Tack för svar! (inkl GuW)
Har ni sett bilder underifrån, så berätta hur det såg ut på pelare och undersida körbana.
Men med min erfarenhet av sprängning som Officer har jag svårt att förstå hur skadan uppstod.
Sett en bropelaren vid körbana som flyttades, och den ser ej skadad ut.
Så centrum på smällen har troligen skett under bron med hål.
Smällen ser ut som ha skett tämligen nära en pelare som stöttar den andra körbanan så skador på den kommer avslöja en hel del.
Bilder på pelare vore intressanta.
Båt med långsamt sprängämne som navigerar sig fram till en bropelare.
Eftersom gasvolymen är stor vid långsammare detonation så är även förmågan att flytta saker stor.
Detonationen lyfter upp brospannet ovanför som mest och det hamnar på sniskan.
Här är det lite flytande (pun intended) då vågorna kan göra att riktningen på sprängverkan riktas mot oväntat håll. Kanske inte rakt uppåt, utan lite framåt/åt sidan.
Vattnet riktar verkan uppåt och inte enbart åt sidorna. Osäker om efterföljande vattenkaskad bidrar till brospannrörelsen.
Pelarna lär ha skador, även om dessa inte är så stora som de skulle ha med snabbare sprängämne och placering på/kring pelare. Då hade pelarna klippts av och kollapsat.
Sprängämne under körbanan skulle penetrerat körbanan.
Eventuellt om man satt sprängämne mellan pelare och brospann vid kontaktpunkterna skulle man kunna få något som liknar denna rörelse av brospann.
Fast då hade det ju varit effektivare att helt sonika kapa de bärande balkarna med en laddning och låta brospannet vika ned sig i vattnet.
Min favorit hade varit fjärrstyrd båt som navigerar fram till pelare och sen sänker sig själv till botten och detonerar invid basen på pelaren. Försök laga den liksom efter det.