andersbrink
hasenfrasen
Väst förstod Putins avsikter redan med de två Tjetjenien-krigen. Olja och dollar stod i vägen.Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Väst förstod Putins avsikter redan med de två Tjetjenien-krigen. Olja och dollar stod i vägen.Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Jag gillar verkligen inte de vidriga övergrepp de gjorde på civilbefolkningen i Tjetjenien, men det är inte jämförbart. Tjetjenien är en del av Ryssland. Jag kan förstå att de inte accepterar att separatister vill bryta ut delrepubliken med våld.Väst förstod Putins avsikter redan med de två Tjetjenien-krigen. Olja och dollar stod i vägen.
Jag tror ingen startat WW3 för oss. ?Rätt obehagliga på vilket sätt?
Är att komma ut/in ur Östersjön värt att starta tredje världskriget för ur Putins synvinkel?
Troligen inte.
Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
...och beställd kapacitet är ungefär 1/100 av vad man borde ha för att kunna bita ifrån.Nja, själva robotarna stod inte på museum, bara avfyrningssystemen.
Bara att frågan väcktes är ju illa nog "Hopsan, vi står visst utan kustrobotar!
Hur många år stod vi helt utan artelleri innan Archer var klar?
Sveriges försvarsbeslut har ofta varit snabba med att lägga ner förmåga och inteckna kommande förbättringar som alltid blir försenad.
Då står vi där med glapp i försvarsförmåga, även om det ser bra ut på papper.
Luftvärnet stod ju med brallorna nere tills vi köpte patriot, men nu är ju patriotsystemet uppe på 25% kapacitet, om den inte är nere för service, men den andra eldenheten ska väl levereras när som helst och då är vi uppe på 50% av beställd kapacitet.
DVS 2 eldenheter på 158 mil långt land
Jag hade förväntat mig en kort process där Ryssland hade tagit Kiev på några dagar. Jag hade iofs inte förväntat mig att Ryssland skulle invaderat Ukraina heller så dubbelfel från mig.Det här är vad världens mest fruktade supermakt (nåja) har lyckats åstadkomma under 1 månads blixtanfall och krig.
View attachment 470144
Tyvärr finns det inget som förvånar längre när det gäller hur illa det skitlandet kan bete sig"Enligt Ukrainas ombudsperson, Lyudmyla Denisova, handlar det om 402 000 människor däribland 84 000 barn som förts bort mot sig vilja.
Kreml har uppgett en nästan identisk siffra, men väljer i stället att kalla de omplacerade och att det handlar om personer som ville till Ryssland"
Larmet: Civila förs bort och hålls som gisslan av Moskva
Civila ukrainare förs bort och hålls som gisslan i rysk-kontrollerade områden, uppger FN för BBC. FN känner i nuläget till 36 fall där civila försvunnit utan att anhöriga underrättats och enligt organisationen verkar Ryssland främst fokusera på journalister, samhällsrepresentanter och andra som...omni.se
Missnöjet i leden växer. Ledningen kommer nog snart inse att om de pressar sina soldater mer so kommer de snart att vattna frihetsträdet.Verkar som om de börjat döda sina egna lite mera aktivt än bara friendly fire...
View attachment 470149
(Deborah Haynes arbetar med försvarsfrågor på Sky News)
Om han är rationell, nej. Men den kanoten har kantrat för länge sedan.Rätt obehagliga på vilket sätt?
Är att komma ut/in ur Östersjön värt att starta tredje världskriget för ur Putins synvinkel?
Troligen inte.
Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Var det han som blev överkörd av en stridsvagn i går som överlevde till i dag, eller har dom mosat två gubbs?Verkar som om de börjat döda sina egna lite mera aktivt än bara friendly fire...
View attachment 470149
(Deborah Haynes arbetar med försvarsfrågor på Sky News)
Fast.Om han rent hypotetiskt skulle avgå på ett eller annat sätt och samtliga trupper dras tebax på studs så lär det ändå finnas en gigantisk skuld att betala vad gäller återuppbyggnad av Ukraina med mera. Hur man än ser det har han målat in både sig själv och sitt skitland i ett hörn
Kan inte säga att jag är jätteinsatt i Georgien, men helt klart är att regimen i Ryssland (inte endast Putin) skulle behöva plockats för länge sedan.Putin borde stoppats redan när de tog Georgien.
Dokumentärserien om KGB/FSB som SVT kört med senaste veckorna sammanfattade det hela i stil med "FSB styr Ryssland, Ryssland styr inte FSB". Ryska militären har inget att säga till om.Kan inte säga att jag är jätteinsatt i Georgien, men helt klart är att regimen i Ryssland (inte endast Putin) skulle behöva plockats för länge sedan.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|