Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Klippt6 från Xsprätten:
President Putin kommenterar händelsen och kallar den för ”terroristaktivitet” från Kievregimen, rapporterar den ryska tidningen Izvestija.

– Jag är oroad över försöken att framkalla en rysk motreaktion. Tydligen är det här uträknat: att provocera oss till att spegla handlingarna. Vi får se vad vi kan göra åt det, säger Putin under sitt besök i Moskva.

Putin påpekar att Ryssland riktat attacker mot militär infrastruktur i Ukraina, och hävdar att tisdagens attack skulle vara ett svar på detta.

Bara mot "militär infrastruktur"? :va
Så HELA Bakhmut var "militär infrastruktur" då eller?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Med tanke på att Ryssland terrorbombat Kiev i månader så tycker jag inte det är mer än rätt att Ukraina bombar tillbaka Rysslands huvudstad, fast det är ju bäst om de håller sig till militära och politiska mål.
Det där tror jag blir väldigt viktigt framöver och någonting de måste vara försiktiga med.
Även om Ryssland dagligen bombar civila mål och medvetet riktar in sig på sjukhus, skolor och köpcentrum så kommer folk döma Ukraina hårdare om de skulle göra nått liknande medvetet eller omedvetet.
Fatta hur folk här på forumet kommer posta och skrika sig hesa om en ukrainskt drönare skulle dimpa ned på ett sjukhus efter att ha träffats av luftvärnseld :näsblod
Sen skall man inte förglömma att nedskjutna saker kan träffa fel ställen.

Ännu bättre at de dessutom visar på hur värdelöst luftförsvaret är i stan.
Kan de förvandla Duman och Röda torget till grus och tydligt förklara att det kommer bomber varje gång Ryssland skickar bomber till Kiev så är det ju alles in ordnung. Det är ju i högsta grad politiskt agerande.
Det är ganska pinsamt för Ryssland att det går att genomföra. Men vi skall nog inte skratta så högt själva. För vårat luftförsvar utanför tullarna i Sthlm skulle nog inte kunna genskjuta så värst mycket.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där tror jag blir väldigt viktigt framöver och någonting de måste vara försiktiga med.
Även om Ryssland dagligen bombar civila mål och medvetet riktar in sig på sjukhus, skolor och köpcentrum så kommer folk döma Ukraina hårdare om de skulle göra nått liknande medvetet eller omedvetet.
Fatta hur folk här på forumet kommer posta och skrika sig hesa om en ukrainskt drönare skulle dimpa ned på ett sjukhus efter att ha träffats av luftvärnseld :näsblod
Sen skall man inte förglömma att nedskjutna saker kan träffa fel ställen.
Ja, helt klart ska Ukraina göra sitt bästa för att inte ge sig ner på Rysslands nivå. Men tycker gott de kan bomba politiska mål. Och med tanke på hur väl Ryssland verkar kunna försvara sig kan de alltid förvarna om att de tänker förvandla en byggnad till grus.

Det är ganska pinsamt för Ryssland att det går att genomföra. Men vi skall nog inte skratta så högt själva. För vårat luftförsvar utanför tullarna i Sthlm skulle nog inte kunna genskjuta så värst mycket.
Tvivlar på att vi öht kan skydda Stockholm alls. Skulle det dyka upp en svärm om ett par hundra missiler skulle nog majoriteten träffa något. Men om det är Ryssland som angriper så blir väl vad de träffar lite slumpens skörd.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tvivlar på att vi öht kan skydda Stockholm alls. Skulle det dyka upp en svärm om ett par hundra missiler skulle nog majoriteten träffa något. Men om det är Ryssland som angriper så blir väl vad de träffar lite slumpens skörd.

Vi har minst Ukrainas nivå på luftvärn i Sverige.
Men vi har (som vanligt) brist på allt.
Vi hade nämligen räknat med att en fiende skulle angripa militära mål, inte sjukhus, brandstationer, vatten och avloppsanläggningar, elinfrastruktur och bostadshus, så vi dimensionerade försvaret efter det.
Om vi steppar upp försvarsbudgeten till 4% tills vi går med i NATO och sedan lägger oss på NATO's föreslagna 2% när vi har dom som backup så har vi rimliga förutsättningar att försvara hela landet.
Tills dess har vi bara tillräckligt för att sätta upp en Kyiv-skärm runt stockholm och några andra objekt ute i landet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi har minst Ukrainas nivå på luftvärn i Sverige.
Men vi har (som vanligt) brist på allt.
Vi hade nämligen räknat med att en fiende skulle angripa militära mål, inte sjukhus, brandstationer, vatten och avloppsanläggningar, elinfrastruktur och bostadshus, så vi dimensionerade försvaret efter det.
Om vi steppar upp försvarsbudgeten till 4% tills vi går med i NATO och sedan lägger oss på NATO's föreslagna 2% när vi har dom som backup så har vi rimliga förutsättningar att försvara hela landet.
Tills dess har vi bara tillräckligt för att sätta upp en Kyiv-skärm runt stockholm och några andra objekt ute i landet
Hur många nätters terrorbomningar klarar vi i rad då? Tre?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur många nätters terrorbomningar klarar vi i rad då? Tre?

