Ska man vara orolig för Ryssland?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok, tack för uppdateringen. Även om det är lite svårt att ta sådana siffror på allvar. Om Rysslands förluster är i den storleksordningen som dessa (Ukrainska?) rapporter säger så borde hela deras militärapparat var utplånad. 1000 döda /dag i 600 dagar, så många soldater har inte Ryssland. 44 stridsvagnar utslagna varje dag i 600 dagar - nej, det är inte möjligt.

Det är jävligt svårt att ta dig på allvar också, 1000 döda om dagen har ju inte varit konstant sedan krigsstarten (det var 1140 i går)
puttler erkände väl i princip själv dom Ukrainska siffrorna i sin lilla TV sända frågestund när någon frågade hur många soldater som fanns kvar i Ukraina, med lite matte kunde man räkna ut hur många som då måste ha stupat/tillfångatagits/permanentskadats, och då stämde Ukrainas siffror ganska bra.
Mediazona i samarbete med BBC har släppt lite bekräftade förlustsiffror hos ryssarna.
Siffrorna kommer från öppna källor i Ryssland. Som dödsannonser, begravningar, officiella bekräftelser, osv.

Jag glömde att ryzzland är ett kommunistiskt drömparadis där alla soldater oavsett rang får en dödsruna i Pravda..

Det står flera järnvägsvagnar fulla med ryzzka lik vid gränsen som ryzzland vägrar att ta emot, fälten i Ukraina är fulla med lik som ingen tänker hämta (på en kort filmsnutt häromdagen var det över 150 lik, på ett fält, Ukraina har många fält)
ryzzka fältkrematorier har eldat konstant dygnet runt hela kriget.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ja, med en kombination av västs bästa luftvärn så är inte puttlers wunderwaffen så fantastiska längre.
Problemet är bara att Ukraina, samt alla andra länder som vill skydda sig från ryzzland, har för få för att kunna skydda hela landet

Vi har väl beställt mer av allt, men fortfarande kommer det bara att räcka till att skydda enstaka viktiga mål, och är det något vi har lärt oss så är det att ryzzarna ser det som viktigare att ta sig igenom luftvärnet än att träffa viktiga mål.
För ryzzland är ju hyreshus och sjukhus legitima mål
Ryssland fick besök av en flock drönare vid en flygbas ca 15min från gränsen till Ukraina. Nån SU-34 förstörd och runt 10st SU-34 skadade. Det är bra utdelning i kostnadsjämförelse. 17st drönare, varav 10st nådde fram genom det ryska luftvärnet. . Därtill sköt ryskt luftvärn ner en rysk SU-25.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det ligger i så fall långt ifrån de antal på flera hundra tusen döda som hittills figurerat i debatten. Även om det ändå är stora siffror.
I militär kontext behöver msn förstå skillnaden på vad förluster är. Ofta blir det feltolkningar mellan sårade/icke-tjänstbara och dödade. I all form av krigföring är sårade ”bättre” då det ökar belastningen på bakre enheter. Casualties översätts med dödade men det omfattar dödade/skadade.
Så om 1000 icke-tjänstbara+dödade om dagen är en osanning eller inte vet jag inte.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det ligger i så fall långt ifrån de antal på flera hundra tusen döda som hittills figurerat i debatten. Även om det ändå är stora siffror.
Skilj på förlustsiffror och döda nu.
I förluster brukar man ju räkna folk som inte kan fortsätta kriga. T.ex. amputerade armar och så.
Sånt hindrar ju iofs inte Ryssland från att skicka ut dem i fält igen.
Kolla bara på ShtormZ trupperna. Där skickar man ut folk med obehandlade skottskadad till fronten. Ifall köttmuren saknar några armar spelar ingen roll.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Enligt information som Aftonbladet tagit del av har Putin planerat att hålla igång kriget till 2026, då man räknar med att ha befäst ytterligare ett par regioner av Ukraina. Därmed kommer man kunna få en tillräckligt stark förhandlingsposition inför kommande fredsförhandlingar. Putins förhoppning är också att Donald Trump ska vinna valet i USA och därmed stoppa USA:s stöd till Ukraina. Hittills har väl inte Putins planer gått helt enligt ritningarna.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
I militär kontext behöver msn förstå skillnaden på vad förluster är. Ofta blir det feltolkningar mellan sårade/icke-tjänstbara och dödade. I all form av krigföring är sårade ”bättre” då det ökar belastningen på bakre enheter. Casualties översätts med dödade men det omfattar dödade/skadade.
Så om 1000 icke-tjänstbara+dödade om dagen är en osanning eller inte vet jag inte.
Det minns man från militärtjänsten: 1 död fiendesoldat är bara en soldat färre, 1 sårad fiendesoldat betyder tre stycken färre, eftersom två måste bära den sårade. Bättre såra än döda, obehaglig men säkert effektiv strategi.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det någon som påstått att det är siffror på flera hundra tusen döda hittills. Jag har inte sett något sådant påstående så du får i så fall gärna hänvisa till det inlägget.
Mig veterligen är det ingen som påstått det utan det är något som du hittat på att någon sagt för att försöka stödja din egen skruvade argumentation.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis som jag påpekade så tar Putin illa vid sig när länder (Finland och Sverige) som tidigare varit goda grannar helt plötsligt lierar sig med fiendesidan. Vi har inga konflikter med Ryssland, men ändå väljer vi att hjälpa Rysslands fiende Nato att utvidga sitt territorium.
Ryssarna blir ungefär lika glada åt det som USA skulle bli om Kanada och Mexiko hade gått med i Sovjetunionen...
Det är lätt vara efterklok.
Men eftersom UK och USA glömt bort Budapest så trodde Ryssland det var fritt fram.
Men det var det inte.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Är det någon som påstått att det är siffror på flera hundra tusen döda hittills. Jag har inte sett något sådant påstående så du får i så fall gärna hänvisa till det inlägget.
Mig veterligen är det ingen som påstått det utan det är något som du hittat på att någon sagt för att försöka stödja din egen skruvade argumentation.
Det finns gott om sådana påståenden, siffrorna varierar en del.
"Totalt tros över 320 000 ryssar dött sedan invasionen av Ukraina."
"Uppåt 120 000 ryssar har dödats och 180 000 skadats."

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det finns gott om sådana påståenden, siffrorna varierar en del.
"Totalt tros över 320 000 ryssar dött sedan invasionen av Ukraina."
"Uppåt 120 000 ryssar har dödats och 180 000 skadats."

Ja 120000 på 600 nånting dagar är jubintr mer än 200/dag, eller hur? Det är nog inte orimligt iaf.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är lätt vara efterklok.
Men eftersom UK och USA glömt bort Budapest så trodde Ryssland det var fritt fram.
Men det var det inte.
Ryssland är ju inte Sovjetunionen. Det kalla kriget är över och kommunismen har förlorat. Nato och USA behöver inte längre oroa sig mot kommunismens segertåg över världen och dess försök till världsherravälde. Ryssland är bara ett land bland många andra som försöker försvara sina gränser.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ryssland är bara ett land bland många andra som försöker försvara UTÖKA sina gränser.
Jag rättade till ditt felaktiga påstående där.

Det minns man från militärtjänsten: 1 död fiendesoldat är bara en soldat färre, 1 sårad fiendesoldat betyder tre stycken färre, eftersom två måste bära den sårade. Bättre såra än döda, obehaglig men säkert effektiv strategi.

Undrar om en Shtorm-Z soldat kan bli förlust två eller kanske tre gånger?
Dag 1 - Skottskada
Dag 2 - tillbaka till fronten och trampar på en mina
Dag 3 - tillbaka till fronten med amputerat ben och sprängs ihjäl av en FPV-drönare.
1703002326624.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ryssland är ju inte Sovjetunionen. Det kalla kriget är över och kommunismen har förlorat. Nato och USA behöver inte längre oroa sig mot kommunismens segertåg över världen och dess försök till världsherravälde. Ryssland är bara ett land bland många andra som försöker försvara sina gränser.
Nä precis Ryssland är inte Sovjetunionen, det var Ryssland som tillsammans med UK och USA skulle garantera Ukrainas säkerhet. Vad det var värt vet vi nu.
Fattar inte varför dra in Sovjetnionen, mjukvarufel i boten ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Shoigu presenterade nyss vad Ryssland hävdar Ukrainas förluster är:

1703005048505.png

14 000+ tanks ..... ?
Skulle väst ha gett Ukraina över 5000 stridsvagnar enligt ryssen.
Eller 553 flygplan, 259 helikoptrar och 8510 artilleripjäser :rofl

Hade Ukraina haft den här mängden materiel så hade de vid det här laget rullat över Uralbergen i deras motoffensiv.
Shoigu är ju värre än Baghdad Bob.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nä precis Ryssland är inte Sovjetunionen, det var Ryssland som tillsammans med UK och USA skulle garantera Ukrainas säkerhet. Vad det var värt vet vi nu.
Fattar inte varför dra in Sovjetnionen, mjukvarufel i boten ?
Enligt Putin är orsaken till angreppet på Ukraina landets strävan att bli en medlem av Nato.
Nato bildades som ett svar på Sovjetunionens inflytande i Europa. När Sovjetunionen inte längre existerar har grunden för Nato och dess expansion försvunnit. Därför är Sovjetunionen relevant i diskussionen, även om unionen inte längre finns.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enligt Putin är orsaken till angreppet på Ukraina landets strävan att bli en medlem av Nato.
Nato bildades som ett svar på Sovjetunionens inflytande i Europa. När Sovjetunionen inte längre existerar har grunden för Nato och dess expansion försvunnit. Därför är Sovjetunionen relevant i diskussionen, även om unionen inte längre finns.

Enlig den lilla bunkertzaren finns det ett nytt skäl varje vecka...

Nazister, NATO-drivna biolabb osv.

Blandat med uttalanden om att ryzzlands gränser innefattar både Alaska och Lissabon...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att läsa den här tråden får mig att tänka på John Mearsheimer.

Att läsa att Paasikivi sällar sig till det jag sagt ett år får mig att tänka på Megalomaniac Markus. Tänk, Kissinger, Paasikivi och Markus. ?

Apropå Paasikivi, förstod först i somras att namnet är taget och att han ju är barnbarnsbarn till Juho Kusto Paasikivi.

Bifogat

• Screenshot_20231220_084621_Svenska Dagbladet.jpg
    Screenshot_20231220_084621_Svenska Dagbladet.jpg
    726.8 KB · Visningar: 20

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Att läsa att Paasikivi sällar sig till det jag sagt ett år får mig att tänka på Megalomaniac Markus. Tänk, Kissinger, Paasikivi och Markus. ?

Apropå Paasikivi, förstod först i somras att namnet är taget och att han ju är barnbarnsbarn till Juho Kusto Paasikivi.
Ja, det är inte lätt att vara balanserad i den här frågan. När det är svårt att få fram bekräftad information är det nog många, även experter, som i brist på kunskap om vad som faktiskt händer snarare färgas av vad man vill skall hända.

Mearsheimer provocerar. Bl.a. i nedanstående podd som till stor del även handlar om Ukrainakriget och där han bl.a. hävdar att Ukraina har mångdubbelt högre förluster än Ryssland (här borde han fått fler följdfrågor). Finns väl en anledning att han kallas västvärldens mest hatade professor eller nåt sånt. Jag håller inte alls med Mearsheimer, även om jag anser att det bör finnas flera perspektiv och att många i väst också förblindats av vad man vill skall hända snarare än vad som faktiskt sker (vi såg det inte komma, typ). Fast Mearsheimer driver ofta sina resonemang till den gräns att han inte längre framstår som akademiker utan som ideologiskt förblindad Putin-apologet och aktivist. Den som lyssnar får bedöma själv.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Så klart kommer Krim bli ryskt och så var det med den saken.

Inte bra men inte end of the world.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...