Ska man vara orolig för Ryssland?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Du menar som man gjorde under hela 90-talet och tidiga 00-talet när de bjöds in att delta i "partnership for peace" och andra samarbeten? Vilket de tackade för genom att anfalla Georgien och senare Ukraina?

Jag tror din bild av mobbare som egentligen vill vara min vän passar bättre i Bamse än i verkligheten...

Det var Georgien som anföll Sydossetien och ryska fredsbevarande styrkorna i Tschinvali. Idag sitter Georgiska presidenten från den tiden, Micheil Saakasjvili, i fängelse i Georgien. Blev åtalad men drog….. Blev senare utkastad även från Ukraina och alternativen tog slut….. Så han tog sig tillbaka till Georgien och blev omedelbart åtalad och fängslad.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ryssland har inte att göra med vilka medlemsskap deras grannländer vill ingå i eller hur de hanterar sina inrikes konflikter.

Sög det till USA gällande tex Kuba för 60 år sedan. Eller i ett GÄNG andra fall….. USA straffar fortfarande Kuba så här 60 år senare för någonting som egentligen aldrig hände.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det enda jag har hört är att det är C varianten som ska skickas.
DVS dom som var vikta för utlandsmissioner och lite förbättrade på några områden som splitterskydd och minskydd. (+ laserfilter och lite annat)

Jag vet inte hur mycket en ledningsvagn kan vara av nytta då man rimligtvis måste rensa den från en massa Svensk ledningsutrustning först, däremot skulle ju LV vagnar vara gött att ha, men det är samma där, det kanske inte går att exportera utan att rensa dom så att dom blir oanvändbara.

Granatkastarvagnarna skulle ju vara gött också, men dom har vi väl inget överskott av.

Så, jag killgissar att det blir standardvagnar av C variant, men det kan vara gott nog
Jo, det låter ju rätt troligt med något sånt. Bättre än BMP1orna de fått leva med tidigare. :hihi

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det var Georgien som anföll Sydossetien och ryska fredsbevarande styrkorna i Tschinvali.
Nej, det gjorde de inte.
Georgien hade brutit sig ut ur Sovjet när det föll samman. Sydossetien hade dock lämnat kvar under kontrollen av den ryskkontrollerade separatister. Det hade varit oroligheter där och Ryssland hade placerat ut "fredsbevarande" trupp där.
Putin kom till makten 2000 och 2003 så närmade sig Georgien väst med försämrade relationer med Ryssland.
2008 lovade NATO att fundera över Georgiens önskan om NATO medlemskap.
1 augusti 2008 började Sydossetien med kraftig artilleribeskjutning mot Georgiska byar, med moteld från Georgien.
Artilleriet mot Georgien slutade inte, utan intensifierades under de kommande dagarna
5-6 augusti så avancerade ryska trupper in i konfliktzonen via Roki tunneln.
7 augusti så gick Georgien in i konfliktzonen med trupp och tog över Tskhinvali
Sen gick Ryssland till fullskalig attack och invaderade Georgien.
Så nej din historieomskrivning är inte korrekt.
Den följer det ryska felaktiga desinformationsnarrativet.
Du har förresten inte svarat på om du verkligen tror att det finns hemliga, underjordiska biovapenlaboratorier som tillverkar supersoldater i Ukraina...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Sög det till USA gällande tex Kuba för 60 år sedan. Eller i ett GÄNG andra fall….. USA straffar fortfarande Kuba så här 60 år senare för någonting som egentligen aldrig hände.
För att inte tala om när romarriket invaderade Grekland.

Du har självklart rätt! Då någon annan någon gång i historien har gjort något dåligt så har Ryssarna moralisk rättighet, ja snudd på skyldighet, att invadera alla grannländer och hindra dem från att göra sina egna val i utrikespolitiken. Och givetvis ta det några steg längre. Körde de andra en blockad mot ett helt annat land 1962 kan andra sidan gott använda termobariska vapen mot civilbefolkning 2022.

:hjarta Whataboutism!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Häromveckan fick jag lära mig av P1 att det även fanns ett "Lapplandskriget" (1944-1945)
Det hade jag ingen aning om förut.

