Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan ju undra.
Vinner man verkligen ett krig genom att stå på varsin sida om en gräns och skjuta raketer på varandra? Först skjuter ryssarna raketer mot Ukraina medan ukrainarna gömmer sig i skyddsvärn. Sen kommer ukrainarna fram och skjuter raketer mot ryssarna medan de gömmer sig i skyddsvärn. Det här blir nog ett väldigt långdraget krig...
Har något ö h t hänt de senaste månaderna?
Nja Ukraina verkar vänta med att skjuta till ryssarna lämnar skyddsvärnen och kommer krypande över fälten eller ryssarna tar fordon och låter fordonskolonnen ge järnet fram längs någon landsväg

tills det blir trafikstockning och fordonskolonnen stoppar ute på landsvägen.
Och Ukraina skjuter sönder fordonen på landsvägen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där låter som något påhittat under de senaste åren när kvalitet decimerats till en upplevd känsla baserat på hur det känns att trycka på knapparna samt hur det låter när man stänger dörren.

För min egen del kommer kvalitet alltid handla om hur länge produkten håller innan den måste ersättas med en ny. Dvs något som är svårt att veta under de första 10 åren av en bils livslängd. Man kan bara göra gissningar baserat på vad producenten levererat längre bak i tiden.
Ja allt är ju relativt, gick kursen i Kvalitetsteknik 1993.
Jag har en känsla av att väldigt få bilar behålls av nybilsköparen längre än 3 år.
Ta tex hyrbilar hos tex Circle K. Verkar var ofta bara rullat några 100 mil.

Så nybilsköparen ser på vad bilen kommer kosta under 3 år.
Beg bilköparen kan vara intresserad av att hålla igång den till 10 år.
Men jag känner folk som köper en 10000kr bil varje år. Kör den tills den är slut eller ska besiktigas och då går som inbyte till någon bilfirma.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Apropå kvalitet kontra kvantitet... Exempel från WW2. Kungstiger och T-34. Det var just bara det att ryssen kunde skita ur sig tusentals av de sämre vagnarna... Och folk som satt både inuti och utanpå (köttpansar).View attachment 481496View attachment 481497
Samma Kungstiger (totalt ca 1000 st) Tyskland och Sherman USA. USA kom helt enkelt fram till att US Army hade större nytta av flera Sherman (totalt 49000 st) än färre tyngre stridvagnar.
 
Last edited:

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om kriget förhoppningsvis kommer pågå på denna nivå under kommande år så kan resten av världen leva vidare, utan elkriser, bensinpriser och annat elände. Sen kan ryssar och ukrainare hålla på och gruffa som de vill framöver, vi skickar in lita hjälp till Ukraina då och då, och ryssarna...ja vem vet vad de vill. Putin dör av ålderskrämpor om några år? Blir det inte värre än så här så.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror att nästa stora stödpaket kommer att låta ukraina driva ryss framför sig till gränsen, kriget tar inte slut för det om inte Byxbajsaren inser att det är förlorat, men det kommer inte att föras på djupet av Ukrainsk mark IAF.

Sedan kanske vi får en situation där det feg-skjuts artilleri från rysk sida över gränsen ett tag, men då tycker jag att det är dags att ta bort begränsningarna i hur Ukraina får använda sina västvapen
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Intressant artikel om stöd till Ukraina i dagens SvD.

USA:s ytterhöger: ”Skär av allt stöd till Ukraina”

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Samma Kungstiger (totalt ca 1000 st) Tyskland och Sherman USA. USA kom helt enkelt fram till att US Army hade större nytta av flera Sherman (totalt 49000 st) än färre tyngre stridvagnar.

Samtidigt var det rationellt för Tyskland att bygga färre men bättre stridsvagnar då de hade brist på stål och KUNDE helt enkelt inte tillverka så många som krävdes.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja allt är ju relativt, gick kursen i Kvalitetsteknik 1993.
Jag har en känsla av att väldigt få bilar behålls av nybilsköparen längre än 3 år.
Ta tex hyrbilar hos tex Circle K. Verkar var ofta bara rullat några 100 mil.

Så nybilsköparen ser på vad bilen kommer kosta under 3 år.
Beg bilköparen kan vara intresserad av att hålla igång den till 10 år.
Men jag känner folk som köper en 10000kr bil varje år. Kör den tills den är slut eller ska besiktigas och då går som inbyte till någon bilfirma.

Det där med kvalitet, dvs genuin äkta kvalitet påverkade ju även andrahandsvärdet en gång i tiden. Numera är det väl inget bilmärke som direkt sticker ut kvalitetsmässigt så att det påverkar andrahandsvärdet. Möjligen kanske Toyota men i övrigt sticker nog inga andra märken ut på det viset. Ingen verkar längre tänka mer än några månader framåt, månadskostnaden är allt som räknas numera.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där med kvalitet, dvs genuin äkta kvalitet påverkade ju även andrahandsvärdet en gång i tiden. Numera är det väl inget bilmärke som direkt sticker ut kvalitetsmässigt så att det påverkar andrahandsvärdet. Möjligen kanske Toyota men i övrigt sticker nog inga andra märken ut på det viset. Ingen verkar längre tänka mer än några månader framåt, månadskostnaden är allt som räknas numera.
Min gamla Honda -mekaniker påstod att tyska bilar byggs för första ägaren, japanska också för andra och tredje.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där med kvalitet, dvs genuin äkta kvalitet påverkade ju även andrahandsvärdet en gång i tiden. Numera är det väl inget bilmärke som direkt sticker ut kvalitetsmässigt så att det påverkar andrahandsvärdet. Möjligen kanske Toyota men i övrigt sticker nog inga andra märken ut på det viset. Ingen verkar längre tänka mer än några månader framåt, månadskostnaden är allt som räknas numera.

Näe, men det är ju vi svenskar som har haft en annorlunda uppfattning än övriga världen tidigare.

I Grekland lagar man fan inte en buckla på en bil som är mer än ett år gammal, då är det ju en gammal bil.

I Frankrike (Paris) stångar man in sin nya bil mellan två andra nya bilar när man parkerar, man har ju stötfångare, och att dom blir repiga gör ju inget.

USA där är en bil relativt ny och värd något i tre år, sedan räknas den som begagnad i några år innan den blir skrotbil och körs av samhällets mindre lyckligt lottade.

Japan hade väl något system där man tvingades byta mer och mer grejor på sin bil varje år som gjorde att äldre bilar blev för dyra att hålla rullande.

Jag pratade med en bilintresserad snubbe från ett annat land, och vi kom in på huruvida en bil hade kamrem eller kedja, han hade aldrig funderat i dom banorna eftersom han aldrig hade haft så gamla bilar att det blivit aktuellt att byta

Den nyaste bil jag någonsin haft skulle ha bytt rem om den hade haft en redan när jag köpte den. (6 år / 12000 mil)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant artikel om stöd till Ukraina i dagens SvD.

USA:s ytterhöger: ”Skär av allt stöd till Ukraina”

Det är exakt av det skälet ett EU försvar som grundar sig på USA's NATO är värdelöst tycker jag !
Mao: Varje land har en arme, sin egen eller någon annans.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min gamla Honda -mekaniker påstod att tyska bilar byggs för första ägaren, japanska också för andra och tredje.

En gång i tiden byggdes Mercedes på det viset, men det var länge sedan.

Slit-och-slängsamhället tar sig in på fler och fler ställen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mera om Bryansk incidenten:

Betalvägg ifall du har kakor.

The Moscow-born far-right militia leader who led a raid out of Ukraine into Russia has claimed he aimed to expose the country’s weak defences and inspire more compatriots to rise up against Vladimir Putin.

Denis Nikitin, a notorious extremist who heads the Russian Volunteer Corps, told the Financial Times that his Ukraine-based fighters had proved they could breach some of Russia’s most heavily guarded border areas. The incident, which lasted just a few hours on Thursday before the group retreated, prompted Russia’s president to cancel a planned trip and convene his security council.

Many details of the brazen stunt, mounted by extremists who claim to have the tacit support of Ukraine, remain unclear and unverified. Ukraine has denied directly supporting the group, while Russia has used the incident to bolster its claim that Nato is running a proxy war through far-right “terrorists”.

Nikitin, 38, a polyglot who also goes by the name Denis Kapustin and the nom de guerre Rex after his white nationalist clothing brand, White Rex, is a former mixed martial arts fighter with ties to neo-Nazis and white nationalists across the western world.

Russian authorities claimed the raid left two civilians dead and a child injured. Nikitin, in his first interview since the incursion, said a shootout occurred in one of the two villages his men had raided but was unaware of the casualties.

“The main thing was to remind Russians that you don’t have to live in shackles, put up with and participate in someone else’s war carrying out someone else’s will,” Nikitin said on Friday. “You can and must take up arms. We will support everyone who wants to remove these Kremlin usurpers from power.”

In the year since Putin ordered the full-scale invasion, Ukraine has repeatedly demonstrated its capacity to strike deep behind enemy lines with drone attacks and daring sabotage operations.
But the Russian Volunteer Corps’ attack appeared to confirm that Russian guerrillas were prepared to take up Kyiv’s cause. Nikitin said many of the 45 men involved in Thursday’s attack were part of a partisan underground network based inside the country.

