Ska man vara orolig för Ryssland?

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jo, Soviet flög ju bombplan och släppte bomber över Stockholm och Strängnäs istället. Vi har ju till och med ett kvarter namngett efter bombningen. :hihi
De allierade höll bara på med handelsblockader, så de var ju lite snällare. Lyckligtvis fick ju inte Churchill som han ville efter kriget.
Vilket kvarter är det? :)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Inte för att det känns otroligt, men hade det inte varit större vits att lägga krutet på att hålla Finland utanför? Även om det kanske var svårare att hitta på "vettiga" skäl för att neka Finland, så är den för NATO-fobiker största skadan skedd, stor ny landgräns till NATO-land och NATO i princip helt dominerande östersjön. Ja Gotland är fortfarande utanför NATO men bortsett från det har allt som ryssen velat undvika inträffat. NATO plan kan dra rakt över Sverige utan att vi bryr oss nämnvärt och om USA verkligen vill parkera en båt eller några flygplan på Gotland så skulle de säkert få det.

Eller så var hela planen att slå splitt mellan Turkiet och resten av NATO, så att det slutar med att Finland och Sverige kommer med, men att Turkiet känner sig kränkta efter USAs press att släppa in oss och lämnar vilket skulle vara en stor förlust för NATO, kanske större än vinsten med Sverige och Finland.
Somliga tror att Putin drömmer om att återupprätta Sovjetunionen, och då faller ju Sverige och Finland bort eftersom dessa länder aldrig hört dit.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Inte för att det känns otroligt, men hade det inte varit större vits att lägga krutet på att hålla Finland utanför? Även om det kanske var svårare att hitta på "vettiga" skäl för att neka Finland, så är den för NATO-fobiker största skadan skedd, stor ny landgräns till NATO-land och NATO i princip helt dominerande östersjön. Ja Gotland är fortfarande utanför NATO men bortsett från det har allt som ryssen velat undvika inträffat. NATO plan kan dra rakt över Sverige utan att vi bryr oss nämnvärt och om USA verkligen vill parkera en båt eller några flygplan på Gotland så skulle de säkert få det.

Eller så var hela planen att slå splitt mellan Turkiet och resten av NATO, så att det slutar med att Finland och Sverige kommer med, men att Turkiet känner sig kränkta efter USAs press att släppa in oss och lämnar vilket skulle vara en stor förlust för NATO, kanske större än vinsten med Sverige och Finland.
Jo, det hade ju onekligen varit större vits med det, med tanke på geografin! Jag tror inte att det skulle vara en jätteförlust för NATO om Turkiet lämnade NATO, annat än rent geografiskt, med tanke på det strategiska läget som landet ligger i, jag tycker att det ser ut som att Turkiet är med mest för sina egna fördelar, jag betvivlar starkt att dom skulle komma till t..e.x Greklands hjälp om dom blir angripna, och Jag tror att den största anledningen till att Turkiet inte har blivit utsparkade ur NATO är att det saknas stadgar för det...

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Rysk TV - Ryska är olagligt i Sverige. Familj tvingades fly

Var det inte därför (en av alla förljugna anledningar) som Ryssland behövde skydda sin ryska minoritet i Ukraina…mhmm.

Det är en klassiker, så gjorde ju Tyskland för att lägga beslag på Sudetenland 1938...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, det hade ju onekligen varit större vits med det, med tanke på geografin! Jag tror inte att det skulle vara en jätteförlust för NATO om Turkiet lämnade NATO, annat än rent geografiskt, med tanke på det strategiska läget som landet ligger i, jag tycker att det ser ut som att Turkiet är med mest för sina egna fördelar, jag betvivlar starkt att dom skulle komma till t..e.x Greklands hjälp om dom blir angripna, och Jag tror att den största anledningen till att Turkiet inte har blivit utsparkade ur NATO är att det saknas stadgar för det...
Turkiet är den näst starkaste medlemmen i NATO, så nog hade det varit en förlust.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Största problemet är väl Erdogan. Utan honom så blir Turkiet klart lugnare och mera hanterbart.
Erdogan gick väl i taket i veckan för att amerikanske ambassadören bytte några ord med hans motståndare i valet.

(RepublicWorld är en indisk högertidning. Vad nu höger i Indien är/betyder)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Somliga tror att Putin drömmer om att återupprätta Sovjetunionen, och då faller ju Sverige och Finland bort eftersom dessa länder aldrig hört dit.
Finland har ju faktiskt varit en del i Ryssland. Du skubbade också historielektionerna i skolan ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, dom är starka, men frågan är om dom tillför så mycket? Det verkar mera som att dom är med för sin egen vinning än något annat...
Sverige då ? Frågan är om dom tillför så mycket?
Det verkar mera som att dom vill vara med för sin egen vinning än något annat...

Eller var Sveriges NATO-ansökan bara ett försök rädda valsegern åt (s) ?
Precis som (s) omsvängning när det gällde kärnkraft strax innan valet.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ukraina beredd att förhandla om Krim.
GuW och Fettsnok, åsikter?
Jag har inte sett något om det någonstans än, men jag har bara börjat läsa morgonens nyheter.

Eftersom Krim är Ukrainas så står det dom fritt att göra det OM dom vill.

Nu tror jag inte dom är beredda att förhandla BORT Krim, förhandlingen handlar nog om något annat.

Dom civila ryssarna har redan lämnat Krim till stor del, köerna med bilar lastade med allt man kan ta lös ur lägenheten ringlade sig lång häromdagen

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GuW och Fettsnok, åsikter?

Som jag förstått det bygger det i grunden på att våroffensiven blir en framgång för Ukraina och de därmed står ensamma inom sin östra och sydöstra gräns. I praktiken Krim närmelsevis avskuret. Då kan Krim - frågan kunna bli aktuell att lösa utan militär insats. Dvs Ryssland, efter ett efter att ha fått rejält svedd päls i offensiven, erbjuds lämna under ordnade former istället för att rökas ut. I stort behöver Ukraina hålla borta / sänka flottans delar. Det är nog svårt om offensiven inte lyckas.

Utan flottan blir det inte enkelt för Ryssland att försörja sina styrkor där, om våroffensiven ger att Ukraina återtar hela fastlandssidan mot Krim..

Låga odds gäller nog på att Ryssland ändå vill ha något för att backa hem från Krim också. Vad kan man nog bara att gissa om..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år