Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fundering.
Kan hela skiten ha varit för att locka fram förrädare mot Putler? ?

Ett par stycken på puttlers sida dog väl, och några helikoptrar och ett flygplan skjöts ner.

Det låter otroligt att iscensätta det.

Däremot kommer dom nog (som alltid i rysland) att utvärdera vem som såg ut att tveka, och rensa ut dom.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nåt är lite konstigt men jag ser inga helt logiska alternativ.
Ett par stycken på puttlers sida dog väl, och några helikoptrar och ett flygplan skjöts ner.

Det låter otroligt att iscensätta det.

Däremot kommer dom nog (som alltid i rysland) att utvärdera vem som såg ut att tveka, och rensa ut dom.
Nej, håller med och därav funderingen.
Bara vända så där med vetskap om att man knappast blir utan repressalier.
Ligger naturligtvis mer bakom än jag har kunskap om men det kanske kommer fram så småningom. ?

Vad är några döda för Putler jämfört med att få tag på förrädare?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"The Kremlin announced late on June 24 that Belarusian dictator Alexander Lukashenko negotiated a deal under which Wagner Group financier Yevgeny Prigozhin will travel to Belarus without facing criminal charges in Russia; some portion of Wagner Group fighters will sign contracts with the Russian Ministry of Defense (MoD); and no Wagner personnel will be charged for their involvement in an armed rebellion.

Kremlin spokesperson Dmitry Peskov announced that Russian authorities will drop the criminal case against Prigozhin and that Prigozhin will go to Belarus, thanking Lukashenko for his role in mediating the deal with the “higher goal to avoid bloodshed.” Lukashenko’s press service earlier broke the news about the deal, reporting that Lukashenko negotiated with Prigozhin and claiming that Lukashenko and Putin agreed to undertake “bilateral actions” to resolve the crisis earlier in the day.
Lukashenko stressed the importance of avoiding a ”bloody massacre” and ensuring security guarantees for Wagner fighters.
Prigozhin released an audio message after the initial Belarusian report, claiming his “march for justice” achieved its goal and that he ordered Wagner forces back to their training grounds to prevent the situation from turning bloody (after Wagner forces already killed over a dozen Russian personnel).
Prigozhin notably did not mention Lukashenko‘s involvement or the details of any negotiated deal in his own statement"

Prigozhin kanske insåg att oddsen för att lyckas var små och han fick kalla fötter (nyktrade till?)
Infartsvägarna till Moskva var kapade och vaktades av soldater. För att ta sig igenom så krävdes att de saktade in, byggde upp vägen och dödade allt i närheten. Skulle kunna ha gått, men hastigheten var deras största vapen och att stanna till är farligt.
Folket kvar i Rostov var omringat av Kadyrovriter som mera än gärna hade dödat dem allihopa och alla civila som befann sig i närheten. Kadyrovriterna kom utan pansar, men de hade bra många fler män än Wagner hade på plats.

Men... Att fly till Belarus hjälper bara kortsiktigt. Det är ett litet land som lyder under Ryssland. Prigozhin blir i långa loppet av med sin arme och kommer att utsättas för mordförsök så fort det kan göras utan risk för nya uppror.
Samt han är ju inte typen som sitter tyst och håller käften. Tveksamt om han kan hålla sig i fållan ens den här veckan ut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Möjlig utveckling?

Wagners som inte deltagit i ”upproret”, ansluts till konventionella ryska förband.

Wagners som deltagit kommer inte åtalas.

Wagner PMC läggs ner.

Pirogzhin förbereds att ta över Belarus så Luka kan dra sig tillbaka, sviktande hälsa.

Tillägg: Runt dussinet dödade ryssar, besättningsmän, på rysk mark av ryssar. Samtliga involverade helt friade på samma dag. I sann anda, liv är av noll värde, igen…

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Möjlig utveckling?

Wagners som inte deltagit i ”upproret”, ansluts till konventionella ryska förband.