The attack has also exposed what Nikitin said was the “very poor state” of Russia’s defences in the heavily forested Bryansk region, which is subject to enhanced security measures.

“It’s a classic partisan attack in a classic place where it was really hard both for the Germans and [the USSR] to catch partisans in the Bryansk forests,” said Ruslan Pukhov, director of the Center for Analysis of Strategies and Technologies, a Moscow defence think-tank. “Closing down the border there is very difficult.”


In a ceremony to honour local border units, Bryansk’s governor Alexander Bogomaz last month praised them for stopping “fighters from nationalist groups” and said local families treasured the guards’ green caps “like holy relics”.
“They have felt how defenceless they are,” Nikitin said. “We were running around and working in a border zone that should be under the strictest protection.”

Russian authorities have struggled to formulate a coherent response to the attack. In a video address on Thursday, Putin said “terrorists” were behind it and claimed the partisans had fired on a civilian Lada Niva car.

But Russia did not release any footage from the incident until a day later, allowing Nikitin’s group to dominate social media as they posed triumphantly in spotless combat fatigues next to a village post office and first aid station.

When Russia’s Federal Security Service (FSB) did finally release a video on Friday, it showed a Lada VAZ 2107 riddled with bullets but a Niva untouched — apparently contradicting Putin’s statements.

The attack was one of the most daring that pro-Ukrainian militias have carried out since the car bombing that killed the TV talking head Darya Dugina, whose father Alexander Dugin is a prominent far-right philosopher, in August last year.
Putin likened the attack in Bryansk region to Dugina’s murder, even scribbling her name by hand on the stack of notes for his speech.

Ukraine has not claimed responsibility for the attack on Dugina and also attempted to distance itself from Thursday’s incident.
Mykhailo Podolyak, a senior adviser in president Volodymyr Zelenskyy’s administration, called it “a classic provocation” from Russia.

But Nikitin said Ukrainian authorities had signed off on the operation. “Yes, of course, this action was agreed, otherwise it couldn’t have happened,” he said.
“How do you imagine that I passed through the dark of night there? There are mined bridges, there are cameras, heat-seeking drones, there are hidden open observation points,” he added. “If I did not co-ordinate it with anyone [in Ukraine’s military] . . . I think we would simply be destroyed,” he said.

Born in Russia, Nikitin lived in Germany as a teenager and moved to Ukraine in 2017. In Kyiv he organised fight clubs for Russians, Ukrainians, and western neo-Nazis.
Those far-right activities earned him a 10-year ban from the Schengen zone in 2019, but he has remained active in Europe nonetheless.
“He’s still been active in far-right activity in Germany, France, Bulgaria and others, even though he himself he isn’t going to these countries,” Michael Colborne, a journalist and researcher at Bellingcat focused on the global far-right, told the FT.

Some Russian hardliners such as Ramzan Kadyrov, the strongman leader of Chechnya, called on Putin to increase security measures and declare martial law in border regions. Putin told his security council on Friday to find ways to protect security installations from “terrorists”.
The Russian president on Friday signed a decree mentioning martial law in Russia for the first time since the invasion. Though the decree only covers hypothetical measures for arms production in case martial law is declared, it indicates Putin might soon stop reassuring people that his “special operation” in Ukraine does not affect them.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En gång i tiden byggdes Mercedes på det viset, men det var länge sedan.

Slit-och-slängsamhället tar sig in på fler och fler ställen.
Jag har en Mercedes nu, tycker den är både fantastisk men också konstig, jag har inte haft någon bil någonsin förutom denna som haft trasig gaspedal (fastnade på 25% grundgas) när bilen var under en månad gammal. Jag har haft två Volvo, två Honda, en Saab, två Audi, två BMW. Aldrig sett något liknande.

Men den är sjukt trevlig med ny gaspedal. ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en Mercedes nu, tycker den är både fantastisk men också konstig, jag har inte haft någon bil någonsin förutom denna som haft trasig gaspedal (fastnade på 25% grundgas) när bilen var under en månad gammal. Jag har haft två Volvo, två Honda, en Saab, två Audi, två BMW. Aldrig sett något liknande.

Men den är sjukt trevlig med ny gaspedal. ?
Jag har suttit som passagerare på motorvägen söderifrån in mot Gbg i en VW när gasen hängde sig. Lösningen blev att föraren valde en avfart och med bilen i rätt riktning vred jag om startnyckeln i låset. (Risken finns ju att ratten låser sig) Det gick bra. Vi stannade.
Lösning blev akut att ersätta den trasiga fjädern i gasspjället med resårbandet från mina kalsonger.
När ? Ca 1985.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top