Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har du varit i Ukraina eller har någon du känner varit i Ukraina?

Vad kan du spontant berätta om din koppling till Ukraina?

Jag känner ett flertal Ukrainare genom olika hobbys, jag har inte själv besökt Ukraina än, men tänker göra det så fort som praktiskt möjligt
Jag har haft i princip daglig kontakt med olika Ukrainare jag känner sedan kriget bröt ut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag känner ett flertal Ukrainare genom olika hobbys, jag har inte själv besökt Ukraina än, men tänker göra det så fort som praktiskt möjligt
Jag har haft i princip daglig kontakt med olika Ukrainare jag känner sedan kriget bröt ut.
Okej, det går nog bra att åka.
Varför åkte du aldrig innan kriget?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hatar man ändå inte slumpen att samtidigt som Hamas drog igång din terrorattack, drog Ryssland igång sitt största pansaranfall sen 2022. Hade ju varit bekvämt för lill-tsaren om nu inte ukrainska försvaret höll emot vid Avdiivka, med lite mindre ljus av media. Bara så märkligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hatar man ändå inte slumpen att samtidigt som Hamas drog igång din terrorattack, drog Ryssland igång sitt största pansaranfall sen 2022. Hade ju varit bekvämt för lill-tsaren om nu inte ukrainska försvaret höll emot vid Avdiivka, med lite mindre ljus av media. Bara så märkligt.
Fast Ryssland hade redan innan skickat ordern att det skulle anfallas annars jävlar och alla visste om det.
Det gör ju dessutom ingen som helst strategisk eller taktisk skillnad i närtid att Israel blivit attackerade. För att det ska göra skillnad i Ukraina måste det gå flera månader där väst dragit ner på stödet till förmån för Israel.
Och Ukraina kommer nog inte bli ens lite avledda från jobbet att kasta ut Ryssland av att Israel blir attackerade.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, jag ser inte heller någon stark koppling mellan Ukraina och Israel.

Visst kan det finnas marginell nytta för puttler på några omräden, men han har inte resurser att avsätta för att göra någon större skillnad i mellanöstern
Det påstås att Hamaz ska ha fått beslagtagna västvapen från kriget i Ukraina, men samtidigt har ryzzka soldater rostiga Nagant, och puttlerfnask tigger vapen av hans polare Kim
(som han har lovat att byta mot andra vapen, till exempel flygplan och.... luftvärn! )

Det påstås också att några av dom som attackerade festivalen ska ha ropat åt varandra på ryzzka, men inga bevis verkar ha hittats

Jag tror helt enkelt att Hamaz-tomtarna hoppades på att Israel skulle få mindre hjälp från väst om dom slog till under Ukraina kriget

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag tror helt enkelt att Hamaz-tomtarna hoppades på att Israel skulle få mindre hjälp från väst om dom slog till under Ukraina kriget
Kraftsplittring gynnar, oaktat om det är ekonomiskt eller strategiskt.

—- Undrar om inte 2023 skulle i historieskrivningen framställas som början på någonting ganska omfattande i konfliktväg. Eller om det är 1937 års motsvarighet.
Störst chans att sia om framtiden har vi oftast genom att läsa vår historia.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Fast Ryssland hade redan innan skickat ordern att det skulle anfallas annars jävlar och alla visste om det.
Det gör ju dessutom ingen som helst strategisk eller taktisk skillnad i närtid att Israel blivit attackerade. För att det ska göra skillnad i Ukraina måste det gå flera månader där väst dragit ner på stödet till förmån för Israel.
Och Ukraina kommer nog inte bli ens lite avledda från jobbet att kasta ut Ryssland av att Israel blir attackerade.
Inte nödvändigt att det är Ryssland som ligger bakom. Kan ju räcka med att Iran är vänliga att berätta att grejer ska ske i stor skala och att ryssen nyttjar bristen på djupseende hos en skelögd åskådare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte nödvändigt att det är Ryssland som ligger bakom. Kan ju räcka med att Iran är vänliga att berätta att grejer ska ske i stor skala och att ryssen nyttjar bristen på djupseende hos en skelögd åskådare.
Det är väl möjligt. Det är också möjligt att den enormt stora mängd ryssar i Israel också innefattar några väl placerade spioner som skickade vidare alla signaler som Israel ignorerade.
Men för mig verkar det mest vara ett okopplat sammanträffande. Det är väl möjligt att Ryssland passade på för att dra nytta av det, men jag tror inte det. För det gör ingen direkt skillnad taktiskt. Ukraina kommer inte tappa fokus för lite oväsen i Mellanöstern, och de har materiel att klara sig med i närtid även om alla drar in all hjälp omedelbart.

Det är också många som vill få det till att Ryssland är inblandade i det hela, men jag tror att det bara var Hamas som ville döda lite judar och fick lite hjälp. För att inte tala om enorma mängder pengar av EU. Titta på hur mycket pengar de tagit emot och hur absolut inga förbättringar skett i infrastruktur i Gaza.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är väl möjligt. Det är också möjligt att den enormt stora mängd ryssar i Israel också innefattar några väl placerade spioner som skickade vidare alla signaler som Israel ignorerade.
Men för mig verkar det mest vara ett okopplat sammanträffande. Det är väl möjligt att Ryssland passade på för att dra nytta av det, men jag tror inte det. För det gör ingen direkt skillnad taktiskt. Ukraina kommer inte tappa fokus för lite oväsen i Mellanöstern, och de har materiel att klara sig med i närtid även om alla drar in all hjälp omedelbart.

Det är också många som vill få det till att Ryssland är inblandade i det hela, men jag tror att det bara var Hamas som ville döda lite judar och fick lite hjälp. För att inte tala om enorma mängder pengar av EU. Titta på hur mycket pengar de tagit emot och hur absolut inga förbättringar skett i infrastruktur i Gaza.

Har du siffror på hur mycket stöd som skickats till Gaza? Vore intressant att se.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Typisk false flag argumentation, alltid är det något sammanträffande som är spektakulärt. Alltid.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag reser inte utomlands så ofta så jag har inte kommit till U på min lista än?
Det går att skoja bort så klart men faktum är att nästan ingen känner någon som varit i Ukraina men ändå låtsas vi som att det är som om Norge invaderats. Trams.

Det pågår skit alltid, absolut ingen brydde sig om Krim heller, men nu kan vi vara upprörda. Snarare för att vi kunde vara näst eller nästnäst på tur än att vi bryr oss ett skit om Ukra-iiiina. Med det sagt, möjligen värt att upprepas, bra om Ryssland jämnas med marken. ?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Typisk false flag argumentation, alltid är det något sammanträffande som är spektakulärt. Alltid.
Mest slående att det var på Putins födelsedag som armén gjorde sin satsning och förlorade 80-talet pansarfordon, eller ett par bataljoner.. Det passar dagen för en inte alltför prominent strateg.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin