Ska man vara orolig för Ryssland?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Turkiet tycker vi ska utelämna svenska medborgare medans de själva ger medborgarskap till gangstrar som har begått brott i Sverige istället för att lämna ut dem. Jo tjena!

Tror f.ö. vi ligger bättre till om Finland går med i Nato än om ingen alls av oss gör det så låt det gå den vägen för all del.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Turkiet tycker vi ska utelämna svenska medborgare medans de själva ger medborgarskap till gangstrar som har begått brott i Sverige istället för att lämna ut dem. Jo tjena!

Tror f.ö. vi ligger bättre till om Finland går med i Nato än om ingen alls av oss gör det så låt det gå den vägen för all del.
Mmm, låt Finland gå med i NATO, vi kan teckna separat avtal med USA att de kan få ha fasta flott och flygbaser på Gotland mot att de försvarar eländet.

Så slipper USA även sälja F16 till Turkiet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ska bli intressant att se hur Archer presterar i Ukraina...

Får Archer bra måldata så presterar Archer bra, är måldatan kass blir det många gropar i leran.

Utan spaning, ingen aning...

Jag tycker mig ha sett Ukrainarna "arabskjuta" med alla vapen dom har fått.
(ni vet nidbilden då dom stoppar upp en kalash över huvudet och sprejar utan att titta)

Visst, i vissa lägen är det viktigt att ha mycket bly i luften, men ammunition är en ändlig resurs, och man ger ut sin position utan att vinna på det.

Lite diciplin på användandet och bra måldata så kommer Archer att vara en väldigt bra resurs.
(sedan beror det ju lite på vad dom får för ammunition också)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får Archer bra måldata så presterar Archer bra, är måldatan kass blir det många gropar i leran.

(ni vet nidbilden då dom stoppar upp en kalash över huvudet och sprejar utan att titta)

Visst, i vissa lägen är det viktigt att ha mycket bly i luften, men ammunition är en ändlig resurs, och man ger ut sin position utan att vinna på det.

Lite diciplin på användandet och bra måldata så kommer Archer att vara en väldigt bra resurs.
Den har ju ganska hyfsade andra features med, som att ta sig fram i eländig terräng, och att kunna panga och springa. Men ska det ha någon vettig effekt bör man ju faktiskt träffa något viktigt ja.
Ukrainarna verkar ju sikta mer än Ryssarna iaf. :hihi
Men annars vet jag inte hur noga de siktar, bättre än ryssarna är ju inte direkt svårt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den har ju ganska hyfsade andra features med, som att ta sig fram i eländig terräng, och att kunna panga och springa. Men ska det ha någon vettig effekt bör man ju faktiskt träffa något viktigt ja.
Men annars vet jag inte hur noga de siktar, bättre än ryssarna är ju inte direkt svårt.

Ryssarna siktar väl bra, hittils har dom träffat varenda skola och sjukhus dom har siktat på.

Fördelen är ju att dom står stilla på den positionen dom har på google maps.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ryssarna siktar väl bra, hittils har dom träffat varenda skola och sjukhus dom har siktat på.

Fördelen är ju att dom står stilla på den positionen dom har på google maps.
Det brukar väl vara ett hundratal missar runt också iofs.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Archer har några stora fördelar, bland annat mycket god precision. Men i tillägg har de möjligheten att skjuta GPS-styrda granater och granater med egen målsökare vilket innebär att man på sex mils avstånd i princip kan träffa typ en soptunna... som rör på sig.

Teknikutvecklingen ger effekt i målet...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Archer har några stora fördelar, bland annat mycket god precision. Men i tillägg har de möjligheten att skjuta GPS-styrda granater och granater med egen målsökare vilket innebär att man på sex mils avstånd i princip kan träffa typ en soptunna... som rör på sig.

Teknikutvecklingen ger effekt i målet...

Precis, om man har rätt GPS kordinater till att börja med.
Den har ju även hög eldhastighet och möjlighet att vektorera skotten för samtidig träff och är på rull innan första har landat.

Men frågan är om snabbutbildad personal kan dra nytta av alla tekniska finesser.
Ukrainarna har visat sig kompetenta på alla andra vapensystem dom har fått, så det finns hopp om det i alla fall

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Det är lite blandad kompott. Mycket inkallat folk utan grundläggande utbildning. Tack och lov har Ukraina också väldisciplinerade förband som kan agera korrekt i terränglådan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra att det börjar rulla in lite tyngre saker i Ukraina så man kan få slut på den här konflikten snart.
Hur många Leoparder har det lovats nu?

Även Belgien drar sitt strå i stacken och skickar saker.....3000 ton vägsalt..... ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Bra att det börjar rulla in lite tyngre saker i Ukraina så man kan få slut på den här konflikten snart.
Hur många Leoparder har det lovats nu?

Även Belgien drar sitt strå i stacken och skickar saker.....3000 ton vägsalt.....
Det funkade ju i Kartago så... Salta fälten för ryssen

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Annalena Baerbock: "We are fighting a war against Russia"
Låter inte det som en krigsförklaring?

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Big Business in Ukraine (ca 5 min in i videon, den första delen är den gamla vanliga retoriken som alla hört).

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det här var inte förvänande:

Men, tänk om Ukraina lyckades skaffa sig överlägsenhet i luften mot Ryssland.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka