sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Medhåll på denna sammanfattning.Om vi ser uttalanden och ageranden från såväl Paludan och Frick som div. SD-politiker som Jomshof tror jag det är bortom rimligt tvivel att det är smarta människor som mycket väl kunnat räkna ut vad konsekvenserna blir av en koranbränning och att det spelar såväl Putin som Erdogan rätt i händerna. Det behöver inte innebära att det är överlagt och orkestrerat. Däremot är det rätt uppenbart att konsekvenser i form av uppeldad stämning i muslimska världen som leder till ännu mer hat mot muslimer knappast är något som dessa personer har något emot, eftersom det gynnar de intressen de företräder.
Jag har heller ingen anledning att betvivla deras vurm för yttrandefriheten, men det som främst driver deras ageranden och ståndpunkt i den här frågan är inte yttrandefriheten utan handlar om islam.
Samma sak med NATO-frågan som är ännu mer underordnad. Skulle nog för övrigt gråtas en och annan krokodiltår hos såväl S som SD om NATO-frågan gick i stöpet, men egentligen har de nog inget emot det, i synnerhet om man vinner på det i en för dem överordnad fråga (för S makten, för SD islam och invandring).
Torde vara ganska nära sanningen, om jag skulle tippa.
På samma sätt är inte Putin korkad, utan smart. Han har bara skruvade tankar och mål.