Ska man vara orolig för Ryssland?

Raderad medlem 51742

Guest
Min syn på saken:

Att tro att det finns någon generell och enkel lösning, oavsett om den är ett avtal som kommit till på förhandlingsbordet eller att sätta hårt mot hårt mot Ryssland militärt vill jag nog säga är ett resonemang präglat av önsketänkande.

Ett avtal blir inte mycket värt om det inte finns sätt att se till att det också efterlevs och ytterst handlar det om hot om militärt våld om man bryter mot grundläggande regler om länders suveränitet som hela dagens internationella världsordning bygger på. Det gäller att inte glömma bort att det är Putin som fullkomligt struntat i allt vad avtal, internationella regler och respekt för länders suveränitet innebär, genom att invadera Ukraina. Putin har även tydliggjort att han inte ens accepterar premisserna som utgör grunden för sådana avtal, utan istället vill ha en världsordning som bygger på att världens stormakter gör upp spelreglerna mellan sig.

Situationer som dessa är komplexa och går därför inte att förutse, utan det handlar snarare om att i varje givet läge och beroende på hur situationen utvecklas försöka påverka utfallet i gynnsam riktning genom de faktorer som går att påverka. Putin kommer antagligen inte ge sig förrän det blir mer fördelaktigt för honom att göra det än att fortsätta kriga. När och hur det inträffar är i princip omöjligt att förutse, även om det går att påverka båda sidorna i den ekvationen.

Så den knepiga balansgången för Sverige, NATO och övriga demokratiska världen som står på Ukrainas sida handlar om att å ena sidan hela tiden försöka påverka situationen i så gynnsam riktning som möjligt för Ukraina och stabiliteten i Europa/Världen, beroende på vad som händer, å andra sidan nödvändigheten i att försvara principerna och värdena som hela den internationella världsordningen idag bygger på, eftersom alternativet annars riskerar att bli att bl.a. Ryssland och Kina får diktera villkoren genom den starkes rätt. Sen behöver olika metoder (allt från diplomati via sanktioner och militärt stöd till hot om eller ytterst tvingas agera genom militärt ingripande) finnas i verktygslådan för att göra den balansgången och vilken som är bäst beror helt på hur situationen utvecklas.

Synnerligen svårt läge.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men det borde gå att köpa skor, det finns på xxl och widforss, kanske fjanten Bydén kunde göra, det vore ledarskap om något att säga att LoU och Lufs kan dra åt helvete, den som har problem med det kan komma och försöka ta skorna. Istället tindrar han med säkerhetsrisker.

Det borde gå, men skorna på xxl och widforss uppfyller inte kraven, dessutom strävar man efter enhetlig material, så det är inte optimalt att köpa lite här och där.
Det köps redan lite special skor på sidan om

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att du förespråkar konsekvenslös respons på aggression är nog alldeles uppenbart tydligt. Det är där vi skiljer oss och så får det förbli. Kanske har jag andra erfarenheter av att ha varit mitt i elände, med osäkerheten om att jag kanske sett mina barn för sista gången. Det är i mångt om mycket ens egna erfarenheter av våld och flykt som bildar ens värderingar i slika frågor.
Om någon angriper mig så försvarar jag mig.
Om någon angriper Sverige så är det rimligt att Sverige som nation försvarar sig.
Om någon angriper Nato så är det rimligt att Nato försvarar sig.
Det är inte en konsekventlös respons.

Om någon angriper en person på stan så är det inte rimligt att jag tvingar någon annan med våld att försöka stoppa bråket samtidigt som jag uttalar hotelser och trissar upp stämningen hos angriparen.
Om Nepal, Ukraina eller Gambia blir angripet av ett grannland så är det inte rimligt att Sverige ska försvara dessa.

Om du hade valt att själv göra något åt saken i Ukraina så hade jag inte haft några invändningar. Nu är du endast intresserad av att hota stormakter för att sedan låta dina grannar göra verklighet av hoten. Nobelt.
Hur får man den byxskitande bunkedvärgen till förhandlingsbordet då?
Vem ska ge upp sina krav?

Jag tror att jag har hört flera uttalanden om att Ukraina och dess folk ska utrotas, det är puttlers krav, Ukraina vill ha sitt land ifred, det är deras krav...
Inte vet jag. Det känns inte som mitt eller Sveriges ansvar att sätta stopp för denna konflikten. Det intresset torde vara störst hos Ukraina, Ryssland och dess allierade.

Var hörde du att Putin har som krav att utrota hela Ukraina och dess befolkning? Du kan få en chans att dra tillbaka det påståendet. Jävligt osmakligt att fara med historier om så allvarliga ämnen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Artikeln är låst men kan du citera delen där Putin citeras säga ”Jag vill utrota Ukraina och dess folk”?

Räcker det inte att han förnekar dess existens och har militärt angripit, bombat sönder och översvämmat landet?

Dessutom är han skyldig till folkmord på mer än ett sätt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tråkigt att du tycker det. Jag tycker det är tråkigt när du tycker man ska hota Ryssland med storskalig invasion samtidigt som du tycker att andra(jag, min son?) ska backa upp dina hot.

Jag förstår att du inte tycker man ska propagera mot hot och våld men det får du faktiskt ta.
View attachment 485884
Alla vet att du inte tycker det är tråkigt, du gör det medvetet.

Alla ser att du provocerar och ständigt återupptar en diskussion där du fått svar redan.
Jag har svarat på dessa frågor, 2ggr.
Sista gången klippte jag in mina tidigare svar.

