Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mina omdömen, som gäller individerna i det ryska armén, håller jag fast vid.
Finns åtskilliga videor och vittnesmål som vidimerar min åsikt.
För att ändra mig behöver jag åtskilliga bevis på att plundring, våldtäkter, mord och andra krigsbrott inte begåtts.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gör skillnad på staters agerande och dess befolkning. Befolkningen kan inte hållas ansvariga.
Man kan å andra sidan se det som att befolkningen måste hållas ansvariga för vad landet företar sig. Riktig förändring måste komma inifrån men omvärlden kan trycka på.

Det finns nog gott om hjältar i Ryska armén som exempelvis avsiktligt skapat möjlighet att kunna överge sina fordon. Inte för att få medalj utan för att de inte vill slåss mot sitt broderfolk. Det finns tyvärr även gott om krigsförbrytare och framför allt en stor grå massa som delvis köper propagandan och följer med strömmen även om de helst skulle slippa dra ut i krig.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Semantik. Om den ryska befolkningen på 146 miljoner vore medlemmar i Pussy Riot istället för Ruzkie Idiot vore det en mycket bättre plats.
Nej, det har inget med semantik att göra.
Den som begår ett brott ska straffas, inte alla med samma nationalitet som förövaren. De flesta stödjer säkert inte ens förövaren.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Mina omdömen, som gäller individerna i det ryska armén, håller jag fast vid.
Finns åtskilliga videor och vittnesmål som vidimerar min åsikt.
För att ändra mig behöver jag åtskilliga bevis på att plundring, våldtäkter, mord och andra krigsbrott inte begåtts.

Och jag står nog också på den sidan. Visst, man kan ha allehanda åsikter om att sanningen ligger någonstans mitt emellan den propaganda som kommer från Ukraina och den som kommer från ryssarna, men någonstans är jag ändå väldigt trygg i min egen källkritik och då blir utfallet - i alla fall för mig - ganska uppenbart.

Lägg till det en historia av liknande händelser från 1800-talet och framåt så radar frågetecknen verkligen upp sig angående denna armes såväl som detta folks agerande.

Att man sedan inför sanktioner som drabbar individuella ryssar som inte vill något ont är naturligtvis tråkigt, men fortfarande väldigt nödvändigt för att få till stånd en förändring.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Den som begår ett brott ska straffas, inte alla med samma nationalitet som förövaren. De flesta stödjer säkert inte ens förövaren.
Jag håller med. Vi kan inte sätta vanliga Ryssar i fängelse oavsett om de stödjer regimen eller ej. Men att omvärlden väljer att sluta handla med Ryssland är inget straff, det är en konsekvens.
Vill du vara med och leka i den internationella sandlådan får du se till att ingen kastar sand omkring sig i ditt namn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns nog gott om hjältar i Ryska armén som exempelvis avsiktligt skapat möjlighet att kunna överge sina fordon. Inte för att få medalj utan för att de inte vill slåss mot sitt broderfolk.

Jo, det var ju ett gäng ryska soldater som medvetet körde fast sina fordon, och promenerade hemåt gränsen, när Ukrainare frågade om fordonen var trasiga/förstörda skrattade dom bara lite och sa
"nejdå, det är bara att ta dom, dom är inte försåtsminerade" och promenerade lungt vidare.

Sen finns det ju gott om krigsförbrytare, och dom ska ha all skit dom kan få.

Dom ryssar jag har kommunicerat med är inte överförtjusta i det här kriget, men dom är inte villiga att sitta 20 år i fängelse för att fördöma det offentligt heller.
(Och med offentligt räknas i all form av elektronisk kommunikation, dom har "Glaspost" i ryssland, dvs all kommunikation kan vara avlyssnad)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag håller med. Vi kan inte sätta vanliga Ryssar i fängelse oavsett om de stödjer regimen eller ej. Men att omvärlden väljer att sluta handla med Ryssland är inget straff, det är en konsekvens.
Vill du vara med och leka i den internationella sandlådan får du se till att ingen kastar sand omkring sig i ditt namn.
Det är en bit mellan att det är nödvändigt att pressa nationen som sådan för att försöka pressa fram en ändring i styret internt, till "alla ryssar är ett jävla skitfolk" som någon yttrade här i tråden.

Det är ganska nära termer som i Nazityskland användes för att dehumanisera judar.
Låt oss inte skapa en verklighet där Putin har rätt. Det skulle vara skamligt dålig form.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom ryssar jag har kommunicerat med är inte överförtjusta i det här kriget, men dom är inte villiga att sitta 20 år i fängelse för att fördöma det offentligt heller.
(Och med offentligt räknas i all form av elektronisk kommunikation, dom har "Glaspost" i ryssland, dvs all kommunikation kan vara avlyssnad)
Ja, där är ju en del av problemet.

Ganska många svenskar tyckte att Stefan Löven var ett pucko.
Hur många av dem hade stått upp för den åsikten offentligt om det fanns en mycket verklig möjlighet att detta skulle leda till tortyr och/eller att spendera större delen av sitt vuxna liv i ett fängelse med riktigt dålig standard. (nu pratar vi inte att spela playstation på norrtäljeanstalten här)?
Om svaret är att en majoritet inte skulle göra det, utan göra sitt bästa för att blunda för mörlret och leva sina liv, betyder det då att svenskarna är ett "skitfolk", och förtjänar att bombas till stenåldern?
I sådana fall så är ju Putin något på spåren med några av sina osmakligare hot-tal.

Nu är inte verkligheten sådan i Sverige (idag). Men den är det i Ryssland.
Det är inte i det stora hela speciellt länge sedan den var sådan i Tyskland.
Italien, eller varför inte Francos Spanien.
Enligt många nyhetsrapporter är den inte så långt därifrån som vi vill intala oss i varken Canada eller Australien. Idag.
De historiska bevisen säger att det tyvärr är ganska naivt att ta som självklarhet att det inte blir en sådan verklighet hos oss.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Någon som vet mera om denna sak?
Det pratas om att Polen har råkat ut för en större stöld av T72 stridsvagnar. 100 st moderniserade T72-M1R med nya ir-sikten har försvunnit ur deras lager. Polackerna vet inte hur det gått till.
Detta har, enligt polska militärer, inget att göra med den stora ansamlingen T72or som Ukraina plötsligt lyckats samlat ihop i Donbass regionen. ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryssland har nu förlorat* fler stridsvagnar (476) i Ukraina än Storbrittanien (227) och Tyskland (236) har gemensamt.
Sverige har 120 stycken stridsvagnar som referens.

* bekräftat via foto eller video Källa: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Men Sverige har väl bara stridsvagnsbesättningar till ett stridsvagnskompani ca 14 stridsvagnar ?
Eller är det 10 ?
Citat:
Det här med organisation har blivit ett stort mörker för alla inblandade. Som det har varit den senaste tiden har man bytt org vart och vart annat år. Jämför årtalen: PB 63M, PB 90, Mekbat 04, Mekbat 08, Mekbat 09. Dessutom har det förekommit en hel del lokala varianter,"försök", substitutfordon, reduceringar av budgetskäl osv, det har inte varit lätt att försöka hålla koll på hur ens förband ser ut. Förr (på invasionstiden) gavs det ut böcker på hur förband var organiserade, personal och mtrl, Arméhandbok 1 tror jag den hette. Nu ges org-tablån i bästa fall ut som powerpoint...
slut citat

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Någon som vet mera om denna sak?
Det pratas om att Polen har råkat ut för en större stöld av T72 stridsvagnar. 100 st moderniserade T72-M1R med nya ir-sikten har försvunnit ur deras lager. Polackerna vet inte hur det gått till.
Detta har, enligt polska militärer, inget att göra med den stora ansamlingen T72or som Ukraina plötsligt lyckats samlat ihop i Donbass regionen. ?
Jag såg också den där på twitter.
Det spekulerades friskt om det hade att göra med det stora antalet ukrainska traktorer med bogserwires i området.

Men Polska militären verkar inte allt för ledsna över den plötsliga förlusten av stridsvagnar.

Dom fyllde bara i motsvarigheten till en "AFSE-blankett" och beställde nya.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är befolkningen som utför de oetiska och omoraliska handlingarna beordrade av dess despot. Du menar att lägervakten vid Treblinka var helt utan skuld, som exempel?
Absolut inte. De som begår brott ska straffas. De som inte begår brott ska inte straffas. Alla tyskar ska inte hängas för att lägervakten var kriminell och fick hänga. Håller du inte med om det så säg till.
Finns det något ryskt som inte är dåligt? Pussy Riot?
Jag är bekant med några ryssar som jag skulle säga är fina människor. Känns onödigt att de ska bestraffas för något deras diktator gjort. Håller du inge med om det?
Man kan å andra sidan se det som att befolkningen måste hållas ansvariga för vad landet företar sig. Riktig förändring måste komma inifrån men omvärlden kan trycka på.

Det finns nog gott om hjältar i Ryska armén som exempelvis avsiktligt skapat möjlighet att kunna överge sina fordon. Inte för att få medalj utan för att de inte vill slåss mot sitt broderfolk. Det finns tyvärr även gott om krigsförbrytare och framför allt en stor grå massa som delvis köper propagandan och följer med strömmen även om de helst skulle slippa dra ut i krig.
Enklare sagt än gjort. Vi talar om en diktatur med en stor mängd fattiga och lågutbildade. Vad ska de göra, ge sig på stridsvagnar med högafflar? De flesta människor tror jag bara vill leva och vara med sina nära. Många identifierar sig inte ens som ryssar. Jag ser inte varför de ska hållas ansvariga. Militärer kan man såklart ha ihjäl. I synnerhet då ryska militärer blivit lovade en fristad om de hoppar av.
Så de flesta i Ryssland stödjer inte Putin, intressant.
Kanske, kanske inte. Ryska valresultatens legitimitet är starkt ifrågasatt. Oavsett så stödjer bevisligen inte alla ryssar Putin.

Gällande sanktioner så har jag inga problem med att respektive land bestämmer vilka de vill handla med eller att föreningar väljer att inte tävla mot ryska lag osv. Det är upp till dem att välja. Det jag har problem med är att vi är nästan lika hjärntvättade av media som ryssarna. Det yttrar sig genom att vanligt folk helt plötsligt slänger ur sig att allt ryskt är dåligt, att vi ska bomba hela deras land till grus eller att ryska civila ska tryckas till. Jag vänder mig mot det.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Enklare sagt än gjort. Vi talar om en diktatur med en stor mängd fattiga och lågutbildade. Vad ska de göra, ge sig på stridsvagnar med högafflar? De flesta människor tror jag bara vill leva och vara med sina nära. Många identifierar sig inte ens som ryssar. Jag ser inte varför de ska hållas ansvariga. Militärer kan man såklart ha ihjäl. I synnerhet då ryska militärer blivit lovade en fristad om de hoppar av.
Det är inte lätt men vi har sett många diktaturer som fallit pga folkligt tryck.
Naturligtvis ska varken civila eller militärer straffas utan dom och att individer blir drabbade av sanktioner mot det korrupta land de bor i är inte bra men i mitt tycke tyvärr nödvändigt och helt rätt.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är ryska folket skyldigt till det som händer i Ukraina? Nej.
Det är Putin och hans stab som är det.
De övergrepp och brott som begås i Ukraina är det soldaterna, befälen och i slutändan ledningen skyldiga till.
De ryssar som hejjar på hemmvid är medlöpare och starkt påverkade av den inhemska median. Men skyldiga... Nej
Man kan säga mycket, men bara i demokratierna. Många ryssar har nog en aning om vad som sker även om de inte vill säga det öppet. Säger du det riskerar du 15 år i fängelse.
Skall man bestraffa ryska folket då? Nej och definitivt Inte genom att bomba dem. Sanktionerna räcker nog långt. De bör upplysas, motiveras och ges skäl till att byta ledare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är ryska folket skyldigt till det som händer i Ukraina? Nej.
Det är Putin och hans stab som är det.
De övergrepp och brott som begås i Ukraina är det soldaterna, befälen och i slutändan ledningen skyldiga till.
De ryssar som hejjar på hemmvid är medlöpare och starkt påverkade av den inhemska median. Men skyldiga... Nej
Man kan säga mycket, men bara i demokratierna. Många ryssar har nog en aning om vad som sker även om de inte vill säga det öppet. Säger du det riskerar du 15 år i fängelse.
Skall man bestraffa ryska folket då? Nej och definitivt Inte genom att bomba dem. Sanktionerna räcker nog långt. De bör upplysas, motiveras och ges skäl till att byta ledare.
Man måste också försöka få fram information från omvärlden till folket med. Ju hårdare grepp makten har över informationsflödet, desto sämre fungerar sanktioner.
Om resten av världen börjar bete sig jävligt mot ryssar så kommer de till större grad sluta upp bakom sin regering.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad gäller det ryska folket... det som länderna utanför kan fundera på är vad som skulle kunna göras för att underlätta för dem att i både vilja och praktiskt handlande kunna bidra till att Ryssland går i en annan riktning. Vattnet rinner alltid enklaste vägen.

Enkelt? Nej.
Vet jag hur? Nej.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras