och samtliga trupper dras tebax på studs så lär det ändå finnas en gigantisk skuld att betala vad gäller återuppbyggnad av Ukraina med mera. Hur man än ser det har han målat in både sig själv och sitt skitland i ett hörn

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Verkar som om de börjat döda sina egna lite mera aktivt än bara friendly fire...

View attachment 470149
(Deborah Haynes arbetar med försvarsfrågor på Sky News)
Missnöjet i leden växer. Ledningen kommer nog snart inse att om de pressar sina soldater mer so kommer de snart att vattna frihetsträdet.
Och när de känslorna stiger upp i leden kommer det förr eller senare bli läskigt på toppen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Rätt obehagliga på vilket sätt?
Är att komma ut/in ur Östersjön värt att starta tredje världskriget för ur Putins synvinkel?
Troligen inte.

Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Om han är rationell, nej. Men den kanoten har kantrat för länge sedan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om han rent hypotetiskt skulle avgå på ett eller annat sätt och samtliga trupper dras tebax på studs så lär det ändå finnas en gigantisk skuld att betala vad gäller återuppbyggnad av Ukraina med mera. Hur man än ser det har han målat in både sig själv och sitt skitland i ett hörn
Fast.
Att Putin inte lämnar makten annat än i en låda har väl varit hyfsat tydligt i cirka tjugo år, minst?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kan inte säga att jag är jätteinsatt i Georgien, men helt klart är att regimen i Ryssland (inte endast Putin) skulle behöva plockats för länge sedan.
Dokumentärserien om KGB/FSB som SVT kört med senaste veckorna sammanfattade det hela i stil med "FSB styr Ryssland, Ryssland styr inte FSB". Ryska militären har inget att säga till om.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati