Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
VKontakt sidan för Concord Group, Prigozhins officiella kanal för att publicera nyheter har stängts ned av ryska myndigheter.
Antar att vi kommer se mera sånt närmaste dagarna.

1687693106179.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I ena vågskålen har vi folk som vill ha krig och som är beredda att kasta andras söner och makar in i krigets käftar.
I andra vågskålen har vi någon som ifrågasätter den första vågskålen.

Låt oss nu fokusera på attityden hos den andra vågskålen.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
I ena våskålen har vi folk som vill ha fred, i andra har vi folk som tycker att puttler ska få göra som han vill
Yepp.
Och en tredje vågskål med de som bara vill provocera de som tydligt vågar ta ställning för fred genom att medvetet misstolka, samt utan att våga redogöra för sin egen åsikt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har inte frågat något i inlägget du citerade. Jag vet redan att du vill hota men att du tycker någon annan ska backa upp dina hot. Jag vet det för att du sagt det.
Detta med samhällskontrakt är säkert svårt att förstår. Är du polis? Annars kan ju ingen riskera sitt liv för att säkra din trygghet. Tråkigt..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I ena våskålen har vi folk som vill ha fred, i andra har vi folk som tycker att puttler ska få göra som han vill
Tror de allra flesta vill ha fred. Jag likaså. Tror däremot inte att mer hot och våld löser detta. Kratoz lyfte en bra poäng, att krig avslutas vid förhandlingsbordet men blev direkt nerskjuten av folk som vill skicka sina söner, grannar, kollegor ut i krig. Alla ska gå i krig, förutom de själva.

Om du verkligen hade trott att mer våld löser detta problemet hade du redan varit i Ukraina nu istället för att skrävla på forum.
Yepp.
Och en tredje vågskål med de som bara vill provocera de som tydligt vågar ta ställning för fred genom att medvetet misstolka, samt utan att våga redogöra för sin egen åsikt.
Att förespråka våld, som du gör, låter inte fredligt. Låt mig vara supertydlig med min åsikt. Jag tycker inte vi ska hota eller bruka våld mot någon annan nation.
Detta med samhällskontrakt är säkert svårt att förstår. Är du polis? Annars kan ju ingen riskera sitt liv för att säkra din trygghet. Tråkigt..
Du har rätt, jag förstår inte ditt inlägg. Försök till whataboutism?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att förespråka våld, som du gör, låter inte fredligt. Låt mig vara supertydlig med min åsikt. Jag tycker inte vi ska hota eller bruka våld mot någon annan nation.

Du har rätt, jag förstår inte ditt inlägg.

Att du förespråkar konsekvenslös respons på aggression är nog alldeles uppenbart tydligt. Det är där vi skiljer oss och så får det förbli. Kanske har jag andra erfarenheter av att ha varit mitt i elände, med osäkerheten om att jag kanske sett mina barn för sista gången. Det är i mångt om mycket ens egna erfarenheter av våld och flykt som bildar ens värderingar i slika frågor.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Prigozhin skall enligt uppgifter befinna sig i Belarus redan. Exakt vart han skall bo är dock ännu oklart :hihi

1687703788259.png

Samt undrar vad som hände med alla miljoner som FSB hittade på huvudkontoret i St Petersburg? De publicerade ju bilder på allt, men dessa bilder och nyheten försvann under morgonen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror de allra flesta vill ha fred. Jag likaså. Tror däremot inte att mer hot och våld löser detta. Kratoz lyfte en bra poäng, att krig avslutas vid förhandlingsbordet men blev direkt nerskjuten av folk som vill skicka sina söner, grannar, kollegor ut i krig. Alla ska gå i krig, förutom de själva.

Hur får man den byxskitande bunkedvärgen till förhandlingsbordet då?
Vem ska ge upp sina krav?

Jag tror att jag har hört flera uttalanden om att Ukraina och dess folk ska utrotas, det är puttlers krav, Ukraina vill ha sitt land ifred, det är deras krav...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
I ena vågskålen har vi folk som vill ha fred, i andra har vi folk som tycker att puttler ska få göra som han vill
Då reder vi ut det då helt enkelt. Det är väl inte svårare än så, Tegelstenen försökte för några inlägg sedan så det är väl bara att vi tar vid.

Jag vill ha fred.
Jag vill inte tvinga andras söner och män bort från sina mammor/fruar för att delta i krig.

Så näste man på tur. Vad säger du GuW?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är poängen i att förhandla med någon som man vet kommer skita högaktningsfullt i vartenda ord som överenskommits?

Man måste ju antingen vara otroligt naiv eller någon slags masochist för att göra en sådan överenskommelse. Eller möjligen kanske att man själv råkar ha om möjligt ännu sämre moral.

Förhandlingar med Ryssland är ju inte ens värda pappret dom är skrivna på. Bara jävla trams.

Det enda som fungerar är och se till att Ryssland har sådan respekt för gränserna att dom inte vågar gå nära den oavsett om det finns något avtal eller ej.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då reder vi ut det då helt enkelt. Det är väl inte svårare än så, Tegelstenen försökte för några inlägg sedan så det är väl bara att vi tar vid.

Jag vill ha fred.
Jag vill inte tvinga andras söner och män bort från sina mammor/fruar för att delta i krig.

Så näste man på tur. Vad säger du GuW?

Då tycker jag att du åker iväg och förhandlar fram freden då!
(och skadeståndet för vad rysland har ställt till med)

Åk och förhandla!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Då tycker jag att du åker iväg och förhandlar fram freden då!
(och skadeståndet för vad rysland har ställt till med)

Åk och förhandla!
Du missade att svara på frågorna.

Är du inne på ytterligare en vågskål nu? Tror du att det går att förhandla med Putte? Fattar inte varför jag skulle göra det alls men men...
Kan vi inte ta det i turordning så blir det inte så rörigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du missade att svara på frågorna.

Är du inne på ytterligare en vågskål nu? Tror du att det går att förhandla med Putte? Fattar inte varför jag skulle göra det alls men men...
Kan vi inte ta det i turordning så blir det inte så rörigt.

Var inte du innte på att förhandling istället för krig var lösningen?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De enda som kan lösa det här problemet är ryska folket.
De behöver lära sig att säga nej till korrupta autokrater.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Att Ukraina överhuvudtaget ska få någon som kan likna fred utan ett avtal från förhandlingsbordet ser jag som utopiska.

Att det, iaf fn, alls ska bli förhandlingar känns också ganska osannolikt.

Alla vill förhandla från en styrkeposition.
En position som ingen sida besitter idag.
Bäst för Ukraina är naturligtvis att ta tillbaka annekterade områden först och förhandla sen.
Men det känns fn också ganska osannolikt.

Så fort Ukraina skrivit på någon form av avtal, då som sagt helst med de annekterade områdena tillbaka, är ett blixt-inträde i NATO enda sättet att få vara ifred.
Om ett avtal plus Nato-inträde utan annekterade områden är värt det kan bara Ukraina svara på.

Om man nu kan bända veto-turkens tunga ur Putlers röv vill säga...

Edit: En möjlig ljusning i det låsta läget såg vi ju igår.
Att Ryssland imploderar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du blandar inte ihop nu då?

Armén ställer in repövningar - saknas kängor

Nej, jag blandade inte ihop, det är välkänt att våra politiker har använt "särintresset försvaret" till att täcka andra budgethål, det var ju evig fred och Reinfeldt skulle ju helst ha skrotat allt på en gång.

Så vi la ner värnpliktsförsvaret och skulle inte ha några värnpliktiga, då köptes det inte in material till några värnpliktiga heller, vi skulle ha ett litet yrkesförsvar, och då köptes det in material till det lilla yrkesförsvaret och det ytterst lilla antal som själva sökte värnplikt.

Sedan skulle helt plötsligt antalet yrkessoldater ökas, och värnplikten återinföras, och då var alla lager för små.

