Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
"IAEA experts did not find any mines or explosives on the roofs of the reactor buildings of the 3rd and 4th power units, as well as in the control rooms of the ZNPP, after they were granted access yesterday afternoon"

De var la sålda för ett kylskåp och en limpa cigg.

Den där bron är för övrigt nog snart tröttare än tröttast

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"IAEA experts did not find any mines or explosives on the roofs of the reactor buildings of the 3rd and 4th power units, as well as in the control rooms of the ZNPP, after they were granted access yesterday afternoon"

Det var säkert därför de blev hindrade åtkomst i flera veckor innan tillträde…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har man inte koll på taken(och byggnaderna generellt) på annat sätt? Sattellit tex.

Jo, det var just därför man ville inspektera taken då det helt plötsligt dök upp konstiga saker på satellitbilderna, just på reaktor 3 och 4.

Däremot hade IAEA hittat personminor/truppminor inne på området

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jo, det var just därför man ville inspektera taken då det helt plötsligt dök upp konstiga saker på satellitbilderna, just på reaktor 3 och 4.

Däremot hade IAEA hittat personminor/truppminor inne på området
Jaha. Ja men dåså.

Då tänker jag att det redan har framgått via satellitbilder att de konstiga sakerna försvunnit från taken.
Så att "AEA experts did not find any mines or explosives on the roofs of the reactor buildings of the 3rd and 4th power units..." visste vi redan eftersom vi sett att sakerna plockats bort?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jaha. Ja men dåså.

Då tänker jag att det redan har framgått via satellitbilder att de konstiga sakerna försvunnit från taken.
Så att "AEA experts did not find any mines or explosives on the roofs of the reactor buildings of the 3rd and 4th power units..." visste vi redan eftersom vi sett att sakerna plockats bort?

Dom kunde ju ha maskerat dom för satteliter?

Är det inte bra att IAEA får tillgång till att inspektera anläggningen?

Det är ju lite skumt att dom tidigare fick komma dit och titta, men dom ficka absolut inte titta på taken på två av fyra reaktorhallar....

Det är lite som när kakorna har försvunnit och treåringen säger "du får titta i mitt rum, men inte i skrivbordslådan..."

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dom kunde ju ha maskerat dom för satteliter?
Ja men det gjorde dom väl inte om jag fattar dig rätt, som du säger: "...man ville inspektera taken då det helt plötsligt dök upp konstiga saker på satellitbilderna, just på reaktor 3 och 4."

Tänker att om det kom nyheter när det dök upp konstiga saker på taken så borde det väl ges nyheter när det konstiga sakerna tas ner(inför besöket av IAEA), det är väl ett nyhetsvärde i den förändringen sas. Att IAEA då inte hittar de konstiga sakerna på taken är inget konstigt.

Är det inte bra att IAEA får tillgång till att inspektera anläggningen?
Jättebra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja men det gjorde dom väl inte om jag fattar dig rätt, som du säger: "...man ville inspektera taken då det helt plötsligt dök upp konstiga saker på satellitbilderna, just på reaktor 3 och 4."

Tänker att om det kom nyheter när det dök upp konstiga saker på taken så borde det väl ges nyheter när det konstiga sakerna tas ner(inför besöket av IAEA), det är väl ett nyhetsvärde i den förändringen sas. Att IAEA då inte hittar de konstiga sakerna på taken är inget konstigt.

Jättebra.

Man kan ju släpa upp saker på taket och sedan när man ser dom afslöjande satellitbilderna på twitter inse att dom syns mindre om man går upp och målar dom i samma färg som taket.

Det finns säkerligen satellitbilder med några timmars mellanrum på anläggningen, så man kan se ungefär när förändringen sker, och först efter att gubbar har varit upp på taken kan man vara någorlunda säker på att dom är borta och inte bara dolda.

Satelliter/flygspaning och maskering är en konstform som det har filats på länge, USA dolde en hel flygplansfabrik med en falsk stad på taket, dom hade till och med inhyrd personal som knallade omkring och gjorde vardagliga sker på taken:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det kritiska problemet visade sig vara täta luftfilter dessutom...

Inte helt okänt sedan man kört maskinerna på ett kruttorrt rövingehed, men vi byter ju filtren lite oftare.

Svenskt material och Svensk utbildning har genomgående fått toppbetyg av Ukraina.
Till och med maten, den med köttbullar betingar högt värde på bytesmarknaden...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det kritiska problemet visade sig vara täta luftfilter dessutom...

Inte helt okänt sedan man kört maskinerna på ett kruttorrt rövingehed, men vi byter ju filtren lite oftare.

Svenskt material och Svensk utbildning har genomgående fått toppbetyg av Ukraina.
Till och med maten, den med köttbullar betingar högt värde på bytesmarknaden...
Faktum att man skickat med 2 filter per fordon visar ju att vi har ett behov att bygga lite större lagerhållning här hemma med...

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Faktum att man skickat med 2 filter per fordon visar ju att vi har ett behov att bygga lite större lagerhållning här hemma med...

Ja, det var ju en logistikbrist från våran sida måste jag säga.
Vi har ju kört dom både i Liberias vattensjuka djungel och Afghanistanska öknar, vi vet hur dom fungerar, men det ska ju vara löst nu, nya filter är på väg

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vi har ju kört dom både i Liberias vattensjuka djungel och Afghanistanska öknar, vi vet hur dom fungerar, men det ska ju vara löst nu, nya filter är på väg
On-time logistik for the win. Funkar lika bra i sjukvården som den gör i försvaret. :brinnerup

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
On-time logistik for the win. Funkar lika bra i sjukvården som den gör i försvaret. :brinnerup

Ja, fast som sagt funkade det ju för oss på olika utlandsmissioner, så vi måste ju ha skickat med tillräckliga mängder redan från början.

Men det är bra, vi drar lärdomar.

Har du sett den något freestyle textade filmen när Shoigu går igenom den dom lyckades ta?

"Förvånansvärt nog sitter tornet kvar, trots att den har träffats"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Men det är bra, vi drar lärdomar.
Jag vet det fan om jag skulle vilja sätta pengar på det där :rofl

Har du sett den något freestyle textade filmen när Shoigu går igenom den dom lyckades ta?

"Förvånansvärt nog sitter tornet kvar, trots att den har träffats"
Jo, och minen när han tänker "Helvete, hur fan ska vi slåss mot de här med T72or..."
Ukr_10.jpg

Och han hittade väl vårat hemliga vapen också?
Burken med kemiska stridsmedlet.
Ukr_11.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Äsch då, logistik är inte viktigt i krig.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år