I nordliga Sverige så är det det som lever kvar, hela norra Finland brändes och flyktingarna strömmade över gränsälvarna med sin boskap och tillhörigheter de fick med sig. Svärfar (född -31) minns tydligt hur himlen var gulröd i tre nätter av alla bränder på finska sidan.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Häromveckan fick jag lära mig av P1 att det även fanns ett "Lapplandskriget" (1944-1945)
Det hade jag ingen aning om förut.
Mm, jotack. Kriget som inte nämns i undervisningen bla. Påtvingat av Sovjet för att snabba på utskrivningen av tyskarna (ryssen ville helst ta dem till fånga för att plåga i sina läger). Tyskarna var redan på väg bort via Norge, men Stalin och hans pack drev på. Många finnar (och tyskar) som fick sätta livet till där i onödan.

Blev en del fylla efter att man hittade spritförråd i Torneå. Svenskar gick över bron och rullade hem konjakstunnor mm. Finns många anekdoter om den tiden.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
När Chile ville starta krig mot Peru sade Putin: då kommer Ryssland att attackera Chile. Därmed stoppade Putin kriget.
Och denna fina handling gör att han gott kan snaska runt lite i Ukraina och andra grannländer, eller på vilket sätt tyckte du att det hade relevans för den här tråden?

Att Ryssland hotar länder som är i konflikt med länder som tillhör hans krympande skara av kompisar är ju inte direkt någon nyhet. Men givet hans bristande förmåga att strida ens i närområdet tror jag inte Chile, som bokstavligt talat ligger på andra sidan jordklotet i förhållande till Ryssland, behöver känna sig sådär väldigt rädda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och denna fina handling gör att han gott kan snaska runt lite i Ukraina och andra grannländer, eller på vilket sätt tyckte du att det hade relevans för den här tråden?

Att Ryssland hotar länder som är i konflikt med länder som tillhör hans krympande skara av kompisar är ju inte direkt någon nyhet. Men givet hans bristande förmåga att strida ens i närområdet tror jag inte Chile, som bokstavligt talat ligger på andra sidan jordklotet i förhållande till Ryssland, behöver känna sig sådär väldigt rädda.

En sak jag har svårt att förstå är varför dessa uppenbara troll, möjligen värre än så, fortsätter matas.

Varje forummedlem måste ju ha sett Kurtocks jättekonstiga och korkade inlägg.

Det är ju bara att kolla vad det är för skit han skriver, ta något i högen, denna tex:

Du vill ge dig in i en diskussion med någon som tycker det är en kul grej att på ett forum påstå att en 10-åring läser på universitet? Vad tror du det kommer leda till?

Var det inte samma fjant som höll på och tjata om något datum då något hemskt skulle hända?

Var får du din energi ifrån? ?

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03

Vad du är tror är intet värt. Bättre vore det om du visste. Vad jag vet är att vi har fått kraftigt höjda levnadskostnader! Mat, el, bränsle kostnader har ökat kraftigt.

Hörde att 200 000 tusen barn i Sverige lever i fattigdom. Men det skiter väl du.. eller??

För det viktiga är att så många Ryssar dödas som möjligt eller.?

Tillhör du de "goda" som önskar död åt andra.?!

Faktum är att Rubeln har aldrig varit så stark som den är idag till skillnad vad "experter" och förstår sig påare hävdat det skulle bli.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
En sak jag har svårt att förstå är varför dessa uppenbara troll, möjligen värre än så, fortsätter matas.

Det är ju bara att kolla vad det är för skit han skriver, ta något i högen, denna tex:

Du vill ge dig in i en diskussion med någon som tycker det är en kul grej att på ett forum påstå att en 10-åring läser på universitet? Vad tror du det kommer leda till?
emoji3531.png

Var det inte samma fjant som höll på och tjata om något datum då något hemskt skulle hända?

emoji28.png

emoji2532.png

Vet inte var du har fått ifrån att jag påstod att de som tioåringar gick på universitet.? Det finns barn som är bara nio år gamla och i skola som har minst 125 IQ i speciell skola i USA. Naturligvis finns det "päron" som tycker att det är orättvist då inte deras barn får gå i samma skola.

För att återgå till Nicole och Marcela är det som följande:

Nicole ålder 26: Utbildad och Certifierad psykolog. Och har media utbildning på Universitet. Universitet utbildning i Franska och Engelska. D v s talar flytande engelska och franska förutom sitt eget modersmål spanska.
Marcela 24 år: Talar flytande engelska och spanska. Utbildning: Arkitekt.

Det kanske sticker i ögonen på en och annan. Men det kan jag inte hjälpa.
Det är ingen brist på folk som är avundsjuka. Kanske för att de anser sig själva vara misslyckade.

De säger och dömer mig för vara en fjant..?
INGEN har rätten att döma andra! De som så gör har en skadad själ! Inte bra.

Du ska inte bara vara god mot dom som är goda mot dig, utan också mot dom som gör dig ont. Det är det som får dig att växa och bli starkare.

Att du sedan har svårt att förstå det är inte mitt problem.

Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Vet inte var du har fått ifrån att jag påstod att de som tioåringar gick på universitet.? Det finns barn som är bara nio år gamla och i skola som har minst 125 IQ i speciell skola i USA. Naturligvis finns det "päron" som tycker att det är orättvist då inte deras barn får gå i samma skola.

Nicole ålder 26: Utbildad och Certifierad psykolog. Och har media utbildning på Universitet. Universitet utbildning i Franska och Engelska. D v s talar flytande engelska och franska förutom sitt eget modersmål spanska.

Det är ingen brist på folk som är avundsjuka. Kanske för att de anser sig själva vara misslyckade.

Du ska inte bara vara god mot dom som är goda mot dig, utan också mot dom som gör dig ont. Det är det som får dig att växa och bli starkare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Att du sedan har svårt att förstå det är inte mitt problem.

Trams, barn går inte på universitet. Att någon är 26 och gått på universitet är dock inte så imponerande men självklart, hade du haft en partner, som hade haft barn, som hade gått på universitet, så självklart bra jobbat.

Men, jag ska inte kalla dig fjant och jag gillar att du antog en Björn Ranelidsk hållning, men du är ett första klassens troll som skriver formidabelt nonsens och dynga år ut och år in, det är din hobby och den har du väl rätt till. Det är inte du som är konstig, det är vi andra som spelar med.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja du skrev kvalificerad majoritet. Det missade jag, sorry! Hur stor andel anser du behöver rösta ja? Varför en högre andel än i andra demokratiska val?

I övrigt låter det som att Ryssland skulle kunna hålla modern av alla demokratiska omröstningar enligt konstens alla regler och du skulle ändå inte se den som legitim eftersom Ryssland haft för vana att mörda och våldta. Där kan jag inte hjälpa dig. Jag hoppas Ryssland blir mer demokratiskt framöver och alla framsteg är bra.
Problemet är nog inte i första hand att det är just ryssland som höll omröstningen även om det ju faktiskt är frågan om ett land som väldigt konsekvent ljuger även när sannningen är uppenbar.
Det stora problemet är att dom inte tillät några internationella observatörer.
Om dom kunde hålla ett val där dom tillät omvärlden att observera och granska att allt går rätt till så kan det mycket väl vara ett legitimt val. Men ett val där dom inte tillåter några oberoende observatörer samt själva har omfattande militära styrkor i området som kan mer eller mindre tvinga folk att gå och rösta för deras sak blir lite problematiskt och därmed svårt att styrka att det faktiskt gått rätt till och därmed blir valet inte legitimt som jag ser det.
En ockuperande makt som tvingar fram en folkomröstning innebär dåliga odds för att det faktiskt ska ha gått rätt till. Den läckta informationen om valet på Krim visar det rätt tydligt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Problemet är nog inte i första hand att det är just ryssland som höll omröstningen även om det ju faktiskt är frågan om ett land som väldigt konsekvent ljuger även när sannningen är uppenbar.
Det stora problemet är att dom inte tillät några internationella observatörer.
Om dom kunde hålla ett val där dom tillät omvärlden att observera och granska att allt går rätt till så kan det mycket väl vara ett legitimt val. Men ett val där dom inte tillåter några oberoende observatörer samt själva har omfattande militära styrkor i området som kan mer eller mindre tvinga folk att gå och rösta för deras sak blir lite problematiskt och därmed svårt att styrka att det faktiskt gått rätt till och därmed blir valet inte legitimt som jag ser det.
En ockuperande makt som tvingar fram en folkomröstning innebär dåliga odds för att det faktiskt ska ha gått rätt till. Den läckta informationen om valet på Krim visar det rätt tydligt.
De hade Europeiska observatörer på plats. Förvisso var det någon högerorganisation så jag inser att det inte är top notch men det är iaf något.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år