powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Var det inte någon norsk militär som påstod att totalpriset skulle vara högre för JAS39E än F35, vilket alla som vet någonting om de två systemen vet är fullkomligt orimligt? Dylika uttalanden efter att en affär är gjord är ofta för att motivera varför man gjorde som man gjorde, även om skälen egentligen var politiska. Ja F35 har till viss del annan kapacitet också, men just att ekonomin används som argument.
Jag minns det som att motiveringen när Finland på 90-talet valde F/A-18 var att utöver last ansågs dåtidens version av JAS39 utöver ha lite mindre last även ha för kort räckvidd för att nå mål långt inne i Ryssland, men det kan såklart också vara ett svepskäl men känns mer l. E-versionen har betydligt större kapacitet på den fronten. Att en F/A-18 kan lasta mer än en JAS39 förvånar inte då dom i princip använder samma motor (GE F404/RM12 i gamla, F414 i nya) men F/A-18 har två motorer.
Att F/A-18 kan utföra både jakt och attackuppdrag under samma uppdrag är just vad F/A i namnet betyder. Precis på samma sätt som att JAS i JAS39 betyder att den är både för jakt, attack och spaning. I 39ans fall är samtliga flygplan byggda för alla tre rollerna som kan skiftas under pågående uppdrag. Så ur det perspektivet är det ingen skillnad.
Taktiskt kan det vara vettigt att ha flygplanen som agerar skydd på annan höjd och plats än flygplanen som attackerar, och därför låta några flygplan ta den rollen och några flygplan mer fokusera på attack, men detsamma gäller självklart F/A-18 om man nu vill ha den fördelen.
Jag minns det som att motiveringen när Finland på 90-talet valde F/A-18 var att utöver last ansågs dåtidens version av JAS39 utöver ha lite mindre last även ha för kort räckvidd för att nå mål långt inne i Ryssland, men det kan såklart också vara ett svepskäl men känns mer l. E-versionen har betydligt större kapacitet på den fronten. Att en F/A-18 kan lasta mer än en JAS39 förvånar inte då dom i princip använder samma motor (GE F404/RM12 i gamla, F414 i nya) men F/A-18 har två motorer.
Att F/A-18 kan utföra både jakt och attackuppdrag under samma uppdrag är just vad F/A i namnet betyder. Precis på samma sätt som att JAS i JAS39 betyder att den är både för jakt, attack och spaning. I 39ans fall är samtliga flygplan byggda för alla tre rollerna som kan skiftas under pågående uppdrag. Så ur det perspektivet är det ingen skillnad.
Taktiskt kan det vara vettigt att ha flygplanen som agerar skydd på annan höjd och plats än flygplanen som attackerar, och därför låta några flygplan ta den rollen och några flygplan mer fokusera på attack, men detsamma gäller självklart F/A-18 om man nu vill ha den fördelen.