Ska man vara orolig för Ryssland?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag skulle säga att med amerikanska flygplan krävs dubbelt så många för att få samma flygtid.

När en Gripen går ner, tankar och hängs full med vapen på 10 minuter på en vägbas ska dom amerikanska planen servas av ett helt gäng tekniker.

Man får ut dubbelt så många uppdrag på en dag ur Gripen.

Gripen har dessutom visat sig minst lika bra som dom amerikanska planen på utvärderingsövningar som Red Flag

De f18 finnarna köpte kan inte heller operera från vägbaser så deras "dispers" slutade fungera.
Det blir väl bättre med JSF, när det löst sina problem.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyvärr kan jag inte kommentera mer än att det där är bara påhitt. Ett dåligt sådant dessutom.
Jag kan bara säga att jag "vet".
Det är dåliga alternativmedia som är källan. I Svenska Dagbladet, DN, GP eller Sydsvenskan stod resonemanget om att för samma kapacitet som 60 st F18 till ett attackuppdrag fodrades 180 JAS. 120 st JAS för samma bomblast som 60 st F18. Och 60 st JAS för skyddet.
Enligt som jag minns det var det en finsk militär som utttalade sig på 1990-talet.

Vad det gäller att man i Sverige använt en Jaktrote för att skydda en Attackrote vid övning tror jag sagesmannen var svensk pilot.
Utgår från att det var övning.
Det skarpaste JAS har gjort i svenska tjänst är väl rotar som fotospanat över Libyen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Comeback: du har fel. :)

Åter till Ryssland!

Noteras att Putin kröp till korset gällande fartygen med livsmedel. FN säger att de skall gå, Turkiet säger vi skyddar. Turkiets flotta i Svarta havet är överlägsen Rysslands.

Putin påstår att han ”nu fått garantier av Ukraina” och ansluter sig igen till det avtal han nyss bröt. Hans hot funkade inte.

Vilken sopa.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det skarpaste JAS har gjort i svenska tjänst är väl rotar som fotospanat över Libyen.
Eftersom det är öppen information kan jag berätta att de svenska enheter som var i Libyen flög varje pass (i princip) som ett dubbelpass, först fotospaning och sedan patrull och skydd.
Inga av de andra enheterna där hade samma uthållighet.
De bilder som levererades var dessutom bättre än de andras då stabiliseringen var bättre och levererades snabbare än de andra spaningsenheternas.
Så istället för att sprida skit så var stolt över förmågan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, det där med "combatproven" är ju bara vapenkåta amerikaner som tjatar om.

Våra Ubåtar har aldrig varit i krig, men dom sänkte ett amerikanskt hangarfartyg vid en övning, vilket fick USA's militär att skita i byxorna och hyra in den svenska ubåten för att lära sig att undvika att något annat land skulle kunna göra samma sak.

Redflag, den mest realistiska stridsövning som går att göra, visade att svenskt stridsflyg spöade amerikanskt med 5-0 5-0 5-1, men dom amerikanska planen är "combatproven" medans dom svenska bara är bra...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Till diskussionen vad Sverige gör med sin försvarsbudget...

"Svenska försvaret vill göra sig av med sin medeltunga Helikopter 14. De arton toppmoderna helikoptrarna har dragits med stora problem och kostnader. Försvaret vill istället köpa fler helikoptrar från USA.

Det var 2001 som Sverige köpte in arton helikoptrar av typen NH 90 från det europeiska konsortiet NH Industries. Köpet omfattade nio markoperativa helikoptrar, det vill säga transporthelikoptrar, till armén och nio sjöoperativa till marinen för havsövervakning.

De arton helikoptrarna skulle ha slutlevererats 2008, men en rad förseningar ledde till att det skedde först 2017. Fortfarande pågår eftermontering och leveranskontroller av helikoptrarna, något som ska fortsätta åren framöver, enligt Försvarets materielverk.

Helikoptrarnas livslängd är cirka 30 år. Men höga kostnader för drift och underhåll – cirka 200 000 kronor per flygtimme – samt brist på reservdelar har hindrat att Helikopter 14 används fullt ut.

För att spara pengar i ett tidigare skede ströks också integrationen av vapen, som torpeder, till ubåtsjakthelikoptrarna. De har radar och sonar för att upptäcka ubåtar, men kan inte bekämpa dem vilket är en stor begränsning."

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En bra helikopter i sig men med administrativa begränsningar och ett bevis för grundregeln att inte köpa något ofärdigt som flera länder tar fram i ett politiskt projekt. Airbus är undantaget.

Ger mig fan på att Saab gjort något helt fantastiskt från scratch om de fått motsvarande budget och 20 år.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En bra helikopter i sig men med administrativa begränsningar och ett bevis för grundregeln att inte köpa något ofärdigt som flera länder tar fram i ett politiskt projekt. Airbus är undantaget.

Ger mig fan på att Saab gjort något helt fantastiskt från scratch om de fått motsvarande budget och 20 år.
Mutar man sig till att få affärer brukar man inte kunna leverera det bästa alternativet :rolleyes:

"Helikoptrarnas livslängd är cirka 30 år. Men höga kostnader för drift och underhåll – cirka 200 000 kronor per flygtimme – samt brist på reservdelar har hindrat att Helikopter 14 används fullt ut."
"Sverige redan 2011 vände sig till USA:s armé och köpte femton Blackhawkhelikoptrar. Dessa levererades på rekordtid och fick beteckningen Helikopter 16. De kostar femtedelen så mycket att flyga, cirka 40 000 kronor per timme, jämfört med Helikopter 14."

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ja, det där med "combatproven" är ju bara vapenkåta amerikaner som tjatar om.

Våra Ubåtar har aldrig varit i krig, men dom sänkte ett amerikanskt hangarfartyg vid en övning, vilket fick USA's militär att skita i byxorna och hyra in den svenska ubåten för att lära sig att undvika att något annat land skulle kunna göra samma sak.

Redflag, den mest realistiska stridsövning som går att göra, visade att svenskt stridsflyg spöade amerikanskt med 5-0 5-0 5-1, men dom amerikanska planen är "combatproven" medans dom svenska bara är bra...
Då återstår bara frågan varför svenskt flyg säljer så dåligt. Är det skolan det är fel på.
Eller är det den
Feministiska Utrikespolitiken från Vi måste öppna våra hjärtan till Vi såg det inte komma ?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Mutar man sig till att få affärer brukar man inte kunna leverera det bästa alternativet :rolleyes:

"Helikoptrarnas livslängd är cirka 30 år. Men höga kostnader för drift och underhåll – cirka 200 000 kronor per flygtimme – samt brist på reservdelar har hindrat att Helikopter 14 används fullt ut."
"Sverige redan 2011 vände sig till USA:s armé och köpte femton Blackhawkhelikoptrar. Dessa levererades på rekordtid och fick beteckningen Helikopter 16. De kostar femtedelen så mycket att flyga, cirka 40 000 kronor per timme, jämfört med Helikopter 14."
NH90, beställning av (m) Reinfeldt, Vi måste öppna våra hjärtan (och Era plånböcker) ! :näsblod

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Timpriset ökar ju för varje timme man står på marken och väntar på procedur/gummipackning/dokumentation/service etc.

Men 16 är ett betydligt enklare system än 14 och har inte heller samma förmågor (men kanske tillräckliga).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag missade nog hela den diskussionen eller så har vi helt enkelt fundamentalt olika källor.

Min bild är att Finland såg fördelarna med dubbla motorer, tog den högre kostnaden för detta framförallt för att komma längre bort från Ryssland och knyta närmare band med USA efter att muren föll. Annars var ryska plan realistiska alternativ ända fram till 1991 och Draken hade man haft. Nu handlar den typen av vapenaffärer om krass realpolitik och kanske lite mindre om förmåga/krona.

Att det skulle behövas 240 Gripen för att motsvara 60 st F-18 är ett direkt felaktigt påstående, likaså att Gripen skulle sakna egen försvarsförmåga i attackuppdrag.
Tråkigt då att finska militärer fått det hela om bakfoten.
För samma attackuppdrag som 60 st F18 behövdes enligt finnen 180 Jas.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ett jävla gnäll också om ”feministisk utrikespolitik” och ”genusperspektiv” i FM som om det vore någonting dåligt.

Israel brukar lyftas fram som ett exempel på ganska effektiv försvarsmakt. USA likaså. Gissa vad de har gemensamt med tex Sveriges?

Rysslands däremot, saknar helt den typen av kompetens och perspektiv. Inget jävla dalt med bögar och fruntimmer där inte.

Tycker någon att det verkar vara ett framgångsrecept?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tråkigt då att finska militärer fått det hela om bakfoten.
För samma attackuppdrag som 60 st F18 behövdes enligt finnen 180 Jas.

Ja visst är det trist när folk får saker om bakfoten och bara antar att ett overifierat påstående borde stämma, helt utan att kolla om det är rimligt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då återstår bara frågan varför svenskt flyg säljer så dåligt. Är det slolan det är fel på.
Eller är det den
Feministiska Utrikespolitiken från Vi måste öppna våra hjärtan till Vi såg det inte komma ?
Det är väl mest en fråga om politik.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett jävla gnäll också om ”feministisk utrikespolitik” och ”genusperspektiv” i FM som om det vore någonting dåligt.

Israel brukar lyftas fram som ett exempel på ganska effektiv försvarsmakt. USA likaså. Gissa vad de har gemensamt med tex Sveriges?

Rysslands däremot, saknar helt den typen av kompetens och perspektiv. Inget jävla dalt med bögar och fruntimmer där inte.

Tycker någon att det verkar vara ett framgångsrecept?

Du tror alltså att Israel har en massa genusvetare anställda inom försvaret?

Vad jag vet så är kvinnorna i Israeliska försvaret där som krigare. Inte tyckare på något kontor bredvid generalerna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du tror alltså att Israel har en massa genusvetare anställda inom försvaret?

Vad jag vet så är kvinnorna i Israeliska försvaret där som krigare. Inte tyckare på något kontor bredvid generalerna.

Du kanske skulle kolla hur det ser ut inom den svenska försvarsmakten? Och kanske fråga israelerna varför det ser ut som det gör hos dem?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år