Ska man vara orolig för Ryssland?

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: Ducati Monster 1200S Då: T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
Och om vi tar det redan nu.
Vilket ryskt varumärke skulle du sakna?
Sakna vet jag inte. Men en Ural mc har jag aldrig ägt. Fast då vore det väl kanske bättre att skaffa en Dnepr som jag precis såg byggdes i Ukraina. Det lär väl vara samma "kvalitetskänsla" i dem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, går man igenom skåp och lådor hittar man inte mycket som är från USSR/Rosia...

Mest för att grejorna har en kvalitet som gör att halveringstiden ligger på ett år...

Jag tror jag har en rakapparat och en vattenkokare kvar.

Vattenkokaren ser ut som en plastmugg, med en sladd för vägganslutning.
Nyfiken på hur snabbt vattnet skulle bli varmt så stoppade jag fingret i vattnet, det var strömförande, 220V rakt in i vattnet....

Rakapparaten provade jag en gång, den rotryckte fläckvis och lämnade andra fläckar.
Sedan lindade den upp en stor skäggtuss och stannade, någon hade glömt att fälla ner kolfjärdrarna bakom kolen vid tillverkning.

Det var gåvor, annars skulle dom ha kastats efter första provet. (jag kanske har kastat dom nu)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Fler positiva nyheter.

BBC rapporterar: "US President Joe Biden has held talks with Ukraine's defence and foreign ministers in Polan. Some say the fact the ministers left Ukraine for the talks is a sign of growing confidence in how the war with Russia is going".

samt: "We reported earlier that Kyiv's mayor Vitali Klitschko had announced a curfew in Ukraine's capital from this evening until Monday morning but this has now been cancelled.
He has not given any reason for the change except that he has received "new information from the military command".

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hakelius ställde en intressant fråga i expressen idag.
"Försök komma på ett ryskt varumärke du skulle sakna".
Jag hade svårt att komma på några alls.
Vodka, nån bil, nån mc, några flygplan efter lite eftertanke.
Inget jag skulle sakna.
Bra bevis på en misslyckad stat.
Jag avslutar som Hakelius:
Losers.
Iofs.
Men med den devisen, vad skulle vi sakna från Sverige då?
Spotify? Nja, det är reggat i Luxemburg idag. Litr varumärken finns, men inget som inte går ypperligt att ersätta.
Finnarna gör åtminstone god öl, men det är fan inte mycket annat fräsigt.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sakna vet jag inte. Men en Ural mc har jag aldrig ägt. Fast då vore det väl kanske bättre att skaffa en Dnepr som jag precis såg byggdes i Ukraina. Det lär väl vara samma "kvalitetskänsla" i dem.
Dnepr var något bättre när det begav sig men produktionen upphörde ganska snart efter Sovjet föll.

Jag har en del gamla sovjetiska prylar varav två fordon byggda i Ukraina men det enda nya uppenbart Ryskproducerade jag konsumerar idag är väl energi.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Undrar om någon mäklat en deal med Ryssland under bordet som innebär reträtt från större delen av Ukraina med någon slags heder i behåll.
Och i så fall är frågan vilka eftergifter NATO respektive Ukraina fått göra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Undrar om någon mäklat en deal med Ryssland under bordet som innebär reträtt från större delen av Ukraina med någon slags heder i behåll.
Inte omöjligt alls, det man nästan undrar mest om i denna fråga är hur mycket av informationen som kommer gemene man tillgodo och hur mycket man inte får veta alt kommer komma fram över tid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

I potten ligger Ryssland som land så det är nog fler som i så fall fått göra eftergifter i så fall.

Ukraina skall återuppbyggas, det kommer att kosta stora pengar.

För att sanktionerna skall lättas krävs nog betydligt mer än ett ”förlåt” från Putin och hans skurkanhang.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Iofs.
Men med den devisen, vad skulle vi sakna från Sverige då?
Spotify? Nja, det är reggat i Luxemburg idag. Litr varumärken finns, men inget som inte går ypperligt att ersätta.
Finnarna gör åtminstone god öl, men det är fan inte mycket annat fräsigt.
Spotify sa jag upp när dom fortsatte att sprida Kreml-propaganda.

Den där virrige amerikanens podcast skiter jag i...

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Fast det samma kan nog tänkas gälla rätt många länder. Norge, Kina, Mexico, Kanada tex
Ja, det är väl rätt få länder som genererat typ 90 procent av de varumärken man ser idag (i denna del av världen). USA, några länder i Europa, Japan, Sydkorea, Australien, Nya Zeeland. Men sen är det ju en himla massa fler som utvinner råvaror och sköter tillverkningen.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Har ni reflekterat över att Biden kör Trump style nu, dvs han kallar saker för sitt rätta namn?
Han har kallat Putin för allt möjligt på senare tid och för min del tycker jag det är övervägande bra samt uppfriskande men man kan så klart ha åsikter om det

Raderad medlem 51742

Guest
Har ni reflekterat över att Biden kör Trump style nu, dvs han kallar saker för sitt rätta namn?
Han har kallat Putin för allt möjligt på senare tid och för min del tycker jag det är övervägande bra samt uppfriskande men man kan så klart ha åsikter om det
Skulle tro att de dagliga mötena med wokevänstern om div inrikespolitiska frågor har fått ge plats för ständiga krismöten med militärer, säkerhetsrådgivare osv. Detta i kombination med vad som är gynnsamt i opinionen just nu sätter nog tonen lite i nuläget. Sen tror jag Biden innerst inne är en rätt reko gubbe som är heligt förbannad på det Putin håller på med just nu.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
I potten ligger Ryssland som land så det är nog fler som i så fall fått göra eftergifter i så fall.

Ukraina skall återuppbyggas, det kommer att kosta stora pengar.

För att sanktionerna skall lättas krävs nog betydligt mer än ett ”förlåt” från Putin och hans skurkanhang.
Jag tror inte det finns en deal för en slutgiltig lösning men Ryssland kanske har påverkats till att dra sig tillbaka till Donbas om det nu blir så. Det skulle spara mycket lidande och underlätta flyktingkrisen så det är i mångas intresse.

Jag tror dock inte Ukraina är villiga att avstå Donbas som det ser ut nu men vi får se.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror inte det finns en deal för en slutgiltig lösning men Ryssland kanske har påverkats till att dra sig tillbaka till Donbas om det nu blir så. Det skulle spara mycket lidande och underlätta flyktingkrisen så det är i mångas intresse.

Jag tror dock inte Ukraina är villiga att avstå Donbas som det ser ut nu men vi får se.
Större chans att Ukraina återtar alla ockuperade och annekterade områden, än accepterar ett sådant slutläge..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Större chans att Ukraina återtar alla ockuperade och annekterade områden, än accepterar ett sådant slutläge..
Håller med men jag tror inte Putin är villig att ge upp dessa delar heller därav att jag misstänker att någon kan ha dealat om att resten av Ukraina ska få vapenvila men att kriget fortsätter i Donbas.

Jag kan absolut ha fel. Det kanske är så att Ryssarna helt självmant funderar på att ”fokusera på Donbas” eftersom det inte går så bra i övrigt.
Pratet om Donbas kan förstås också vara en taktik för att få omvärlden att slappna av lite med ytterligare sanktioner och vapenleveranser. När omvärlden känner att kriget börjar gå Ukrainas väg kommer den enade fronten börja krackelera.

Nä nu verkar det som jag måste gå och virka mig en rejäl foliehatt…

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning