Ska man vara orolig för Ryssland?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som jag förstått det bygger det i grunden på att våroffensiven blir en framgång för Ukraina och de därmed står ensamma inom sin östra och sydöstra gräns. I praktiken Krim närmelsevis avskuret. Då kan Krim - frågan kunna bli aktuell att lösa utan militär insats. Dvs Ryssland, efter ett efter att ha fått rejält svedd päls i offensiven, erbjuds lämna under ordnade former istället för att rökas ut. I stort behöver Ukraina hålla borta / sänka flottans delar. Det är nog svårt om offensiven inte lyckas.

Utan flottan blir det inte enkelt för Ryssland att försörja sina styrkor där, om våroffensiven ger att Ukraina återtar hela fastlandssidan mot Krim..

Låga odds gäller nog på att Ryssland ändå vill ha något för att backa hem från Krim också. Vad kan man nog bara att gissa om..
Frågan är om Ukrainas "Leoparder" flyter över vårleran eller om dom sjunker som T72or ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Frågan är om Ukrainas "Leoparder" flyter över vårleran eller om dom sjunker som T72or ?

Leoparderna har väl ca 10% lägre marktryck, men det är inte enda parametern som bestämmer om dom kommer att köra fast.

Men leran torkar, snart bär det för båda, och i övrigt är leoparderna bättre

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hence; våroffensiven. Inte senvinteroffensiven :brynad ( chansar på maj)

Sen kan Ukraina ha bättre terrängkännedom uppå det. (Hör du ankor kvacka, backa)

i övrigt har avhoppen dubblerats senare veckorna. Ryska styrkor är svårt osugna på en våroffensiv. Ca 3000 hoppade av till ukrainska organisationen, i mars månad. (Förvisso inte lika många som går åt i skyttegravarna men ett klart hälsosammare alternativ än just det..)

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är inget annat än hemskt att det ska behöva bli på detta viset.

Sånt onödigt spill på människoliv. Jag får inte ihop det, det finns ingen logik i att det ska behöva sluta såhär på det här viset. Och att kasta någon i fängelse gör ingen skillnad. Dessa män och kvinnor är döda, de kommer inte tillbaka, liv och familjer är förstörda.
Hat är ett starkt ord i sin riktiga/ursprungliga betydelse men...

OM vi/väst/Nato nu vill hjälpa till ja men se förfan till att göra det ordentligt då så att dödandet kan få ett slut, så att våldsverkarna förlorar så snart som möjligt, så att fler som agerar i försvar slipper sätta livet till.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Sånt onödigt spill på människoliv. Jag får inte ihop det, det finns ingen logik i att det ska behöva sluta såhär på det här viset. Och att kasta någon i fängelse gör ingen skillnad. Dessa män och kvinnor är döda, de kommer inte tillbaka, liv och familjer är förstörda.

OM vi/väst/Nato nu vill hjälpa till ja men se förfan till att göra det ordentligt då så att dödandet kan få ett slut, så att våldsverkarna förlorar så snart som möjligt, så att fler som agerar i försvar slipper sätta livet till.
Japp höghöjds bomba Kreml med moab när det är sammanträde av alla högdjur, då är kriget slut direkt.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Sverige då ? Frågan är om dom tillför så mycket?
Det verkar mera som att dom vill vara med för sin egen vinning än något annat...

Eller var Sveriges NATO-ansökan bara ett försök rädda valsegern åt (s) ?
Precis som (s) omsvängning när det gällde kärnkraft strax innan valet.
Sverige har alltid varit rätt bra på signalspaning, så det skulle jag vilja påstå är ett +! Om inte annat så blir de andra länderna runt Östersjön mera lättförsvarade...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Inget om innehållet. Men ett proryskt twitterkonto startat februari 2023. Okej.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kolla vad kontot lägger ut och re-tweetar i övrigt så kan man se mönster ibland..
Ja. Alltså så här i hela den här diskursen. Jag hänger knappt med i hälften av vad som postas här. Egentligen är det också ganska enkelt från min sida. Putte är en idiot och jag vill inte ha krig.
Jag tittar på videon, inte avsändaren. Är videon sann eller inte vet inte jag såklart.
Om en massa människor dödats så tycker jag att det är synd, egentligen det jag ville förmedla. Sånt slöseri med liv.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja. Alltså så här i hela den här diskursen. Jag hänger knappt med i hälften av vad som postas här. Egentligen är det också ganska enkelt från min sida. Putte är en idiot och jag vill inte ha krig.
Jag tittar på videon, inte avsändaren. Är videon sann eller inte vet inte jag såklart.
Om en massa människor dödats så tycker jag att det är synd, egentligen det jag ville förmedla. Sånt slöseri med liv.
Ja slöseri med liv, men om källan vinklar sanningen då?
Därför är källkritik viktig, och extra viktig i detta läge då båda sidor har agendor.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Du exemplifierar varför det är viktigt med källkritik.

Dvs du postar något utan att göra den minsta reflektion över vad det är.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Här då. Utan reflektion öht.

OM 100000 ukrainska soldater har dött och 40000 civila så tycker jag att det är synd. Hoppas bara att det är fake-news och att inga ukrainare har dött.

Det finns massa bilder/videos på gravar som "ni" kanske tror är sanna. Oavset, vi vet väl att det dött ukrainare?
Isf upprepar jag mig: "Det är inget annat än hemskt att det ska behöva bli på detta viset."

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag upprepar mig: Du postar ”utan att kolla/tänka” sådant som uppenbarligen är orkestrerat från Kreml. Varför postar du inte sådant som faktiskt kan faktakollas - exempelvis Oryx osv?

Frågan uppstår: varför? Det är ju inte så att dessa självklarheter inte påtalats i tråden tidigare?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
... sådant som uppenbarligen är orkestrerat från Kreml.
Du påstår det. Har du några bevis?
Och FettSnok sa att det var ett proryskt konto. Hur vet man det? Och blir alla videorna per default falska då?

Varför postar du inte sådant som faktiskt kan faktakollas - exempelvis Oryx osv?
Ingen aning om vad Oryx är, men visst kan jag väl posta därifrån.
Är det denna du menar? https://twitter.com/oryxspioenkop

Frågan uppstår: varför? Det är ju inte så att dessa självklarheter inte påtalats i tråden tidigare?
Vilka självklarheter?

Det jag inte är med på är hur någon på något sätt kan vara polis, domare och bödel samtidigt.

Jag såg en twitter från någon som sammanställt videor från ANDRA postare/ställen/källor, blir de videorna mer/mindre sanna för att någon som ni upplever prorysk budbärare sedan postar dem?Jag fattar inte. Jag skrev då hur jävla värdelöst det här dödandet är och la med länken till videorna - men här är grejen, jag hade kunnat skita i att länka med den eller tagit med en video på gravar från någon som just du tror på. Det är egalt om vi ändå är överens att ukrainare fått sätta livet till i det här skitkriget så är det jag ville förmedla att det skär i min kropp att så sker. Onödig död och onödigt lidande hos anhöriga.

Jag påstår inte att videorna är sanna eller falska men du får gärna påstå att de är falska men det räcker ju inte för att något ska bli fakta att du påstår det.

Fan, kan vi inte ta det lite piano mot varandra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och FettSnok sa att det var ett proryskt konto. Hur vet man det? Och blir alla videorna per default falska då?

Vilka självklarheter?

Det jag inte är med på är hur någon på något sätt kan vara polis, domare och bödel samtidigt.

Jag såg en twitter från någon som sammanställt videor från ANDRA postare/ställen/källor, blir de videorna mer/mindre sanna för att någon som ni upplever prorysk budbärare sedan postar dem?Jag fattar inte. Jag skrev då hur jävla värdelöst det här dödandet är och la med länken till videorna - men här är grejen, jag hade kunnat skita i att länka med den eller tagit med en video på gravar från någon som just du tror på. Det är egalt om vi ändå är överens att ukrainare fått sätta livet till i det här skitkriget så är det jag ville förmedla att det skär i min kropp att så sker. Onödig död och onödigt lidande hos anhöriga.

Jag påstår inte att videorna är sanna eller falska men du får gärna påstå att de är falska men det räcker ju inte för att något ska bli fakta att du påstår det.

Vi har ett troll här i tråden som lyckats få igång många så det huggs rätt friskt på allt nu.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Vilka självklarheter?

Ja du har helt rätt i att vi/jag kan ta det lite mer piano. Jag ber om ursäkt. :)

Det jag går lite igång på är när man påstår sig ”inte veta” men ÄNDÅ postar något - och så råkar det i 99,992785% av fallen vara något förfalskat proryskt trolleri. Aldrig något annat.

Visst är det lite konstigt? Är det bara så att man är ett lätt offer för ryska lögner när man inte gör en enkel källkritisk värdering eller är det så att man helt enkelt sprider det i alla fall bara för att det prånglas ut i den ”alternativa” världen? (Dvs den som ljuger hela tiden).

Har man lyckats ta A-körkort så tycker åtminstone jag att det är rimligt att man också förutsätts förstå att om man postar vad skit som helst så anses man också kunna förklara varför det är relevant.

Om man nu kanske inser att det här nog egentligen inte är sant då skall man inte posta det vidare, det är en bra regel.

I just fallet Ryssland så är det straffbart att publicera det som är sant, så man kan lugnt utgå från att allt som kommer från officiella ryska källor är lögn, likaså om det kommer från Telegramkonton eller Twitterkonton med många siffror och få följare.

Ukraina har allt att förlora på att ljuga eftersom de lever HELT på förtroendet från västvärlden och ljuger man här förlorar man förtroendet. Därför försöker Ryssland nu med alla medel sprida sådant som skulle få väst att tappa förtroendet för Ukraina.

Fridens liljor, zoda. Men var lite mer källkritisk fortsättningsvis.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år