Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oaktat är min tolkning att du (sannolikt fler således) upprörs över att utveckla ett resonemang i en befintlig inlaga. Det är en enkel åtgärd från min sida. Det syns ju tydligt vad du besvarar, så att det skulle råda några tvivel om vilken tryckteknik som kom först förstår jag inte. Som du nämner, tidstämpeln ger ju kontexten? Ska jag citera mig själv och därefter utveckla, istället? Som sagt, jag kämpar mot (med) de 7% som denna sortens kommunikation medger.

Edit (nu gjorde jag det igen!) det kanske är bättre på Twitter?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Åter till 2023;

Ryssland har slutfört förberedelserna för att förstöra kärnkraftverket i Zaporozhye. Det säger Budanov, chef för den ukrainska militära underrättelsetjänsten.

När, ungefär, kan handlingar som sker i annat land ändå vara en krigshandling mot tredje land?

1. En förlupen luftvärnsrobot har vi haft, i Polen.

2. En drönare har trillat ner i Zagreb

3. Ett kärnkraftverk sätts ur spel i syfte att skapa härdsmälta.

4. Cyberattacker som slår ut infrastruktur och orsakar 2000döda i kollektivtrafiken.

-no edit

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åter till 2023;

Ryssland har slutfört förberedelserna för att förstöra kärnkraftverket i Zaporozhye. Det säger Budanov, chef för den ukrainska militära underrättelsetjänsten.

När, ungefär, kan handlingar som sker i annat land ändå vara en krigshandling mot tredje land?

1. En förlupen luftvärnsrobot har vi haft, i Polen.

2. En drönare har trillat ner i Zagreb

3. Ett kärnkraftverk sätts ur spel i syfte att skapa härdsmälta.

4. Cyberattacker som slår ut infrastruktur och orsakar 2000döda i kollektivtrafiken.

-no edit

Jag TROR att en man-made kärnkrafts katastrof är en röd linje för många.
I synnerhet som rysarna redan har orsakat en i Ukraina.
Det här kärnkraftverket ligger ju dessutom befolkningsmässigt värre till

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alter egot Tammer var visst ledig igår ser jag ?

ISWs syn på Zaporizhzia:
"Ukrainian Main Military Intelligence Directorate (GUR) Head Kyrylo Budanov warned on June 23 that Russia has finished preparations for an attack on the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant (ZNPP).

Budanov stated that Russian forces have mined the ZNPP’s cooling pond and have moved vehicles loaded with explosives to four of the six ZNPP power units.

As ISW previously assessed, intentional Russian sabotage of the ZNPP resulting in a radiological catastrophe would potentially be more detrimental to Russian forces on the southern bank of the Kakhovka Reservoir than to Ukrainian forces on the opposite bank.
Russia has frequently invoked threatening rhetoric surrounding the ZNPP in order to dissuade potential Ukrainian counterattacks into occupied Zaporizhia Oblast, and Russian forces may be disseminating information about mining of the cooling pond and power units to discourage Ukrainian counteroffensive operations. However, Russia demonstrated a willingness to put its own troops in harm's way after the destruction of the Kakhovka Hydroelectric Power Plant (KHPP), so ISW cannot rule out the potential that Russian forces may be setting conditions to sabotage the ZNPP."

Danilov, chefen för Ukrainas Nationella säkerhets- och försvarsråd hintar i en tv-intervju om att Lukashenko låg bakom Wagner marschen mot Moskva.
Lär vara ren psy-ops för att dealen mellan Moskva-Lukashenko-Wagner att surna.
Skall bli intressant att se hur detta sprider sig närmaste dagarna.

Meduzas syn på Wagners. Meduza brukar kunna få lite insyn i den ryska sidan av saker.
Artikel 24/6
Artikel 25/6

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, det kan han inte, han kan inte åka och handla som han vill, han har inte firmans kreditkort på fickan, det har man bara i rysland eller om man är sosse.

Problemet kvarstår ju fortfarande, att organisationen måste lösa det så att rätt skor köps in i rätt antal till rätt pris och leveras ut till rätt plats i rätt storlekar.

Du verkar ytters avundsjuk på folks sexliv?
Trams, det går att runda och stå för det. Jag utgår från att han får attestera utlägg.

I ett privat företag hade detta aldrig hänt, det vet alla.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Trams, det går att runda och stå för det. Jag utgår från att han får attestera utlägg.

I ett privat företag hade detta aldrig hänt, det vet alla.
Jag skämtade inte om den där huvudvärkstabletten. Finns nog inget så omständigt som inköp i offentlig förvaltning. Det verkar inte bli mer rätt för fler regler heller verkar det som. Nånting om väldigt dyra strumpor till sjukvården

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Den där Wagner verkar ha bytt sida helt plötsligt. Problemet med legosoldater och privata armeer är att dom jobbar för den som betalar mest. Spelar föga roll vem som utbildat dig eller vem du ska anfalla. Det är bussiness, och inget annat.

Som ett virus som äter upp sig själv till slut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skämtade inte om den där huvudvärkstabletten. Finns nog inget så omständigt som inköp i offentlig förvaltning. Det verkar inte bli mer rätt för fler regler heller verkar det som. Nånting om väldigt dyra strumpor till sjukvården
Jag vet en hel del om ämnet, men menar att ledarskap i en försvarsorganisation trumfar vilken byråkrat som helst.

Vad skulle Trump gjort?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eller också ger det bättre effekt att ställa in en repövning och släppa till pressen att det beror på att det saknas skor.

Jag skulle tro att det åtgärdades så det finns skor nu.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag vet en hel del om ämnet, men menar att ledarskap i en försvarsorganisation trumfar vilken byråkrat som helst.

Vad skulle Trump gjort?
Som GuW:en är inne på så ger det nog bättre effekt att det är något som ”fallerar” än att man löser problem men problemen inte istället syns utåt.
Det blir en ”det löste sig ju sist?” från politiskt håll. Ibland är det en björntjänst att vara för lösningsorienterad i offentlig verksamhet. Bättre att knyta upp grundfelet, processen..

• Gilla
Reaktioner: GuW

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl klart?

Jag lämnar ibland offert åt offentlig sektor, och det är klart att de får ett högre pris än vad som annars skulle vara möjligt att ge, just för att man vet att det är jävligt mycket mer jobb, och större risker med den affären.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det är väl klart?

Jag lämnar ibland offert åt offentlig sektor, och det är klart att de får ett högre pris än vad som annars skulle vara möjligt att ge, just för att man vet att det är jävligt mycket mer jobb, och större risker med den affären.
Nu var det inte prissättningen i sak utan ibland hur kravställan skrivs. Vissa saker är man lite för ”energisk” i från beställarens sida. Vilket gör det onödigt dyrt samt komplicerat att återfylla. Det är inte leverantörens fel i 99/100, såklart.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
-"Målet var att bevara Wagner-gruppen" säger Prigozjin.
-"Inte att störta Putin."

Sedan visas Sjojgu upp på video idag.
Undrar hur länge han klarar av att gå förbi öppna fönster...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Wagners nya hem har börjat konstrueras. Tänkt att husera 8000 man.

Ukr_10.jpg

Lite intressant är att stället redan har militär närvaro av 465th Missile Brigaden (Iskanders) och 1405th Artilleri basen (som ansvarar för förvaring av kärnvapnena).
Står dessa emot 8000 Wagners som vill panga lite extra...?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Wagners nya hem har börjat konstrueras. Tänkt att husera 8000 man.

Lite intressant är att stället redan har militär närvaro av 465th Missile Brigaden (Iskanders) och 1405th Artilleri basen (som ansvarar för förvaring av kärnvapnena).
Står dessa emot 8000 Wagners som vill panga lite extra...?

Om Wagner tar över Belarus kärnvapen och nukar Ukraina (vilket dom har sagt att dom vill göra sedan krigets utbrott) så har ju inte Puttler gjort det....

Det kan ju vara förklaringen varför puttler helt plötsligt ville ge Belarus kärnvapen för en månad sedan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om Wagner tar över Belarus kärnvapen och nukar Ukraina (vilket dom har sagt att dom vill göra sedan krigets utbrott) så har ju inte Puttler gjort det....

Det kan ju vara förklaringen varför puttler helt plötsligt ville ge Belarus kärnvapen för en månad sedan.
Lite för många steg i den kedjan för att det skulle vara planerat, även om det faktiskt skulle kunna bli ett framtida scenario.
Jag tror Wagner marschen var ett riktigt påhitt lite lätt på lyset, men för många testodrypande ja-sägare i närheten. Sen nyktrade han till när Putin inte lyssnade på honom och gjorde honom till den onde.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Fun fact:

Ryssland instiftade en lag, förra återkom jag minns rätt, som förbjuder att kritisera Wagner. I praktiken har då en rad ryssar, sannolikt Putte mfl gjort sig skyldiga till brott som innebär år i fängelse?

Rysk självspäkning 2.0

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...