Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Sen är det skillnad på propaganda och nyheter.
Det ena är till för att påverka medan den andre är till för att informera.
Alla inblandade parter har lika goda skäl att sprida propaganda. Både för de egna leden och fienden är det bra att låta dem tro att man har stora framgångar i kriget. Man kan därmed demoralisera fienden och stärka tilliten hos de egna.
Någon opartisk information ska man nog inte räkna med från något håll.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alla inblandade parter har lika goda skäl att sprida propaganda. Både för de egna leden och fienden är det bra att låta dem tro att man har stora framgångar i kriget. Man kan därmed demoralisera fienden och stärka tilliten hos de egna.
Någon opartisk information ska man nog inte räkna med från något håll.
OSINT Open source intelligence
Du kan oftast med egna ögon granska det som sägs och hävdas.
Som exempel så har Ryssland förlorat 2002 st tanks sen de drog igång kriget. Vill du så finns det bilder/filmer på alla förlusterna.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
OSINT Open source intelligence
Du kan oftast med egna ögon granska det som sägs och hävdas.
Som exempel så har Ryssland förlorat 2002 st tanks sen de drog igång kriget. Vill du så finns det bilder/filmer på alla förlusterna.
Utan att veta vad "OSINT" betyder så måste ju ändå uppgifterna komma någonstans ifrån , och trovärdigheten bedömas av någon. Denne "någon" kan ju ha personliga motiv för att vinkla informationen på något sätt. Ryssarna kanske inte släpper ifrån sig information ö h t, så det mesta kommer antagligen från Ukraina/Nato.
Men okej, Ryssland har förlorat 2002 tanks. Hur många har Ukraina förlorat? Utan att ha något att relatera till är siffran meningslös. Ibland talas det om att Ryssland förlorat 300000 soldater i kriget. Siffran låter orolig. Kan denna verifieras?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Utan att veta vad "OSINT" betyder
Snubben i inlägg #9508 skriver vad det betyder direkt efter ordet OSINT. Kolla upp det inlägget

så måste ju ändå uppgifterna komma någonstans ifrån , och trovärdigheten bedömas av någon. Denne "någon" kan ju ha personliga motiv för att vinkla informationen på något sätt. Ryssarna kanske inte släpper ifrån sig information ö h t, så det mesta kommer antagligen från Ukraina/Nato.
Men okej, Ryssland har förlorat 2002 tanks. Hur många har Ukraina förlorat? Utan att ha något att relatera till är siffran meningslös. Ibland talas det om att Ryssland förlorat 300000 soldater i kriget. Siffran låter orolig. Kan denna verifieras?
Saker kommer från väldigt varierande källor. Privatpersoner, media, myndigheter, nätet, osv. Där information kan hämtas in öppet och därefter analyseras.
Det behöver inte vara en myndighet/stat/aktör som analyserar materialet. Den kan göras av vem som helst.
T.ex. ett community där alla får granska påståenden som görs. Därmed kan även fel rättas till ifall de uppstår.
T.ex. Förstörd tank nr. 798 är egentligen en repost av en tidigare förstörd tank, men filmad från en annan vinkel. Folk noterar att fordonet stod på samma plats med samma bakgrund som den tidigare sönderskjutna fordonet.
Händer dagligen med saker som påstås i denna konflikt. Någon postar en video och folk lokaliserar för att sen bedöma om det som postades stämmer.
Det är inte som rysk media som påstår att man bombat sönder fler Patriotbatterier än det ens funnits i landet.
Du borde testa och faktagranska saker du tar till dig. Det skulle göra dig till en bättre människa ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Utan att veta vad "OSINT" betyder så måste ju ändå uppgifterna komma någonstans ifrån , och trovärdigheten bedömas av någon. Denne "någon" kan ju ha personliga motiv för att vinkla informationen på något sätt. Ryssarna kanske inte släpper ifrån sig information ö h t, så det mesta kommer antagligen från Ukraina/Nato.
Trodde inte jag skulle säga detta men… Du har fan helt rätt Tammer! Du idkar källkritik.

Alla nyheter är vinklade på något sätt. Det är helt omöjligt att leverera nyheter objektivt. Både i själva artikeln och i vilka artiklar man publicerar eller inte publicerar. Vilka ordval man gör, vilka källor man använder. Det spelar ingen roll om twittertroll envist hävdar att nyheter är sanning, det är de icke.

Vissa ”fakta” kan man verifiera, andra inte. I ett pågående krig är det i stort sett omöjligt att verifiera hur många som dött eller hur många tanks som sprängts. Jag vågar säga att det inte finns en enda person i världen som kan ge ett exakt svar på det.

Sanningen lär finnas någonstans mellan Ukrainas och Rysslands propaganda. Svaren kommer när dammet lagt sig.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förvånar mig noll att vi har flipflop men inte kängor, Sverige i ett nötskal.

Prioriteringar, har du gått i en Prideparad med kängor?

Ja, det är ett problem att försvaret skrotades och sedan skulle byggas upp på förekommen anledning, dom förråd av "gammalt skit" som rensades ur och kastades måste också byggas upp igen, och den politiska viljan har väl inte riktigt funnits.

Men nu tror jag IOFS att det är en annan kassa som har betalat mina flipflops, inte "Skobudget 06" eller vad som gäller nu...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Prioriteringar, har du gått i en Prideparad med kängor?

Ja, det är ett problem att försvaret skrotades och sedan skulle byggas upp på förekommen anledning, dom förråd av "gammalt skit" som rensades ur och kastades måste också byggas upp igen, och den politiska viljan har väl inte riktigt funnits.

Men nu tror jag IOFS att det är en annan kassa som har betalat mina flipflops, inte "Skobudget 06" eller vad som gäller nu...

Vad är din tes nu, Vänligen sammanfatta

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min tes är "Det är inte för att jag har fått flipflops som det saknas kängor till repgubbarna"

Det är för att Särintresset Reinfeldt la ner försvaret
Nog för att Reinfeldt är den statsminister som skadat Sverige mer än någon annan men vägen dit var redan påbörjad av Göran Persson, och jag minns inte att Stefan Löfven gjorde något rätt heller, och framför allt hörde jag (nästan 9 ingen protestera, och verkligen inte några av de sjuklöverpartiväljare jag känner till inom eller utom forumet heller.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Det blir så om man ska använda försvaret som budgetregulator.

Fast det fallet utför, i den större skalan började när Maj-Britt Theorin hösten 1989 strax efter murens fall i Berlin proklamerade likt ett svenskt svar på Neville Chamberlain att "Det nu var fred i vår tid". Vi är nu på väg sakta och osäkert upp ur drygt trettio år lång utförsbacke med ett flertal försvarsbeslut som får 1925 års katastrofala dito att framstå som riktigt begåvat och framsynt.

Ett citat som tillskrivits flera personer bl.a Mao men även den finländske presidenten och tidigare premiärministern, Juho Kusti Paasikivi:
"Ett litet land har alltid en arme, sin egen eller någon annans."
Oroväckande många "folkvalda" har varit beredda att ge bort både det ena och det andra men oroväckande ofta även det tredje....

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De senaste drönarna som dykt upp i Moskva ser ut att vara den nyutvecklade ukrainska långdistansdrönaren kallad "Beaver".
Inga officiella bekräftelser ännu dock.

20230530_153724.jpg
20230530_153733.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De senaste drönarna som dykt upp i Moskva ser ut att vara den nyutvecklade ukrainska långdistansdrönaren kallad "Beaver".
Inga officiella bekräftelser ännu dock.

View attachment 484789
View attachment 484791
Med tanke på att Ryssland terrorbombat Kiev i månader så tycker jag inte det är mer än rätt att Ukraina bombar tillbaka Rysslands huvudstad, fast det är ju bäst om de håller sig till militära och politiska mål. Ännu bättre at de dessutom visar på hur värdelöst luftförsvaret är i stan.
Kan de förvandla Duman och Röda torget till grus och tydligt förklara att det kommer bomber varje gång Ryssland skickar bomber till Kiev så är det ju alles in ordnung. Det är ju i högsta grad politiskt agerande.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom