Ska man vara orolig för Ryssland?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ja om de kommer med höga knäuppdragningar och Mosin-musköter kanske det funkar med att invänta landstigningen. Men om vi förväntar oss stöd av någon så får vi också ge stöd. Sen kan inte alla ge stöd på plats av olika anledningar. Men hur mycket och när är det inte vare sig du eller jag som styr upp.
Om Sveriges suveränitet kan försvaras genom att angriparen hålls på längre avstånd än Stockholms skärgård är det en poäng. Det fördröjer åtminstone innan alla blir nödgade att försvara sig, enskilt och i grupp.

Man kan såklart tycka si eller så och det är helt ok. Om det sen är Irak, Afghanistan eller Ukraina. Håller man sig mest innanför länsgränsen kan världen säkert kännas irrelevant utanför.
Förväntar vi oss stöd av någon så ordnar vi en pakt och koordinerar därifrån. Vi attackerar inte stormakter för att de inte gör som vi vill.
Jag menar att hela svenska folket delvis är med och styr över utrikes- och säkerhetspolitik. Du tycker inte det.
Jag ser nog helst att vi försvarar oss mot ett verkligt hot. Inte attackerar andra länder som vi misstänker kan angripa oss i framtiden. Du tycker vi ska angripa andra länder i preventivt syfte på godtycklig basis.

Gällande att jag skulle hålla mig innanför länsgränsen utan att se världen utanför så håller mitt flygpoängssaldo inte med dig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Gällande att jag skulle hålla mig innanför länsgränsen utan att se världen utanför så håller mitt flygpoängssaldo inte med dig.
Tyckande och tänkande, precis som en annans. En tankemässig gigant. Du vet, Tyskland la inte av förrän nån ställde upp, långt som fan hemifrån, och gav nazisterna ett ordentligt uppvaknande. Att gå till motattack är väldigt okonventionellt och inte alls särskilt konstigt. De var en salig blandning av folkgrupper, från både norr, syd öst och väst. Ett multikulturellt land, långt väster om konflikten. Det vore inte särskilt konstigt om man i Västeuropa kommer till nån slags punkt för nog får vara nog. Men i sak var det alltså fel agerar i din mening. USA skulle väntar till tysken rodde över vattnet helt enkelt. Låga odds, jag är inte av den uppfattningen. Du kommer inte övertyga mig om annat heller, det receptet fungerade.

Fint att du får ut och se dig om i världen, du kanske uppskattar att den hålls någorlunda öppen pga att andra är beredda att offra sig själva för din frihet?. Ett land har alltid en armé, som ordspråket säger, sin egen eller någon annans. Människan är inte mer utvecklad.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att han förnekar Ukrainas existens är ju sant. Även att han angripit och bombat Ukraina. Inte riktigt samma sak som att påstå att du sett flera uttalanden från Putin där han kräver att utrota Ukraina och dess folk. Då är det väl inga problem att belägga dessa, enligt dig, fakta?

Eller så skarvade du en aning för att göra en poäng. Du kommer med en del roliga historier ibland men detta är fel ämne för sådant.

Jag håller med, Ukraina existerar inte! Allt fram till Poltava tillhör Sverige, pUnGt!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Tyckande och tänkande, precis som en annans. Att gå till motattack är annars väldigt okonventionellt och inte alls särskilt konstigt.

Fint att du får ut och se dig om i världen, du kanske uppskattar att den hålls någorlunda öppen pga att andra är beredda att offra sig själva för din frihet. Ett land har alltid en armé, som ordspråket säger, sin egen eller någon annans.
Du talar ju inte om någon motattack. Du talar om att vi ska anfalla Ryssland. Låter som en Amerikansk motattack mot Irak.

Märkligt att världen är så öppen trots att inga länder har gått i anfall mot Ryssland. När räknar du med att världen stänger ner om ingen annan går med i kriget?

Jag uppskattar att Sverige har ett försvar och hoppas det kan bli ännu större och starkare. För att försvara oss, inte bedriva anfallskrig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Du talar ju inte om någon motattack. Du talar om att vi ska anfalla Ryssland. Låter som en Amerikansk motattack mot Irak.

Märkligt att världen är så öppen trots att inga länder har gått i anfall mot Ryssland. När räknar du med att världen stänger ner om ingen annan går med i kriget?

Jag uppskattar att Sverige har ett försvar och hoppas det kan bli ännu större och starkare. För att försvara oss, inte bedriva anfallskrig.
världen du reser i är öppen pga ”någon annan” slog Tyskland. Fast du kanske föredrog att som Sverige, småmysa lite med despoten?

Var anfallet mot Tyskland inte exakt precis just så? Eller vad menar du egentligen? Slå anfallaren där han har sina krigsresurser. Militär infra, flygbaser, träningsinrättningar, depåer…

En fri värld är inte något som bara är statiskt. Vi är klart mycket sämre lämpade att självhushålls i Sverige idag, så jo vi väntar oss stöd varje dag faktiskt. Att leveransen av förnödenheter faktiskt kommer fram. Våra avlägsna släktingar såg till att så skedde. Vi hade annars varit en fascistisk diktatur. ”Någon annan” offrade sig för den frihet du nu helt oberäkneligt njuter utav. Någon annan anföll Tyskland. Sådär funkar mitt tankegods.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nånstans om Kiev faller. Då är Polen/Baltikum näst.

Var anfallet mot Tyskland inte exakt precis just så? Eller vad menar du egentligen? Slå anfallaren där han har sina krigsresurser. Militär infra, flygbaser, träningsinrättningar, depåer…
Tror du. Med fog eller ej låter jag vara osagt men det är inget annat än din tro.

Ser fortfarande inte när vi attackeras av Ryssland som rättfärdigar att vi går i krig mot dem nu. Kan du upplysa mig när anfallet mot oss kan tänkas ske? Låter som de först måste ta Ukraina och några andra sovjetstater för att sedan ge sig på en hel rad natoländer innan vi blir aktuella.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Tror du. Med fog eller ej låter jag vara osagt men det är inget annat än din tro.

Ser fortfarande inte när vi attackeras av Ryssland som rättfärdigar att vi går i krig mot dem nu. Kan du upplysa mig när anfallet mot oss kan tänkas ske? Låter som de först måste ta Ukraina och några andra sovjetstater för att sedan ge sig på en hel rad natoländer innan vi blir aktuella.
När anföll Tyskland USA?

Ska vi vänta till Berlin är ryskt? När tycker du? Kommer du ihåg när ungefär ingen hjälpte Polen, när Tyskland tog det.

ser du inte att man tänkte/tänker på exakt samma sätt nu om Ukraina? Det har inte ens gått 100år men vi kör samma gamla idé igen ”oh nej men det drabbar inte mig så mycket än. Barnen går i skola, mat finns i affären..”

Beteendemässigt är det väldigt intressant att se exakt samma ursäktanden och tankar, idag, 84 år sen sist..

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen aning. Är det någon whataboutism du försöker dig på?
Nej, jag förklarar hur jag kom fram till mina tankar. Tyskland invaderar Polen 1939. Läste du inte någonting om det i grundskolan?

Edit: men då du svarade ”ingen aning” tror jag inte att jag kan möta nivån för att förklara på ett sätt så du förstår. Härav får detta nog sätta punkt från min sida. Mina poäng i ämnet får väl ses som en slags kontradiktion till ditt flygpoängssaldo helt enkelt.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Fredsskadad får nog ändå med ett ord beskriva hur vi hamnade här, igen. (Krigs)historia.

Oerhört viktig komponent för att förstå framtida konflikter. Historia är vad som grundlade idag och grundlägger imorgon. Vi måste förstå människans historia för att förstå människans agerande.

(Nu kanske iaf någon börjar ana varför just Polen varit såpass tydliga, framåt, upprustande, verbala… i detta. Fatta att de ser historien upprepa sig. De minns Westerplatte…de minns Katyn… )

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nej, jag förklarar hur jag kom fram till mina tankar. Tyskland invaderar Polen 1939. Läste du inte någonting om det i grundskolan?

Edit: men då du svarade ”ingen aning” tror jag inte att jag kan möta nivån för att förklara på ett sätt så du förstår. Härav får detta nog sätta punkt från min sida. Mina poäng i ämnet får väl ses som en slags kontradiktion till ditt flygpoängssaldo helt enkelt.
Ser nu att du redigerat flera inlägg efter jag svarat på dessa. Jag har citerat dina inlägg i sin helhet. Efter det har du lagt till massor för att göra en poäng. Rätt lågt agerande av dig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ser nu att du redigerat flera inlägg efter jag svarat på dessa. Jag har citerat dina inlägg i sin helhet. Efter det har du lagt till massor för att göra en poäng. Rätt lågt agerande av dig.
Att jag lägger till utvecklande förklaring emedan du svarar får du nog snarare se som ett bevis av att försöka möta dig. Men det är mest av nån slags motsats du väljer att tolka det som.

exempel: jag skrev ”när anföll Tyskland USA?
Du svarar ingen aning.

Vari gör skillnaden tycker du, att jag utvecklar frågan?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är en ganska simpel plattform att diskutera på. Det blir vad det blir helt enkelt.
Jag är ofta (för) kortfattad i svar, vilket jag förstår att en del då misstolkar. Minns du frågan om livets värde i Ryssland? Typexempel på vad jag (bevisligen..) inte lyckats ändra på ånyo heller.

7% av vår kommunikation, människor emellan utgörs av orden vi använder. Resten går inte att återskapa i text.

Jag skulle kunna tolka dig som aggressiv, Tegel. Men med vetskapen ovan om kommunikationsvetenskap av ordet, det verbala likväl som tryckta så ter det sig ganska dålig grund att bygga slutsats på.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Att jag lägger till utvecklande förklaring emedan du svarar får du nog snarare se som ett bevis av att försöka möta dig. Men det är mest av nån slags motsats du väljer att tolka det som.
Det du gjorde var att fråga ”När anföll Tyskland USA?”. Inget mer. Jag har inte hört om några sådana anfall så jag svarade ”ingen aning”. Efter mitt svar lägger du till självklarheter som Tysklands invasion av Polen -39 och hävdar att jag inte hade en aning om det och inte läst något i grundskolan.

Så jävla lågt som det går. Du borde verkligen skämmas. Det är enkelt för alla i tråden att se vad jag citerat och postat och tidsstämpeln på dina redigerade inlägg.

Jag är färdig med dig i denna diskussionen. Oärlighet till tusen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det du gjorde var att fråga ”När anföll Tyskland USA?”. Inget mer. Jag har inte hört om några sådana anfall så jag svarade ”ingen aning”. Efter mitt svar lägger du till självklarheter som Tysklands invasion av Polen -39 och hävdar att jag inte hade en aning om det och inte läst något i grundskolan.

Så jävla lågt som det går. Du borde verkligen skämmas. Det är enkelt för alla i tråden att se vad jag citerat och postat och tidsstämpeln på dina redigerade inlägg.

Jag är färdig med dig i denna diskussionen. Oärlighet till tusen.
Men käre hjärtanes, du vet väl åtminstone när Tyskland och usa var i krig med varandra?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är inte fråga om att göra poäng. Men är det din grundtanke med att föra resonemang, att få in poäng, ja då har jag nog helt slut på ord.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men käre hjärtanes, du vet väl åtminstone när Tyskland och usa var i krig med varandra?
Det det jag. Det var inte frågan. Du frågade ”När anföll Tyskland USA?”
Hint: svaret är ”no”
Nu antyder du att jag inte visste att de låg i krig med varandra.

Du är verkligen genuint oärlig nu. Tack.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
.
Typexempel: jag skrev och det har inte ändrats;

Läste du inte om det i grundskolan?

Du tolkar det som ”…och hävdar att jag inte hade en aning om det och inte läst något i grundskolan.”

Det var inte vad jag skrev som du ser. Du kan kolla din egen skärmdump, för referens eftersom du verkar välja att lösa saker som inte står?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det det jag. Det var inte frågan. Du frågade ”När anföll Tyskland USA?”
Hint: svaret är ”no”
Nu antyder du att jag inte visste att de låg i krig med varandra.

Du är verkligen genuint oärlig nu. Tack.

Om man anfaller är man i krig. Om man vet när någon varit i krig så.. jag försöker förstå dig. Men det verkar enkelriktat..

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin