Ska man vara orolig för Ryssland?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Peka ut gjorde de ju, det var det inget snack om överhuvudtaget. Försök inte vända det här nu. :fakta

Däremot var det nog bara du (och de "alternativa medierna") som trodde på trollsnacket att det var false flag för att dra in NATO i kriget...
Nä lugn nu, vi får förhålla oss sakligt här även om du är långt ute i klaveret.

Jag har vad jag minns bara pekat på Sveriges radio och möjligen Upday som är Samsung som samlar AFP, TT m.fl.
Vad är det för alternativ media? Vem har påstått vad?

Jag försöker inte vända något, jag har hela tiden och helt korrekt sagt att Ukraina pekar ut Ryssland, det som nu tillkommit är att det visar sig att Ukraina hade fel och det har inget med alternativ media att göra.

Sedan drog du någon riktig kringelikrok om att NATO nog vet men de väljer att agera som de gör för att oklart. Underförstått att Ukraina har rätt och Polen har fel. Nu kryper du istället till korset men med det uppseendeväckande tillägget att du minsann hela tiden visste att det var Ukraina som fuckat upp det, vilket du i alla fall aldrig insinuerade förrän du var helt överbevisad.

Nice try.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Jag har vad jag minns bara pekat på Sveriges radio och möjligen Upday som är Samsung som samlar AFP, TT m.fl.

Jag försöker inte vända något, jag har hela tiden och helt korrekt sagt att Ukraina pekar ut Ryssland, det som nu tillkommit är att det visar sig att Ukraina hade fel och det har inget med alternativ media att göra.

Sedan drog du någon riktig kringelikrok om att NATO nog vet men de väljer att agera som de gör för att oklart. Underförstått att Ukraina har rätt och Polen har fel. Nu kryper du istället till korset men med det uppseendeväckande tillägget att du minsann hela tiden visste att det var Ukraina som fuckat upp det, vilket du i alla fall aldrig insinuerade förrän du var helt överbevisad.

Nice try.
Nåja, det är oväsentligt. :krama

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie

Nice try.
Är det skönt att åtminstone en konsekvens av den speciella militära operationen inte är gjort av Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite intressanta synpunkter om missilen som hamnade i Polen.

"C-300 missilen som används av vårt luftvärn kunde inte falla till marken så där och explodera så där.
För att:
1. C-300 antiluftvärnsmissilen har en stridsladdning metallkulor (kuber) som sprängs i det ögonblick missilen är maximalt nära luftmålet. Det är detta metall "moln" som förstör ett plan eller en raket. (Kom ihåg fotot på vraket av det förstörda planet mn-17).
2. När C-300-raketen "förlorar målet" i luften växlar raketen till ett självförstörande system: raketen går in i en vertikalflygning och klättrar upp till 20 km höjd där explosionen sker.
3. Raketens spillror faller tydligt till marken. Men de bitarna exploderar inte igen! För det här är bara bitar av "järn"!
4. Om C-300-raketen plötsligt tappat all elektronik och flyger okontrollerat hade den inte kunnat explodera när den föll på marken heller. För en raket är inte en missil som exploderar när den träffar något. Explosionen av raketen styrs också av elektronik.
Slutsats:
Om spillrorna från C-300 missilen hittades på platsen för explosionen i Polen
!!! Den har exploderat!!!
så det kan ENDAST vara Ryskt KONVERTERING av en C-300 luftvärnsmissil till en BALLISTISK missil med en annan stridsladdning (inte längre metallkulor eller kuber).
Det är sådana här raketer som moskoviter upprepade gånger sköt mot oss."

(GOOGLE översättning)

Jag väntar själv med spänning på vad den officiella slutsatsen blir sen när utredningen är klar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite intressanta synpunkter om missilen som hamnade i Polen.

Tja, det var väl lite det jag försökte beskriva tidigare också, att ukrainarna hittils i alla fall inte skjutit S300 i markmålsutförane

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så nu vänder det igen, det var Ryssland ändå?

Hur ska vi ha det egentligen, kanske vi helt enkelt inte har en aning.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tycker också att det är konstigt att en vanligt luftvärnsrobot skulle explodera på det sättet även om jag vet att ryssarna har modifierat robotar för att fungera i den rollen. Men räckvidden på S-300 placerar väl den i Ukrainskkontrollerat område. Om det nu är 100% säkert att det var en S-300.

På samma sätt som den Buk som sköt ner MH-17 kom från separatist/ryskkontrollerat på den tiden det begav sig. Det systemet har ju ännu kortare räckvidd.

Har inte något förtroende alls för ryssarna eller dess troll här, men samtidigt är det ju en prestigeförlust för Ukraina att missiler hamnar i fel land, och det kan ljugas från lägre lager till högre för att slippa få skulden.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror inte att något ryskt vapen är osannolikt att det används av Ukrainare. Det är gott om dem på fel sida gränsen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tycker också att det är konstigt att en vanligt luftvärnsrobot skulle explodera på det sättet även om jag vet att ryssarna har modifierat robotar för att fungera i den rollen. Men räckvidden på S-300 placerar väl den i Ukrainskkontrollerat område. Om det nu är 100% säkert att det var en S-300.

På samma sätt som den Buk som sköt ner MH-17 kom från separatist/ryskkontrollerat på den tiden det begav sig. Det systemet har ju ännu kortare räckvidd.

Har inte något förtroende alls för ryssarna eller dess troll här, men samtidigt är det ju en prestigeförlust för Ukraina att missiler hamnar i fel land, och det kan ljugas från lägre lager till högre för att slippa få skulden.

Nej, vi vet inte säkert, den kan ha avlossats från vitryssland och nått så långt.

Jag håller det inte omöjligt att den har avlossats från Ukraina heller, men varför skulle dom ha robotar ombyggda för markmål, och varför skulle dom använda dom när dom är under robotattack?

Slutligen kan det ju ha varit en luftvärns S300 som har felat och därför markdetonerat...

Men då borde ju fragmenten finnas på explosionsplatsen..

Nato vet med säkerhet var den kom ifrån, vad dom väljer att kommunicera ut är en annan sak...

Är det Luka som har upplåtit mark för avfyrandet kanske NATO har haft ett litet samtal med honom om den trupp som står i Polen längs hela gränsen och vad dom kan tänkas göra.
Då räcker det ju med det samtalet.

Då kanske det är bäst att Ukraina tar på sig att det var ett snedskott av en felande missil från deras sida.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nog för att ryska prylar (bevisligen) inte är under av precision alltid. Men om den detonerade så må den mest av allt ha varit tempererad för mark-mode.

I övrigt verkar inte Nato skitsugna (möjligen undantaget Polen..) på att gå på marsch och knacka Vatniks. Så oaktat om att det finns goda chanser att det varit just en rysk förlupen markmålsprogrammerad robot med halva måldata för Kiev (latitud) och halva för Lviv (longitud) så kanske man tar det lilla lugna..

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad har hänt nu då?

Lite kul är i alla fall att Putin tydligen begärt vapenvila.

Storbrand i moskva, uppgifterna går isär, antingen är det ett varuhus för en blomsterhandlare, men det nämns också att det är en järnvägsstation..

puttler har lite srul med logistiken, klart han vill ha en vapenvila så den hinner ikapp, men än så länge har inte ordern gått ut till bunkerdvärgens soldater, dom krigar på så gott det går med det dom har kvar....

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...