Ska man vara orolig för Ryssland?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl i och för sig väldigt naivt att inte se det komma att orten kan skaffa vad de vill och ingen kommer sätta stopp. Helt utan ironi är jag helt säker på att det skulle inte nödvändigtvis vara ett grovt brott att inneha en luftvärnsrobot.

Vem ska stoppa dem, polisen?

Och varför skulle inte en robot vara bra mot ett radhus?
Vad ska de drömma av den med? Hammare och spik i stjärten på raketmotorn- Jönssonligan style?
vilken jävla smäll Harry!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vem ska stoppa dem, polisen?

Utöver det faktum att dessa individer direkt bidrar till den brist av respekt gemene man har till polisen, så är det otroligt ansvarslöst att beväpnad låta någon troligtvis okänd komma så nära inpå.

Nu har väl damen varken gjort lumpen eller tagit privat licens, men någon liten praktisk utbildning hinner de väl ändå med mellan genuskurserna på polishögskolan??

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utöver det faktum att dessa individer direkt bidrar till den brist av respekt gemene man har till polisen, så är det otroligt ansvarslöst att beväpnad låta någon troligtvis okänd komma så nära inpå.

Nu har väl damen varken gjort lumpen eller tagit privat licens, men någon liten praktisk utbildning hinner de väl ändå med mellan genuskurserna på polishögskolan??
Det är garanterat inte ens ett tjänstefel vi bevittnar.

Sverige är så här dåligt, tugga i sig det och gå vidare och skratta åt eländet är sannolikt det bästa man kan göra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Han har inte varit uppe på RIA Novosti på ett tag nu.
Kollar man andra medier så syntes han senast idag eller igår.

Det går bra för Ryssland idag. Man leder förlusterna för idag. Den som offrar mest vinner eller hur det nu är.
View attachment 491837
Jämför förlusterna under det stora fosterländska kriget som Sovjetunionen vann.
På samma tid som ovan, nästan två år förlorade Sovjetunionen ca 6 miljoner soldater.
De rysska förlusterna i Ukraina är som jag ser det försumbara för det stora landet i öster.
Och jag gissar man ser det på samma sätt i Ryssland. Försumbara förluster.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På samma tid som ovan, nästan två år förlorade Sovjetunionen ca 6 miljoner soldater.
De rysska förlusterna i Ukraina är som jag ser det försumbara för det stora landet i öster.

På 10 års krig i Afghanistan dog (officiellt) 14500 ryzzar, sedan drog dom sig ur det på grund av höga förluster och en hemmaopinion som inte stödde det.

DVS 120 personer i månaden.

Även om man går på den högsta uppskattade siffran 75000 döda kommer man bara upp till 625 döda i månaden.

Nu tar dom mellan 625 och 1100 döda om dagen, glidande sjudagars medel just nu ligger över 900 döda OM DAGEN

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
På 10 års krig i Afghanistan dog (officiellt) 14500 ryzzar, sedan drog dom sig ur det på grund av höga förluster och en hemmaopinion som inte stödde det.

DVS 120 personer i månaden.

Även om man går på den högsta uppskattade siffran 75000 döda kommer man bara upp till 625 döda i månaden.

Nu tar dom mellan 625 och 1100 döda om dagen, glidande sjudagars medel just nu ligger över 900 döda OM DAGEN
Afghanistan verkar vara ett mycket tråkigt land att invadera.
Också USA kom fram till att det var lika bra att dra sig ur Afghanistan.
Var väl en enkel Cost / Benifit analys.
Frågan idag är väl när USA drar sig ur Europa ?
USA har inte råd att engagera sig utomlands med USA's stora handelsunderskott (sedan 1980-talet).

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssarna verkar försöka dränka Finland med papperslösa. Oturligt nog för Ryssland så kommer nog Finland inte att vara rädda för att vidta åtgärder för att förhindra det.

Finland har beslutat att börja bereda begränsning av trafiken vid östgränsen till följd av den ökade mängden papperslösa som kommit till Finland från Ryssland.

Inrikesminister Mari Rantanen (Sannf) meddelade om det här på en blixtinkallad presskonferens efter att utrikes- och säkerhetspolitiska ministerutskottet diskuterat frågan.

– Ryska myndigheters verksamhet har ändrat på det sättet att resor från Ryssland till Finland tillåts trots att det saknas rätta dokument. Det handlar alltså om olaglig inresa.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skillnaden mellan det och Ukraina är väl att den gången så blev dom invaderade av tyskarna och hade att välja mellan att antingen vinna eller försvinna. Dvs i någon mån samma som Ukraina är i nuläget.
Viljan att offra resurser på att försvara sig är oftast mycket större än att offra sig för att invadera någon annan.
I valet mellan 6 milljoner döda eller en stor etnisk rensning så är valet enkelt att välja den mindre siffran.
I valet mellan att offra stora mängder soldater och militärt material eller att låta bli så är det inte lika självklart. Cost/benefitanalysen blir helt annorlunda.
Så jag tror att det är långt ifrån självklart att dom är villiga att ta hur stora förluster som helst i vare sig döda/skadade soldater eller militär materlel för att ta ukraina även om dom verkar vara villiga att skicka en hel del folk in i köttkvarnen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så jag tror att det är långt ifrån självklart att dom är villiga att ta hur stora förluster som helst i vare sig döda/skadade soldater eller militär materlel för att ta ukraina även om dom verkar vara villiga att skicka en hel del folk in i köttkvarnen.

Det har blivit ett prestige.projekt för puttler.

Ingen hade trott att han skulle vara beredd att offra försvaret av Finska gränsen eller Königsberg för att skicka det till Ukraina, men nu har han gjort det, Finland är NATO och Königsberg är omgivet av NATO och ändå tar han resurser därifrån.

Det om något borde visa att hans rädsla för NATO bara är skitsnack.
Han är inte ett dugg rädd för att NATO ska anfalla honom från Finland, varför skulle ett eventuellt Ukrainskt NATO medlemskap vara mer skrämmande?
Ukraina var ju inte ens nära att uppfylla kraven för ett NATO medlemskap, och han hade ju kunnat blockera det lika lätt som Sveriges ansökan med sina marionetter i diverse länder.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Afghanistan verkar vara ett mycket tråkigt land att invadera.
Också USA kom fram till att det var lika bra att dra sig ur Afghanistan.
Var väl en enkel Cost / Benifit analys.
Frågan idag är väl när USA drar sig ur Europa ?
USA har inte råd att engagera sig utomlands med USA's stora handelsunderskott (sedan 1980-talet).
USA har närmast oändliga ekonomiska och därmed militära resurser. Man höjer bara lånetaket om det fattas kapital. Så länge dollarn har den position den har i världen finns inga gränser där.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
USA har närmast oändliga ekonomiska och därmed militära resurser. Man höjer bara lånetaket om det fattas kapital. Så länge dollarn har den position den har i världen finns inga gränser där.
Och när dollarn förlorar den postionen så är det över på ett år ?
Jag ifrågasätter själv att vi i EU använder MasterCard och Visa. För handel inom Europa.
Det vore mycket smartare tycker jag med ett Eu-kort eller för Sverige ett Sverige-kort.
Och vad det gäller höja lånetaket så är det ju bråk varenda gång enligt EU media.
Inte som i EU när något medlemsland höjer sina lån.......helt tyst i EU-media.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har blivit ett prestige.projekt för puttler.

Ingen hade trott att han skulle vara beredd att offra försvaret av Finska gränsen eller Königsberg för att skicka det till Ukraina, men nu har han gjort det, Finland är NATO och Königsberg är omgivet av NATO och ändå tar han resurser därifrån.

Det om något borde visa att hans rädsla för NATO bara är skitsnack.
Han är inte ett dugg rädd för att NATO ska anfalla honom från Finland, varför skulle ett eventuellt Ukrainskt NATO medlemskap vara mer skrämmande?
Ukraina var ju inte ens nära att uppfylla kraven för ett NATO medlemskap, och han hade ju kunnat blockera det lika lätt som Sveriges ansökan med sina marionetter i diverse länder.

Finnarna kanske skulle passa på att ta tillbaka finska Karelen, det är ju dessutom helt enligt rysk logik redan finsk mark och finnarnas fulla rätt att återta den.

Fast Putte har ju alltid vetat att Finland inte utgjort något hot, de ryska soldaterna har ju tvärtom bara varit posterade där som ett hot mot Finland.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finnarna kanske skulle passa på att ta tillbaka finska Karelen, det är ju dessutom helt enligt rysk logik redan finsk mark och finnarnas fulla rätt att återta den.

Fast Putte har ju alltid vetat att Finland inte utgjort något hot, de ryska soldaterna har ju tvärtom bara varit posterade där som ett hot mot Finland.
Jag tror inte att det finns så många finnar som vill ha tillbaka det.

Lite som att ta tillbaka ett ex, efter att hon blivit knullad av en senildement Ron Jeremy i 80 år.
Ville vi inte ha det för 30 år sedan, så är vi nog inte intresserade nu heller.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Och när dollarn förlorar den postionen så är det över på ett år ?
Jag ifrågasätter själv att vi i EU använder MasterCard och Visa. För handel inom Europa.
Det vore mycket smartare tycker jag med ett Eu-kort eller för Sverige ett Sverige-kort.
Och vad det gäller höja lånetaket så är det ju bråk varenda gång enligt EU media.
Inte som i EU när något medlemsland höjer sina lån.......helt tyst i EU-media.

Fast något konstigt är det med kort i Europa. När jag försöker online-shoppa i Sverige blir jag oftast nekad pga utomeuropeiskt utfärdat kort - ett problem jag inte stött på någon annanstans i världen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år