Ska man vara orolig för Ryssland?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns gott om sådana påståenden, siffrorna varierar en del.
"Totalt tros över 320 000 ryssar dött sedan invasionen av Ukraina."
"Uppåt 120 000 ryssar har dödats och 180 000 skadats."

Jag undrar hur det står till med läsförståelsen.

Totalt tros över 320 000 ha dött är ju en ganska tydlig formulering att det inte är någon bekräftad siffra utan bara något man misstänker. Dvs det är inte ett påstående att det faktiskt har dött 320 000 ryssar.

SR citatet säger ju att uppåt 120 000 ryssar har dödats vilket också det är en tydlig formulering som indikerar att den verkliga siffran kan vara lägre.

Dvs båda dina referenser är nyhetsutgivare som ganska tydligt signalerar att de siffror dom anger innehåller en viss grad av spekulation.
Dvs inget av dom är ett direkt påstående att si eller så många faktiskt har dött.

Och fortfarande. 120 000 är inte flera hundra tusen döda.

Men om din läsförståelse och faktatolkning är på den nivån så förstår jag det är lätt att bli bortkollrad av rysk propaganda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Acceptansen för landvinningar är intressant. Vad mer kan vi acceptera? Litauen?
Nej det tycker jag inte, Litauen är medlem i EU och NATO samt har inte haft stor ryska inhemsk population som kunnat elda på den ryska invasionen så den underliggande men ej tydligt uttalade jämförelsen är inte supercrisp.

Acceptans och acceptans, it is what it is. Ska hela världen hålla på med det här när det handlar om två korrupta skitländer för evigt och till vilket pris som helst tycker du? Hur länge och till vilket pris? Acceptansen för spillda liv är intressant! ??

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Siffran 320000 var väl även inkluderat skadade. När jag hörde den nämndes siffran 80000 för Ukraina.

Om det stämmer och fortsätter på det viset så bör ju Ryssland bli utan folk före Ukraina.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Nej det tycker jag inte, Litauen är medlem i EU och NATO samt har inte haft stor ryska inhemsk population som kunnat elda på den ryska invasionen så den underliggande men ej tydligt uttalade jämförelsen är inte supercrisp.
Lettland då?
Förvisso också med i NATO, men ca 25% ryssar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, vems siffror man ska lita på avgör man ju själv, men puttlers gäng har väl inte visat sig vara speciellt trovärdiga någonsin

Tittar man på siffrorna från kriget i afghanistan så erkände dom väl ungefär en tredjedel av förlusterna officiellt, men inte förän soldatfruarna hotat med att göra egna listor och sammanställa/publicera

Tittar man på materialförlusterna i Ukraina så har Oryx fotogranskat och verifierat unika förluster som är upp till fem gånger så stora som vad ryzzland erkänner.

Tittar man på dom ryzzka påståendena om Ukrainska förluster så är dom ju bara komiska, speciellt då dom hade slagit ut fler Himars än vad som tillslut hade levererats, och detta redan innan dom första pjäserna hade levererats.

Samma sak med Patriot batterier, ryzzarna har väl skjutit bort allihopa flera gånger vid det här laget om man litar på deras siffror

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Acceptans och acceptans, it is what it is. Ska hela världen hålla på med det här när det handlar om två korrupta skitländer för evigt och till vilket pris som helst tycker du? Hur länge och till vilket pris? Acceptansen för spillda liv är intressant! ??
Det är förvisso bara 5% i Litauen men runt 25% i Estland och Lettland. Så byt Litauen till Lettland då. Vad är det i Ukraina? 17%?

saken är att det kommer inte ta slut vid Ukraina om det inte tar stopp i Ukraina.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lettland då?
Förvisso också med i NATO, men ca 25% ryssar.
Baltikum är EU och NATO samt högt stående demokratier så jag ser det inte en fråga överhuvudtaget.

Vitryssland säkert ett bättre exempel, skulle det bli deppigt i väst om Ryssland invaderade Vitryssland? Tveksamt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Baltikum är EU och NATO samt högt stående demokratier så jag ser det inte en fråga överhuvudtaget.

Vitryssland säkert ett bättre exempel, skulle det bli deppigt i väst om Ryssland invaderade Vitryssland? Tveksamt.
Tror inte det behövs. Det är en ren lydstat. Det har varit oerhört enkelt för Ryssland att invadera med ryska markförband stationerade i Vitryssland.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag undrar hur det står till med läsförståelsen.

Totalt tros över 320 000 ha dött är ju en ganska tydlig formulering att det inte är någon bekräftad siffra utan bara något man misstänker. Dvs det är inte ett påstående att det faktiskt har dött 320 000 ryssar.

SR citatet säger ju att uppåt 120 000 ryssar har dödats vilket också det är en tydlig formulering som indikerar att den verkliga siffran kan vara lägre.

Dvs båda dina referenser är nyhetsutgivare som ganska tydligt signalerar att de siffror dom anger innehåller en viss grad av spekulation.
Dvs inget av dom är ett direkt påstående att si eller så många faktiskt har dött.

Och fortfarande. 120 000 är inte flera hundra tusen döda.

Men om din läsförståelse och faktatolkning är på den nivån så förstår jag det är lätt att bli bortkollrad av rysk propaganda.
Det finns ju en massa välunderbyggd statistik att hämta, om man inte är så noga med källan. Det rapporteras om ca 300000 döda ryssar här och där
"Kyiv claimed Moscow's forces had suffered a total of 300,000 war dead in Ukraine."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tror inte det behövs. Det är en ren lydstat. Det har varit oerhört enkelt för Ryssland att invadera med ryska markförband stationerade i Vitryssland.
Må så vara men kriteriet att inte behöva acceptera en invasion kan väl inte vara om man har ett samarbete.

Men är du av uppfattningen att Putin skulle ge sig på ett NATO -land? Det håller jag för ytterst otroligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Må så vara men kriteriet att inte behöva acceptera en invasion kan väl inte vara om man har ett samarbete.

Men är du av uppfattningen att Putin skulle ge sig på ett NATO -land? Det håller jag för ytterst otroligt.
Hade inte väst reagerat på invasionen av Ukraina tror jag chansen varit större, men tror nog att han helst gett fan i det och istället försökt så split och splittring innan några sådana försök. Typ, få igång ett inbördeskrig och sedan stövla in och "rädda" landet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Subversiva angrepp, slå an på linjen om ryska minoriteter etc. Håller det för troligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hade inte väst reagerat på invasionen av Ukraina tror jag chansen varit större, men tror nog att han helst gett fan i det och istället försökt så split och splittring innan några sådana försök. Typ, få igång ett inbördeskrig och sedan stövla in och "rädda" landet.

Han ångrar nog att han inte tog Gotland istället.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Källan är egentligen Bloomberg, men de har ju betalvägg.

"Six vessels carrying almost 5 million barrels of Russian oil failed to reach their destinations in India, some idling kilometers off the coast for weeks without providing a reason"
"Both the U.S. and the EU began ramping up sanctions to enforce the price cap on Russian seaborne crude. The measure was imposed last year to limit Moscow's oil revenue without destabilizing global markets.

Although Russia managed to largely avoid the cap in recent months by using a fleet of uninsured "ghost" tankers, Russian oil and gas profits dropped by 41% in 2023 amid tightening sanctions."

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ett litet filmklipp från Bakhmut och hur det ser ut nu när Ryssland kommit på besök.
Som ni kan se så ser det ut som vilken svensk småstad som helst.....
Alla 70 000 invånarna lever gott på som vanligt och frodas med optimism....
?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja precis som Kina terroriserar USA så kan de säkert hålla på och gläfsa men att de skulle rulla in med tanks i NATO ser jag som långsökt.
Trump har ju ifrågasatt varför man ska gå i krig för något baltland.
Så med Trump som president så är det betydligt mer sannorlikt än för tre år sedan.
Hoppas jag har fel...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Trump har ju ifrågasatt varför man ska gå i krig för något baltland.
Så med Trump som president så är det betydligt mer sannorlikt än för tre år sedan.
Hoppas jag har fel...
Mycket talar ju för att med Trump som president är det en stor risk för att NATO på ett eller annat sätt kommer spela ut sin roll som garant för Europas säkerhet, iaf inom överskådlig tid innan de europeiska länderna kunnat rusta tillräckligt.

James Goldgeier är professor i internationella relationer på American University i Washington och också han säger att Trump kan köra över kongressen: ”Europa kan inte slappna av”.

Goldgeier säger också att en president kan obstruera genom att skolka från Natos toppmöten eller låta bli att utse en Natoambassadör. Och som överbefälhavare kan Trump hota med att inte försvara en Nato-medlem som angrips, och därmed urholka artikel 5. Det är den så kallade musketörsparagrafen – ”en för alla, alla för en” – som är själva kärnan i Nato.
James Goldgeiers slutsats är dramatisk: ”Om Trump vinner är USA:s roll i Nato sannolikt över, och det är svårt att se hur Nato skulle överleva förlusten av USA.”

Skall man gissa på ett ”gentlemens’ agreement” mellan Trump och Putin, där Ukrainakriget avslutas mot att NATO i väsentliga avseenden tappar USA:s uppbackning och därmed förvandlas till något betydligt mindre avskräckande än idag?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka