Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du siffror på hur mycket stöd som skickats till Gaza? Vore intressant att se.
Lite drygt €300 000 000 per år, och utöver det skickar medlemsländerna egna pengar med.
Sedan delas den klumpen upp mellan olika saker, och eftersom att diverse non profits är inblandade så blir det lite jobbigt att spåra pengarna (och det är säkert ett flertal av dem som snor pengar innan de ens kommer till Palestina som brukligt)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mest slående att det var på Putins födelsedag som armén gjorde sin satsning och förlorade 80-talet pansarfordon, eller ett par bataljoner.. Det passar dagen för en inte alltför prominent strateg.
Jag har tagit del av ganska många konspirationsteorier, och jag förkastar ganska få egentligen, men de har ofta tre gemensamma nämnare:

1. Något eller några sammanträffanden som stödjer tesen men som egentligen inte betyder någonting (ex, det är helt ointressant vad Palme tyckte i någon fråga, han tyckte något i alla frågor)

2. En saknad av underliggande logik (ex, varför skulle USA behöva iscensätta 9/11 för att starta ett krig, de startar krig om/när de vill ändå)

3. De bortser från vad alla som på riktigt är inblandade säger om saken (ex, om personal på Estonia säger att det inte var en explosion så var det sannolikt inte en explosion)

Sedan kan man inte vifta bort allt med att det är en konspirationsteori förstås, som etablissemanget alltid gör, men det måste ju finnas någon typ av bevisning.

Testa dina teorier på om det skulle kunna vara Kina som ligger bakom, det går säkert att leda i bevis.

Skulle ju också kunna vara Elon Musk. Eller Märta Stenevi. ?‍♂️

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mest slående att det var på Putins födelsedag som armén gjorde sin satsning och förlorade 80-talet pansarfordon, eller ett par bataljoner.. Det passar dagen för en inte alltför prominent strateg.
Det hade nog varit en ganska bra vinst att visa upp för den som vill karriärsklättra. Fast Shoigu hade nog sugit åt sig äran om de lyckats.
Skulle inte kalla det en konspirationsteori.
Det är inte som när någon här på SH hårt förde fram Birger Slaughs konspirationsteorier om explosioner på Estonia och 1200 grader på bogvisiret. Det var en riktig konspirationsteori.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte som när någon här på SH hårt förde fram Birger Slaughs konspirationsteorier om explosioner på Estonia och 1200 grader på bogvisiret. Det var en riktig konspirationsteori.
Helt fel, teorin framfördes av av Ida Westerman (https://www.ntnu.edu/employees/ida.westermann) och kan inte avfärdas på det sätt du gör.

En klassisk konspirationsteori är istället att "är det inte lite konstigt att bla bla födelsedag", noll innehåll i en sådan misstanke.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite extra symbolism är det ju med puttlergubbens födelsedag (från båda sidor), i fjol körde dom väl massiva raketanfall just då, och Ukraina bjöd väl också på någon överraskning då?
(jag kommer inte ihåg, var det drönare över rysland eller ett anfall på bron?)

Men det här anfallet var planerat långt innan, att det tidsmässigt passade att göra det nu är slumpen, hade det passat bättre för en månad sedan hade dom gjort det då.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har tagit del av ganska många konspirationsteorier, och jag förkastar ganska få egentligen, men de har ofta tre gemensamma nämnare:

1. Något eller några sammanträffanden som stödjer tesen men som egentligen inte betyder någonting (ex, det är helt ointressant vad Palme tyckte i någon fråga, han tyckte något i alla frågor)

2. En saknad av underliggande logik (ex, varför skulle USA behöva iscensätta 9/11 för att starta ett krig, de startar krig om/när de vill ändå)

3. De bortser från vad alla som på riktigt är inblandade säger om saken (ex, om personal på Estonia säger att det inte var en explosion så var det sannolikt inte en explosion)

Sedan kan man inte vifta bort allt med att det är en konspirationsteori förstås, som etablissemanget alltid gör, men det måste ju finnas någon typ av bevisning.

Testa dina teorier på om det skulle kunna vara Kina som ligger bakom, det går säkert att leda i bevis.

Skulle ju också kunna vara Elon Musk. Eller Märta Stenevi. ?‍♂️
Kallar det inte konspirationsteori heller. Bara ett väl passande sammanträffande att offensiven blev kass som present åt Putin. Det passar hans ”3-dagars”-plan på pricken.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kallar det inte konspirationsteori heller. Bara ett väl passande sammanträffande att offensiven blev kass som present åt Putin. Det passar hans ”3-dagars”-plan på pricken.
Menar du på riktigt att Hamas begick detta terrordåd på Putins födelsedag med någon typ av intention? Eller är det jag som tappat tråden?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Istf foliehatt.

classic-dad-hat-black-front-64b020690e9d3_1024x1024@2x.jpg

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag förstår inte om du tror att det finns en samband på allvar.
Helt omöjligt att svara på utan fakta, eller hur? Det enda jag tror är att jag inte avfärdar det. Likväl som jag av samma anledning inte avfärdar motsatsen.

edit: hade det inte funnits ett gynnsamt samband hade frågan aldrig kommit på tal. Som dålig säkerhet kring fönster.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt omöjligt att svara på utan fakta, eller hur? Det enda jag tror är att jag inte avfärdar det. Likväl som jag av samma anledning inte avfärdar motsatsen.

edit: hade det inte funnits ett gynnsamt samband hade frågan aldrig kommit på tal. Som dålig säkerhet kring fönster.
Men avfärdar du andra grundlösa anklagelser?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Men avfärdar du andra grundlösa anklagelser?
Utanför ämnet, men som?

Det hade varit grundlöst om inte Ryssland varit i lag med Iran. Eller Syrien. Båda starkt stödjande av Hamas. Liksom USA backar up Israel. Det är vare sig nytt eller revolutionerande, eller?

Edit: det hade varit blåögt att tro att ryska inflytelser inte är lika värdefulla som dito från USA. Om det gäller olja i Irak eller tillgångar i Afrika.

edit2. Proxyverksamhet är lika gammal som Sun Tzus ”Krigskonsten” - ” all krigföring är baserad på bedrägeriet”

Läs den, ger en bra idé om hur och varför saker sker i krig.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utanför ämnet, men som?

Det hade varit grundlöst om inte Ryssland varit i lag med Iran. Eller Syrien. Båda starkt stödjande av Hamas. Liksom USA backar up Israel. Det är vare sig nytt eller revolutionerande, eller?

Edit: det hade varit blåögt att tro att ryska inflytelser inte är lika värdefulla som dito från USA. Om det gäller olja i Irak eller tillgångar i Afrika.

edit2. Proxyverksamhet är lika gammal som Sun Tzus ”Krigskonsten” - ” all krigföring är baserad på bedrägeriet”

Läs den, ger en bra idé om hur och varför saker sker i krig.
Jag håller allt för möjligt men än så länge finns det inget eller väldigt lite som tyder på det som jag ser det.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lite drygt €300 000 000 per år, och utöver det skickar medlemsländerna egna pengar med.
Sedan delas den klumpen upp mellan olika saker, och eftersom att diverse non profits är inblandade så blir det lite jobbigt att spåra pengarna (och det är säkert ett flertal av dem som snor pengar innan de ens kommer till Palestina som brukligt)

Man kan ju hoppas att det stödet stoppats i sin nuvarande form och istället redistribueras till krigets offer och utsatta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den här offensiven som blev kass, vad var det om, på vilket sätt blev den kass och varför blev den det? Hade den blivit bättre om Hamas inte anfallit Israel?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Anfallet på Terrikon.
facepalm.gif

Storma en vertikal bergvägg med kulsprutenästen och artilleribackup, rakt på över öppen terräng. I dagsljus. Och i långa fina raka kolonner.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka