Ska man vara orolig för Ryssland?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är klart att han hatar Sverige, precis som så många andra som blivit klappade på huvudet genom åren.

Vi fick tagga ner lite med Polen när de trots vårt hat kom och släckte våra bränder.

Det är bra att Sverige nu får gå en grundkurs i utrikespolitik, det kommer vi tjäna på i längden. Och det finns absolut goda skäl till att Finland är med i NATO och vi står utanför som de fån vi betett oss som sedan åtminstone Palmes dagar.
Det är luuuugnt sa jag.

Orreborre fixar biffen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är luuuugnt sa jag.

Orreborre fixar biffen.
Problemet med teorin om Bildberger gruppen är främst att om den vore en viktig sammanslutning för stora beslut så skulle inte sådana pajas som Magdalena Andersson eller Carl Bildt få en inbjudan.

Vad kan Magdalena besluta?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Nej det här har ju gått helt år h-e från början för USA.
Planen var att lyfta ut Zelenskyj och lämna Ukraina till Ryssland.
(Som i Afghanistan, lyfta ut ledaren med helikopter och lämna landet till Talibanerna.)
Men det gick åt h-e, Zelenskyj vägrade flyga ut utan bad om ammunition.
Och satte USA i knipa.
Följa ursprungsplanen och ledarskapet i NATO och "försvarsplanerna"
för Europa skulle synas som de värdelösa papper de är
eller
börja leverera ammunition och bli indragen i konflikt med Ryssland. Usch är bara förnamnet.
Och vad skulle istället gjorts menar du?

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många

Nyheter24
Nyheter24

Följ

Nya krav från Turkiet försvårar Sveriges Natoprocess​

Artikel av TT Nyhetsbyrån • 37 min. sedan

1688986112564.png

Turkiet vill fortsätta förhandla om EU-medlemskap om landet ska släppa in Sverige i Nato, enligt president Erdogan. Arkivbild.

Turkiet vill fortsätta förhandla om EU-medlemskap om landet ska släppa in Sverige i Nato, enligt president Erdogan. Arkivbild.© Francisco Seco/AP/TT
Turkiets president ställer nu nya krav för att släppa in Sverige i Nato – att medlemskapsförhandlingar med EU återupptas. Därmed försvåras Sveriges väg in i Nato ytterligare.
Senare i dag ska statsminister Ulf Kristersson (M) och president Recep Tayyip Erdogan mötas tillsammans med Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg i Vilnius.
Men redan innan Erdogans plan lyfte från Ankara kom ett bakslag. Erdogan kastar in nya krav på Sverige.
I ett tv-sänt framträdande inför avresan till Natomötet i Litauen säger Erdogan att Turkiet stödjer Sveriges ansökan om Nato-medlemskap – om EU återupptar de frysta förhandlingarna om att låta Turkiet gå med i unionen.
— Först: Öppna vägen för Turkiets medlemskap i Europeiska unionen och sedan kommer vi att öppna upp för Sverige, liksom vi gjorde för Finland, säger han.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nyheter24
Nyheter24
Följ

View attachment 486605
Turkiet vill fortsätta förhandla om EU-medlemskap om landet ska släppa in Sverige i Nato, enligt president Erdogan. Arkivbild.
Turkiet vill fortsätta förhandla om EU-medlemskap om landet ska släppa in Sverige i Nato, enligt president Erdogan. Arkivbild.© Francisco Seco/AP/TT
Turkiets president ställer nu nya krav för att släppa in Sverige i Nato – att medlemskapsförhandlingar med EU återupptas. Därmed försvåras Sveriges väg in i Nato ytterligare.
Senare i dag ska statsminister Ulf Kristersson (M) och president Recep Tayyip Erdogan mötas tillsammans med Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg i Vilnius.
Men redan innan Erdogans plan lyfte från Ankara kom ett bakslag. Erdogan kastar in nya krav på Sverige.
I ett tv-sänt framträdande inför avresan till Natomötet i Litauen säger Erdogan att Turkiet stödjer Sveriges ansökan om Nato-medlemskap – om EU återupptar de frysta förhandlingarna om att låta Turkiet gå med i unionen.
— Först: Öppna vägen för Turkiets medlemskap i Europeiska unionen och sedan kommer vi att öppna upp för Sverige, liksom vi gjorde för Finland, säger han.
Medlemsskap i NATO först så ska vi överväga Turkiets önskemål om att gå med i EU!
Men det kommer ju att kräva att Turkiet anpassar sina lagar för EU.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hänsyn till om Sverige gör NATO starkare kommer på en stark 93'dje plats för veto-turken. :3freak

Och det blir ju än tydligare att hela farsen inte har ett smack med Sverige att göra.
Varken det vi gjort tidigare, vad vi gör nu eller vad vi kommer göra sen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag föredrar att vi skiter i Nato och lägger 3-4 % av bnp på försvarsmakten istället. Hellre det än än vi ska låta oss styras av den där galningen.

Det var mitt förslag tidigare, men sen blev det lite mera bråttom.

Det är ingen orimlig nivå, vi har legat på den nivån tidigare, och då hade vi ett väldigt bra försvar också.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag föredrar att vi skiter i Nato och lägger 3-4 % av bnp på försvarsmakten istället. Hellre det än än vi ska låta oss styras av den där galningen.
Det var mitt förslag tidigare, men sen blev det lite mera bråttom.

Det är ingen orimlig nivå, vi har legat på den nivån tidigare, och då hade vi ett väldigt bra försvar också.
Ja, det verkar vara där vi hamnar.
Iaf om allt på veto-turkens önskelista skall uppfyllas först....
Och ha ett kompetent(are) försvar är ju inte fel oavsett NATO.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
EU-förhandlingar med Turkiet - jag kan se det framför mig. Här bränner vi koraner bäst fan vi vill

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och det blir ju än tydligare att hela farsen inte har ett smack med Sverige att göra.
Varken det vi gjort tidigare, vad vi gör nu eller vad vi kommer göra sen.
Tveksamt, varför är Finland med i NATO och varför verkar Erdogan ha rätt i vissa saker, tex att vi skyddat PKK?

Det är nog inte svartvitt åt endera håll är min gissning.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nyheter24
Nyheter24
Följ

View attachment 486605
:FU
Dags att be Erdogan att trycka koranen så långt upp i röven att han hostar papper, och skita i Nato och pynta för vårt egna försvar. För nu börjar det bli larvigt.
Han har med all tydlighet visat varför vi absolut inte vill ha med hans skitland i eu.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tveksamt, varför är Finland med i NATO och varför verkar Erdogan ha rätt i vissa saker, tex att vi skyddat PKK?

Det är nog inte svartvitt åt endera håll är min gissning.
När veto-turken börjar blanda in turkiskt medlemskap i EU också är det väldigt svartvitt skulle jag säga.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Medlemsskap i NATO först så ska vi överväga Turkiets önskemål om att gå med i EU!
Men det kommer ju att kräva att Turkiet anpassar sina lagar för EU.
Nu är detta inget nytt. Turkiet har ansökt om medlemskap och EU satte upp en kravlista på landet. Den kravlistan var inte värre än att tex Rumänien och Bulgarien kom med 2007.
Men när Turkiet kom allt närmare kraven så höjde EU kraven för medlemskap. För varken Frankrike eller Tyskland är intresserade av att få med ett så stort land i EU som Turkiet. Turkiet skulle ju flytta inflytandet i EU från Paris-Berlin österut. Och EU är ju "kristet". Inga Stora / Muslimska nya stater passar in i EU för Tyskland och Frankrike ! Bara Nej från tex CDU.
1688995532552.png

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Positiva nyheter för Ukraina, bara att hoppas det funkar bättre i Ukraina (och Sverige ?)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När veto-turken börjar blanda in turkiskt medlemskap i EU också är det väldigt svartvitt skulle jag säga.
Jag tror att om man anser att utrikes storpolitik mellan osmanska riket, förlängningen av brittiska imperiet, Tsar Ryssland och Konungariket Sverige är svartvitt så bedrar man åtminstone sig själv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att återuppta EU förhandlingarna kan vara en förhandlingstaktik från Svensk sida.
Man vet ju att Erdogan vill ha saker (no shit). En sak som han skulle kunna visa upp på hemmaplan är ett hägrande EU medlemskap.
Turkiets ekonomi håller på att gå käpprätt åt skogen. Det finns ingen lösning så länge Erdogan sitter kvar. En möjlig lösning vore ju att sikta på att bli EU-medlemmar och låta EU ta hand om de ekonomiska problemen. Som Grekland, Italien, osv.
Så att återuppta EU-diskussionerna kan mycket väl vara något som de svenska förhandlarna har fört fram.

Det är heller ingen större uppoffring för Sverige.
Vi har ju varit positiva till Turkiet...så länge de ändrar sitt rättssystem, arbetar för demokrati och yttrandefrihet. Det är ju till stor del därför Turkiets EU-diskussioner lagts på is. De ville inte göra det.
Vill de återuppta diskussionerna så är det ju lugnt. Kraven är ju de samma oavsett och kommer om något år leda till samma sak som nu. De blir inte medlemmar.
Men Erdogan får sin kortsiktiga vinst på hemmaplan.

Sen kan ju påpekas att Erdogan är inte den som förhandlar eller ens meddelas om allt som sker i förhandlingen. Han får den information han behöver och sen agerar han på det. Ibland rätt och oftast helt åt skogen :crash

Hade det inte varit kurder eller koranbrännare så hade det varit något annat. Han hade ändå mjölkat ut så mycket han kunde ur situationen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln