Ska man vara orolig för Ryssland?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om någon anser att det finns trovärdighet i påståendet att Ukraina med berått mod skickat en S-300 in i Polen för att få igång ett krig mellan Ryssland och NATO så kan denne någon redovisa grunderna för den trovärdigheten.

Snarare är det rysstrollsteori #1, eftersom de hela tiden grundlöst har ansett att det är NATO som är motståndare i kriget.

Men det är klart, om man bygger sin världsbild på "alternativa medier" så får man ju en "alternativ verklighet" också.
Fast.
Det var ju just det framstående narrativet i väldigt väletablerade media som jag diskuterade.
Och jag ser heller inte hur ett utspel om alternativa media (ospec.) svarar på hur du tänker att allt ansvar ligger hos Ryssland, i nämnda scenario, eller om jag läser ditt inlägg rätt; oberoende scenario.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast.
Det var ju just det framstående narrativet i väldigt väletablerade media som jag diskuterade.
Och jag ser heller inte hur ett utspel om alternativa media (ospec.) svarar på hur du tänker att allt ansvar ligger hos Ryssland, i nämnda scenario, eller om jag läser ditt inlägg rätt; oberoende scenario.
Jag har inte sett "ett" narrativ faktiskt. Det har spekulerats en masse men det står ju ganska klart att de enda som vet är Polen/NATO/Ukraina eftersom de var på plats och har koll på vad som rör sig på marken och i luftrummet. Det torde vara en av Europas absolut bäst bevakade gränsområden, även vår svenska korp har patrullerat där under långa tider.

Ansvaret ligger självklart hos Ryssland eftersom om de inte hade skjutit några kryssningsmissiler hade inte heller Ukraina skjutit något luftvärn. Om det nu ens var en ukrainsk S-300 saken handlade om...

En av de rimligare förklaringarna är att luftvärn och kryssningsrobot träffade varandra men slog ned på fel sida gränsen. Var det en av de modernare kryssningsrobotarna så finns självfallet ett stort intresse från Polen/NATO att undersöka resterna och kanske det rentav fanns en odetonerad robot att ta hand om?

Det betyder inte att 1. Polen var målet eller att 2. Ukraina har fel...

DÄREMOT finns det ofta i sk "alternativa medier" en stark tendens att glorifiera/ursäkta/föra fram Rysslands version. Detta då Ryssland framställs som anti-woke osv och det gillar ju högernationalister i Europa... och de tänker ju sällan längre än vad näsan räcker. Även om näsan verkligen är i längsta laget med tanke på vilken otur de har när de tänker i största allmänhet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vill verkligen veta hur denna konspirationsteori hamnade hos Brooklyn mfl:

"NATO har både en och annan anledning till att påstå något annat"

Kan man kasta ur sig vad som helst så snart man följer någon tomte på twitter? Det här är ju pizza-gate nivå.

Känns som korthuset föll ihop nu va?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Här är ett förslag Mackan. Såg det på internet någonstans.

NATO vill såklart inte officiellt bli en part i detta krig med allt vad det innebär, det rullar ju på i deras riktning ändå. De vill ist fortsatt kunna köra sitt proxykrig mot Ryssland via Ukraina.
Win-Win. Du blir starkare, din fiende svagare och du behöver knappt ens lyfta ett finger.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Här är ett förslag Mackan. Såg det på internet någonstans.

NATO vill såklart inte officiellt bli en part i detta krig med allt vad det innebär, det rullar ju på i deras riktning ändå. De vill ist fortsatt kunna köra sitt proxykrig mot Ryssland via Ukraina.
Win-Win. Du blir starkare, din fiende svagare och du behöver knappt ens lyfta ett finger.
"De vill köra sitt proxykrig"...

Det är Ryssland som ensidigt för krig/folkmord/krigsbrott mot Ukraina. Anständiga länder hjälper Ukraina att överleva.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lutar plasttaken tillräckligt mycket för man ska slippa takdropp av kondens inne i tältet ?
Ni som vet ?

Sträckfilm är jättebra som vindskydd, och kan användas till "tält" också, men jag skulle nog föredra mylarfiltar och en spetsigare taklutning.

Sträckfilmen fungerar också som IR blockerare, så om inte annat syns dom sämre i IR sikten bakom plasten

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jävlar vad trött jag börjar bli på alla jävla troll på internet som knappt kan torka sin egen röv, men vet allt om vaccin och krigsstrategier. Trodde de höll sig till flashback, men nej, Trollen är överallt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ansvaret ligger självklart hos Ryssland eftersom om de inte hade skjutit några kryssningsmissiler hade inte heller Ukraina skjutit något luftvärn. Om det nu ens var en ukrainsk S-300 saken handlade om...
Det är klart att ansvaret till huvudsak ligger hos Ryssland, det förhindrar inte i sig att Ukraina har ett ansvar att inte skjuta på tredjepart. Och att det var ett misstag hjälper knappast de som spritts ut över en åker.

Ex. Bara för att Gurra har rånat banken och knäppt ett vittne, så är det inte ok för polisen att skjuta vilt på torget och skjuta både Berit och Gertrud, för att knäppa den jäveln.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ser ut som om jag hade rätt (som vanligt hehe).

Delar av de robotdelar som landade i Polen och dödade två personer kan ha varit ukrainska. Det medger nu det ukrainska flygvapnets talesperson Yuriy Ignat, rapporterar Washington Post.

– Så många robotar avfyrades av Ryssland och Ukraina under den ryska attacken mot ukrainsk infrastruktur i tisdags att robotar som träffade Polen kan ha varit av antingen ryskt eller ukrainskt ursprung, säger han till tidningen.

Yuriy Ignat uppger att minst 50 robotar flög genom luften nära den polska gränsen, varav minst 20 avfyrades av Ryssland och 30 avfyrades av Ukraina.

– Vad som helst kan ha blivit resultatet av den luftstriden, säger den ukrainska flygvapenchefen.

Uttalandet signalerar en uppmjukning av Ukrainas tidigare skarpa uttalanden om att roboten som slog ner i Polen inte var ukrainsk. Yuriy Ignat menar dock att det är irrelevant huruvida roboten var ukrainsk eller rysk då han anser att Ryssland bär ansvaret för att ha attackerat Ukraina.

– Naturligtvis är det nödvändigt att undersöka saken tillsammans med polska partners och sätta stopp för den här historien, för att diskutera en robot, som tyvärr dödade människor, är en stor tragedi. Men alla har glömt att det fanns hundra missiler i Ukraina, säger han.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ser ut som om jag hade rätt (som vanligt hehe).m du tänker efter lite grann och skippar alternativmediernas jönsteorier nu:

Gör det?
Jag ser inget stöd för dina konspirationsteorier om att Ukraina hade rätt när de pekade på Ryssland.

Om du tänker efter lite grann och skippar alternativmediernas jönsteorier nu:

Kan det vara så att Ukrainas "utpekande" inte var fel, men att NATO har både en och annan anledning till att påstå något annat?

Tror du att allt man vet står i tidningarna (eller i dina kära alternativmedier)?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år