Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nog för att ryska prylar (bevisligen) inte är under av precision alltid. Men om den detonerade så må den mest av allt ha varit tempererad för mark-mode.

I övrigt verkar inte Nato skitsugna (möjligen undantaget Polen..) på att gå på marsch och knacka Vatniks. Så oaktat om att det finns goda chanser att det varit just en rysk förlupen markmålsprogrammerad robot med halva måldata för Kiev (latitud) och halva för Lviv (longitud) så kanske man tar det lilla lugna..
Jo, det bästa svaret på det här är väl att ge Ukraina bättre prylar än gammalt ryskt skit. Det hanterar alla tre fallen. Om det var ryssland som sköt skiten så kan Ukraina med större chans skjuta ner det, om det var en förlupen Ukrainsk pjäs så kommer det bli mindre troligt med bättre materiel, om det var något fulknep som Ukraina försökte sig på så kommer trovärdigheten på framtida sådana fultrick bli lägre om det dimper ner NATO-munitions.

För även om det hade varit intressant att se fyrverkeriet om NATO kliver över gränsen, så är det något som inte kommer vara över på väldigt lång tid, och kommer att härda och ena det ryska folket mot en fiende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jahapp, en nation som behöver köpa nya flygplan på grund av krig och inte styrs av politiska beslut om vad dom ska köpa har sagt sitt:

"It is worth noting that of the currently available Western fighter aircraft that could possibly be suppled, the Swedish Saab Gripen C/D offers by far the most suitable candidate in terms of operational requirements.
It was designed from the outset for ease of maintenance, and can be refuelled, re-armed and given basic maintenance by teams of just six ground crew using two vehicles on small airbases or highways in cold weather.
Moreover, only one of each crew needs to be a highly trained maintainer; the rest can be conscripts or even troops.
Conceptually, the Swedish Air Force has always emphasised low-level air superiority tactics from dispersed bases, in a similar manner to how the Ukrainian Air Force currently operates, and so the Gripen was designed with ground support equipment and maintenance requirements compatible with that approach.
The electronic warfare suite on the Gripen C/D is also optimised specifically for countering Russian fighter and SAM radars. Other factors that make Gripen particularly suited to Ukrainian operational needs are that it can fire the very long-range European Meteor missile, which, thanks to its ramjet propulsion design, is less adversely affected by being launched from low and slow than traditional rocket-powered missiles such as R-27 or AIM-120 AMRAAM, and Gripen was also designed from the outset with an anti-ship capability."

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jahapp, en nation som behöver köpa nya flygplan på grund av krig och inte styrs av politiska beslut om vad dom ska köpa har sagt sitt:

"It is worth noting that of the currently available Western fighter aircraft that could possibly be suppled, the Swedish Saab Gripen C/D offers by far the most suitable candidate in terms of operational requirements.
It was designed from the outset for ease of maintenance, and can be refuelled, re-armed and given basic maintenance by teams of just six ground crew using two vehicles on small airbases or highways in cold weather.
Moreover, only one of each crew needs to be a highly trained maintainer; the rest can be conscripts or even troops.
Conceptually, the Swedish Air Force has always emphasised low-level air superiority tactics from dispersed bases, in a similar manner to how the Ukrainian Air Force currently operates, and so the Gripen was designed with ground support equipment and maintenance requirements compatible with that approach.
The electronic warfare suite on the Gripen C/D is also optimised specifically for countering Russian fighter and SAM radars. Other factors that make Gripen particularly suited to Ukrainian operational needs are that it can fire the very long-range European Meteor missile, which, thanks to its ramjet propulsion design, is less adversely affected by being launched from low and slow than traditional rocket-powered missiles such as R-27 or AIM-120 AMRAAM, and Gripen was also designed from the outset with an anti-ship capability."
Det är spännande det där, när det inte längre är muskelspännande, utan riktigt arbete som ska utföras, i riktig miljö.

• Gilla
Reaktioner: GuW

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
För oss som inte orkar läsa en hel roman just nu, kan du sammanfatta?
Då ser man filmen istället :-D

Huvudförfattaren (Justin Bronk) intervjuad på Ward Carrolls kanal. Intressant insikt i hur luftkriget går till, mindre smickrande om Ukrainas hypade drönare, vad som fungerat, vad som inte fungerat, vilka missiler som använts hur samt nämnda teorier om vilka flygplan som Ukraina har som alternativ att modernisera med efter kriget (fast här tar även F/A18 upp). Intervjuaren är amerikansk gammal radaroperatör/RIO på F14 stationerade på hangarfartyg. Dvs baksätespassagerare.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
så här kan det oxå gå till
inte bara ryssar som begår krigsbrott
tryck på länken
Hur menar du att det kan gå till?
Att det är oklart vad som hänt och vem som gjort vad i vilken ordning?

Det kommer begås krigsbrott i alla krig. Det är dock stor skillnad på systematiskt svineri sanktionerat från högre ort och att enstaka individer och grupper gör sig skyldiga till vidrigheter.

När en av sidorna systematiskt våldtar, mördar, kidnappar, torterar, plundrar osv kommer naturligtvis hämndaktioner utförda av medlemmar på den andra sidan öka i omfattning så det kommer finnas en del att utreda. Säkert blir det 1000ggr fler på den Ryska sidan men vad gäller dömda kan det nog bli mer lika tyvärr.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ett gäng ryssar hade gett upp i en byggnad när det plötsligt dyker upp en skjutglad ryss som skjuter på ukrainarna och träffar en av dem. Varpå ukrainarna skjuter skjutglad ryss och de som gett upp. Säkert rädda för att fler skulle trolla fram dolda vapen, men inte helt osannolikt som "hämnd" för deras korkade kompis vilket såklart är fel, de som gett upp låg på marken ej i direkt skottlinje med skytten.

Ryssarna samlar istället ihop folk, bakbinder och skjuter dem utan risk för att de ska kunna skjuta tillbaka. Gång på gång, i stad efter stad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det låter som filmen jag såg i går, svårt att avgöra, men det är en väldigt spänd situation med några tillfångatagna ryssar, och en som hoppar fram och skjuter, varpå panik utbryter och det skjuts åt alla håll.

På filmen jag såg är inte dom tillfångatagna ryssarna avvisiterade så dom kunde ha haft vapen och handgranater.

En expert säger såhär: "Om det begåtts krigsbrott eller inte går inte att avgöra av bara klippen, enligt krigsbrottsexperten Iva Vukusic vid universitetet i Utrecht i Nederländerna. Att låtsas ge upp och sedan öppna eld kan vara ett krigsbrott, liksom att avrätta ickestridande – som de ryska soldaterna på marken antagligen betraktas som."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ett gäng ryssar hade gett upp i en byggnad när det plötsligt dyker upp en skjutglad ryss som skjuter på ukrainarna och träffar en av dem. Varpå ukrainarna skjuter skjutglad ryss och de som gett upp. Säkert rädda för att fler skulle trolla fram dolda vapen, men inte helt osannolikt som "hämnd" för deras korkade kompis vilket såklart är fel, de som gett upp låg på marken ej i direkt skottlinje med skytten.

Ryssarna samlar istället ihop folk, bakbinder och skjuter dem utan risk för att de ska kunna skjuta tillbaka. Gång på gång, i stad efter stad.

Ok, jag trodde det här var en ny incident.
Den historien såg jag och tycker inte det är helt konstigt, jag skulle nog också oskadliggjort samtliga potentiella hot snabbast möjligt om det började vina kulor runt mig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok så det är helt ok att avrätta andra med ett skott i huved,
Så länge man är från ukraina, det viste jag inte.. Sorry

Har någon sagt det?

Det var över på en sekund, dom gick inte mellan liggande soldater och satte pipan mot huvudet och tryckte av, det var full automateld från flera vapen i en sekund

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ok så det är helt ok att avrätta andra med ett skott i huved,
Så länge man är från ukraina, det viste jag inte.. Sorry
Det skrev ingen. Jag skrev tom att det såg suspekt ut och var fel om det var i hämnd.

MEN om ett gäng ger upp men en i gänget börjar skjuta så utsätter han definitivt sina kompisar för en stor risk. Även om de inte är i den direkta skottlinjen.

Sen att det här slås upp som en enorm nyhet samtidigt som det i förbifarten rapporteras om värre dåd som ryssarna gör, gång efter gång. Kan inte minnas att du har tagit upp något av dessa. Så då blir motfrågan, var de ok för att det var ryssar som gjorde det?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
så här kan det oxå gå till
inte bara ryssar som begår krigsbrott
tryck på länk
Samma händelse (?), men med mera info om händelsen:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Nu börjar juridiska stridigheter mellan leasingföretag och försäkringsbolag angående de plan som ryssarna stulit och försäkringsbolagen vägrat ersätta.

Totalt värde för alla stulna flygplan är uppskattat till 10 miljarder dollar. Säkert uppblåst något då inget bolag köper flygplan till listpris.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu börjar juridiska stridigheter mellan leasingföretag och försäkringsbolag angående de plan som ryssarna stulit och försäkringsbolagen vägrat ersätta.

Totalt värde för alla stulna flygplan är uppskattat till 10 miljarder dollar. Säkert uppblåst något då inget bolag köper flygplan till listpris.

Jag är ganska övertygad om att stöld på grund av krig är Force majeure i dom flesta andra fall, men just flygplansförsäkringar kan ju vara annorlunda...

Oavsett så har leasingbolagen tjänat grova pengar, och det brukar innebära att man tar risker.

Jag tror dock inte att leasing till (potentiella)skurkstater kommer att vara fullt lika populärt i framtiden, så det blir nog att flyga diverse kul flygplan i ryssland igen
Min far försökte på 80 talet muta en pilot att få flyga i bombkupolen där fram, men tyvärr behövde navigatören den platsen...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år