Men du bara fortsätter påstå att jag har en åsikt som jag inte har.
Du har samma beteende mot andra i tråden.
Börjar bli tjatigt nu.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Räcker det inte att han förnekar dess existens och har militärt angripit, bombat sönder och översvämmat landet?

Dessutom är han skyldig till folkmord på mer än ett sätt.
Att han förnekar Ukrainas existens är ju sant. Även att han angripit och bombat Ukraina. Inte riktigt samma sak som att påstå att du sett flera uttalanden från Putin där han kräver att utrota Ukraina och dess folk. Då är det väl inga problem att belägga dessa, enligt dig, fakta?

Eller så skarvade du en aning för att göra en poäng. Du kommer med en del roliga historier ibland men detta är fel ämne för sådant.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Alla vet att du inte tycker det är tråkigt, du gör det medvetet.

Alla ser att du provocerar och ständigt återupptar en diskussion där du fått svar redan.
Jag har svarat på dessa frågor, 2ggr.
Sista gången klippte jag in mina tidigare svar.

Men du bara fortsätter påstå att jag har en åsikt som jag inte har.
Du har samma beteende mot andra i tråden.
Börjar bli tjatigt nu.
Alla vet. Alla ser. Fint.

Jag citerade dig rakt av med en skärmdump. Nu verkar du backa från det. Bra att det är utrett.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att han förnekar Ukrainas existens är ju sant. Även att han angripit och bombat Ukraina. Inte riktigt samma sak som att påstå att du sett flera uttalanden från Putin där han kräver att utrota Ukraina och dess folk. Då är det väl inga problem att belägga dessa, enligt dig, fakta?

Eller så skarvade du en aning för att göra en poäng. Du kommer med en del roliga historier ibland men detta är fel ämne för sådant.

Om han förnekar Ukrainas existens och utför folkmord på det Ukrainska folket och försöker ta över landmassan, räcker inte det?

Han måste alltså säge det, helst adresserat rakt till dig, för att det ska vara ett utrotande av Ukraina?

Nu får du ju för fan ge dig

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det borde gå, men skorna på xxl och widforss uppfyller inte kraven, dessutom strävar man efter enhetlig material, så det är inte optimalt att köpa lite här och där.
Det köps redan lite special skor på sidan om

Jag tror säkert att tex Meindel eller Lowa duger bättre än inga skor alls, om inte överträffar specifikationen, men att det inte är optimalt kan jag hålla med om.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om någon angriper mig så försvarar jag mig.
Om någon angriper Sverige så är det rimligt att Sverige som nation försvarar sig.
Om någon angriper Nato så är det rimligt att Nato försvarar sig.
Det är inte en konsekventlös respons.
Ja om de kommer med höga knäuppdragningar och Mosin-musköter kanske det funkar med att invänta landstigningen. Men om vi förväntar oss stöd av någon så får vi också ge stöd. Sen kan inte alla ge stöd på plats av olika anledningar. Men hur mycket och när är det inte vare sig du eller jag som styr upp.
Om Sveriges suveränitet kan försvaras genom att angriparen hålls på längre avstånd än Stockholms skärgård är det en poäng. Det fördröjer åtminstone innan alla blir nödgade att försvara sig, enskilt och i grupp.

Man kan såklart tycka si eller så och det är helt ok. Om det sen är Irak, Afghanistan eller Ukraina. Håller man sig mest innanför länsgränsen kan världen säkert kännas irrelevant utanför.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Se där, då kunde Bydén lösa detta lätt mellan hans samlag med Hanna Graaf

Nej, det kan han inte, han kan inte åka och handla som han vill, han har inte firmans kreditkort på fickan, det har man bara i rysland eller om man är sosse.

Problemet kvarstår ju fortfarande, att organisationen måste lösa det så att rätt skor köps in i rätt antal till rätt pris och leveras ut till rätt plats i rätt storlekar.

Du verkar ytters avundsjuk på folks sexliv?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lagen om offentlig upphandling gäller även i krig vad det verkar...
Fast då löser man nog problemen lite mer pragmatiskt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lagen om offentlig upphandling gäller även i krig vad det verkar...
Fast då löser man nog problemen lite mer pragmatiskt.

Man får hoppas att leverantörerna är mer pragmatiska och inte driver process i vart och vartannat inköp också…

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, det kan han inte, han kan inte åka och handla som han vill, han har inte firmans kreditkort på fickan, det har man bara i rysland eller om man är sosse.

Problemet kvarstår ju fortfarande, att organisationen måste lösa det så att rätt skor köps in i rätt antal till rätt pris och leveras ut till rätt plats i rätt storlekar.

Du verkar ytters avundsjuk på folks sexliv?
Det är väl ett fan om det ska vara så svårt med några par galoscher. :hihi

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Om han förnekar Ukrainas existens och utför folkmord på det Ukrainska folket och försöker ta över landmassan, räcker inte det?

Han måste alltså säge det, helst adresserat rakt till dig, för att det ska vara ett utrotande av Ukraina?

Nu får du ju för fan ge dig
Vad Putin har för ambitioner har jag inte spekulerat i. I detta fallet påpekade jag endast att du drog en rejäl vals i citatet nedan. Jag bad dig om källa till detta påståendet. Du kunde inte ge det eftersom du hittade på. Nu pratar du runt det. Snackegubbe.

Jag är inte intresserad i att spekulera i Putins eventuella ambitioner med dig. Endast ha källa för ditt uttalande.
Jag tror att jag har hört flera uttalanden om att Ukraina och dess folk ska utrotas, det är puttlers krav, Ukraina vill ha sitt land ifred, det är deras krav...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka