Ska man vara orolig för Ryssland?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Se så lätt det är att provocera fram precis de reaktioner vissa vill ha för att splittra… Nyttig idiot eller bara idiot, det är frågan.

Sedan är det inte så enkelt. Ta en titt på kartan så ser man att Turkiet ligger ”bra till”. Problemet är att landet idag styrs av en auktoritär ledare, men han styr inte i evighet. Turkiet har periodvis varit en god kamrat (och periodvis inte) men bättre att ha en sådan lirare inne och som pissar ut än tvärtom.

Med det sagt så tror JAG att SE/FI har ett strategiskt läge som är mycket viktigt för NATO så jag är inte orolig på lite sikt. Övriga länder kommer att trycka på och om några månader är det val i Turkiet. Efter det faller många motiv till att pressa Sverige till eftergifter. Därmed rätt att sitta i båten och låta frågan svalna.

Hoppas bara att de nyttiga/onyttiga idioterna håller sig på mattan.
Undrar vad Paludan ville ha för reaktion, mer än att reta muslimer? Att bränna bara för att det är tillåtet är på samma nivå som femåringars "luften är fri, luften är fri". Inte så genomtänkt att elda just nu. Och nej, jag är ingen koranälskare.

Och hur länge väntar Finland, oavsett hur det låter nu?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det eldades koraner i Danmark häromdagen.
Han är verkligen en one-trick pony.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Undrar vad Paludan ville ha för reaktion, mer än att reta muslimer? Att bränna bara för att det är tillåtet är på samma nivå som femåringars "luften är fri, luften är fri". Inte så genomtänkt att elda just nu. Och nej, jag är ingen koranälskare.
Piska upp en arg reaktion från muslimer så att de begår våldsdåd som får svenskar/icke-muslimer att bli förbannade och kräva invandringsstopp, utvisning, hårda tag etc. Tror hans möjligheter till att skapa kaos är större än hans möjlighet att påverka politiken i en för honom gynsam riktning. Snarare tvärt om med krav på blasfemilagar. Fast det kanske han också hoppas ska reta upp folk.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haavisto verkar ju ha hävdat att Paludan och hans polare Frick har Rysslandskopplingar.
Vilket skulle passa rätt bra...

Intressant nog så verkar artikeln försvunnit ur finsk statsmedia.....

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Haavisto verkar ju ha hävdat att Paludan och hans polare Frick har Rysslandskopplingar.

Finns återgivet i många tidningar, denna verkar inte (ännu) vara betalartikel

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Finns återgivet i många tidningar, denna verkar inte (ännu) vara betalartikel
Jo jag hittade också expressen. Verkar dock försvunnit på många ställen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Mycket möjligt men han har ju inte torrt på fötterna. Allt som spelar Ryssland i händerna är inte orkestrerat av Ryssland.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Näe, jag tror inte heller att det behöver vara orkestrerat, Paludan är tillräckligt jävla korkad helt på egen hand.
Det finns ju självklart det alternativet också.

Sen finns det ju de som lägger vikt på vad puckot gör/säger, och de är väl om möjligt ännu jävla dummare i huvudet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Näe, jag tror inte heller att det behöver vara orkestrerat, Paludan är tillräckligt jävla korkad helt på egen hand.
Han är smartare än han först ger intryck av, om det nu säger något.

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi ser uttalanden och ageranden från såväl Paludan och Frick som div. SD-politiker som Jomshof tror jag det är bortom rimligt tvivel att det är smarta människor som mycket väl kunnat räkna ut vad konsekvenserna blir av en koranbränning och att det spelar såväl Putin som Erdogan rätt i händerna. Det behöver inte innebära att det är överlagt och orkestrerat. Däremot är det rätt uppenbart att konsekvenser i form av uppeldad stämning i muslimska världen som leder till ännu mer hat mot muslimer knappast är något som dessa personer har något emot, eftersom det gynnar de intressen de företräder.

Jag har heller ingen anledning att betvivla deras vurm för yttrandefriheten, men det som främst driver deras ageranden och ståndpunkt i den här frågan är inte yttrandefriheten utan handlar om islam.

Samma sak med NATO-frågan som är ännu mer underordnad. Skulle nog för övrigt gråtas en och annan krokodiltår hos såväl S som SD om NATO-frågan gick i stöpet, men egentligen har de nog inget emot det, i synnerhet om man vinner på det i en för dem överordnad fråga (för S makten, för SD islam och invandring).

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Om vi ser uttalanden och ageranden från såväl Paludan och Frick som div. SD-politiker som Jomshof tror jag det är bortom rimligt tvivel att det är smarta människor som mycket väl kunnat räkna ut vad konsekvenserna blir av en koranbränning och att det spelar såväl Putin som Erdogan rätt i händerna. Det behöver inte innebära att det är överlagt och orkestrerat. Däremot är det rätt uppenbart att konsekvenser i form av uppeldad stämning i muslimska världen som leder till ännu mer hat mot muslimer knappast är något som dessa personer har något emot, eftersom det gynnar de intressen de företräder.

Jag har heller ingen anledning att betvivla deras vurm för yttrandefriheten, men det som främst driver deras ageranden och ståndpunkt i den här frågan är inte yttrandefriheten utan handlar om islam.

Samma sak med NATO-frågan som är ännu mer underordnad. Skulle nog för övrigt gråtas en och annan krokodiltår hos såväl S som SD om NATO-frågan gick i stöpet, men egentligen har de nog inget emot det, i synnerhet om man vinner på det i en för dem överordnad fråga (för S makten, för SD islam och invandring).
Ja det är nog en ganska bra teoribildning faktiskt. Men det som då också fastslås är att det är annat än Sveriges intresse som ligger bakom.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det är nog en ganska bra teoribildning faktiskt. Men det som då också fastslås är att det är annat än Sveriges intresse som ligger bakom.
Ja, det är nog knappast någon tvekan om att andra än Sveriges intressen aktivt försöker påverka detta och att ovan nämnda personer bidrar till det, vilket inte behöver innebära att det sker genom någon form av organiserat samarbete eller liknande där de medvetet deltar. Skulle snarare tro att det är mer troligt att främmande makt nyttjar det faktum att de kan ha nytta av denna typ av personer genom att indirekt påverka i periferin.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är nog knappast någon tvekan om att andra än Sveriges intressen aktivt försöker påverka detta och att ovan nämnda personer bidrar till det, vilket inte behöver innebära att det sker genom någon form av organiserat samarbete eller liknande där de medvetet deltar. Skulle snarare tro att det är mer troligt att främmande makt nyttjar det faktum att de kan ha nytta av denna typ av personer genom att indirekt påverka i periferin.
Ja, det finns tillräckligt med nyttiga idioter för att främmande makt inte ska behöva betala för nöjet ens, än mindre syssla med direkt påverkan på individnivå.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, det finns tillräckligt med nyttiga idioter för att främmande makt inte ska behöva betala för nöjet ens, än mindre syssla med direkt påverkan på individnivå.
Exakt, människor är av naturen lata. Varför gå in i dyra och riskfyllda direkta operationer när det räcker att sitta i bakgrunden och dra i rätt trådar och trycka på rätt knappar.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år