Exempel Gotland:

Försvarsbeslutet 2004 beslutade att Gotlands regemente P18 skulle upphöra och ön skulle lämmnas oförsvarad. Allt såldes ut och lokala industrier och bönder tög över stridsvagnsgaragen.
Allt gick väldigt fort.
2008 insåg man att dåligt försvarade territorier var "up for grabs" av dom som fortfarande hade en militär
2009 parkerade man 14 stridsvagnar på ön igen.
2013 förrådsställdes dom stridavagnarna för att spara pengar då hotet var över igen
2014 hände något som gjorde att man insåg att man inte kunde lämna ön utan försvar.
2015 beslutades att Gotlands regemente skulle återuppbyggas, till 2018.
2016 insåg Bydén (hört talas om honom) att ön inte kunde stå oförsvarad tills gotlands regemente var återuppbyggt, och bemannade ön med soldater från hela Sverige på roterande schema.
2017 var ön permanent bemannad igen, man passade då på att förlägga övningar dit så att det alltid fanns ordinarie personal och oftast extra personal på ön.
2018 var man färdig.

Hur bygger man lager för en sån förvarspolitik?
Hur många kängor behövdes på Gotland vid varje givet tillfälle?
Hela Sveriges försvarspolitik har skötts på samma sätt, bara i större skala.

Här I Umeå lade man ner I20
2014 ungefär bestämde man sig för att man nog behövde utbilda några värnpliktiga, vilket fick ske i liten skala under I19's flagg, i I20 gamla lokaler som fanns kvar och gick att hyra tillbaka, lyckligtvis hade man inte hunnit sälja ut all mark och bygga bostäder så skog att öva i fanns.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, jag blandade inte ihop, det är välkänt att våra politiker har använt "särintresset försvaret" till att täcka andra budgethål, det var ju evig fred och Reinfeldt skulle ju helst ha skrotat allt på en gång.

Så vi la ner värnpliktsförsvaret och skulle inte ha några värnpliktiga, då köptes det inte in material till några värnpliktiga heller, vi skulle ha ett litet yrkesförsvar, och då köptes det in material till det lilla yrkesförsvaret och det ytterst lilla antal som själva sökte värnplikt.

Sedan skulle helt plötsligt antalet yrkessoldater ökas, och värnplikten återinföras, och då var alla lager för små.

Exempel Gotland:

Försvarsbeslutet 2004 beslutade att Gotlands regemente P18 skulle upphöra och ön skulle lämmnas oförsvarad. Allt såldes ut och lokala industrier och bönder tög över stridsvagnsgaragen.
Allt gick väldigt fort.
2008 insåg man att dåligt försvarade territorier var "up for grabs" av dom som fortfarande hade en militär
2009 parkerade man 14 stridsvagnar på ön igen.
2013 förrådsställdes dom stridavagnarna för att spara pengar då hotet var över igen
2014 hände något som gjorde att man insåg att man inte kunde lämna ön utan försvar.
2015 beslutades att Gotlands regemente skulle återuppbyggas, till 2018.
2016 insåg Bydén (hört talas om honom) att ön inte kunde stå oförsvarad tills gotlands regemente var återuppbyggt, och bemannade ön med soldater från hela Sverige på roterande schema.
2017 var ön permanent bemannad igen, man passade då på att förlägga övningar dit så att det alltid fanns ordinarie personal och oftast extra personal på ön.
2018 var man färdig.

Hur bygger man lager för en sån förvarspolitik?
Hur många kängor behövdes på Gotland vid varje givet tillfälle?
Hela Sveriges försvarspolitik har skötts på samma sätt, bara i större skala.

Här I Umeå lade man ner I20
2014 ungefär bestämde man sig för att man nog behövde utbilda några värnpliktiga, vilket fick ske i liten skala under I19's flagg, i I20 gamla lokaler som fanns kvar och gick att hyra tillbaka, lyckligtvis hade man inte hunnit sälja ut all mark och bygga bostäder så skog att öva i fanns.
Men det borde gå att köpa skor, det finns på xxl och widforss, kanske fjanten Bydén kunde göra, det vore ledarskap om något att säga att LoU och Lufs kan dra åt helvete, den som har problem med det kan komma och försöka ta skorna. Istället tindrar han med säkerhetsrisker.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka