Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
Får allt mer svårt att se ljuset i tunneln på det här kriget. Vilka scenarier är möjliga egentligen?

1. Att kriget fortsätter att mala på under lång tid, med gradvis ökat stöd från väst, men utan att få slut på skiten och där risken för eskalering ökar ju längre kriget pågår?
  2. En lösning vid förhandlingsbordet som går Ryssland till mötes, vilket då dels ger Putin ytterligare energi att fortsätta sitt imperiebygge, dels kan ge mycket allvarliga framtida konsekvenser när den geopolitiska spelplanen ritas om, andra skurkstater får signalen att det går att vinna på detta sättet osv?
  3. Att väst sätter in betydligt mer konkret stöd än idag för att snabbt få ett slut på kriget, men med en betydande risk för en eskalering till världskrig och/eller kärnvapenanvändning?
Samtliga scenarier innebär ju risk för mycket negativa konsekvenser över tid och det sista har väl möjligen "fördelen" att det åtminstone skulle kunna få ett snabbt slut på kriget, om det lyckas.

Jag hoppas ju verkligen att det finns andra och betydligt mindre dåliga scenarier än dessa, har bara svårt att se dem just nu. :(

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
4. Ryssland krackelerar och det blir regimbyte samt återtåg. Ny regim vägrar ta ansvar för krigsskadestånd och DÄR kan frågan absolut förhalas under lång tid. Kostnaden för uppbyggnaden hamnar på the usual suspects, uppsidan är att Ukraina + Balkan framledes orienterar sig mot väst. De olika ryska delstaterna söker sig sedan olika vägar beroende på läge och möjligheter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag är cynisk, jag tror på en kombination av 1 och 3.*

2 är helt otänkbart, då blir det inte slut på kriget, då blir det i bästa fall en paus.

Jag hoppas att putler bajsar på sig, halkar i bajset och faller ut genom ett fönster (med eller utan officiell hjälp) eller begår ett ryskt självmord med 4 kulor i nacke och rygg.

Inte för att jag tror att dom som står på kö för makten är så mycket bättre, men dom har ingen prestige investerad i det här kriget, dom kan avsluta det när dom vill.

Anledningen till att jag tror att det blir en kombination av 1 och 3 är för att hittils verkar väst skedmata sin hjälp till Ukraina, för att det är ingen nackdel att ha rysarna bundna i ett meningslöst krig som kostar massor...
Varje dag ryska försvaret blöder material, pengar och soldater är bra för väst.

Sa jag att jag var cynisk?

Raderad medlem 51742

Guest
4. Ryssland krackelerar och det blir regimbyte samt återtåg. Ny regim vägrar ta ansvar för krigsskadestånd och DÄR kan frågan absolut förhalas under lång tid. Kostnaden för uppbyggnaden hamnar på the usual suspects, uppsidan är att Ukraina + Balkan framledes orienterar sig mot väst. De olika ryska delstaterna söker sig sedan olika vägar beroende på läge och möjligheter.
Ja, det scenariet missade jag, även om det också kan tänkas ske i kombination med de andra scenarierna. Samtidigt ser jag även ett sådant scenario som potentiellt mycket mörkt. Ett sammanfallande Ryssland kan bli seriöst stökigt. Verkar inte finnas några tecken på västorienterade strömningar, utan då har vi väl att hantera en ännu mer multipolär situation med maktkamper, kärnvapen under tvivelaktig kontroll, potentiell inblandning av t ex Kina och Iran i ett geopolitiskt storspel osv. även om en massa småstater förstås är bättre än ett stort Ryssland i det längre perspektivet.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är cynisk, jag tror på en kombination av 1 och 3.*

2 är helt otänkbart, då blir det inte slut på kriget, då blir det i bästa fall en paus.

Jag hoppas att putler bajsar på sig, halkar i bajset och faller ut genom ett fönster (med eller utan officiell hjälp) eller begår ett ryskt självmord med 4 kulor i nacke och rygg.

Inte för att jag tror att dom som står på kö för makten är så mycket bättre, men dom har ingen prestige investerad i det här kriget, dom kan avsluta det när dom vill.

Anledningen till att jag tror att det blir en kombination av 1 och 3 är för att hittils verkar väst skedmata sin hjälp till Ukraina, för att det är ingen nackdel att ha rysarna bundna i ett meningslöst krig som kostar massor...
Varje dag ryska försvaret blöder material, pengar och soldater är bra för väst.

Sa jag att jag var cynisk?
Hur är det möjligt att INTE vara cynisk? Tror det har blivit mitt normaltillstånd numera.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Detta tippar jag utifrån min kunskap från försvarsmakten.
Det är för mig helt uppenbart att Ukraina inte anfaller innan de VET att de har så pass bra anfallskraft att de kommer bryta igenom ryska linjerna, SAMT har förmåga att sedan SNABBT avancera till ryska gränsen.
Detta är nämligen enda realistiska chansen till att vinna.

I höstas då UKR bröt igenom kunde de bryta ryska linjerna men INTE avancera så långt. De saknade nämligen mekaniserade stridskrafter och underhåll som kunde följa efter i samma tempo som trupperna i täten.
Var därför de tvingades stanna.
Nu vill de köra järnet tills de kommer till ryska gränsen.
Det innebär ÄVEN att de behöver kunna ta hand om ryska soldater i varierat skick. Det kräver mer resurser är många tror!
(om man inte ska döda tillfångatagna soldater...som vissa historiskt ha gjort)

Är därför de vill ha en dröse Tanks, mobilt artilleri som skjuter långt, luftvärn och flyg!
Lufthärravälde är nämligen trevligt så UKR han foka på anfalla utan att bromsas av ryssens flyg och artilleri som pepprar UKR anfallande styrkor som saknar SKYDD då de rör sig. Är därför mekaniserat är trevligt så infanteri-soldaterna kan avancera i pansarfordon...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det scenariet missade jag, även om det också kan tänkas ske i kombination med de andra scenarierna. Samtidigt ser jag även ett sådant scenario som potentiellt mycket mörkt. Ett sammanfallande Ryssland kan bli seriöst stökigt. Verkar inte finnas några tecken på västorienterade strömningar, utan då har vi väl att hantera en ännu mer multipolär situation med maktkamper, kärnvapen under tvivelaktig kontroll, potentiell inblandning av t ex Kina och Iran i ett geopolitiskt storspel osv. även om en massa småstater förstås är bättre än ett stort Ryssland i det längre perspektivet.
Kärnvapen på drift bedömer åtminstone jag som uteslutet. Där har övriga kärnvapenmakter ett starkt incitament till att gemensamt göra en aktion och helt enkelt gemensamt konfiskera dem ifrån en "failed state"...

Raderad medlem 51742

Guest
Kärnvapen på drift bedömer åtminstone jag som uteslutet. Där har övriga kärnvapenmakter ett starkt incitament till att gemensamt göra en aktion och helt enkelt gemensamt konfiskera dem ifrån en "failed state"...
Låt oss hoppas på det, men cynikern i mig säger att det är långt ifrån så enkelt, även om incitamenten finns. Övriga kärnvapenmakter är ju långt ifrån en kompisklubb, utan har i flera fall snarare egna fientliga agendor som är i konflikt med varandra. Behöver ju heller inte handla om "failed states" utan mer eller mindre legitima statsbildningar där olika länder (beroende på geopolitisk ringhörna) kommer ha olika uppfattning om ifall de är erkända. Dessutom ett FN som är fullkomligt tandlöst och tycks ha spelat ut sin roll sen länge. Tror snarare i såna fall att det skulle handla om en aktion från västländer med förhoppningen att bl.a. Kina tolererar det hela.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Serbien har lite oväntat sålt 3500 GRAD raketer till Ukraina som dom kan använda så fort dom får dom, då Ukraina har haft sådana själv sedan tidigare, och dom levererar riktigt dålig stämmning på 4 mils avstånd.
Är inte Serbien kompisar med Ryssland? Eller var de ännu närmre kompisar med Ukraina?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fundera över hur mycket av det krakelerade Ryssland som blir Kinesiskt ? Fram till Ural ?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Samma mentalitet som under VK2.

Jag läste för länge sedan en sedelärande berättelse av en kapten (Hauptmann) i Wehrmacht som till stor del deltagit i striderna på östfronten.

Fritt ur minnet:

Det verkar vara samma förfarande nu som då, kvantitet före kvalitet.
Om det inte spelar någon roll om det går några tusen man om dagen om man nu ens bryr sig om att ha koll på det, så kan man få motståndaren att mer eller mindre tömma ammunitionslagren....
Det stämmer säkert om man inte har någon stolthet eller bryr sig om vad omvärlden tycker. Om Putin vill bli betraktad som en stor ledare och framstående strateg så är en hedersam reträtt bättre än att mala på till det bittra slutet. Det gäller bara att vinkla det på rätt sätt. Putin kan säga att hans kamrat Xi Jinping (Kinas ledare) bett honom att dra tillbaka sin trupper och avrunda kriget, och han visar sin storhet genom att tillmötesgå detta önskemål. Fastän han kunde krossat Ukraina om han hade velat, givetvis...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inget att ta på allvar. Vad är sanning? Båda sidor försöker med alla trix
Båda fallen är lika illa.
Även om jag lutar mot false flag. Väldigt rena uniformer/kängor och väldigt tydligt utmarkerade med gul tejp för att se ukrainska ut.
Är det false flag så brukar det betyda att man förbereder den inhemska publiken inför något.

Men sen å andra sidan så finns RDK (Russian Defence Corps) på riktigt och består av en spretig skara nynazister, flertalet från Ryssland, som ena minuten vill bygga ett nytt tsar Ryssland och andra fallet gillar Ukraina.
Ena de som syns på bild är Denis “WhiteRex” Kapustin som är en accelerationist och nynazist som är efterlyst av både USA och Ryssland.
RDK är inte en del av Ukrainska armen eller någon av de grupperingarna av ryssar som faktiskt slåss på Ukrainas sida.
Antifacist Europe har en längre artikel om RDK: https://antifascist-europe.org/russia/russian-volunteer-corps-denis-whiterex-is-back-in-business/

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå kvalitet kontra kvantitet... Exempel från WW2. Kungstiger och T-34. Det var just bara det att ryssen kunde skita ur sig tusentals av de sämre vagnarna... Och folk som satt både inuti och utanpå (köttpansar).IMG_20230219_132742405.jpgIMG_20230219_133057574.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"When Russia launched its full-scale invasion of Ukraine one year ago, it triggered national mobilization, international outrage, and a once-in-a-generation migration crisis. It also revealed the Ukrainian military’s slow-burn transformation from a Soviet army to a NATO-style outfit able to outfight, outfox, and out-equip its Russian foes."

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år