Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, det är alltså efter vi behöll dom Norge avbeställde OCH la en kompletteringsorder.

Men nu har vi ju skänkt bort ett okänt antal av dom, och Volvo har inte längre något lämpligt chassie att bygga nya på, så nu får vi utveckla en lastbilsmonterad variant.

Det ändrar dock inte det faktum att vi stod utan artilleri väldigt länge
Nej.

det finns visst lämpliga dumperchassi. Det är andra länder som inte fattat det bara och drivit ”utvecklingen ” mot MAN (motsv) chassi.

#justså

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej.

det finns visst lämpliga dumperchassi. Det är andra länder som inte fattat det bara och drivit ”utvecklingen ” mot MAN (motsv) chassi.

#justså

Det chassiet man byggde på tidigare tillverkas inte längre och dom som tillverkas nu är inte lika lämpade vad jag har förstått (jag tror det har med fjädringen att göra, men jag är inte så insatt) då det är mera gruvdumpers än skogdumpers.

Därmed inte sagt att det inte skulle gå att skaka fram chassien till en serie till om man verkligen ville, men man har väl också sett att dumperchassiet är ganska unikt anpassat till norra Sverige, i övriga delar av landet (och andra länder) fungerar terränglastbilar minst lika bra, är billigare och lite snabbare och bättre för långa körsträckor på väg.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det chassiet man byggde på tidigare tillverkas inte längre och dom som tillverkas nu är inte lika lämpade vad jag har förstått (jag tror det har med fjädringen att göra, men jag är inte så insatt) då det är mera gruvdumpers än skogdumpers.

Därmed inte sagt att det inte skulle gå att skaka fram chassien till en serie till om man verkligen ville, men man har väl också sett att dumperchassiet är ganska unikt anpassat till norra Sverige, i övriga delar av landet (och andra länder) fungerar terränglastbilar minst lika bra, är billigare och lite snabbare och bättre för långa körsträckor på väg.
Det är dock enorm skillnad på framkomlighet. Viktigt..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är dock enorm skillnad på framkomlighet. Viktigt..

Stor skillnad om den skall användas i Norrbotten eller på Gotland.

Lastbilar är bra men kräver helt andra förutsättningar vad gäller plogade vägar än vad en skogsmaskin behöver (dvs knappt något alls).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Stor skillnad om den skall användas i Norrbotten eller på Gotland.

Lastbilar är bra men kräver helt andra förutsättningar vad gäller plogade vägar än vad en skogsmaskin behöver (dvs knappt något alls).

Ja, man omgrupperar dumper-Archer från Skåne till Norrbotten och ger dom lastbilsvarianten i Skåne där det är slätmark och mycket småvägar.
Dom drar mera nytta av högre transporthastighet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
OM Ryssland tar över Ukraina kommer man ha ett skapligt smörgåsbord med utländska vapensystem att kopiera...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OM Ryssland tar över Ukraina kommer man ha ett skapligt smörgåsbord med utländska vapensystem att kopiera...
Det är väl lite därför det mesta som skickas inte är nya påhitt, utan gammal skåpsmat?
Fortfarande bättre än vad Ukraina och Ryssland har i lager, men inte det bästa västvärlden har att ge.
Och även om Ukraina nu vinner så kommer antagligen Ryssland lyckas ta några av varje. Man ska nog anse allt som skickas in i en konflikt som analyserat av fienden.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Det är väl lite därför det mesta som skickas inte är nya påhitt, utan gammal skåpsmat?
Fortfarande bättre än vad Ukraina och Ryssland har i lager, men inte det bästa västvärlden har att ge.
Och även om Ukraina nu vinner så kommer antagligen Ryssland lyckas ta några av varje. Man ska nog anse allt som skickas in i en konflikt som analyserat av fienden.
Så är det nog. :tummenupp

Men jag tänkte också på alla lovade leveranser.
Himars finns ju redan där men Archer och diverse nyare tanks gör det nog att det vattnas lite extra i Putlers erövringsmungipor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så är det nog. :tummenupp

Men jag tänkte också på alla lovade leveranser.
Himars finns ju redan där men Archer och diverse nyare tanks gör det nog att det vattnas lite extra i Putlers erövringsmungipor.
Jo, men det blir nog exportvarianter av dem som skickas, inte med det häftiga lullullet. Både Abrams M1A1 och Challenger 2 ska väl skickas utan det senaste pansarmaterialet exempelvis?
M1A2 har ju en efterkommande som testas nu om jag inte minns fel, och britterna pysslar med Challenger 3, Rheinmetall har ju en ny tank på gång, så Leopardtvåan kan ju vara på väg ut med.

Sedan har ju Ryssland kunnat ta lärdom av designfilosofin i väst i årtionden, men de ville gå sin egen väg. Har till och med sett lite Rysk propaganda där de gör sig roliga över att Abrams fortfarande har manuell laddare och att deras häftiga autoladdare är skitmycket bättre. (Förutom att det är en korköppnare)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Senaste var väl GLSDB (Ground Launched Small Diameter Bomb)
150 km räckvidd och flyger in mot målet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det som skickas är ju inte topphemliga stealth tanks, allt vi har skickat från Sverige har jag provsuttit och provhållit på olika mässor som vem som helst kan gå på.

Vissa delar är så klart hemliga och vissa delar kommer från underleverantörer som inte ger tillstånd.
Det är ju därför det kan strula så jävligt att skicka ett stridsfordon/en tank, först kanske man måste montera av sikten från Thales, trots att Thales har sålt sikten till ryska tanks också.

Sedan är ju ofta stridsledning/kommunikation halvhemlig och plockas ur

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Kina har inga kompisar. De är opportunister och föraktar svaghet. Däremot vill de förstås gärna minska USA-s och EU-s dominans.
Om frågan kommer om ett joint-venture, gällande något nytt vapensystem, så är kineserna som sagt opportunister. ;)
Sedan tror jag inte ens Putler litar på dem i den utsträckning att han skulle ställa frågan.
Åas har nöden ingen lag.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den förbannade Paludan... Kan vi inte vägra honom inresetillstånd, han är ju dansk? Så blir Erdogan nöjd? Och sen måste det väl tillåtet med koranbränning i fler Natoländer?
Eller ännu hellre - släng ut Turkiet ur Nato. För Nato värderar väl fritt tillträde till Östersjön högre än ett hörn av Medelhavet?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den förbannade Paludan... Kan vi inte vägra honom inresetillstånd, han är ju dansk? Så blir Erdogan nöjd? Och sen måste det väl tillåtet med koranbränning i fler Natoländer?
Eller ännu hellre - släng ut Turkiet ur Nato. För Nato värderar väl fritt tillträde till Östersjön högre än ett hörn av Medelhavet?

Se så lätt det är att provocera fram precis de reaktioner vissa vill ha för att splittra… Nyttig idiot eller bara idiot, det är frågan.

Sedan är det inte så enkelt. Ta en titt på kartan så ser man att Turkiet ligger ”bra till”. Problemet är att landet idag styrs av en auktoritär ledare, men han styr inte i evighet. Turkiet har periodvis varit en god kamrat (och periodvis inte) men bättre att ha en sådan lirare inne och som pissar ut än tvärtom.

Med det sagt så tror JAG att SE/FI har ett strategiskt läge som är mycket viktigt för NATO så jag är inte orolig på lite sikt. Övriga länder kommer att trycka på och om några månader är det val i Turkiet. Efter det faller många motiv till att pressa Sverige till eftergifter. Därmed rätt att sitta i båten och låta frågan svalna.

Hoppas bara att de nyttiga/onyttiga idioterna håller sig på mattan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år