Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, jag har hört många argumentera som GuW i det här fallet.
Men jag, och som det verkar även du, tycker uppsåt och utfall hör till.
(Och även GuW gissar jag. ;) )

Inte om uppsåtet är att förarga människor, mordbrand är alltid olgligt, men inte för att man startar med en bok

Hade jag en bibel så skulle jag elda upp den genast

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att elda en bok en gång, vem bryr sig.
Att konstant elda böcker för att provocera fram bråk eller missnöjesyttringar som riskerar folk eller rikets säkerhet, nja.
Att staten skall stå för kostnaden för ett konstant eldande, nej. Låt han och de som organiserade det hela betala omkostnaderna för bevakning och omkostnader själva.
En intressant notis i hela ämnet är att skärmdumpen som cirkulerat runt där Chang pratar med Paludan om att betala resan till Sthlm är publicerad av.... Egor Putilov, alias Yuri Popov, alias Alexander Yarovenko, alias Alexander Fridback, alias Martin Dahlin.
Mannen som betalat av Ryssland för att sprida propaganda och destabilisera Sverige.

Mera on topic....
Lite mera om Rysslands krigsföring i Ukraina. Officerare erkänner att de systematiskt torterat ukrainare.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är redan olaglig att elda upp andra och att utsätta andra för livsfara.

Jag vet att det är svårt att tro det mitt under pågående gängkrig bland allmänheten, men så är det.
Det var du som skrev nedan, jag brukar försöka att inte uttrycks mig så absolut.
Antingen är det alltid fel att elda bok, eller så är det aldrig det.
...
Du får förklara för dig själv.
Jag gissar att du istället för att skriva "det var inte så bra skrivet" kommer du välja att böja dig baklänges för att förklara varför du inte skrev det du skrev.
Jag hoppas jag har fel.

Nu lovar jag att lämna ämnet. ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, jag har hört många argumentera som GuW i det här fallet.
Men jag, och som det verkar även du, tycker uppsåt och utfall hör till.
(Och även GuW gissar jag. ;) )
Nja, fast det är lite skillnad på att använda bokpapper som tändvirke till en mordbrand och att bränna en bok lite symboliskt som sedan får något gäng urpuckon att få snedtänd för att de minsann känner sig kränkta.

Sängen gör liksom inget aktivt val att börja brinna när man tillför hetta underifrån, den är liksom död massa.
Medan muslimer som börjar bete sig som barbarer och får orimligt psykbryt av att någon bränner ett exemplar de troligen själva köpt av en av världens mest tryckta verk, själva gör valet att ta till gatorna med vapen över en helt vansinnigt poänglös grej.
Även om man kan debattera förmågan att göra val, hos någon som är så korkad.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Att elda en bok en gång, vem bryr sig.
Att konstant elda böcker för att provocera fram bråk eller missnöjesyttringar som riskerar folk eller rikets säkerhet, nja.
Att staten skall stå för kostnaden för ett konstant eldande, nej. Låt han och de som organiserade det hela betala omkostnaderna för bevakning och omkostnader själva.
En intressant notis i hela ämnet är att skärmdumpen som cirkulerat runt där Chang pratar med Paludan om att betala resan till Sthlm är publicerad av.... Egor Putilov, alias Yuri Popov, alias Alexander Yarovenko, alias Alexander Fridback, alias Martin Dahlin.
Mannen som betalat av Ryssland för att sprida propaganda och destabilisera Sverige.

Mera on topic....
Lite mera om Rysslands krigsföring i Ukraina. Officerare erkänner att de systematiskt torterat ukrainare.
Självfallet.
Men att Paludan är en idiot hindrar ju inte att man måste vara lite helvetes jävla blåst för att bli provocerad av honom.

Två idioter gör inte en intelligens - eller nåt...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
För den som undrar hur Wagners mänskliga vågor fungerar:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det var du som skrev nedan, jag brukar försöka att inte uttrycks mig så absolut.

Du får förklara för dig själv.
Jag gissar att du istället för att skriva "det var inte så bra skrivet" kommer du välja att böja dig baklänges för att förklara varför du inte skrev det du skrev.
Jag hoppas jag har fel.

Nu lovar jag att lämna ämnet. ?

Det är alltid okej att bränna boken, det är aldrig okej att starta en mordbrand, vilket Paludan mig veterligen aldrig har gjort, så jag vet inte varför vi ska ha med det exemplet.

Alla böcker paludan har bränt har varit okej att bränna så vitt jag kan se.
Till och med den utanför Turkiets ambassad.
Även om det gjorde Vetoturken arg.

Böckerna han har bränt tidigare har ju gjort andra människor arga

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nej, det gjorde de inte.
Georgien hade brutit sig ut ur Sovjet när det föll samman. Sydossetien hade dock lämnat kvar under kontrollen av den ryskkontrollerade separatister. Det hade varit oroligheter där och Ryssland hade placerat ut "fredsbevarande" trupp där.
Putin kom till makten 2000 och 2003 så närmade sig Georgien väst med försämrade relationer med Ryssland.
2008 lovade NATO att fundera över Georgiens önskan om NATO medlemskap.
1 augusti 2008 började Sydossetien med kraftig artilleribeskjutning mot Georgiska byar, med moteld från Georgien.
Artilleriet mot Georgien slutade inte, utan intensifierades under de kommande dagarna
5-6 augusti så avancerade ryska trupper in i konfliktzonen via Roki tunneln.
7 augusti så gick Georgien in i konfliktzonen med trupp och tog över Tskhinvali
Sen gick Ryssland till fullskalig attack och invaderade Georgien.
Så nej din historieomskrivning är inte korrekt.
Den följer det ryska felaktiga desinformationsnarrativet.
Du har förresten inte svarat på om du verkligen tror att det finns hemliga, underjordiska biovapenlaboratorier som tillverkar supersoldater i Ukraina...

Du har fel.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om att det inte finns hemliga underjordiska biovapenlaboratorier i Ukraina..?
Anyway... :glömdet

Hittade denna analys/artikel om hur ett ryskt militärt anfall går till. Till skillnad från ett Wagner anfall som jag länkade till i inlägget innan.
Artikeln är relativt kort och inte allt för mastig att läsa.

"In WWI-style (and in the practice of the Red Army in WW2), a lengthy bombardment is laid on for the assaulting unit, in this case lasting all day. At the conclusion of the fire plan the unit assaults. It has no further call on artillery or rocket fires.

The fire plan is indiscriminate. As witnessed in many scores of villages across Ukraine, the aim is to level the settlement and force the defenders to leave (because ‘there is nothing left to defend’ as a weary defender of Popasna in the Donbass remarked; this settlement, incidentally, pre-war home to 20,000 residents, has been completely erased from the map and will not be rebuilt)."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om att det inte finns hemliga underjordiska biovapenlaboratorier i Ukraina..?
Anyway... :glömdet

Hittade denna analys/artikel om hur ett ryskt militärt anfall går till. Till skillnad från ett Wagner anfall som jag länkade till i inlägget innan.
Artikeln är relativt kort och inte allt för mastig att läsa.

"In WWI-style (and in the practice of the Red Army in WW2), a lengthy bombardment is laid on for the assaulting unit, in this case lasting all day. At the conclusion of the fire plan the unit assaults. It has no further call on artillery or rocket fires.

The fire plan is indiscriminate. As witnessed in many scores of villages across Ukraine, the aim is to level the settlement and force the defenders to leave (because ‘there is nothing left to defend’ as a weary defender of Popasna in the Donbass remarked; this settlement, incidentally, pre-war home to 20,000 residents, has been completely erased from the map and will not be rebuilt)."

Jo, det är ju så dom alltid har krigat, och det är väl så dom flesta krigat, massiv förbekämpning och sedan stövlar på marken.

Ukraina försvarar ju det som är sitt och vill ju gärna att bebyggelsen står kvar, men offrar den bebyggelse som är full med ryssar, varpå ryssarna gärna klämmer in sig i den bästa/viktigaste infrastrukturen för att dom inbillar sig att det är ett bättre skydd då det tar emot för Ukraina att rasera det.

Den Ukrainske Oligarken som fick sitt lyxhus omvandat till rysk svinstia såg ju det på övervakningskamerorna och ringde in koordinaterna till det Ukrainska artilleriet och bad dom jämna huset med marken i början av kriget

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om Ryzzland går in i Ukraina med en halv miljon orcher, då kommer läget förändras även utanför Ukraina. Den fria värden som vi känner den idag kommer inte bli sig lik. Är alla med på det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om Ryzzland går in i Ukraina med en halv miljon orcher, då kommer läget förändras även utanför Ukraina. Den fria värden som vi känner den idag kommer inte bli sig lik. Är alla med på det?

En halv miljon till på en gång, för dom är väl redan uppe i en halvmiljon med dom 400k som är där nu och dom 100k som har dödats

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En halv miljon till på en gång, för dom är väl redan uppe i en halvmiljon med dom 400k som är där nu och dom 100k som har dödats
”Vi” var långsamma att reagera 1914 och 1939. En del talar för att det inte är bättre ställt nu. 500k är vad som varit ”intentionen” för att genomföra den av bedömare kommande offensiven. Eftersom det går att med hygglig tydlighet se mobiliseringsrörelser. Utbildade, inte särskilt.
Men detta ska man ha i minnet, är en förekommande rysk modell. Första krigsåret är tämligen dåligt, okoordinerat. Sen gräver man ner sig och kastar mänskliga kroppar tills den man vill överta dör av utmattning.

Ett liknande scenario i Ukraina skulle vara en lågoddsare. Om så sker, kommer det beröra oss alla, varav en del direkt. Elprischocken kommer inte vara nästa vinters största bekymmer.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Bokbål och förbud mot språk känns fräscht.
Ja, på något sätt så förstår man det med allt som hänt. Men fyfan vilket puckat move för att lösa problematiken på lång sikt...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Till och med Nord Korea tvekar på att skicka folk till Ukraina:

Det är illa när man sitter på mindre trovärdighet än Nord Koreas käre ledare.

Det är få förunnat, men tyvärr så blir det vanligare och vanligare....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
”Vi” var långsamma att reagera 1914 och 1939. En del talar för att det inte är bättre ställt nu. 500k är vad som varit ”intentionen” för att genomföra den av bedömare kommande offensiven. Eftersom det går att med hygglig tydlighet se mobiliseringsrörelser. Utbildade, inte särskilt.
Men detta ska man ha i minnet, är en förekommande rysk modell. Första krigsåret är tämligen dåligt, okoordinerat. Sen gräver man ner sig och kastar mänskliga kroppar tills den man vill överta dör av utmattning.

Ett liknande scenario i Ukraina skulle vara en lågoddsare. Om så sker, kommer det beröra oss alla, varav en del direkt. Elprischocken kommer inte vara nästa vinters största bekymmer.
Vad kommer vara nästa vinters största bekymmer?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år