Wagners som deltagit kommer inte åtalas.

Wagner PMC läggs ner.

Pirogzhin förbereds att ta över Belarus så Luka kan dra sig tillbaka, sviktande hälsa.

Tillägg: Runt dussinet dödade ryssar, besättningsmän, på rysk mark av ryssar. Samtliga involverade helt friade på samma dag. I sann anda, liv är av noll värde, igen…
De första 3 punkterna kommer ju att ske och har bekräftats mer eller mindre.
Wagner fortsätter i Afrika, men inte i Ukraina/Ryssland.

Den sista tror jag inte Luka skulle förhandla sig till.
Tveksam även om Putin skulle vilja ha ett stycke Prigozhin med kärnvapen som granne.
Prigozhin själv däremot skulle ju lätt tacka ja till den positionen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tveksam även om Putin skulle vilja ha ett stycke Prigozhin med kärnvapen som granne.
Prigozhin själv däremot skulle ju lätt tacka ja till den positionen.
Vad skulle vara ”vad fan får jag” för Prigozhins del? Bo granne med Ryssland i en lydstat och konstant akta sig för fönster? Nånting saknas här.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad skulle vara ”vad fan får jag” för Prigozhins del? Bo granne med Ryssland i en lydstat och konstant akta sig för fönster? Nånting saknas här.
Mmm...
Han har ju länge positionerat sig inför en politiskt karriär med presidentposten som mål i det långa loppet.
Nu kör han ett kuppförsök, förvisso för att få tag i Shoigu & co., men makten var inom räckhåll och sen backar han ur för att hamna långt ned på karriärstegen.
Folket i Rostov hyllade dock Wagner trupperna när de lämnade och spottade på polisen när de återkom. Så stöd har han ju, men att bygga upp momentum igen kommer att ta tid.
Håller med dig, någonting saknas i ekvationen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Korrekt. Någon av dessa tre har dragit ett kort strå, eller så är det någonting vi inte vet.
Jag tror inte heller att Lukasjenko förhandlat bort sig själv, men en nummer tvåa och en stadig armé lojal till pengar för att säkra makten inom landet, och mer kraft att stå emot Putin vid behov kan han absolut vilja ha, och ge Wagner ett hem.

Varför skulle Putin vilja ha den lösningen dock?
Det enda är ju i så fall att han varit genuint rädd för Wagner.

Vem vet, (inte du - inte jag?), men sällan är alla helt nöjda i en trekant...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att han vände efter att Luka ´"medlade" gör ju att Putin tappar ansiktet ännu mer. Och han vet ju nu vilka som sluter upp bakom honom vid nästa marsch. Putins makt vacklar ännu mer efter det här, särskilt eftersom att Kocken inte dog i försöket och vände på eget bevåg, och hans marsch var i princip helt obekymrad av motståndet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var den mest spännande uppbyggnaden till...en U-sväng jag någonsin varit med om...
Kommer komma som varnande exempel i en pamflett från socialstyrelsen: "till dig som tänkt fatta ett stort beslut på fyllan".

Ändå intressant att varken 25,000 legoknektar eller hela världens försvarsmateriel biter på en simpel badtoffla.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ser fram emot att du slutar fråga för svaret kommer inte ändras. Du får tro (i din värld veta) precis vad du vill och alltjämt uttrycka densamma. Friheten med att leva i väst som få fullt ut värdesätter.
Jag har inte frågat något i inlägget du citerade. Jag vet redan att du vill hota men att du tycker någon annan ska backa upp dina hot. Jag vet det för att du sagt det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ge dig nu Tegel, du har väldigt tråkig attityd i tråden.
Tråkigt att du tycker det. Jag tycker det är tråkigt när du tycker man ska hota Ryssland med storskalig invasion samtidigt som du tycker att andra(jag, min son?) ska backa upp dina hot.

Jag förstår att du inte tycker man ska propagera mot hot och våld men det får du faktiskt ta.
IMG_1851.png

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...