Det beror på vad vi anfalls med, Patriorobotarna lär ju ta slut ganska snabbt om vi behöver använda dom, men kommer det svärmar av Shahed så klarar vi oss ganska länge.

Men tittar man på Ukraina så har dom ju hittat någon slags balans i att använda Patriot när det behövs, och billigare system när det räcker.

Vi har väl också just beställt mer av allt, inklusive Patriot, och har säkert avtalat till oss försäkran om leveranser ända till Norska gränsen om det skulle behövas.

Lite som Ukraina

En bra sammanfattning, även om saker har hänt efter 2021 som har påverkat:

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det blir så om man ska använda försvaret som budgetregulator.

Fast det fallet utför, i den större skalan började när Maj-Britt Theorin hösten 1989 strax efter murens fall i Berlin proklamerade likt ett svenskt svar på Neville Chamberlain att "Det nu var fred i vår tid". Vi är nu på väg sakta och osäkert upp ur drygt trettio år lång utförsbacke med ett flertal försvarsbeslut som får 1925 års katastrofala dito att framstå som riktigt begåvat och framsynt.

Ett citat som tillskrivits flera personer bl.a Mao men även den finländske presidenten och tidigare premiärministern, Juho Kusti Paasikivi:

Oroväckande många "folkvalda" har varit beredda att ge bort både det ena och det andra men oroväckande ofta även det tredje....
Är det verkligen ett finskt citat? Tycker mig ha hört det på annan ort.
Visste alla att hans barnbarn är "vår" Paasikivi förresten? Det hade jag missat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har vi tur så träffar de ju söder mest.

Med tanke på var dom siktat i Ukraina så ligger dom nog pyrt till på Södermalm.
Kommer vi springa i flipflop eller barfota?

Vi? Du lär väl springa i årets Nike.
Vad modet är bland sojaboysen på Södermalm vet jag däremot inte.
Själv lastar jag konserver, torrvaror och nåt hundratal liter diesel i bilen och kör så långt jag kommer.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag blev påtvingad Lejonskor den vecka jag gjorde lumpen. Fick inte ens lämna tillbaka dem med resten av bråten i slutet av veckan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med tanke på var dom siktat i Ukraina så ligger dom nog pyrt till på Södermalm.

Vi? Du lär väl springa i årets Nike.
Vad modet är bland sojaboysen på Södermalm vet jag däremot inte.
Själv lastar jag konserver, torrvaror och nåt hundratal liter diesel i bilen och kör så långt jag kommer.
Nä jag tar tunnelbanan.

Tror inte Kebnekaise är ett primärt mål så ni i Lappland märker nog inte ens av det. Gå mot soluppgången så kommer ni till Finland. Föredrar ni norska så gå mot solnedgången.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nä jag tar tunnelbanan.

Tror inte Kebnekaise är ett primärt mål så ni i Lappland märker nog inte ens av det. Gå mot soluppgången så kommer ni till Finland. Föredrar ni norska så gå mot solnedgången.

Jag hamnar nog i Nordnorge, mot Barents hav vare sig jag går mot soluppgång eller solnedgång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hamnar nog i Nordnorge, mot Barents hav vare sig jag går mot soluppgång eller solnedgång.
Ja det var något som inte stämde med dina hundratals liter diesel, i ett normalt fordon hade du ändå hamnat i norra Italien om du börjar i tjotahejti.

Apropå Stockholm och vår vackra landsbygd, vad är grejen med New York lajvandet? Idag mötte jag en kvinna på gatan i morgonrock och tofflor med relax feeling och en påse bageribröd. Kändes mycket mer som att hon lekte Sex and The City än mentalpatient. Min tes här är att detta är ett importerat beteende från Vingåker, Vimmerby, Härnösand, osv. Kan inte tänka mig att en stockholmare skulle bete sig så jävla löjligt.

Ytterligare en person som borde få ett kvartssamtal, förlåt jag menar borde gått hemkunskap och lärt sig baka eget bröd.

Stockholm Stad borde börja göra en folder för allt inflyttat folk, precis som alla invandrare bör de ta seden dit de kommer.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Apropå Stockholm och vår vackra landsbygd, vad är grejen med New York lajvandet? Idag mötte jag en kvinna på gatan i morgonrock och tofflor med relax feeling och en påse bageribröd. Kändes mycket mer som att hon lekte Sex and The City än mentalpatient. Min tes här är att detta är ett importerat beteende från Vingåker, Vimmerby, Härnösand, osv. Kan inte tänka mig att en stockholmare skulle bete sig så jävla löjligt.
Exakt sådär beter sig bara stockholmare när de befinner sig i Båstad, Torekov, mfl… de svassar runt i morgonrock och badtofflor inne på Ica, på bageriet etc.. helst ska morgonrocken vara gammal med fin patina som ett slags bevis på att man minsann varit sommar-ockupant sen länge. :zpy

Jäkla original.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det ser ut som att en del av drönarna mot moskva var Ababil-2, en Iransk drönare.

Den har 10km räckvidd och 40kg lastkapacitet

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...