Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Knappa på SV2.

Och Lööf pratade om vindkraft som någons sorts robusthet/redundans...typ...fattade inte riktigt.
Haha, ja, det var ju lite komiskt "Vi måste ha mer av utspridd oplanerbar kraft i systemet, så att det inte blir så sårbart"

Nooshi imponerar dock på mig när det gäller beredskap måste jag motvilligt erkänna, hon har insikt, sen hur hon vill lösa finansiering, det är ju som vanligt med vänsterblocket, "någon annans pengar", dvs mera skatt

En pärla till kommentar var ju när det påtalades hur myckett bättre rustade finland är

"Finland lärde sig civilförsvar av Sverige, men var dock förståndiga nog att inte lägga ner det"

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Haha, ja, det var ju lite komiskt "Vi måste ha mer av utspridd oplanerbar kraft i systemet, så att det inte blir så sårbart"

Nooshi imponerar dock på mig när det gäller beredskap måste jag motvilligt erkänna, hon har insikt, sen hur hon vill lösa finansiering, det är ju som vanligt med vänsterblocket, "någon annans pengar", dvs mera skatt
Lokal kraft kan jag köpa, precis som att det kan vara bra att äga ett elverk privat. Men hon verkar ju fundamentalt inte förstå vad intermittent kraft innebär när hon säger som hon gör.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Agenda (passande namn för ett program på SVT) diskuterar försvaret.

I studion finns fyra partier "för att inte alla ryms".

Ett av partierna är MP (dom övriga är M, L och S)
Så vitt jag vet kommer inte MP att vara delaktig i Svensk politik efter nästa val.

Man börjar med att redovisa hur starkt försvar vi hade under kalla kriget, hur många man vi kunde mobilisera, att vi bara har en tiondel nu, hur många stridsvagnar vi hade, vi har en tredjedel nu, hur stort flygvapen vi hade, vi har en tredjedel nu, hur många fartyg vi hade, vi har en femtedel nu, hur många ubåtar vi hade, vi har en tredjedel nu osv...

Sen står fettproppen till försvarsminister och säger "Vi har aldrig tillfört mer till försvarert än vad vi gör nu på dom senaste 70 åren"

Nej, har man ägt 1 miljon moraknivar, och köpt in en ny om året men kastat bort allihopa och börjat köpa in två om året så tillför man mer nytt material nu, även om man bara har 100 moraknivar totalt nu....

Vems är felet att vi samtidigt har ett svagare försvar nu, samtidigt som vi tillför mer nu?

Sen hur det ska finansieras, Fettknoppen till försvarsminister ville direkt ha en ny skatt
M och L menar på att vi har tillräckligt många skatter och kanske ska omfördela pengarna från lite idiotprojekt istället.

Hur är det med självkänslan egentligen när du känner att du behöver kalla folk för ”fettpropp” och ”fettknopp”? Lite självmarkerande där kanske.

Man kan säga mycket om försvarsministrar i allmänhet och om nuvarande i synnerhet, men skatter är inte deras område och sist jag lyssnade efter så är Hultqvist högt ansedd på bägge sidor om mitten, dvs även hos den moderataste delen av försvarsmakten…

Men du har rätt till din åsikt, vad den nu grundas på. Högre nivå tycker jag iofs att du brukar visa annars.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lokal kraft kan jag köpa, precis som att det kan vara bra att äga ett elverk privat. Men hon verkar ju fundamentalt inte förstå vad intermittent kraft innebär när hon säger som hon gör.

SMR, Små modulära reaktorer.

10 stycken i södra sverige, jämt utspridda, och kanske tre i norra, inte för att vi behöver mer effekt i norra sverige, men för att få upp tåligheten i nätet så att det alltid finns tillräcklig effekt i varje del av nätet även om det skulle kapas någon överföring.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur är det med självkänslan egentligen när du känner att du behöver kalla folk för ”fettpropp” och ”fettknopp”? Lite självmarkerande där kanske.

Man kan säga mycket om försvarsministrar i allmänhet och om nuvarande i synnerhet, men skatter är inte deras område och sist jag lyssnade efter så är Hultqvist högt ansedd på bägge sidor om mitten, dvs även hos den moderataste delen av försvarsmakten…

Men du har rätt till din åsikt, vad den nu grundas på. Högre nivå tycker jag iofs att du brukar visa annars.

För att det är hans mest framtydande drag?

Han är bara seg och trög och gnällig när någon annan kommer med förslag och lösningar.

Han är som en sån där gigantisk fettpropp dom har i avloppsystemen i London....

Raderad medlem 51742

Guest
SMR, Små modulära reaktorer.

10 stycken i södra sverige, jämt utspridda, och kanske tre i norra, inte för att vi behöver mer effekt i norra sverige, men för att få upp tåligheten i nätet så att det alltid finns tillräcklig evvekt i varje del av nätet även om det skulle kapas någon överföring.
Ja, vi behöver satsa på detta snarast, i kombination med fortsatt utbyggnad av elnät, vindkraft, vattenkraft och kraftvärme. Importen av uran är ett problem i och med att en stor del produceras i Kazakstan, Ryssland, Uzbekistan och Niger så vi behöver även få igång vår egen uranbrytning igen. På sikt och med nästa generations reaktorer som kan återanvända bränslet kommer det inte krävas några större mängder, men vi bör nog kunna exportera till övriga EU också, så de har möjlighet att göra sig fria från skurkstater.

Nu är ju tyvärr en uppbyggnad av nästa generations kärnkraft en lång process på iaf ett decennium så det enda som går att bygga ut snabbt nog är väl i princip vindkraften och försöka stabilisera så gott det går med olika balanseringsåtgärder, men det kommer bli stökigt och min gissning är att vi kommer få uppleva elransonering redan inom ett par år.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, vi behöver satsa på detta snarast, i kombination med fortsatt utbyggnad av elnät, vindkraft, vattenkraft och kraftvärme. Importen av uran är ett problem i och med att en stor del produceras i Kazakstan, Ryssland, Uzbekistan och Niger så vi behöver även få igång vår egen uranbrytning igen. På sikt och med nästa generations reaktorer som kan återanvända bränslet kommer det inte krävas några större mängder, men vi bör nog kunna exportera till övriga EU också, så de har möjlighet att göra sig fria från skurkstater.

Nu är ju tyvärr en uppbyggnad av nästa generations kärnkraft en lång process på iaf ett decennium så det enda som går att bygga ut snabbt nog är väl i princip vindkraften och försöka stabilisera så gott det går med olika balanseringsåtgärder, men det kommer bli stökigt och min gissning är att vi kommer få uppleva elransonering redan inom ett par år.

Vi kan bygga kärnkraft på 5år, vi har gjort det förr och kan göra det igen.
(kineserna bygger nytt i den takten)
SMR kan man ringa och beställa och börja schakta mark för i morgon.
Ställer vi upp ett SMR på var sin sida om dom tidigare nerlagda reaktorerna så finns infrastrukturen redan på plats för att koppla in dom på nätet.

Visst vi kan ställa upp ett vindkraftverk på en månad, men vi behöver inte ett för att ersätta ett kärnkraftverk, vi behöver tusentals.

"I Markbygden etableras just nu Europas största landbaserade vindkraftspark. Den första etappen med ca 300 vindkraftverk färdigställs under året. Parallellt med detta driver Enercon arbetet inom etapp 2 och Luxcara ansvarar för etapp 3. Arbete pågår därför inom alla tre etapper just nu. Fullt utbyggd år 2025 kommer parken uppskattningsvis att innehålla 700-800 vindkraftverk. Utvecklingen går mot att det blir färre och högre verk med större effekt.

Parken kommer fullt utbyggd att producera 10-12 TWh vilket motsvarar ca 6-8 procent av Sveriges totala elproduktion. "

Uran har vi som sagt gott om själva.
En urangruva förstör betydligt mindre natur än Markbyggdens vindkraftspark

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
(kineserna bygger nytt i den takten)
+1
Förutom politikernas byråkrati med papper, ansökningar och hittepå som drar ut på tiden. Sånt som bara egentligen existerar i våra huvuden.
Seså ut och inventera fåglar nu allesammans.

Raderad medlem 51742

Guest
Ställer vi upp ett SMR på var sin sida om dom tidigare nerlagda reaktorerna så finns infrastrukturen redan på plast för att koppla in dom på nätet.

Visst vi kan ställa upp ett vindkraftverk på en månad, men vi behöver inte ett för att ersätta ett kärnkraftverk, vi behöver tusentals.

Uran har vi som sagt gott om själva.
Tekniskt möjigt är det säkert, om allt klaffar, men det krävs i såna fall exceptionella beslut som kräver politisk enighet och beslutsamhet. Flera lagar som behöver ändras osv. Jag skulle applådera det, men jag lär inte planera min tillvaro så att jag sätter tilltro till detta. Skall man vara garanterad stabil el de närmaste fem till tio åren får man snarare skaffa den beredskapen själv.

Dessutom, med halvledarbrist och logistikkris redan nu och ytterligare tillkommande och förvärrade problem i försörjningskedjor i och med kriget lär det finnas stor risk för förseningar och fördyringar. I värsta fall får vi vara glada om vi kan få ihop material till en och annan väderkvarn och vattenhjul framöver.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tekniskt möjigt är det säkert, om allt klaffar, men det krävs i såna fall exceptionella beslut som kräver politisk enighet och beslutsamhet. Flera lagar som behöver ändras osv. Jag skulle applådera det, men jag lär inte planera min tillvaro så att jag sätter tilltro till detta. Skall man vara garanterad stabil el de närmaste fem till tio åren får man snarare skaffa den beredskapen själv.

Dessutom, med halvledarbrist och logistikkris redan nu och ytterligare tillkommande och förvärrade problem i försörjningskedjor i och med kriget lär det finnas stor risk för förseningar och fördyringar. I värsta fall får vi vara glada om vi kan få ihop material till en och annan väderkvarn och vattenhjul framöver.

Ja, det krävs HANDLINGSKRAFT, något som våra politiker oavsett block/parti inte har visat på väldigt länge.

Jag har ett elverk, det är en jättebra lösning för avbrott på timmar/dagar.
Det är ingen lösning för ett helt land över en längre tid.

Halvledarbristen är ännu ett argument för att inte sprida ut tusentals vindkraftverk med egna inverters över hela fjällvärlden, utan bygga ett fåtal STORA kraftverk.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det krävs HANDLINGSKRAFT, något som våra politiker oavsett block/parti inte har visat på väldigt länge.

Jag har ett elverk, det är en jättebra lösning för avbrott på timmar/dagar.
Det är ingen lösning för ett helt land över en längre tid.

Halvledarbristen är ännu ett argument för att inte sprida ut tusentals vindkraftverk med egna inverters över hela fjällvärlden, utan bygga ett fåtal STORA kraftverk.
På sätt och vis kanske enda hoppet för att vi har ett nytt kärnkraftverk på plats redan inom fem år är att det redan i år sker en tvådagars brown-out i Stockholmsregionen. Då blir det plötsligt politiskt möjligt, iaf om man skall följa rutinen för hur liknande beslut tagits de senaste åren. Först måste skiten träffa fläkten och alla bli överens om att vi kollektivt varit naiva (så att alla kan betraktas som medskyldiga), sedan kommer handlingskraften.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På sätt och vis kanske enda hoppet för att vi har ett nytt kärnkraftverk på plats redan inom fem år är att det redan i år sker en tvådagars brown-out i Stockholmsregionen. Då blir det plötsligt politiskt möjligt, iaf om man skall följa rutinen för hur liknande beslut tagits de senaste åren. Först måste skiten träffa fläkten och alla bli överens om att vi kollektivt varit naiva (så att alla kan betraktas som medskyldiga), sedan kommer handlingskraften.

Jo, jag är lite less på att låta politiker komma undan med att dom har varit "naiva", men är det det som behövs för att dom ska ta tag i frågan så kan dom väl få komma undan med det en gång till.

Det är ju bara det att varje gång dom har varit "naiva" har det funnits folk som har talat om för dom hur det ligger till

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Skulle man kunna säga att de flesta bedömare tycker Hultqvist är bra? Vilka är det du ”lyssnat efter”?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man är osäker på om Peter Hultqvist förtjänar att beskrivas i förklenande ordalag så rekommenderar jag att man tittar på denna och bildar sig en uppfattning om hans egen "teknik", eller brist på, i debatter.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Gah! Man har importerat en mindre andel uran från Ryssland tidigare. Det är inget vi är beroende av, det är ett falskt narrativ. Sluta upp med det.

Av nån outgrundlig anledning är det många som tycker att det tar lång tid att bygga ut kärnkraft. Det är en viljefråga.

Samma klientel talar samtidigt om energilagring. Det är en utvecklingsfråga, där lösningar inte finns i drivor och har lång tidshorisont.

Märkligt.

Raderad medlem 51742

Guest
Gah! Man har importerat en mindre andel uran från Ryssland tidigare. Det är inget vi är beroende av, det är ett falskt narrativ. Sluta upp med det.

Av nån outgrundlig anledning är det många som tycker att det tar lång tid att bygga ut kärnkraft. Det är en viljefråga.

Samma klientel talar samtidigt om energilagring. Det är en utvecklingsfråga, där lösningar inte finns i drivor och har lång tidshorisont.

Märkligt.
Just Ryssland klarar vi oss utan, det är en mindre andel., men Kazakstan, Uzbekistan och Niger står tillsammans med Ryssland för en rejäl andel av världsproduktionen. Känns lite skakigt i det geopolitiska läge vi nu befinner oss i, om inte Kanada och Australien kan öka sin produktion rejält i det korta perspektivet och att vi får igång egen uranbrytning i det längre.

Döda inte budbäraren. Jag vill se en utbyggd kärnkraft, och det är som du säger mycket en viljefråga, även om sådana processer tar tid även av andra skäl. Av just dessa anledningar tror jag inte det finns en chans i helvetet att vi har nya kraftverk på plats tidigare än om 10 år, även om jag önskade att vi hade det imorgon. Vi måste starta processen nu, det är redan flera år för sent, men för egen del börjar jag förbereda mig för brown-outs.

Jag tror vi måste använda alla till buds stående medel för att lösa den energikris vi har framför oss och ja, där ingår nog även energilagring till begränsad del, liksom att kunna styra förbrukningen med smarta elnät osv. Och nej, inte heller dessa alternativ kommer vi ha på plats särskilt snabbt.

Som sagt, jag förbereder mig på att strömavbrott blir en del av vardagen framöver..

Last edited by a moderator:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...